No tulkoon sitten yksi lääkärinkin kommentti. Kuten sanottu, ihan eri ammatteja ovat. Jos kovin vapaa-aikaorientoitunut olet, ei ehkä kannata valita kumpaakaan alaa. :xmas: Tosin lääkärinä voit keikkailla tehden todella pitkiä päiviä esim. 3 viikkoa putkeen ja sitten pitää vaikka kolme viikkoa vapaata, riippuen tietty mihin ansiotasoon tyydyt. Tuon yhdistäminen äitiyteen tuleekin sitten olemaan ihan eri juttu. Kyllä minä ainakin äitinä arvosta tuollaista normaalia työaikaa, sen takia itsellä erikoistumisala vielä mietinnässä, kovin päivystyspainotteinen ala ei enää tunnukaan niin mukavalta.
Voi lääkärinkin ammatissa vaihtaa todella erlaisiin tehtäviin, tk- ja sairaalamaailman lisäksi mm. tutkimus ja opetus ja sitten tietty yksityinen, Eikä siihen yhteen paikkaan tarvitse eläkeikään saakka jämähtää.
En tiedä mitä tarkoitat tempuilla, joita lääkäri tekee. sekin kun riippuu niin erikoisalasta. Mutta noista ällö-jutuista: yhtään psori-ihoa en ole rasvannut (enkä rasvaa), haavojen katetta en rapsuttele. Paiseita toki puhkon ja tyhjennän mutta kyllä niiden puhjenneiden paiseiden puhdistus jää hoitajalle. Eli jos noista tykkäät niin olisiko sh:n ura ihotautipuolella sopiva =) Tai tk:n vuodeosastolla.
Lääkärinä, varsinkin tk:ssa joutuu olemaan usein hyvin yksin mutta samoin kyllä sairaalassakin, varsinkin poleilla. Yksin tehtävä ratkaisut lyhyessä ajassa ja niistä sitten kannettava vastuu. Toisaalta esim. neuvolan th on yleensä hyvin yksin päätöstensä kanssa. Lääkärinä ennemmin tutkin potilasta, pohdin hänen sairauttaan, sen hoitoa. Potilaan todellinen kohtaaminen jää usein vähälle. Toisaalta sekin niin riippuu erikoisalasta, kirurgin ja psykiatrin työ kovin erilaista. Mutta kyllä minulla se diagnoosin teko ja hoidosta päättäminen on se mikä viehättää. Päättäminen ja vastuun ottaminen on joskus raskasta mutta kuuluu niin olennaisesti tähän hommaan.
En itse harkinnut sh:n uraa missään vaiheessa. Minua kiinnosti asioiden teoreettinenkin ymmärtäminen, sellainen, mikä antaa tieteellistä pohjaa päätöksen teolle. Kirjoittaessani potilaalle antibiootin, haluan että itselläni on peruste siihen, miksi valitsen antibioottihoidon ja miksi juuri tuon antibiootin.
Tunnen joitakin, jotka ovat siirtyneet lääkikseen joko sairaanhoitajina ta kesken sh-opintojen. Toiseen suuntaan vaihtaneita en tiedä tavanneeni. Mutta jos todella harkitset lääkistä, niin miksi et hakisi jo ensi kesänä. Jos pääset kertaheitolla sisään niin mietit sitten mitä teet. Toisaalta jos et pääse, niin jo käynti kokeissa kokemuksena voi hyvinkin auttaa, jos vielä uudemman kerran haluat yrittää, tiedät mitä odottaa.
Mutta et sinä vielä mikään vanha ole, valitsitpa kumman vaan ja olitpa kuinka pitkään tahansa lapsen/lapsien kanssa kotona, niin kyllä ehdit töitä tekemään ennen eläkeikää B)