Mustalaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu kaikenlaisiahan meitä on. Totesin legendan kuitenkin todeksi kun muutettiin mettään ja alko Volvoja kurvailemaan pihaan. Tai auto jätettiin tielle käyntiin. Eräskin mies hiippaili pihalla myymässä KEITTIÖVEITSIÄ. Tosi kiva! Romanien, jehovien ja muiden kaupustelijoiden takia hankin seurakseni ison mustan vahtikoiran.

Minulla ei ollut nuorempana juuri mitään käsitystä mustalaisista, ajattelin että jokainen ihminen on yksilö.

Sitten olin töissä myymälävahtimestarina ja myöhemmin ravintolan portsarina.

Voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä että vasta kun ihminen on ollut turva-alan eri tehtävissä niin voi nähdä asiat monelta kantilta.
Helppo on huutaa suvaitsevaisuuden puolesta kuivalta maalta kun merellä myrskyää.

Kyselkääpä suurten kaupunkien liikekeskusten vartijoilta kummat ovat vaarallisempia, romanit vaiko huumehörhöt.

kyllä valkolaiset ovat hirveitä asukkaita myös minun yhtiössä on sellasta porukkaa että kirves ja puukko heilahtaa joka pvä että romaanit ei todellaan ole mitään rois eläjiä... ennenmmin valkolaiset ovat kauheita asukkaita

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Millaisia mielipiteitä löytyy? Entä millaisia kokemuksia? Kysyn siksi, että meidät laitettiin taloon, jossa mustalaiset ovat ongelma meille ja muille asukkaille. Tiedän että eräs erittäin mukava palstalainen on mustalainen, joten en toki niitä kaikkia halua leimata. Ovatko romanit mielestänne maineensa arvoisia?

Karpon ohjelmassahan kerrottiin perheestä jonka naapureina asui hulluja mustalaisia, perheen mies sai lopulta kirveestä päähänsä. Jäi henkiin mutta hirveä lommo toisella puolen päätä. Ohjelmassa puhuttiin etnisestä vähemmistöryhmästä mutta ei jäänyt epäselväksi mitä ryhmää tarkoitettiin...mun puolesta voisivat ottaa suunnan kohti Intiaa eli takaisin lähtömaahan!

Tunnen joitakin mukavia uskovia romaneja mut sit tuntuu myös siltä että suuri osa romaneista "itkee" kuinka heitä on sorrettu ja sorretaan mutta ite myös haukkuvat tosi ilkeesti valkolaisia ja eivät osoita minkäänlaista kiitollisuutta siitä että ovat saaneet kodin Suomesta missä heille maksetaan kaikki etuudet kansallispukuja myöten.
Joskus tuntuu että he eivät edes viitsi yrittää mitään kun ovat tottuneet siihen uhrin asemaan.

Minun kokemukseni rajautuvat aikaan, jolloin olin kaupassa töissä. Ja kyllä, varastamisesta jäi moni romani kiinni (joskin osasyy on varmaan se, että heitä myös tarkkaillaan enemmän kuin "valkolaisia").

Lisäksi olen huomannut, että monilla heistä itsellään on asenne, että heitä pidetään "mustalaisina".

No mulla kokemuksia kun pienenä löi ystävääni kun ei suostunut kännykkää antamaan.
Lukuisia kertoja on muakin lapsena uhkaillu. Öisin on sitten pakko (lähes joka yö) tööttäillä TÖÖÖT TÖÖÖT TÖÖÖÖT kaverille merkiksi tossa bussipysäkillä. (en tiedä mitä hittoa ne siellä edes tekee kun ei asu täällä) Että kiitoksia vaan öisistä herätyksistä.

Tekee tätä päivisinkin, mutta siitä en voi sanoa mitään koska hiljasuus alkaa vasta yöllä.

Yksi mustalaisnainen kyyditsi kaverini ja minut kerran rauttikselle kun olimme karkumatkalla teineinä:D. Tämä siis positiivinen.
Eli mun tapauksessa 1/20 on ollut ystävällinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eivät osoita minkäänlaista kiitollisuutta siitä että ovat saaneet kodin Suomesta

Suomen mustalaiset ovat ihan tasavertaisia suomalaisia ( tai ainakin pitäisi olla ) siinä missä me muutkin. Moni mustalainen myös oli sotimassa Suomen itsenäisyyden puolesta. Jotenkin tuo vieraan kirjoittama lause nyt vaan särähti korvaan.

Kylläpä pistää vihaksi. Todellakin on romaneja jotka pilaavat toisten maineen, näin se vaan on. Ite nimittäin oon romanilapsi, en siis oo kasvanu romani perheessä mutta silti. Ja todellakin voin sanoa että vaikka paljon on romaneja jotka varastavat ja todellakin ovat kuin hulluja niin on myös niin kilttejä ja todellakin kunnon työssäkäyviä kansalaisia.

Romaneja kuitenkin suomessa loppujen lopuksi on niin vähän että kun oikein ajattelee, niin enemmän on näitä valkolaisia jotka käyttäytyvät huonommin.

Asiahan vain on niin että romaneilla huono maine, ja ennakkoluulot ovat pahat. Jos joku on päättäny että jostain ihmisestä ei tykkää ja hän on paha niin silloin sen asian myös näkee niin. En ymmärrä tuota että pitää kaikki romaneja pitää pahoina. Tuskimpa niin ajattelevat ihmiset pitävät joka ikistä vastaan tulevaa valkolaista pahana.
Jos joku romani pukee valkolaisvaatteet päälleen ja kävelee teitä vastaan tai tulee kauppaan nii kukaan ei ajattele sen enempää. Siis pitääkö teidän oikeesti olla noin rasisteja!!?!?!?!?!?
Eihän siis todellakaan kaikki ole, enkä halua loukata mutta silti!! ARG!!!

Uskon ihmisyyteen, enkä ikinä erottelisi ihmisiä pelkän syntyperänsä takia,mutta..MUTTA kesätöissä ollessani tämä opiskelija joutui muuttamaan mieltään. Mustalaislapsilla ei ole minkäänlaista kuria,heittelivät tavaroita ympäriinsä, kaatoivat hyllyjä,huorittelivat.Pahinta oli kun liikkuivat suuressa seurueessa silloin tavaraa "mystisesti" katosi hyllyistä,olo oli voimaton heidän suhteen.Lisäksi kun lapset yleensä tulivat käymään kaupassa ostamatta veivät tavaraa.huonoja kokemuksia pelkästään. Ja tämä oli yleisesti tiedossa,tapahtui aina ja useilla oli porttikielto moneen otteeseen olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Mun kokemukset rajoittuu sairaalaan ja ainakin potilaina ovat olleet aivan ihania, samoin heidän omaiset =)

Pojalta leikattiin muutama vuosi sitten umpisuoli. Seuraavana päivänä saman operaation jälkeen lastenosastolle tuli noin 10-vuotias mustalaispoika. Henkilökunta oli aivan voimaton näiden sukulaisten kanssa, joita piisasi. Huoneesta oli pakko siirtää muut potilaat pois, kun mustalaisukot katsoivat oikeudekseen mm. tupakoida huoneessa. Haju leijaili sitten myös käytävällä vaikka ovi huoneeseen oli kiinni. Ja kännykkäkiellosta huolimatta naiset papatti kokoajan puhelimeen päivähuoneessa. Ei ollut näillä kyllä mitään kunnioitusta sääntöjä kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja blääh:
Kylläpä pistää vihaksi. Todellakin on romaneja jotka pilaavat toisten maineen, näin se vaan on. Ite nimittäin oon romanilapsi, en siis oo kasvanu romani perheessä mutta silti. Ja todellakin voin sanoa että vaikka paljon on romaneja jotka varastavat ja todellakin ovat kuin hulluja niin on myös niin kilttejä ja todellakin kunnon työssäkäyviä kansalaisia.

Romaneja kuitenkin suomessa loppujen lopuksi on niin vähän että kun oikein ajattelee, niin enemmän on näitä valkolaisia jotka käyttäytyvät huonommin.

Asiahan vain on niin että romaneilla huono maine, ja ennakkoluulot ovat pahat. Jos joku on päättäny että jostain ihmisestä ei tykkää ja hän on paha niin silloin sen asian myös näkee niin. En ymmärrä tuota että pitää kaikki romaneja pitää pahoina. Tuskimpa niin ajattelevat ihmiset pitävät joka ikistä vastaan tulevaa valkolaista pahana.
Jos joku romani pukee valkolaisvaatteet päälleen ja kävelee teitä vastaan tai tulee kauppaan nii kukaan ei ajattele sen enempää. Siis pitääkö teidän oikeesti olla noin rasisteja!!?!?!?!?!?
Eihän siis todellakaan kaikki ole, enkä halua loukata mutta silti!! ARG!!!

Eiköhän viimeisten 500 vuoden aikana ennakkoluulot ole hälvenneet...

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eivät osoita minkäänlaista kiitollisuutta siitä että ovat saaneet kodin Suomesta

Suomen mustalaiset ovat ihan tasavertaisia suomalaisia ( tai ainakin pitäisi olla ) siinä missä me muutkin. Moni mustalainen myös oli sotimassa Suomen itsenäisyyden puolesta. Jotenkin tuo vieraan kirjoittama lause nyt vaan särähti korvaan.

Kiitos, että otit tuon esille. Minusta on valtava epäkohta unohtaa se, että mustalaiset ovat olleet täällä yli 500 vuotta ja todellakin eläneet ja kuolleet saman maan puolesta.

Kun olin nuori niin yksi kavereistani oli romani ja ne oli ainakin ihan kunnollisia ihmisiä. Ei räyhätty eikä varasteltu ja kävivät töissä. Niitten äiti oli kouluavustajana. Luulisin, että tällaiset kunnolla elävät ei erotu, heitä ei huomata. Siksi niistä törkeistä varkaista, puukonkanssa heilujista ja pummeista tulee ikäänkuin prototyyppi kaikille romaneille?

mannet varastaa eikä koskaan tee kunnon töitä! joutas kokonaan pois suomesta se sakki!

vai onko joku nähny mustalaisen esim. kaupan kassalla tai muualla??

ihan sama onko puoliksi mustalainen vai kokonaan, jossain vaiheessa miehet istuu linnassa ja akat pyörii kaupoissa hameenhelmat heiluen täynnä tavaraa.

Hyviä ystäviä mutta ikäviä vihamiehiä :) Osa tuntuu olevan röyhkeitä kuten osa suomalaisista, mutta ainakin ovat kavereina mukavia. Mustalaisten suhteen ei kannata tuomita aikaisin, vaan he ovat yksilöitä.

Yhteistyössä