Mustasukkaisuudesta/kateudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wiltsujohanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wiltsujohanna

Vieras
Lueskelin tossa ketjua, jossa keskusteltiin mustasukkaisuudesta. Minulle tuli sellainen käsitys, että jotkut ihmiset oikeuttaa itselleen mustasukkaisen käytöksen, jos pariskunnan osapuolet on liian erilaisia ja heillä on erilaisia haluja ja tapoja elää.

Mietin omaa tämän hetkistä parisuhdettani. Mies on ehkä yhtä hörhö kuin mä, mutta erilailla. Hän haluaa matkustella, harrastaa pariharrastusta, jota en edes osaa, ajaa moottoripyörällä, elää jossain sfääreissä suunnitellen tietokoneohjattuja vempeleitä, omata korkeasti koulutetulle sopivan hyvän ja vakaan työpaikan. Minä en halua matkustella, haluan elää lähellä luontoa ja olla mahdollisimman omavarainen, en halua moottoripyörän kyytiin, en halua hyvää ja vakaata työpaikkaa....

Mut ei me mustasukkaisia olla. Tai en mä ainakaan. Miesystäväni joskus yrittää saada mut selvästikin mustasukkaiseksi harrastuskuvioillaan tai moottoripyöräretkillään nahkatamineissa. On jopa myöntänyt yrittävänsä tätä. Miksi olisin mustasukkainen mistään? Minulla on ihan tämä oma elämäni, josta olen erittäin onnellinen ja tyytyväinen - en minä täytä mieheni elämää eikä hän täytä minun elämääni kokonaan. Me teemme toisistamme eheät ja täytämme toisissamme sen tilan, mihin kukaan muu ei pääse.

Suon miehelleni kaiken sen, mistä hän tulee onnelliseksi enkä missään nimessä kuvittele tekeväni häntä onnelliseksi tai kuvittele hänen tekevän minua onnelliseksi.

Olet kyllä aikamoinen tyyppi! Jos joku kertoo mustasukkaisesta miehestä, sinä laitat aloitteen jossa hekutat sitä, miten teidän parisuhteessa ei olla mustasukkaisia, Jos joku kertoo paino-ongelmistaan, sinä kommentoit tai laitat aloitteen, jossa kerrot ettei sulla ole koskaan paino-ongelmia ollut. Jos joku kertoo ongelma lapsistaan, sinä hekutat heti kohta päinvastaista jne. jne. joka ikinen vuosi ( vuosikymmen) samat tarinat. Eli että sulla ei ole niitä ongelmia, joita toisilla on. Miksi ollenkaan kommentoida jos ei ole muuta ongelmia kuin itsensä kehuminen?

Entä jos on niin, että et pysty tunnistamaan tiettyjä tunteita itsessäsi, kuten mustasukkaisuutta ja kateutta, vaikka tunne painaa sisälläsi ja haluaa ulos? Projisoit tunteen sopivaan kohteeseen ja päästelet paineita siten? Noi tekisi narsisti.

Jep tää mummo kertoo aina ittestään kun muilla on ongelmia. Jos sulla on elämänkokemusta sen verran, niin luulis että jotain on jäänyt sinne plakkariinkin.Neuvoa voi, yleisesti, ei vertaamalla itseään kysyjään. Ei tartte kertoa tytön neekeripoikaystävistä tai kuinka monta kertaa paukutuat päivässä. Ei se ketään kiinnosta paitti sun narsistista egoa.

Mikähän tässä sinun aloituksessasi oli taas se pääpointti?
Sekö, että te täydennätte toisianne?
Vai sekö, että et ole mustasukkainen?

Sanot sallivasi miehellesi kaiken sen mistä hän tulee onnelliseksi.

Miksi olet eronnut aiemmin jo niin monta kertaa?
Miksi parisuhteesi eivät kestä muutamaa vuotta pidempään?

Itse ymmärsin aloituksen niin, että ap vain kertoi, että toisen harrastus tai onni ei ole häneltä pois, vaan hän on onnellinen kun mieskin sitä on. Jos ap olisi mustis, eikä antaisi miehen harrastaa, niin suhde menisi nopeasti metsään -minne ap tosin haluaakin mennä :)

Mielestäni Wiltsujohannan suhde on paljon terveemmällä pohjalla, kuin "moin", joka pelkää joutuvansa maksumieheksi jos "oma kulta" harrastaa jotain itsenäisesti tai jopa uskaltaa lähteä reissuun ilman "moita".

Joskus ap:n kirjoitukset ovat, sanoisinko tylyjä, mutta niin ovat hänelle osoitetut kommentitkin. Musta hän vaikuttaa peruspositiiviselta naiselta, joka murehtii asioita silloin kun on murehtimisen aika, ei etukäteen, tuhlaten energiaa. Mikään fani en ole, mutta ottakaa joskus se jyvä sieltä akanasta, älkääkä aina lähtekö vi**uilulinjalle.

Lueskelin tossa ketjua, jossa keskusteltiin mustasukkaisuudesta. Minulle tuli sellainen käsitys, että jotkut ihmiset oikeuttaa itselleen mustasukkaisen käytöksen, jos pariskunnan osapuolet on liian erilaisia ja heillä on erilaisia haluja ja tapoja elää.

Mietin omaa tämän hetkistä parisuhdettani. Mies on ehkä yhtä hörhö kuin mä, mutta erilailla. Hän haluaa matkustella, harrastaa pariharrastusta, jota en edes osaa, ajaa moottoripyörällä, elää jossain sfääreissä suunnitellen tietokoneohjattuja vempeleitä, omata korkeasti koulutetulle sopivan hyvän ja vakaan työpaikan. Minä en halua matkustella, haluan elää lähellä luontoa ja olla mahdollisimman omavarainen, en halua moottoripyörän kyytiin, en halua hyvää ja vakaata työpaikkaa....

Mut ei me mustasukkaisia olla. Tai en mä ainakaan. Miesystäväni joskus yrittää saada mut selvästikin mustasukkaiseksi harrastuskuvioillaan tai moottoripyöräretkillään nahkatamineissa. On jopa myöntänyt yrittävänsä tätä. Miksi olisin mustasukkainen mistään? Minulla on ihan tämä oma elämäni, josta olen erittäin onnellinen ja tyytyväinen - en minä täytä mieheni elämää eikä hän täytä minun elämääni kokonaan. Me teemme toisistamme eheät ja täytämme toisissamme sen tilan, mihin kukaan muu ei pääse.

Suon miehelleni kaiken sen, mistä hän tulee onnelliseksi enkä missään nimessä kuvittele tekeväni häntä onnelliseksi tai kuvittele hänen tekevän minua onnelliseksi.
Hei!
Minä taas pidin wiltsujohannan mielipiteestä. Kun pääsiskin tuohon mielentilaan.Siinä olisi vapaa turhista miettimisistä.Voisi käytää elämänsä hyödyllisesti, ja vähintäänkin mielekkäämmin, koska emmehän koskaan omista toista ihmistä. Voi kun pystyis olemaan omillaan, ei elämään kenenkään varasa lainaeväillä. En tiedä, ehkä silloin pitäisi olla YKSIN vaan. Jos rakastaa, on kai aina ainakin vähän mustasukkainen. - Katellinen sanan varsinaisessa merkityksessä en osaa olla, luojan kiitos, tuskin kellekään. Korkeintaan suuresta lottovoitosta voi pieni kateuden tunne nousta. :)

Viimeksi muokattu:
Hei!
Minä taas pidin wiltsujohannan mielipiteestä. Kun pääsiskin tuohon mielentilaan.Siinä olisi vapaa turhista miettimisistä.Voisi käytää elämänsä hyödyllisesti, ja vähintäänkin mielekkäämmin, koska emmehän koskaan omista toista ihmistä. Voi kun pystyis olemaan omillaan, ei elämään kenenkään varasa lainaeväillä. En tiedä, ehkä silloin pitäisi olla YKSIN vaan. Jos rakastaa, on kai aina ainakin vähän mustasukkainen. - Katellinen sanan varsinaisessa merkityksessä en osaa olla, luojan kiitos, tuskin kellekään. Korkeintaan suuresta lottovoitosta voi pieni kateuden tunne nousta. :)

Te olette varmaan älyllisesti samalla tasolla.

Viimeksi muokattu:
En ole samaa mieltä tuon mielentilan autuudesta kuin yksi vastaaja. Mustasukkaisuus on kolikon toinen puoli. Kun rakastaa oikein paljon, on, tiedostamattaan tai tiedostaen, mustasukkainen. Tietysti on niitä, jotka eivät koskaan menettäneet mitään. Silloin ei osaa pelätä. WJ tuskin kuuluu siihen ryhmään.
Mutta jos asiat todella ovat niin kuin hän kirjoittaa, niin hyvää ja mahtavaahan se on. Kai täällä saa myös kehua itseriittoista itseään? Valitusta ja ruikutusta maailmassa riittää. Ja valittajilekin ladotaan vain ikäviä kommentteja tyyliin " mitä olet köyhä ja lihava".

En ole samaa mieltä tuon mielentilan autuudesta kuin yksi vastaaja. Mustasukkaisuus on kolikon toinen puoli. Kun rakastaa oikein paljon, on, tiedostamattaan tai tiedostaen, mustasukkainen. Tietysti on niitä, jotka eivät koskaan menettäneet mitään. Silloin ei osaa pelätä. WJ tuskin kuuluu siihen ryhmään.
Mutta jos asiat todella ovat niin kuin hän kirjoittaa, niin hyvää ja mahtavaahan se on. Kai täällä saa myös kehua itseriittoista itseään? Valitusta ja ruikutusta maailmassa riittää. Ja valittajilekin ladotaan vain ikäviä kommentteja tyyliin " mitä olet köyhä ja lihava".

Näinhän se menee. Sama juttu kun joku ulvoo ettei ole koskaan kateellinen, ainoastaan jonkun hyvästä lauluäänestä tai muuta kliseistä paskaa. Mä veikkaan ettei nämä ihmiset ole koskaan elämässään mitään kovaa maistaneet (enkä tarkoita nyt miehen kovaa). Siksi tällaiset wiltsut ärsyttää, ehkä se tekee sen tahallaan tai sitten sillä on diagnoosi. Kyllä jokainen aikuinen ihminen omasta elämästään tietää mitä on elämä. Mutta voihan se mennä toisinkin päin, vaikka yleensä sanotaan, että jos teet sosiaalisessa elämässä itsestäsi täydellisen niin kulissin takana on iso roskakasa odottamassa. Lehdessä oli juttu naisesta joka piti sosiaalisessa mediassa blogia sairaasta viisivuotiaasta lapsesta. Lapsi puettu pikkuhipsteriksi sillai kivasti. Mukavia kuvia, seitkytlukulaisia. No käytännössä poika oli terve, mutta akka mieleltään sairas. Lopulta se tappoi oman lapsensa tunkemalla putken kautta sen vatsaan suolaa.Ehkä netti ruokkii kaikenlaista, narsistista halua jonkinlaiseen reaktioon. En tiiä enkä väitä, aavistelen.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lällälläläää;11654606:
Nih, korkeammalla kuin sinä, "no" :D

Kaikki eivät ota toisten sanomisia kirjaimellisesti, jotkut osaavat lukea myös rivien välistä ja tehdä omia päätelmiä. Tyhmät ja hyväuskoiset uskoo mitä vain. On kypsää ja älykästä ottaa myös huomioon sanojan mahdolliset motiivit viestiinsä, sensijaan että nielisi mitä vain. Kaikkeen kirjoittamiseen on syynsä, ei kukaan syyttä kirjoita. Joitakin voi lukea kuin avointa kirjaa, kirjoittajan itse tajuamatta miten paljon hän itsestään paljastaa.

Wiltsu kuuluu niihin, jotka jakaa lukijat kahteen leiriin riippuen siitä, miten paljon kukin kykenee näkemään kulissin taakse. Hän haluaa luoda itselleen tietyn imogon ja jotkut näyttävät nielevän esitetyn roolin kyseenalaistamatta. Wiltsu itse tuota tuskin näkee, tuon tajuamiseen tarvitaan parempi itsetuntemus kuin hänellä on. Wiltsulla on idealisoitu, ei realistinen minäkuva.

Kaikki eivät ota toisten sanomisia kirjaimellisesti, jotkut osaavat lukea myös rivien välistä ja tehdä omia päätelmiä. Tyhmät ja hyväuskoiset uskoo mitä vain. On kypsää ja älykästä ottaa myös huomioon sanojan mahdolliset motiivit viestiinsä, sensijaan että nielisi mitä vain. Kaikkeen kirjoittamiseen on syynsä, ei kukaan syyttä kirjoita. Joitakin voi lukea kuin avointa kirjaa, kirjoittajan itse tajuamatta miten paljon hän itsestään paljastaa.

Wiltsu kuuluu niihin, jotka jakaa lukijat kahteen leiriin riippuen siitä, miten paljon kukin kykenee näkemään kulissin taakse. Hän haluaa luoda itselleen tietyn imogon ja jotkut näyttävät nielevän esitetyn roolin kyseenalaistamatta. Wiltsu itse tuota tuskin näkee, tuon tajuamiseen tarvitaan parempi itsetuntemus kuin hänellä on. Wiltsulla on idealisoitu, ei realistinen minäkuva.

Sinäpä se vasta eripätevä olet, kun teet moisen analyyttisen kakkakasan tuntemattoman ihmisen nettikirjoittelusta. Toisaalta, mikä mahtaa olla pointtina sille, että viitsit edes pohtia noin vakavissaan muiden kirjoituksia? Olet itse pakkomielteisesti koukussa tuohon mainitsemaasi kirjoittajaan :D

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ajanvietettä;11654983:
Sinäpä se vasta eripätevä olet, kun teet moisen analyyttisen kakkakasan tuntemattoman ihmisen nettikirjoittelusta. Toisaalta, mikä mahtaa olla pointtina sille, että viitsit edes pohtia noin vakavissaan muiden kirjoituksia? Olet itse pakkomielteisesti koukussa tuohon mainitsemaasi kirjoittajaan :D

Ei noihin päätelmiin mitään erityistaitoja tarvita, niin paljon on tuo ämmä tänne avautunut.

Entäs itse, mistä päättelit pakkomielteisyyden yhden kirjoituksen perusteella?

Alkuperäinen kirjoittaja Ajanvietettä;11654983:

Ei oo tuntematon. Nimi ja naama on täällä nähty. Kotipaikkakunta on paljastettu, työpaikka, entisen miehen henkilöllisyys. Kaikki mahdollinen, henkilökohtainen on paljastettu, miessuhteet, intiimielämä, pillukampaus mukaanlukien.

Alkuperäinen kirjoittaja väärässä oot;11655089:
Ei oo tuntematon. Nimi ja naama on täällä nähty. Kotipaikkakunta on paljastettu, työpaikka, entisen miehen henkilöllisyys. Kaikki mahdollinen, henkilökohtainen on paljastettu, miessuhteet, intiimielämä, pillukampaus mukaanlukien.

Ja ketään muuta täällä ei edes kiinnosta mun henkilöllisyys, miessuhteet, intiimielämä tai pillukarvat, kuin sinua.