Mustasukkaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ampperi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ampperi

Vieras
Ongelmani on se, että olen erittäin mustasukkainen miesystäväni entiselle avovaimolle, lastensa äidille. Vuosi sitten suhteemme meni poikki, koska he halusivatkin vielä kokeilla yhdessäeloa. Kokeilua kesti pari kuukautta, jonka jälkeen molemmat huomasivat, että yhdessäolo ei onnistu.
Pitkän harkinnan jälkeen aloitin uudelleen seurustelemaan miehen kanssa. Nyt vain vahdin hänen jokaista sanaansa, puheluaan, ilmettä...He ovat hyviä kavereita ex-n kanssa.
Haluaisin päästä eroon tästä inhottavasta vahtimisesta, ja kysyisinkin teiltä neuvoja jos olette onnistuneet omin voimin pääsemään eroon mustasukkaisuudesta.
Tulen loistavasti toimeen heidän lastensa kanssa, ja mies minun. Lapset ovat vain rikkaus suhteessamme.

Voiskohan lääke vaivaan olla se paljon mainostettu aika? Tilanne on hankala sinulle, sen kyllä ymmärtää kuka tahaansa. Käsittele asiaa reilusti ja rehellisesti, ehkä puhki ajatteleminen tekee asiasta helpomman. Suuri plussa on se, että välit lapsiin on kunnossa.

Ymmärrän hyvin mustasukkaisuutesi... itse olin viime vuonna samanlaisessa tilanteessa. Mies jätti ex-vaimon takia. Sitä kokeilua kesti pari kuukautta.

Nyt olemme yrittäneet nelisen kuukautta meidän suhdetta rakentaa uudestaa. Vaikeata on koska olen vihainen ja katkera miehelle hänen ""kokeilusta"". Kaiken lisäksi pitää yhteyttä ex-vaimoon vieläkin vaikka ei yhteisiä lapsia. Ottaa aivoon tuollainen ystävyys. Kuvittelen vaikka mitä heidän välilleen.

Itse olen harkinnut jättää koko miehen, oman mielenterveyteni takia. En jaksa tätä mustasukkaisuutta ja epävarmuutta. Hirveitä riitoja aina ex-vaimosta.

Sinuna miettisin tarkkaan mitä sinun miehesi haluaa. Vai tuleeko vielä muita kokeiluita. Pystytkö luottamaan enään ikinä siihen että miehesi ja ex-vaimo ovat vain tulevaisuudessa kavereita? Äläkä luota siihen jos mies sanoo että ovat vain kavereita. Niin minunkin mieheni sanoi aina ennenkuin aloittivat kokeilun.

Jaksamista ja hyvää kevään jatkoa, toivottavasti asiasi selviää.

Itse aloitin vanhana seurustelemisen pitkän avioliiton jälkeen ja tämä nykyinen suhde on nyt vuoden mittainen! Kaverilla on ollut ainakin 50 naisystävää ja kymmenittäin naisten numeroita kännykässä. Entiset soittelivat alussa paljonkin ja viestejä tuli!
Olin mustis! Hän sanoi, että se vain rassaa minua. Hän ei petä eikä huoraa! Nyt viestit ovat vähentyneet kun nämä exät tai mitä lienevätkään - ei edes koskaan tavannutkaan vaan löytäny chatista kuten minutkin!
Poika on 20 v ja pojan äiti. Soittelevat ja viesteilevät. Tämä nainen on ollut jo naimisissa ainakin 10 vuotta ja olen pari kertaa tavannutkin. Veimme perinteisen joulukukan (joka joulu vie yhä) ja nyt tämä kaverini täytti 50 ja tämä exrouva kutsui kahville. Oli lahjat ja kaikki ja siellä oli myös pojan kummitäti (olen tavannut - veimme kukkia jouluna myös)
Minusta on mahtavaa kun joku pitää exiin yhteyttä eikä riitele. Itse olen yrittänyt myös pitää yhteyttä entiseen mieheeni, mutta tämä ei voi/halua - mikä lienee. Kamala kiire oli naimisiin ekan naisen kanssa jonka tapasi ja seurustelivat vain 4 kuukautta!!! Unohtamaan kiire - luulisin!
Ei teillä ole muuta mahdollisuutta kuin vain antaa asian olla. Emme me voi pitää toista luonamme jos toinen ei halua/pysy! Kun antaa olla ja mennä niin tulee ne takaisin. Jos jäkätät niin lähtevät.
Olen nyt ehkä viisastunut (?) entisen miehen kanssa tehdyistä virheistä ja annan mennä ja tulla jos niin tahtoo. Emme asu yhdessä ja voi olla ettemme tule asumaan vuosiin. Hän on pettynyt naisten kanssa niin paljon ettei uskalla!

Eikö sinulle vielä ole valjennut että teit väärän päätöksen kun palasit miehen kanssa yhteen? Mitä järkeä on elää suhteessa jossa toista pitää vahtia koko ajan? Ja mikä vielä tärkeämpää, mitä järkeä on elää sellaisen ihmisen kanssa joka jo kerran sinut jätti?

Ampperilla tuntuu menevän suhde eteenpäin, mutta avoimuutta ja puhetta täytyy harrastaa aina, kun tuntuu, että jokin painaa mieltä. Miehesi ymmärtää varmasti, mikä kiikastaa, koska hän teki nuo paluuperät, kuten jänismehtuussa sanotaan. Yhteinen lapsi panee yrittämään viimeisenkin keinon, sillä lapsesta eroaminen on paljon vaikeampaa kuin puolisosta. Koska lapsi ei ole teidän välissänne, vaan on tervetullut ja rakastettu sinunkin puoleltasi, se on parasta, mitä miehelle uusiosuhteessa voi tapahtua ja vahvistaa rakkauttanne.

Ihannetila on sekin, ettei lapsen äidin kanssa tarvitse riidellä eikä yhteydenpitoa peitellä, sillä lapsen vuoksi on suotavaa pitää yhteyttä hänen elämästään muutoinkin, kuin tapaamisista sovittaessa. Hallitse mustasukkaisuuttasi tietoisesti, anna ajan kulua ja ole positiivisella mielellä, aika on puolellasi.

Lealla ei mene yhtä hyvin, omat johtopäätelmäsi ovat viisaan tuntuisia. Jos sinulla on vaikeata ja jäytävää, perusteita asettaa kantapäät vastakkain on enemmän kuin tarpeeksi.

Kiitos kaikille hienoista vastauksista. Olemme miesystäväni kanssa keskustelleet avoimesti tunteistani, ja vihdoinkin hän tuntuu ymmärtävän myös minun kantani asiaan. Hän myönsi, että rakentaaksemme yhteistä tulevaisuutta, hänen on otettava etäisyyttä entiseen avovaimoonsa.
Kaikki yhteydenotot mitkä liittyvät lapsiin, ymmärrän hyvin.
Suhteessamme on paljon hyviä puolia, ja se laittaa minut yrittämään. En halua uskoa, ettei ihminen voi muuttaa tapojaan, jos vain itse sitä haluaa
Olen positiivisella mielellä, sekä uskon, että suhteemme tulee kestämään, ja vahvistumaan tästäkin kriisistä.

Yhteistyössä