Mustikkainen valkosuklaa-limerahkapiiras (Valio)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
No niin sain juuri tyrkättyä uuniin tuon piirakan.

Mustikkainen valkosuklaa-limerahkapiiras - Valion reseptit

Kriisihän siitä syntyi heti kättelyssä! Ensinnäkin tuossa täytteessä mainitaan kananmuna, mutta sitten itse ohjeessa sitä ei kuitenkaan käsketä laittaa minnekään. No jätin sen pois joka tapauksessa.

No kun sain taikinan valmiiksi niin luin mitä ohjeessa sanotaan:

Taputtele taikina piirasvuoan (halkaisija 27 cm) pohjalle ja reunoille.

Öööö anteeksi mitä? Voin kertoa, että tuota taikinaa ei kyllä kukaan taputtele. Levittelemiseksi meni ainakin minulla. Muistutti lähinnä muffinssitaikinaa tuo kyseinen lopputulos.

Onko kenelläkään kokemusta tästä reseptistä tai toisesta vastaavanlaisesta? En jaksa odottaa lopputulosta uunista (35 min)! Onko lopputulos ehdoton katastrofi vai oliko ohjeessa virheitä?

Ohjeessa lukee ensimmäisellä rivillä: Vatkaa keskenään Oivariini, sokeri ja muna...

Taikinan löysyyteen en osaa ottaa kantaa, kun en ole tuota ohjetta testannut.

taikinasta en osaa sanoa , mutta täytteestä sanotaan näin
Levitä taikinapohjalle jäiset mustikat, joihin on sekoitettu perunajauhot. Lisää päälle rahkaseos.
olettaisin siis että tässä tuo rahkaSEOS tarkoittaa rahkan, munan ja sokerin seosta. laitoitko sitä sokeriakaan sitten sinne? eihän tuo muna juurikaan makuun vaikuta, mutta pelkkä rahka ei pysy samalla tavalla kasassa

taikinasta en osaa sanoa , mutta täytteestä sanotaan näin
Levitä taikinapohjalle jäiset mustikat, joihin on sekoitettu perunajauhot. Lisää päälle rahkaseos.
olettaisin siis että tässä tuo rahkaSEOS tarkoittaa rahkan, munan ja sokerin seosta. laitoitko sitä sokeriakaan sitten sinne? eihän tuo muna juurikaan makuun vaikuta, mutta pelkkä rahka ei pysy samalla tavalla kasassa

NO SIINÄHÄN SE TULI! Yhyy nyt ärsyttää.

Sokeria en siis laittanut, kun ajatteli, että rahka on muutenkin sen verran makeaa ja pohjaankin tuli reippaasti sokeria. Itse kun en niin mielettömän makeasta tykkää.

Nyt vain odotan, että minkälainen lätsähdys sieltä oikein tulee ulos. Tuskin se rahka tosiaan kasassa pysyy, mutta turha kai sitä piirakkaa uloskaan on enää ottaa!

Et kai vatkannut yhteen ensin sokeria ja munaa ja sitten lisännyt voita? koska noissa taikinoissa vatkataan ensin voi ja sokeri, sitten sekaan muna ja jauhot jne. Ei tuolla ohjeella voi kovin löysää taikinaa
tulla..

Viimeksi muokattu:
Et kai vatkannut yhteen ensin sokeria ja munaa ja sitten lisännyt voita? koska noissa taikinoissa vatkataan ensin voi ja sokeri, sitten sekaan muna ja jauhot jne. Ei tuolla ohjeella voi kovin löysää taikinaa
tulla..

Heitin sokerin, munan ja voin kulhoon ja vatkasin. Kuinkahan kiinteää siitäkin seoksesta olisi pitänyt tulla? Kai ne nyt sai laittaa kaikki sinne samaan aikaan? Niin ainakin ohjeessa sanottiin (ymmärrykseni mukaan): Vatkaa keskenään Oivariini, sokeri ja muna.

[QUOTE="vieras";23669325]Sinä taisit käyttää jotain muuta kuin oivariinia ja sokeriakin laitoit vähemmän.[/QUOTE]

Oikeasti miten pikkutarkaa tämä leipominen oikein voikaan olla? Onko oivariinilla ja leivontamargariinilla oikeasti noin suuri ero? Sokeria kylläkin laitoin tuon ohjeen antaman määrän.

Oikeasti miten pikkutarkaa tämä leipominen oikein voikaan olla? Onko oivariinilla ja leivontamargariinilla oikeasti noin suuri ero? Sokeria kylläkin laitoin tuon ohjeen antaman määrän.

No juuri olin konditorialeivonnassa ja siellä opettaja juuri meille kokeille painotti että leivonnaisia ei tehdä mutu tuntumalla, menee takuulla pilalle, niihin kaikki mitataan ja punnitaan. Eli voissa ja oivariinissa oli se ero että nyt piirakka meni sitten pilalle. Etsi seuraavalla kerralla resepti siihen pohjaan, joka on tehty voilla, ei juoksevalla margariinilla.

No en mä lukenut koko ohjetta, mutta jos tuosta rahkatäytteestä jäi muna uupumaan, se ei hyydy vaan jää lusikoitavaksi. Älä huoli, maku on silti hyvä;)

Tuohon edelliseen kommentoisin siten, että parhaat sämpyläni valmistuvat aina vahingossa, vähän sitä ja tätä jauhoa ja lesettä ja puuronjämät ja sitten hiivaa varten ehkä liian viileää nestettä ja vaikka mitäää... ja parhaat tulee. Mutta auta armias jos yrittää leipoa vaikka joillekin vieraille oikein ohjeesta ja kieli keskellä suuta, niin silloin voi 100%:n varmuudella sanoa, että vituiksi menee jo ennen kuin alkaakaan :D

Viimeksi muokattu:
Minä tein tuota viikko sitten. Oivariinin sijasta käytin voita. Rahkaseokseen laitoin munan ja sokerin. Onnistui hyvin, vaikka käytin voita.

Älä lannistu. Yritä uudestaan paremmalla onnella.

Mikä kohta sulla jää tajuamatta?

Taikinaan tulee yks muna,,ja kun pohja on oikein tehty (vaahdotettu ), niin sen voi taputella vuokaan.Jos ei pysty, ni pikkasen jauhoja avuks.

Toinen muna tulee täytteeseen, ihan niinku ohjeessa lukeekin.
muna + rahka = rahkaseos

[QUOTE="vieras";23669409]Mikä kohta sulla jää tajuamatta?

Taikinaan tulee yks muna,,ja kun pohja on oikein tehty (vaahdotettu ), niin sen voi taputella vuokaan.Jos ei pysty, ni pikkasen jauhoja avuks.

Toinen muna tulee täytteeseen, ihan niinku ohjeessa lukeekin.
muna + rahka = rahkaseos[/QUOTE]

No tämä nyt on tullut jo selväksi moneen otteeseen ;)

Ihan hyvää tästä mun mielestä joka tapauksessa tuli, vaikka sitä munaa en laittanutkaan rahkan sekaan.

Vieläkin vaan ihmetyttää, että miksi ei taikinasta tullut tarpeeksi paksua tuolla ohjeella.

Täytynee viisaampana joku toinen kerta yrittää uudestaan.

mutta ethän siis sulattanu sitä rasvaa siihen pohjaan? Eli että et laittanu sulaa/juoksevaa rasvaa, sokeria ja muna? Koska täntyyppinen pohja pitäisi tehdä sellaisesta huoneenlämmössä pehmennetystä, mutta kuitenkin kiinteästä rasvasta, jos nyt oikein tuon keskustelun tulkitsin (katsomatta itse ohjetta).

Yhteistyössä