Muumi vs Naturecare vaipat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tilhiemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tilhiemo

Jäsen
17.07.2008
45
0
6
Hei! Oisko jollain norppanapilla (=luonnonystävällä :heart: ) tietoa, onko kotimaiset muumivaipat yhtä hyvin (tai huonosti) maatuvia kuin suurta mainosta tekevät Naturacaren vaipat? Mitä nyt äkkiseltään pakkausten selosteita lukee niin molemmat ovat kloorittomia ja tehty jokseenkin samanlaisesta sekoituksesta...? Vai ovatko?

Mulla on kanssa se käsitys, että NatureCareit on ainoat kertisvaipat, jotka edes jollain tasolla maatuvat. Pakkaus maatuu 100% ja vaipat muistaakseni 60%. Joka tapauksessa laadullisesti olivat älyttömän hyviä ja niiden tultua markkinoille ei juuri muita käytettykään. Suosittelen lämpimästi, oli luonnon ystävä tai ei :)

Muumivaipoissa on osa imukerroksesta tehty selluloosasta, ja pakkaus on kokonaan maatuva. Tämän verran sain selville valmistajan nettisivuilta. Muuten se taitaa olla samaa tavaraa kuin muutkin kertisvaipat. Nature babycare-vaipoissa on 60 %:ia vaipan materiaaleista maatuvia (maissia), mm. pintakerros.

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski:
Mulla on kanssa se käsitys, että NatureCareit on ainoat kertisvaipat, jotka edes jollain tasolla maatuvat.

Käsityksesi on väärä :)
http://www.elamanpuu.net/tuotteet.html?id=71/

Onko jollain tietoa että onko noista osittain maatuvista vaipoista enemmän haittaa vai hyötyä kaatopaikalla? Kun sanotaan että jos biojätettä on jonkun muovin sisällä kaatiksella niin se ei maadu vaan mätänee ja tulee niitä kasvihuonekaasuja. Kai se on sama juttu vaipoilla?
Mites kun jossain jätteet hävitetään kaikki polttamalla, onko siinä palamisessa eroa onko vaippa tavallinen vai (osittain) maatuva? Biojätteeseenhän ei voi noita 100% maatuvia vaippoja laittaa kun niissä on ihmisjätöksiä.
Entäs valmistus, kumpien valmistus on ekologisempaa, Muumien vai Nature Babycaren? Muumeillahan on joutsenmerkki, eikös se tarkoita jotain että se on ympäristölle parempi kuin muut vastaavat tuotteet?

Mä olen järkeillyt tämän asian itselleni niin, että maatuessaan nuo biohajoavat tuottavat enemmän metaanipäästöjä kuin tavalliset vaipat juurikin siitä syystä, että niissä sitä hajoavaa ainesta on enemmän. Muovihan ei samalla tavalla hajoa, mutta toisaalta, muovi valmistetaan öljystä, joka on uusiutumaton luonnonvara. Polttaessa taas muovin polttaminen tuottaa enemmän kasvihuonekaasuja kuin uusiutuvista materiaaleista valmistetut vaipat.

Summa summarum: Jos vaipat poltetaan, niin ympäristöystävällisempiä ovat uusiutuvista materiaaleista valmistetut vaipat. Tuosta kaatopaikalle roudaamisesta en sitten tiedä. Toisaalta, metaani on yksi pahimmista kasvihuonekaasuista, toisaalta, ei se öljyn jalostaminenkaan ongelmatonta ole. :/

Mä en noista valmistusprosesseista tiedä. Yritin katsella sieltä Nature babycaren sivuilta jotain tietoa, mutten löytänyt. Paljon palkintojahan ne ovat saaneet. Muumi-vaipat ovat saaneet tuon Pohjoismaisen ympäristömerkin mm. sen vuoksi, että vaipoissa käytetty selluloosa täyttää ympäristökriteerit ja tuotanto on pyritty jätehuollon ja muun osalta tekemään mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Kiitos vastaukssta! :flower: Pääsin vasta nyt istahtaan rauhassa koneelle ja vastaamaan myös. Olen Pantaimon ja Viuvauvoun kanssa pähkäillyt samoja kysymyksiä mm. koko tuotantoketjusta ja jätteiden sijoituksesta. Hieman jut epäilyttää, minkä verran noihin palkintoihin ja merkkeihin tänä päivänä voi luottaa...tuntuu että kaikki on kaupan. Ymmärtääkseni täällä pk- seudulla ainakin poltetaan hyvin vähän jätettä, vaiko lainkaan. Asuin aikasemmin Sveitsissä, missä kaikki jäte poltetaan, kun tilaa kaatiksille ei ole, ja siellä polttamimsesta vapautuva lämpö ohjattiin ihan talojen lämmitykseen. Tosin kierrätys oli aika lapsenkengissä. Me käytettiin esioisen kanssa ns. täysin maatuvia maissivaippoja, joista saa mm. Ruohonjuuresta, mutta nyt en ole kahden kanssa saanut aikaseksi alkaa roudaan vaipoja sieltä ja kovin kalliiitakin ovat. Olen myös tyytyväinen NaturaCaren käyttäjä (tai en siis onneksi minä, vaan lapset :laugh: ), mutta muumitkin ovat toimineet hyvin.

Niin, päädympä siis siihen, että juoksen ensi kerralla Lassila&Tikanojan roskakuskin kiinni ja kysyn mihin meidän roskat viedäänkään ja onko heillä käytännön mielipidettä aiheesta :kieh:

Ei se ehkä ”takaa” mitään mutta kyllä Suomessa melko tarkasti erilaisia säädöksiä pääsääntöisesti noudatetaan, kaikkialla taas ei näin ole ja lisäksi tietty voi miettiä onko järkevää niitä vaippoja roudata konttikaupalla toiselta puolelta maailmaa vai suosia lähellä, mahd naapurissa tuotettua. Aivan älytöntä että hullut pursuaa Liberoa ja Pampersia kun kotimainenkin versio olisi, merkittäviä eroja näissä nykyvaipoissa tuskin keskivertokäyttäjän kohdalla on.

Pirkka-vaipat on muuten käsittääkseni samoja kuin Muumi-vaipat, eri pakkauksessa ja nallen kuvalla Muumin sijaan ja hinta jokusen euron halvempi.

Yhteistyössä