Mä olen järkeillyt tämän asian itselleni niin, että maatuessaan nuo biohajoavat tuottavat enemmän metaanipäästöjä kuin tavalliset vaipat juurikin siitä syystä, että niissä sitä hajoavaa ainesta on enemmän. Muovihan ei samalla tavalla hajoa, mutta toisaalta, muovi valmistetaan öljystä, joka on uusiutumaton luonnonvara. Polttaessa taas muovin polttaminen tuottaa enemmän kasvihuonekaasuja kuin uusiutuvista materiaaleista valmistetut vaipat.
Summa summarum: Jos vaipat poltetaan, niin ympäristöystävällisempiä ovat uusiutuvista materiaaleista valmistetut vaipat. Tuosta kaatopaikalle roudaamisesta en sitten tiedä. Toisaalta, metaani on yksi pahimmista kasvihuonekaasuista, toisaalta, ei se öljyn jalostaminenkaan ongelmatonta ole. :/
Mä en noista valmistusprosesseista tiedä. Yritin katsella sieltä Nature babycaren sivuilta jotain tietoa, mutten löytänyt. Paljon palkintojahan ne ovat saaneet. Muumi-vaipat ovat saaneet tuon Pohjoismaisen ympäristömerkin mm. sen vuoksi, että vaipoissa käytetty selluloosa täyttää ympäristökriteerit ja tuotanto on pyritty jätehuollon ja muun osalta tekemään mahdollisimman ympäristöystävällisesti.