Muutama tyhmä kysymys helluntailaisille...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Outi Oo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Outi Oo

Vieras
Saako helluntailaisia sanoa hellareiksi, vai onko se loukkaavaa?

Mitä helluntailaisten kokouksissa tapahtuu, kauanko ne kestävät ja ovatko ulkopuoliset tervetulleita? Kerätäänkö siellä kolehti?

Minua kiinnostaisi tietää mikä uskontokunta tai uskonnollinen yhteisö tai miksi näitä kutsutaan tarjoaa parhaat porkkanat uusille jäsenille. Ihan pelkällä kahvilla ja pullalla en uskalla antaa sieluani ikuisiksi ajoiksi vaan vähintään voileipäkakkua tai jotain vastaavaa olisi ainakin saatava.

Minua kiinnostaisi tietää mikä uskontokunta tai uskonnollinen yhteisö tai miksi näitä kutsutaan tarjoaa parhaat porkkanat uusille jäsenille. Ihan pelkällä kahvilla ja pullalla en uskalla antaa sieluani ikuisiksi ajoiksi vaan vähintään voileipäkakkua tai jotain vastaavaa olisi ainakin saatava.

Miksi ketään pitäisi millään porkkanoilla haalia jäseniksi? Jotkuthan tota tekee, mutta outoa

[QUOTE="vieras";25245334]Miksi ketään pitäisi millään porkkanoilla haalia jäseniksi? Jotkuthan tota tekee, mutta outoa[/QUOTE]En minä tiedä asiasta mitään mutta haluaisin tietää. Luulisi että tänä päivänä jotain liittymistarjouksia on ja haluaisin kilpailuttaa nämä palveluntarjoajat ennen kuin allekirjoitan mitään.

Mitä helluntailaisten kokouksissa tapahtuu, kauanko ne kestävät ja ovatko ulkopuoliset tervetulleita? Kerätäänkö siellä kolehti?

Saa sanoa. Kokoukset kestävät puolestatoista tunnista kahteen, riippuen vähään ohjelmasta. Yleensä näissä lauletaan jotain yhteislauluja, saattaa olla joku musiikkiesitys tms. ja sitten seuraa puheosuus. Puhe voi olla hyvinkin lyhyt tai jollain venähtää turhankin pitkäksi. Kolehdin keräämisen käytännötkin varmaan vaihtelevat tilaisuudesta riippuen, esimerkiksi lähetystyö-teemaisessa kokouksessa kerätään kolehti lähetystyön hyväksi.

Ulkopuoliset ovat aina tervetulleita, mitään suljettujen ovien takana tapahtuvia tilaisuuksia ei hellareilla järjestetä.

Porkkanoita uusille jäsenille ei valitettavasti ole. ;) Joskus kokousten jälkeen ainakin meilläpäin järjestetään yhteinen ruokailutilaisuus, johon saa halutessaan mennä syömään.

Saa minun puolestani, osa helluntailaisista tutuistani käyttää termiä itsekin :)

Mitä helluntailaisten kokouksissa tapahtuu, kauanko ne kestävät ja ovatko ulkopuoliset tervetulleita?
Riippuu paikkakunnasta ja puhujasta, edellisellä asuinpaikallani normaalia sunnuntaikokousta lyhennettiin joskus muistaakseni 45 minuuttiin jotta lapsiperheiden oli helpompi tulla. Kokouksissa lauletaan yhdessä ja saattaa olla joku lauluesitys, on puheosuus ja rukoilua. Lapsille on yleensä pyhäkoulu. Ulkopuoliset ovat tervetulleita.

Kerätäänkö siellä kolehti?
Kerätään, ja eri tilaisuuksissa kolehti voidaan kerätä eri tarkoituksiin, esimerkiksi lähetysillassa lähetystyöhön ja nuorten tapahtumisssa nuorten toimintaan.

kyllä saa sanoa hellariksi puheet kestää sen mukaan mitä kestää uhrilahja kerätään eri tarkoituksiin milloin mihinkin, joskus on kahvit joskus ruoka ja joskus ei oo. musiikkia on kokouksissa me esimerkisksi lauletaan ja soitetaan isännän kans sit on kuorokin. ohjelma riippuu kerrasta ja teemasta.

[QUOTE="vieras";25245334]Miksi ketään pitäisi millään porkkanoilla haalia jäseniksi? Jotkuthan tota tekee, mutta outoa
En minä tiedä asiasta mitään mutta haluaisin tietää. Luulisi että tänä päivänä jotain liittymistarjouksia on ja haluaisin kilpailuttaa nämä palveluntarjoajat ennen kuin allekirjoitan mitään.[/QUOTE]
Kokeile kuinka moneen voit liittyä yhtaikaa:D

Saa minun puolestani, osa helluntailaisista tutuistani käyttää termiä itsekin :)

Riippuu paikkakunnasta ja puhujasta, edellisellä asuinpaikallani normaalia sunnuntaikokousta lyhennettiin joskus muistaakseni 45 minuuttiin jotta lapsiperheiden oli helpompi tulla. Kokouksissa lauletaan yhdessä ja saattaa olla joku lauluesitys, on puheosuus ja rukoilua. Lapsille on yleensä pyhäkoulu. Ulkopuoliset ovat tervetulleita.

Kerätään, ja eri tilaisuuksissa kolehti voidaan kerätä eri tarkoituksiin, esimerkiksi lähetysillassa lähetystyöhön ja nuorten tapahtumisssa nuorten toimintaan.
Lähetystyö voi tarkoittaa matkarahoja ihan kenelle vaan, esim opettajille, olen nähnyt. Miten se kenenkään oloa parantaa, et käy esittämässä siellä kuinka hienosti asiat voi olla, kun voi lentää kyläilemään...

Yhteistyössä