Muutosverokortti sosiaalietuuksia varten netissä? help

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
eli siis olen juuri jäänyt äitiyslomalle ja nyt pitäisi tehdä netissä tuo muutosverokortti. Mistä ja miten, että se tulee nimenomaan sosiaalietuuksia varten? :/ kaikki tarvittavat tiedot siis kyllä on, mutta minkä linkin takaa tuon saa tehtyä? löysin kyllä sen missä saa muutettua tiedot palkkaa varten

Mää oon tehny ihan tavallisen uuden verokortin. Siihen suötät tän vuoden työtulot viimesestä palkkakuitista, tarkistat vähennykset ja syötät sitten sinne sosiaalietuuksien kohdalle ne äitiyspäivärahat, määrät näät kelan sivuilta omilla pankkitunnuksillasi. Sitten sinne saa valita että se verokortti toimitetaan sähköisesti kelaan. Sulle tulee automaattisesti kotia se työnajtajalle tarkoitettu kortti, mutta eihän sun tartte sitä mihkään toimittaa jos ei työtuloja ole.

[QUOTE="Annika";26664052]Mää oon tehny ihan tavallisen uuden verokortin. Siihen suötät tän vuoden työtulot viimesestä palkkakuitista, tarkistat vähennykset ja syötät sitten sinne sosiaalietuuksien kohdalle ne äitiyspäivärahat, määrät näät kelan sivuilta omilla pankkitunnuksillasi. Sitten sinne saa valita että se verokortti toimitetaan sähköisesti kelaan. Sulle tulee automaattisesti kotia se työnajtajalle tarkoitettu kortti, mutta eihän sun tartte sitä mihkään toimittaa jos ei työtuloja ole.[/QUOTE]

Ok, jostain vaan luin että on tärkeää ilmoittaa verottajalle että se on nimenomaan sosiaalietuuksia varten, ei palkkatuloja.

Se n siis yks ja sama paikka missä ilmoitetaan tiedot palkkatuloja ja kelan tuloja varten, se vaan laskee sitten sieltä kaks korttia(toisen kelaan ja toisen palkkatuloja varten, niissä on sama prosentti, mutta eri tulorajat)

[QUOTE="Annika";26664068]Se n siis yks ja sama paikka missä ilmoitetaan tiedot palkkatuloja ja kelan tuloja varten, se vaan laskee sitten sieltä kaks korttia(toisen kelaan ja toisen palkkatuloja varten, niissä on sama prosentti, mutta eri tulorajat)[/QUOTE]

Ok.

[QUOTE="vieras";26664067]Ok, jostain vaan luin että on tärkeää ilmoittaa verottajalle että se on nimenomaan sosiaalietuuksia varten, ei palkkatuloja.[/QUOTE]

Juu, kun meet tekemään sitä niin syötät palkkatulot siihen kohtaan missä lukee 'ansiotulot', ja kelan tulot siihen kohtaan missä lukee 'sosiaalietuudet' ja sieltä valitset vielä senkn mistä etuudesta on kyse.

[QUOTE="Annika";26664076]Juu, kun meet tekemään sitä niin syötät palkkatulot siihen kohtaan missä lukee 'ansiotulot', ja kelan tulot siihen kohtaan missä lukee 'sosiaalietuudet' ja sieltä valitset vielä senkn mistä etuudesta on kyse.[/QUOTE]

ok, kiitos!

Ja pieni varoituksen sana veroprosnetista: minulle verokorttiin tulee aina liian pieni % vaikka siis kaikki lomarahat ja sosiaalietuudet on ilmoitettu oikein. Totesin että oikeilla tiedoilla lasketulla verokortilla ei tee yhtään mitään (tarjosi mulle tälle vuodelle veroprosentiksi 3%) joten ilmoitin erikseen Kelaan ja kaupungille (kuntalisän maksajalle) että haluan 20% ennakonpidätyksen. Viime vuonna mun prosentti oli 15,5 ja siitä tuli mätkyt. En tajua millä logiikalla se verokortti laskenta antaa noita prosentteja, luulisi että se pyrkii +/- 0 tulokseen, siis ei mätkyjä eikä palautuksia.

Hei, saa olen pähkäillyt ja sitten toistakin juttua. Jos saa palkkaa 3 ekaa äitiyslomakuukautta, niin verotetaanko se normaalisti työtulona, vai pitääkö siihenkin hommata eri verokortti, siis lähteekö enemmän veroa kun on kyse äitiysloma-ajan palkasta? Entä laitanko sen siihen palkkatulokohtaan, vai sos.etuus -kohtaan?

Alkuperäinen kirjoittaja toinen tietämätön;26664188:
Hei, saa olen pähkäillyt ja sitten toistakin juttua. Jos saa palkkaa 3 ekaa äitiyslomakuukautta, niin verotetaanko se normaalisti työtulona, vai pitääkö siihenkin hommata eri verokortti, siis lähteekö enemmän veroa kun on kyse äitiysloma-ajan palkasta? Entä laitanko sen siihen palkkatulokohtaan, vai sos.etuus -kohtaan?

Mulla ainakin meni ihan normaalin työtuloverotuksen mukaan koska sen ajan kela maksaa työnantajalle eikä ä-lomalaiselle.

Palkka on tietysti palkkaa vaikka se maksettais äitiysloma-aikana. Se siis verotetaan työtulona. jos lasket uuden verokortin niin se tietysti sun täytyy toimittaa työnantajalle jos sulla on työnantajalta saamisia

Tulipa tarkistettua.
Mulla on tähän mennessä ollut veroprosentti 11,5 ja nyt olisi loppuvuodelle tippunut 10%
mutta annanpa kuitenkin olla tuon 11,5%

Aina kun lasketutan vuoden alussa uutta verokorttia laitan KAIKKI tulot yläkanttiin jonkun verran, eipä ole pelkoa siitä että tulisi mätkyjä.

Tulipa tarkistettua.
Mulla on tähän mennessä ollut veroprosentti 11,5 ja nyt olisi loppuvuodelle tippunut 10%
mutta annanpa kuitenkin olla tuon 11,5%

Aina kun lasketutan vuoden alussa uutta verokorttia laitan KAIKKI tulot yläkanttiin jonkun verran, eipä ole pelkoa siitä että tulisi mätkyjä.

No mä tein niin että kun odotin töistä koko vuodelta max. 2000 niin merkkasin verokorttiin 5000. Sosiaalietuudet kirjoitin kuten ne menee ja silti veroprosentiksi tarjottiin 3%. Se on ihan älytöntä. Kun kerran verottaja haluaa, että sos.etuuksista maksetaan veroa se n. 20% niin miksi sitten verokorttiin tulee tuollaisia 3-10% ennakodpidätyksiä, en vaan käsitä.

[QUOTE="aloittaja";26664172]23,5% :/

mutta pääasia on että en saisi kovia mätkyjä, mieluummin palautukset...[/QUOTE]

Sulla on siis tältä vuodelta vielä aika paljon palkkatuloja.

Muista tää vero% asia myös ensi vuonna, jos tulosi ovat (pääasiassa?) sosiaalietuuksia. Verokortti saattaa silloin tarjota aivan liian pientä prosenttia.

No mä tein niin että kun odotin töistä koko vuodelta max. 2000 niin merkkasin verokorttiin 5000. Sosiaalietuudet kirjoitin kuten ne menee ja silti veroprosentiksi tarjottiin 3%. Se on ihan älytöntä. Kun kerran verottaja haluaa, että sos.etuuksista maksetaan veroa se n. 20% niin miksi sitten verokorttiin tulee tuollaisia 3-10% ennakodpidätyksiä, en vaan käsitä.

Ei niistä nyt 20% mee. Kokonaistuloistahan se riippuu. Sekä vähennyksistä. Meillä esim viime vuonna vessaremontin ja kotitalousvähennyksen 'ansioista' sain nollaveroprosentin viimevuoden loppuosan maksuille. Alkuvuodesta olin maksanut n 19%. Palkkatuloja ei ollut lainkaan. Silti tulee palautuksia 400e

Koska kokonaisvuosiansiosi ovat niin pienet. Koko vuoden yhteenlasketut tulot otetaan huomioon.

Yhteistyössä