Muuttaisitko tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arpoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Arpoja

Vieras
Minulla on unelmatyö, johon olen palaamassa piakkoin hoitovapaalta. Asumme suuressa kaupungissa ja palkkani on 3000 e / kk. Mies on työtön ja ei ole puoleen vuoteen päässyt edes haastatteluihin, vaikka hakee useaa paikkaa viikossa. Taloudellisesti on tehnyt aika tiukkaa viime aikoina. Kaikki ystäväni, sukulaiseni ja harrastukseni ovat täällä, samoin lapsen mummit ja kummit.

Minulla olisi mahdollisuus päästä uuteen virkaan, jossa palkka olisi 4600 e / kk. Työ olisi pienellä paikkakunnalla n. 120 km:n päässä nykyisestä asuinpaikastamme, siis kyseessä alle 10 000 asukkaan kunta. Miehellä olisi entistä huonommat työllistymismahdollisuudet, mutta nykyisen kolmiomme hinnalla saisimme hienon omakotitalon. Emme tunne tältä paikkakunnalta ennestään ketään.

Palkankorotus olisi aika huikea, eikö vain? Voisitko sinä jättää tuollaisesta rahasummasta kaiken tutun ja turvallisen ja hypätä tuntemattomaan? Tai oletko kenties joskus tehnyt tällaisen repäisyn?

En varmaan muuttaisi. Kilometrillisesti olen tehnyt vastaavan äkkiliikkeen, mutta paikkaan, joka oli minulle entuudestaan tuttu. Alle 10 000 asukkaan kunnat ovat aika sisäänlämpiäviä. Olen ollut sellaisessa joskus töissä, mutta ilma pysyvää asuntoa. Ihmiset on tosin olleet mukavia, mutta en veisi koko perhettä & sitouttaisi omakotitalolla ihan vieraaseen pikkukuntaan.

Itse en muuttaisi, sillä raha ei olisi minulle kaikkein tärkein asia. Mieluummin valitsisin vähän paremmat mahdollisuudet miehelle, sukulaiset ja kaverit, lapsien koulut,tarhat ynnä muut.

En ostaisi ainakaan suinpäin sitä omakotitaloa. Aluksi vuokralle ja katselisin kykenenkö asumaan paikassa pidempään. Pienillä paikkakunnilla kun taloja on hankala saada nopeasti kaupaksi jos ei vaikka viihtyisikään. Mitenhän se mies saisi siellä uudessa paikassa ajan kulumaan jos ei olisi töitä eikä tuttavia?

En muuttais. Haluaisin pitää tutut ja sukulaiset lähellä, jotta olis jotain seuraa ja lastenhoitoapua välillä. Ja miehelläkin paremmat mahikset työllistyä. Etsisin sitten nykyiseltä paikalta paremmin palkattua työtä itselle, jos raha on niin tarpeen.

Yritä ottaa tarkemmin selvää tuosta työpaikasta. Tiedätkö edeltäjistä? Onko paikassa ollut suuri vaihtuvuus? Ainakaan sitä omakotitaloa ei kannata heti mennä ostamaan, jos työpaikka osoittautuu sudeksi.

Minulla on unelmatyö, johon olen palaamassa piakkoin hoitovapaalta. Asumme suuressa kaupungissa ja palkkani on 3000 e / kk. Mies on työtön ja ei ole puoleen vuoteen päässyt edes haastatteluihin, vaikka hakee useaa paikkaa viikossa. Taloudellisesti on tehnyt aika tiukkaa viime aikoina. Kaikki ystäväni, sukulaiseni ja harrastukseni ovat täällä, samoin lapsen mummit ja kummit.

Minulla olisi mahdollisuus päästä uuteen virkaan, jossa palkka olisi 4600 e / kk. Työ olisi pienellä paikkakunnalla n. 120 km:n päässä nykyisestä asuinpaikastamme, siis kyseessä alle 10 000 asukkaan kunta. Miehellä olisi entistä huonommat työllistymismahdollisuudet, mutta nykyisen kolmiomme hinnalla saisimme hienon omakotitalon. Emme tunne tältä paikkakunnalta ennestään ketään.

Palkankorotus olisi aika huikea, eikö vain? Voisitko sinä jättää tuollaisesta rahasummasta kaiken tutun ja turvallisen ja hypätä tuntemattomaan? Tai oletko kenties joskus tehnyt tällaisen repäisyn?

En muuttaisi. Oletko laskenut, paljon saisit käteen enemmän palkkaa? Progressivisen verotuksen tkia et välttämättä saa kovin paljon enempää rahaa. Ja jos olet tion paikan saanut niin etkö voisi saada myös toista? nykyisestä asuinpaikasta?

En haluaisi jättää sukua tai ystäviä.-

No virka on ollut kyseisessä pikkukylässä auki jo vuosia, kun ei ole ollut päteviä hakijoita. Rahalla yrittävät saada sinne töihin siis. Työ sinänsä on ihan tasan samanlaista kuin nykyinen työnikin, vaativaa asiantuntijatyötä, kiireistä ja stressaavaa, mutta itsenäistä ja joustavaa. Itse työ ei varmaan yllätä, mutta niistä työkavereista en tiedä mitään.

Mies on heittänyt, että hänhän voisi perustaa lammasfarmin tai kanalan, kun ei näytä töitä olevan muutenkaan. Ei kyllä taida olla ihan tosissaan. Tylsää olisi kyllä, kun ei olisi juuri harrastusmahdollisuuksia ja kaikki läheisetkin jäisivät tänne. Jos vaikka yrittäisin tällä verukkeella saada palkankorotusta nykyisessa työpaikassani...?

Mä en jotenkaan ymmärrä tätä "ei niin kauas"-voohotusta.

Siis ymmärtäisin sen, jos matka olisi 1200 km, mutta sehän on vain 120 km. Lyhyt matka.

Mä ajan viikossa harrastusmatkoja vähintään 230 km, enkä pidä sitä mitenkään järettömänä matkana. Se on about sama, kuin jos ap kävisi sitten kerran viikossa sukuloimassa entisellä kotipaikkakunnallaan, tai sinne jääneessä harrastuksessa, jos sitä ei lähempäätä löydy.

Eiköhän siellä uudessakin mestassa tutustu uusiin ihmisiin ja harrastuksiin...ei pidä ajatella negatiivisen, vaan positiivisen kautta :)

• Tykkää
Reactions: versatile
en välttämättä tuijottais sitä bruttopalkan eroa (brutostahan tuossa kai puhuttiin eikä netosta?). Progressio kun syö noilla tulotasoilla aika lailla siitä palkankorotuksesta. Itse en tuossa tilanteessa muuttaisi, jos epäilisin vähänkään sitä, että mies tylsistyy tai joutuu jatkossa reissaamaan ylipitkiä työmatkoja työllistyäkseen. Ainakaan sitä omakotitaloa en ihan ekana sieltä uudelta paikkakunnalta ostaisi, kun sitä voisi olla vaikea saada myydyksi. Mieluiten muutenkin tutustuisin seutuun vaikka vuokralla asuen ensin jonkin aikaa.

Yhteistyössä