Muuttaminen arveluttaa (pois Helsingistä vai jäädäkö tänne)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muuttokuorma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Veera";29319306]Mua taas ei kiinnosta asumisväljyys vaan aika. Haluaisin tehdä mielellään useita vuosia 60-80% työaikaa, varmaan siihen asti että nuorin menee tokaluokalle(on nyt vastasyntynyt). Mutta jos asuntolaina mitoitetaan tappiin niin ei tuo vaan onnistu. Toisaalta jos muutetaan kehyskuntaan niin se aika menee sitten työmatkoihin. Niimpä asutaa ahtaasti(ja vanhassa talossa) espoossa.[/QUOTE]

Juuri näin myös mulla. Aika on kans rahaa. Mieluummin asun ahtaasti kuin menetän vapaa-aikaani. Elämä on valintoja. Siksi kannattaa aina miettiä, tuoko itse konkreettinen asunto parempaa elämänlaatua.

Monihan toki haaveilee upeasti asunnosta, mutta sitten kolikon toisena puolena pitää huomioida ne negatiiviset asiat, mitä se "unelma-asunto" sitten tuo.

En ainakaan suosittele ap:lle asunnon ostamista, koska hän ei tiedä edes minne nyt asettua ja onko tyytyväinen.

Itse kanssa mietin näitä asioita pitkään ja valaistusta toi, kun vuokrasi kehyskunnasta huvilan pariksi viikoksi ja leikki sitten pari viikkoa, että asuu siellä.
Tuli äkkiä kaipuu takas Espooseen.

[QUOTE="espoolainen";29319076]Millaisissa paikoissa sä siis löytäisit työtä, entäs puoliso? Jos muuttaa "pikkukylään", niin totuus on, että siellä ei ihan ole työpaikkoja useimmilla aloilla. Työmatkaan on varattava usein se 1h menosuuntaan. Jos teet työtä 7,5h+ruokatunti+2h työmatkaan, niin päiväsi pituudeksi tulee 10h. Tähän ei vielä kuulu se, jos päiväkoti ei olekaan samalla suunnalla kuin työpaikka tai pitää käydä kaupassa.

Itselleni tämä on suurin syy, miksi en voi muuttaa pois Espoosta: arvostan liikaa omaa aikaani, enkä ole valmis myymään vapaa-aikaani halvemman asunnon perässä. Haluan viettää aikaa lapsen kanssa, enkä autossa.

Miten sä ratkaisisit tämän ongelman "maalla" tai kauempana Helsingistä? Eika muuttaisit ja sit etsisit työpaikkaa jostain läheltä?

Aika moni mun työkaveri on muuttanut takas PK-seudulla lähikunnista, koska he sanoivat, että se on tosi raskasta alkaa viettämään 2h päivisin työmatkailuun.[/QUOTE]

Ei kai Turku tai Tamperekaan mikään pikkukylä ole? En mä usko, että nämä päiväkoti- ja koulumatkat tai työmatkat sen hankalampia olisi vaikka Turussa kuin Helsingissä. Helsingissä on VÄHÄN paremmat työmahdollisuudet minunkin alallani, mutta mahdollisuuksia on myös muissa Suomen isoissa kaupungeissa.

Eli siis en ole muuttamassa maalle tai pikkukylään, josta joutuisin käymään muualla töissä. Olen muuttamassa kaupunkiin, jossa julkinen liikenne toimii. Ja kyllähän Helsingissäkin työmatka voi olla vaikka yli tunnin mittainen - mun nähdäkseni täällä jopa todennäköisemmin kuin vaikka Turussa.

[QUOTE="cora";29319149]Mä en muuttais. Siis jos ystävät ja muu elämä on pk-seudulla, elämänlaatu romahtaa aika paljon vaikka asunto olisikin isompi. Riippuu tietenkin ihan mistä itse tykkää, mulle ystävät ja vapaa-aika on tosi tärkeetä enkä haluaisi luopua niistä asioista vaikkei varaa siihen unelma-asuntoon nyt täällä olekaan. Luontoa ja sellaista kun kuitenkin Helsingissäkin on. Mulla tietysti myös se, etten oikeasti halua asua pk-seudun ulkopuolella merkkaa myös.
Voisitko ajatella jotakin kompromissia, hiukan suurempi asunto ei-täydellisellä alueella, eikö mitään sellaista löytyisi? Mulle sijainti merkitsee kämpässä eniten ja se viihtyvyys on aika paljon siitä kiinni. Turku ja Tampere on ihan kivoja molemmat, mutta jos sulla on elämä ihanteellista nyt stadissa, tosi ikävä tilanne. Pelko on tietenkin että jos sijainti muuttuu, muuttuu elämänlaatukin, joko pk-seudulla tai muualla. Miksi miehesi on kyllästynyt asumaan Helsingissä, jos ystävännekin ovat lähellä?[/QUOTE]

Mies ei pidä Helsingistä, siksi on kyllästynyt. Itse en muuttoa mielelläni edes harkitsisi, jos Helsinki olisi minulle "täydellinen" kaupunki. Itse kuitenkin voisin yhtä hyvin asua jossain muuallakin, kuitenkin Suomen isoimmissa kaupungeissa. Tällä hetkellä olen kyllä tyytyväinen täälläkin oloon. Itselläni ei siis syynä ole Helsinki, vaan tämänhetkinen elämäntilanne, miksi epäröin muuttoa. Kyse ei siis ole vain isommasta asunnosta, vaikka se onkin noussut tässä eniten esiin.

Me asumme jo nyt "ei-täydellisellä", mutta "ihan kivalla" alueella - jos tästä alkaa vielä tinkiä, alkaa alue olla jo meidän näkemyksen mukaan melkein epäviihtyisä. Ja aika kallista se asuminen joka tapauksessa on. Vaikka tietysti aina voi käydä tuuri ja saattaa löytää jonkun halvan, mutta ihanan...

uskon kyllä, että elämä sinänsä olisi hyvää muuallakin. Mutta sitä mietin, miten tälle sosiaaliselle verkostolleni käy, ja esim. juuri lasten osalta.

[QUOTE="miksi";29319333]ette muuta kotipaikkakunnallenne? Olis tukiverkot lähellä?[/QUOTE]

Tarkoitatko niitä paikkakuntia, joissa olemme aikoinaan miehen kanssa kasvaneet ja joista olemme muuttaneet pois? Emme oikein miellä niitä enää kotipaikkakunniksi... Ja syitä, miksi ei missään tapauksessa niihin: Emme halua asua pikkupaikkakunnilla (tylsistyisin kuoliaaksi!), niissä ei ole meidän alan työpaikkoja käytännössä ollenkaan ja kaupankassan hommat eivät kiinnosta, sosiaaliset piirit pieniä, palveluita liian vähän, ei julkista liikennettä (ja me emme käytä autoa), ei harrastusmahdollisuuksia, ei yhtään ystäviä ja todennäköisyys löytää samanhenkistä seuraa aika pieni... Ainoastaan ainakin omassa entisessä kotikaupungissani on aika kaunista luontoa, sekä omat vanhempani... mutta muuten ei kyllä mitään. Kyllä me ollaan enemmän isomman kaupungin ihmisiä.

Ei kai Turku tai Tamperekaan mikään pikkukylä ole? En mä usko, että nämä päiväkoti- ja koulumatkat tai työmatkat sen hankalampia olisi vaikka Turussa kuin Helsingissä. Helsingissä on VÄHÄN paremmat työmahdollisuudet minunkin alallani, mutta mahdollisuuksia on myös muissa Suomen isoissa kaupungeissa.

No ei toki Turku tai Tampere ole pikkukyliä, luin liian nopeasti aloitusviestisi, jossa kerroit, että haluat siis muuttaa kaupunkiin, etkä "pikkukylään".

Mikäli sun oma työ tai miehesi ei kärsi muutosta toiseen kaupunkiin, niin silloin ainakaan se ei ole kynnyskysymys.

Lähinnä vaan mietin, et kerrot miehesi olevan kyllästynyt Helsinkiin. Mikä on siis paremmin mielestänne Turussa tai Tampereella, onko ne oikeasit niin erilaisia paikkoja kaupunkina?
Ei siinä mitään, jos on kyllästynyt kaupunkiin, mutta mietin vaan että muuttuuko elämä oikeasti paremmaksi, jos vaihtaa maisemaa?

Miten te aiotte oikeasti konkreettisesti säästää rahaa vuokraamalla asunnon hyvällä sijannilla Turussa tai Tampereella? Onko elämä erilaista, jos saatte esim samalla hinnalla 10m2 enemmän Turussa kuin Helsingissä?

Jos vertaa esim Turun ja Tampereen vuokria Helsinkiin, niin tilastokeskuksen mukaan nämä on vuokraindeksit:
Lähde: Tilastokeskus -

Ei tuolta Turustakaan saa esim 3h+k asuntoa 10km keskustasta alle 600e:lla.

Mitäs jos vaikka vuokraatte väliaikaisen viikkoasunnon pariksi viikoksi ko kaupungista ja kokeilette, millaista siellä olisi elää oikeasti?

• Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="espoolainen";29320525]No ei toki Turku tai Tampere ole pikkukyliä, luin liian nopeasti aloitusviestisi, jossa kerroit, että haluat siis muuttaa kaupunkiin, etkä "pikkukylään".

Mikäli sun oma työ tai miehesi ei kärsi muutosta toiseen kaupunkiin, niin silloin ainakaan se ei ole kynnyskysymys.

Lähinnä vaan mietin, et kerrot miehesi olevan kyllästynyt Helsinkiin. Mikä on siis paremmin mielestänne Turussa tai Tampereella, onko ne oikeasit niin erilaisia paikkoja kaupunkina?
Ei siinä mitään, jos on kyllästynyt kaupunkiin, mutta mietin vaan että muuttuuko elämä oikeasti paremmaksi, jos vaihtaa maisemaa?

Miten te aiotte oikeasti konkreettisesti säästää rahaa vuokraamalla asunnon hyvällä sijannilla Turussa tai Tampereella? Onko elämä erilaista, jos saatte esim samalla hinnalla 10m2 enemmän Turussa kuin Helsingissä?

Jos vertaa esim Turun ja Tampereen vuokria Helsinkiin, niin tilastokeskuksen mukaan nämä on vuokraindeksit:
Lähde: Tilastokeskus -

Ei tuolta Turustakaan saa esim 3h+k asuntoa 10km keskustasta alle 600e:lla.

Mitäs jos vaikka vuokraatte väliaikaisen viikkoasunnon pariksi viikoksi ko kaupungista ja kokeilette, millaista siellä olisi elää oikeasti?[/QUOTE]

No siis ei tietenkään alle kuudensadan saa 3h+k. Mutta kun Helsingissä ne kolmion vuokrat alkavat oikeasti olla jo yli tonnin... kaksiotkin halutuilla alueilla ovat jo tonnin! Lähinnä se, mitä asunnon suhteen saisimme on se, että voisimme vuokrata 3-4h+k sillä rahalla, millä Helsingistä saisimme kaksion tai hyvällä tuurilla erittäin pikkuisen kolmion. Tällä hetkellä asumme liian ahtaasti ja tarvitsisimme oikeasti sellaisen hyvän kokoisen 3-4h, mutta Helsingin vuokrilla siihen ei ole varaa.

Vaikea selittää lyhyesti, miksi mies ei tykkää Helsingistä. Osittain on ehkä kyllästynyt, osittain se ettei tykkää ilmapiiristä tai jostain... Ja siis Turku on meille molemmille oikein tuttu kaupunki, Tampereellakin on kyllä käyty. Sitä en tiedä, muuttuisiko elämä paremmaksi - ei välttämättä. Tai sitten vaihtelu virkistää häntäkin. En tiedä.

[QUOTE="espoolainen";29320525]
Mitäs jos vaikka vuokraatte väliaikaisen viikkoasunnon pariksi viikoksi ko kaupungista ja kokeilette, millaista siellä olisi elää oikeasti?[/QUOTE]

Tämä olisi kyllä hyvä idea, ja sen voisi tehdäkin :)

No siis ei tietenkään alle kuudensadan saa 3h+k. Mutta kun Helsingissä ne kolmion vuokrat alkavat oikeasti olla jo yli tonnin... kaksiotkin halutuilla alueilla ovat jo tonnin! Lähinnä se, mitä asunnon suhteen saisimme on se, että voisimme vuokrata 3-4h+k sillä rahalla, millä Helsingistä saisimme kaksion tai hyvällä tuurilla erittäin pikkuisen kolmion. Tällä hetkellä asumme liian ahtaasti ja tarvitsisimme oikeasti sellaisen hyvän kokoisen 3-4h, mutta Helsingin vuokrilla siihen ei ole varaa.

On tärkeää päätöksiä tehdessä aina tarkistaa myös faktat. Eli saisitteko oikeasti Tampereella tai Turusta enemmän tilaa samalla rahalla? No, kaikkihan riippuu tuurista löytää hyvä ja kiva vuokra-asunto, mutta perustuen vuokratilastoihin:

En nyt toki tiedä mitään tuloistanne, mutta jos teillä vaikka olisi mahdollisuus saada avaravuokra-asuntoa joltain rakennuttajalta, niin tässä on niiden keskimääräinen neliövuokra eri kaupungeissa:

Helsinki:10,98
Turku:9,66
Tampere:10,29

Tästä voisi laskea, että Helsingissä, jos teillä on vaikka 60m2, maksaisitte siitä Helsingissä 658e.
Samalla rahalla saisitten Turussa 68m2 ja Tampereella 64m2.

Eli kummassakaan kaupungissa ette saisi kokonaista makuuhuonetta lisää samalla rahalla verrattuna Helsinkiin.

Ihan nyt mielenkiinnosta, oletko katsonut vaikka Oikotieltä, mitä samalla rahalla saisi vaikka Turusta, kun mitä nyt maksatte vuokraa?

[QUOTE="espoolainen";29320678]On tärkeää päätöksiä tehdessä aina tarkistaa myös faktat. Eli saisitteko oikeasti Tampereella tai Turusta enemmän tilaa samalla rahalla? No, kaikkihan riippuu tuurista löytää hyvä ja kiva vuokra-asunto, mutta perustuen vuokratilastoihin:

En nyt toki tiedä mitään tuloistanne, mutta jos teillä vaikka olisi mahdollisuus saada avaravuokra-asuntoa joltain rakennuttajalta, niin tässä on niiden keskimääräinen neliövuokra eri kaupungeissa:

Helsinki:10,98
Turku:9,66
Tampere:10,29

Tästä voisi laskea, että Helsingissä, jos teillä on vaikka 60m2, maksaisitte siitä Helsingissä 658e.
Samalla rahalla saisitten Turussa 68m2 ja Tampereella 64m2.

Eli kummassakaan kaupungissa ette saisi kokonaista makuuhuonetta lisää samalla rahalla verrattuna Helsinkiin.

Ihan nyt mielenkiinnosta, oletko katsonut vaikka Oikotieltä, mitä samalla rahalla saisi vaikka Turusta, kun mitä nyt maksatte vuokraa?[/QUOTE]

Kyllä, todellakin olen. Tai siis, Helsingistä voi saada kohtuuhintaisen asunnon esimerkiksi kaupungilta, mutta hakijoita on tuhansia ja tuhansia, eli mahdollisuudet ovat aika pienet. Käytännössä Helsingissä ei ole kovin realistista ajatella saavansa kolmiota alle 700 euron, tuskin edes alle 800 tai alle 900 euron - ellei sitten ala tinkiä aluetoiveista. Ja sitähän emme halunneet tehdä.

Voi olla, että Turussa kaupungin asunnot eivät ole ratkaisevasti halvempia kuin Helsingissä, mutta ainakin niitä on mahdollista saada. Ja muut vuokramarkkinat ovatkin sitten selvästi halvempia. Asuntojen hinnat myös. Katsoin, millaisen asunnon ja miltä alueelta saisi Turusta/Helsingistä tietyllä summalla, ja kyllä siinä oli selvästi eroa, niin asuntojen kuin sijaintien suhteen.

Nyt maksamme kaksiosta n. 800 eur - esim. Turusta on ihan realistista saada jopa halvemmalla kolmion.

Muutimme vuosi sitten Helsingistä Turkuun ja vaikka kaupunki sinänsä oli vieras, on tykätty. Asutaan nyt pienen kävelymatkan päässä keskustasta ja liikkuminen on paljon nopeampaa kun ei oo ruuhkaa ja jonotusta joka paikassa ja kaikki palvelut on vieressä. Kaupungin vuokra-asunnoista mulla ei oo tietoa mutta osa on kyllä alueilla joille en muuttaisi. Varmasti niitä ok-alueillakin on.

Kyllä, todellakin olen. Tai siis, Helsingistä voi saada kohtuuhintaisen asunnon esimerkiksi kaupungilta, mutta hakijoita on tuhansia ja tuhansia, eli mahdollisuudet ovat aika pienet.

Voi olla, että Turussa kaupungin asunnot eivät ole ratkaisevasti halvempia kuin Helsingissä, mutta ainakin niitä on mahdollista saada. Ja muut vuokramarkkinat ovatkin sitten selvästi halvempia. Asuntojen hinnat myös. Katsoin, millaisen asunnon ja miltä alueelta saisi Turusta/Helsingistä tietyllä summalla, ja kyllä siinä oli selvästi eroa, niin asuntojen kuin sijaintien suhteen.

Nyt maksamme kaksiosta n. 800 eur - esim. Turusta on ihan realistista saada jopa halvemmalla kolmion.

Ei muuten kannata rinnastaa avaravuokra-asuntoja heti kaupungin kämppiin, vaan niitä on tarjolla kaikilta rakennuttajilta: SATO, VVO yms.
Idea vaan niissä on, että niissä on halvemmat vuokrat, koska niille on annettu valtion tukea ja niissä on tulorajat.

Mun mielestä nyt kyllä on vuokraajan markkinat, ei niikään vuokranantajan markkinat, joten joskus 10v sitten oli. Vuokrat ovat nousseet niin paljon, että useimmat ovat jousseet sitten matalien korkojen perässä omistusasuntoon. Kun katsoo oikotieltä tai lähettää postia yleishyödyllisille rakennuttajille, niin sieltä kyllä heti irtoaa isompia perheasuntoja. Kaikkein kysytympiä kun ovat ne yksiöt ja kaksiot, joita te ette etsi.

[QUOTE="espoolainen";29320773]Ei muuten kannata rinnastaa avaravuokra-asuntoja heti kaupungin kämppiin, vaan niitä on tarjolla kaikilta rakennuttajilta: SATO, VVO yms.
Idea vaan niissä on, että niissä on halvemmat vuokrat, koska niille on annettu valtion tukea ja niissä on tulorajat.

Mun mielestä nyt kyllä on vuokraajan markkinat, ei niikään vuokranantajan markkinat, joten joskus 10v sitten oli. Vuokrat ovat nousseet niin paljon, että useimmat ovat jousseet sitten matalien korkojen perässä omistusasuntoon. Kun katsoo oikotieltä tai lähettää postia yleishyödyllisille rakennuttajille, niin sieltä kyllä heti irtoaa isompia perheasuntoja. Kaikkein kysytympiä kun ovat ne yksiöt ja kaksiot, joita te ette etsi.[/QUOTE]

No eipä ne Saton ja VVO:nkaan asunnot mitään erityisen halpoja ole, osa niistä on jopa kalliita. Ja ihan samalla lailla niistäkin on kova kilpailu. Helpoiten varmaan saisi taas Itä-Helsingistä.

Vai olenko mä nyt sitten täysin väärässä - onko se sitten niin, että Helsingissä ei olekaan asuntopulaa ja vuokrat ovat kohtuulliset? Itse olen ihan luullut, että täältä on vaikea löytää etenkään kohtuuhintaista asuntoa. Kiva tietysti, jos olen väärässä...

Onko sulla omakohtaista kokemusta esim. siitä, kuinka helposti Helsingistä saa (nyt) reilulla 600 eurolla kolmion vaikka yleishyödylliseltä rakennuttajalta? Tai onko tästä Helsingin asuntotilanteesta tullut jotain uutta tietoa?

Siis itse tosiaan ottaisin riemusta kiljuen 600 eurolla kolmion! Mieluummin tosiaan kuin 800 eurolla kaksion...

Pakko kommentoida ex-turkulaisena että Turussa eikä missään muuallakaan kuin pk-seudulla ole riittävää julkista liikennettä. Toki jos asuu aivan keskustan kupeessa, mutta jo muutaman km päähän menee ne bussit vain kerran tunnissa. Kovasti yrittivät jo 90-luvulla hoitaa asiaa kuntatasolla, mutta valtion tuet ei riittäneet.

Meille tuli edullisemmaksi muuttaa asumisoikeusasuntoon Melluun kuin asua vuokralla Turussa samankokoisessa asunnossa.

Pakko kommentoida ex-turkulaisena että Turussa eikä missään muuallakaan kuin pk-seudulla ole riittävää julkista liikennettä. Toki jos asuu aivan keskustan kupeessa, mutta jo muutaman km päähän menee ne bussit vain kerran tunnissa. Kovasti yrittivät jo 90-luvulla hoitaa asiaa kuntatasolla, mutta valtion tuet ei riittäneet.

Meille tuli edullisemmaksi muuttaa asumisoikeusasuntoon Melluun kuin asua vuokralla Turussa samankokoisessa asunnossa.

Joo, on totta ettei julkinen liikenne yhtä hyvä ole. Missä päin turkua kulkee bussi vain kerran tunnissa? Siellä, missä itse olen liikkunut, on bussit yleensä kulkeneet n. 20 minuutin välein. Toki jos jossain Kupittaan tai Martin tienoilla vaikka asuu, niin kyllähän siitä keskustaan käveleekin, ellei nyt mitään paukkupakkasia ole. Mutta onhan tuo asia silti tietty Helsingissä hoidettu paljon paremmin, se on totta.

No eipä ne Saton ja VVO:nkaan asunnot mitään erityisen halpoja ole, osa niistä on jopa kalliita. Ja ihan samalla lailla niistäkin on kova kilpailu.

Onko sulla omakohtaista kokemusta esim. siitä, kuinka helposti Helsingistä saa (nyt) reilulla 600 eurolla kolmion vaikka yleishyödylliseltä rakennuttajalta? Tai onko tästä Helsingin asuntotilanteesta tullut jotain uutta tietoa?

Siis itse tosiaan ottaisin riemusta kiljuen 600 eurolla kolmion! Mieluummin tosiaan kuin 800 eurolla kaksion...

No mun käsittääkseni Helsingissä ei ole asuntopulaa. Uusia asuntoja on paljon tyhjillään, niitä on tuotettu enemmän kuin on myyty. Helsingin uudistuotantotavoite vuodessa on noin 9000 asuntoa, joka on enemmän kuin vuotuinen väestönkasvu. Oikotie on täynnä vuokra-asuntoja ja omistusasuntoja, joten ei kai voi puhua asuntopulasta?

Sitten jos haluat alkaa puhumaan kohtuuhintaisten asuntojen vähyydestä, niin se onkin taas eri asia. Sijainti maksaa. Mun omasta mielestä ei voi olettaa, että pitäisi saada kohtuuhintainen asunto PK-seudulla, koska niin kauan kun on tunkua tälle seudulle, niin kenen niitä kohtuuhintaisia asuntoja sitten pitäisi tarjota?

Olen aika varma, ettei Hesassa saa kolmiota 600e/kk. Mutta ei kyllä saa Tampereellakaan myöskään.

Tiedän kyllä tuttavilta, että jos Satolle tai VVO:lle laittaa hakemuksen ja kunnon perustelut, miksi tarvitsee äkkiä uuden asunnon, niin kyllä sieltä tulee tarjous parissa viikossa. Mulle taisi itselle tulla parissä päivässä.

Mutta jos sun mies on kyllästynyt koko Helsinkiin, niin toki teidän ihan vain siitä syystä kannattaa muuttaa toiseen kaupunkiin, vaihtelu virkistää. Jos sitä ei tee, niin koskaan ei voi tietää.

Me ajetaan jokaikinen päivä reilun sadan kilometrin päästä töihin helsinkiin. Kokemuksella voisin suunnitella lähikaupunkia, mikä on sillä suunnalla Helsinkiä missä käyt työssä.

Esim. Lohjalta ajaa Espooseen alle puolessa tunnissa. Salosta alle tunnissa. Turustakaan matka ei vie kuin puolitoista. Siis Espooseen! Sitten jos pitää matkata Espoonpuoleiselta laidalalta kaupunkia vielä kaupungin läpi, venyy työmatka pahimpaan ruuhka-aikaan yli tunnilla.

Jos taas olet duunissa länsiväylän päässä, suosittelisin Kirkkonummea tai Inkoota tai Karjalohjaa tai...

Me ajetaan jokaikinen päivä reilun sadan kilometrin päästä töihin helsinkiin. Kokemuksella voisin suunnitella lähikaupunkia, mikä on sillä suunnalla Helsinkiä missä käyt työssä.

Esim. Lohjalta ajaa Espooseen alle puolessa tunnissa. Salosta alle tunnissa. Turustakaan matka ei vie kuin puolitoista. Siis Espooseen! Sitten jos pitää matkata Espoonpuoleiselta laidalalta kaupunkia vielä kaupungin läpi, venyy työmatka pahimpaan ruuhka-aikaan yli tunnilla.

Jos taas olet duunissa länsiväylän päässä, suosittelisin Kirkkonummea tai Inkoota tai Karjalohjaa tai...

Aloittajalleko sä suosittelet vai mulle? Aloittajalla ei ollut autoa, joten ei sitten ajatele minnekään. Mullakaan ei ole autoa.

Itsekin toki mietin, et jos muuttaisin tuonne länteenpäin, koska se on kätevin päästä sit Espooseen. Olemme itseasiassa yli 2v katselleet tonttia K-nummelta junaradan varresta, mutta sellaista ei todellakaan ole tullut myyntiin. Kaikki tontit K-nummella ovat olleet ihan metsässä, jossa ei pärjää ilman autoa.

Ollaan käyty myös Siuntiossa, jossa tehtiin tämä meidän parin viikon asumiskokeilu. Siitä paljastui, etten kyllä todellakaan pärjää siellä. Siellä ei ole mulle mitään.

Lohjallakin kävimme. Siellä juuri kiinnostu ne tontit, joilla olisi nopea pääsy moottoritiellä ja olisi koulut ja kaverit lähellä. No, Routiolla oli tontteja, mutta se on aivan keuhea paikka. Toinen paikka taas oli Ämmälä, minne on kuulemma muuttanut paljon väkeä PK-seudulta juuri sen sijannin takia, mutta siellä oli kyllä aika ankean näköistä. Ja sielläkin kyllä tarttisi sen auton, koska sieltä on sen verran pitkä matka Lohjalle keskustaan.
Muutamia muitakin tontteja oli asemakaava-alueella, mutta niiltä sitten kesti päästä jo 30min edes moottoritielle.

Lähinnä mua juuri vaivasi Lohjassa ja Siuntiossa se, että ne ei ehkä koskaan tuntuisi kodilta.

Kirkkonummi olisi tuttu paikka, mutta siellä ei ole pahemmin ollut myynnissä uutta okt:täkään, jossa olisi hyvät kulkuyhteydet.

[QUOTE="espoolainen";29321088]Aloittajalleko sä suosittelet vai mulle? Aloittajalla ei ollut autoa, joten ei sitten ajatele minnekään. Mullakaan ei ole autoa.

Itsekin toki mietin, et jos muuttaisin tuonne länteenpäin, koska se on kätevin päästä sit Espooseen. Olemme itseasiassa yli 2v katselleet tonttia K-nummelta junaradan varresta, mutta sellaista ei todellakaan ole tullut myyntiin. Kaikki tontit K-nummella ovat olleet ihan metsässä, jossa ei pärjää ilman autoa.

Ollaan käyty myös Siuntiossa, jossa tehtiin tämä meidän parin viikon asumiskokeilu. Siitä paljastui, etten kyllä todellakaan pärjää siellä. Siellä ei ole mulle mitään.

Lohjallakin kävimme. Siellä juuri kiinnostu ne tontit, joilla olisi nopea pääsy moottoritiellä ja olisi koulut ja kaverit lähellä. No, Routiolla oli tontteja, mutta se on aivan keuhea paikka. Toinen paikka taas oli Ämmälä, minne on kuulemma muuttanut paljon väkeä PK-seudulta juuri sen sijannin takia, mutta siellä oli kyllä aika ankean näköistä. Ja sielläkin kyllä tarttisi sen auton, koska sieltä on sen verran pitkä matka Lohjalle keskustaan.
Muutamia muitakin tontteja oli asemakaava-alueella, mutta niiltä sitten kesti päästä jo 30min edes moottoritielle.

Lähinnä mua juuri vaivasi Lohjassa ja Siuntiossa se, että ne ei ehkä koskaan tuntuisi kodilta.

Kirkkonummi olisi tuttu paikka, mutta siellä ei ole pahemmin ollut myynnissä uutta okt:täkään, jossa olisi hyvät kulkuyhteydet.[/QUOTE]

Enpä lukenut niin tarkkaan näemmä. :D

Mutta sittenpä suosittelen kortin ja auton hankkimista. Maailmasta tulee paljon pienempi niin. :)

Mutta sittenpä suosittelen kortin ja auton hankkimista. Maailmasta tulee paljon pienempi niin. :)

Mä en ihan heti näe sitä, miten auton omistaminen ja kauempana asuminen on parempi kuin lähellä kaikkea ja ilman autoa asuminen (jos autoa ei kaipaa). auto on aivan törkeän kallis, ja aikaa matkustamiseen menee hirveästi. Kaverit muuttivat kehyskuntaan pari v sitten ja valittavat sitä että kaikki aika menee kuskatessa perheenjäseniä eestaas, ja työmatkoihin. meilläkin on auto, mutta arvostetaan omaa aikaa sen verran että ihan heti en muuttaisi kauas kaikesta. eri asia asua jossain kaupungissa jossa työt ja kaverit sitten lähellä.

Missä ap miehesi haluaisi asua, jos on Helsinkiin kyllästynyt (miksi, mitä hän kaipaa?)?

[QUOTE="espoolainen";29321095]Ihan vaan mielenkiinnosta: paljonko sulla kestää siis päivisin sen 200km ajaminen? Varmaan sellaiset 2-3h riippuen onko ruuhkaa?

Onko sulla sitten yhtään vapaa-aikaa arkisin? Etkö anna mitään arvoa vapaa-ajallesi vai miten olet tilanteeseen joutunut?[/QUOTE]

Kyllä mullakin menee julkisilla 2 tuntia päivässä työmatkoihin, vaikka asun Espoossa. Olen töissä Helsingin keskustassa. Junamatkaan menee vain puoli tuntia, mutta kävelyt kummassakin päässä tekevät matka-ajasta sen tunnin suuntaansa.
Onneksi sain kuitenkin lapsen tarhapaikan vaihdettua lähemmäs, muuten tulisi siitäkin vielä lisää.

Mulle itselle suurin syy olla muuttamassa kehyskuntiin on myös aikapula. Mä arvostan vapaa-aikaani sen verran, ettei ole varaa istua autossa. Esimerkiksi Siuntiosta kyllä kestäisi ajaa 1h töihin Espooseen aamuruuhkassa ja sama takas.

Porvoohan on aivan ihana paikka, eikä edes kaukana Helsingistä. Lohja on myös kuulemma mukava. Toisaalta, miksi ei lähtisi kokeilemaan, ainahan voi muuttaa takaisin jos siltä tuntuu.

Yhteistyössä