Muuttaminen arveluttaa (pois Helsingistä vai jäädäkö tänne)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muuttokuorma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sun pitää pohtia mikä on sulle tärkeintä. Haluatko mielummin ison talon hyvältä paikalta vai läheiset ihmiset lähelle. Onko se iso talo kiva, jos on yksinäinen? Toisaalta taas jos olet paljon kotona viihtyvä tyyppi, on tärkeää, että koti on viihtyisä.

Itse pohdin samantyylisiä asioita kuin mietin ulkomaille muuttoa. Ystävät ja sukulaiset ovat minulle erittäin tärkeitä ja mietin voinko elää kaukana heistä. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että minulle on tällä hetkellä tärkeämpää päästä näkemään maailmaa. Voin aina palata Suomeen ja todennäköisesti joku päivä palaankin. Mutta halusin nyt nähdä mitä muuta maailmalla on tarjottavana.

Olen löytänyt hyvin uusia kavereita, mutta kuten kirjoitit jo ensimmäisessä viestissäsi, ei meidän välillä ole samanlaista syvää ystävyyttä kuin niiden Suomeen jääneiden ystävien kanssa, jotka olen tuntenut jo vuosikausia. Välillä ikävöin heitä ja olen yksinäinen, mutta juttelemme netin välityksellä ja tapaamme kun käyn Suomessa. Uudet kaverit ja harrastukset ovat tärkeitä senkin takia, että niiden kanssa tulee vietettyä aikaa eikä edes ehdi ikävöidä läheisiä kun on niin paljon hauskaa tekemistä.

[QUOTE="espoolainen";29320877]No mun käsittääkseni Helsingissä ei ole asuntopulaa. Uusia asuntoja on paljon tyhjillään, niitä on tuotettu enemmän kuin on myyty. Helsingin uudistuotantotavoite vuodessa on noin 9000 asuntoa, joka on enemmän kuin vuotuinen väestönkasvu. Oikotie on täynnä vuokra-asuntoja ja omistusasuntoja, joten ei kai voi puhua asuntopulasta?

Sitten jos haluat alkaa puhumaan kohtuuhintaisten asuntojen vähyydestä, niin se onkin taas eri asia. Sijainti maksaa. Mun omasta mielestä ei voi olettaa, että pitäisi saada kohtuuhintainen asunto PK-seudulla, koska niin kauan kun on tunkua tälle seudulle, niin kenen niitä kohtuuhintaisia asuntoja sitten pitäisi tarjota?[/QUOTE]

Hmm, no eikös tässä ketjussa nimenomaan ollut kyse niistä kohtuuhintaisista asunnoista? Ja kun esitettiin epäilys siitäkin, onko Helsingissä edes muita kaupunkeja kalliimpaa. Ja jos kerran on muuttamassa Helsingistä pois asuntojen kalleuden takia, niin mitä iloa siitä sitten on, että hintavia asuntoja on kyllä tarjolla?

Nojoo, en nyt ota kantaa siihen, pitäisikä pk-seudulla olla mahdollista asua kohtuuhintaisessa asunnossa, koska se on niin laaja aihe. Mietin, vaan että halutaanko tänne pk-seudulle kuitenkin esim. metrotunneleiden siivoojia, kaupankassoja, lastenhoitajia, sairaanhoitajia, yms. Ja jos halutaan, niin missä ajatellaan heidän asuvan ja kenen rahoilla - onko laskettu, että kaikilla heillä tulisi olla varakas puoliso vai että he sitten hakevat rahat sossusta...?

[QUOTE="espoolainen";29320877]Olen aika varma, ettei Hesassa saa kolmiota 600e/kk. Mutta ei kyllä saa Tampereellakaan myöskään. [/QUOTE]

Ei varmasti, siihen en itsekään usko.

[QUOTE="espoolainen";29320877]Tiedän kyllä tuttavilta, että jos Satolle tai VVO:lle laittaa hakemuksen ja kunnon perustelut, miksi tarvitsee äkkiä uuden asunnon, niin kyllä sieltä tulee tarjous parissa viikossa. Mulle taisi itselle tulla parissä päivässä.

Mutta jos sun mies on kyllästynyt koko Helsinkiin, niin toki teidän ihan vain siitä syystä kannattaa muuttaa toiseen kaupunkiin, vaihtelu virkistää. Jos sitä ei tee, niin koskaan ei voi tietää.[/QUOTE]

Olen itse asunut kerran Satolla, hakenut myös VVO:lta ja kaupungilta (kahdesta jälkimmäisestä en koskaan saanut mitään). Meillä on toki se, että emme halua asuntoa ihan mistä vaan Helsingistä, vaan meillä on aluerajauksia - se tietysti rajoittaa sitä asunnonsaantia.

Niin, mies tosiaan voisi muuttaa vaikka heti mielellään... se puoltaa muuttoa. Itse en ole varma, mitä mieltä olen. Ei se muutto toki peruuttamaton ole eikä kovin vakava asia, mutta punnitsen silti mielessä kauhean tarkkaan eri vaihtoehtoja.

Mä en nyt ihan ymmärrä minkä takia autottomalle (tai autoiluhaluttomalle) ehdotellaan Lohjaa ym tuppukyliä joissa ei kyllä oikeasti pärjää ilman autoa. Salokin on melko pieni kaupunki jos haluaa kaupunkimaisesti asua. Mutta Turku tai Tampere vois olla teille ihan hyvä vaihtoehto. Asunto kannattaa valita joko keskustan tuntumasta tai sitten niin, että bussilinjat kulkee. Kaikista järjettömin vaihtoehto mielestäni on muuttaa johonkin tuppukylään pellolle rakennetulle omakotitaloalueelle ja ajella sitten niillä kahdella autolla tunti oli sitten menossa kauppaan, töihin tai harrastuksiin. Asunnot on halpoja joo mutta mitä sillä sitten saa jos kaikki vapaa-aika menee autonratissa.
Eli ap, ymmärrän sinua hyvin. Itsekään en muuttaisi mihinkään "pakko olla auto"-paikkaan.
Valitkaa Turku tai Tampere ja sen mukaan sitten katsomaan mahdollisia työpaikkoja ja asuntoja. Lapset sopeutuvat kyllä. :)

Mistä tämä auton demonisointi oikein johtaa? :D

Minulle auto ainakin merkitsee vapautta.

No, minulle ei. Ja olen aina vihannut autoja, sekä sitä saastemäärää, minkä ne aiheuttavat. En ole vielä tähän ikään mennessä erityisemmin tarvinnut autoa. Ja ne harvat kerrat, kun tarvitsee, voi autoa lainata tai vuokrata - ympäristön kannalta parempi sellainen käytäntö kuin jatkuva yksityisautoilu.

Sun pitää pohtia mikä on sulle tärkeintä. Haluatko mielummin ison talon hyvältä paikalta vai läheiset ihmiset lähelle. Onko se iso talo kiva, jos on yksinäinen? Toisaalta taas jos olet paljon kotona viihtyvä tyyppi, on tärkeää, että koti on viihtyisä.

Niinpä, tätä nyt pohdin. Tosin sellainen tarkennus, että minulla ei ole tähtäimessä hulppea talo, ei edes talo ollenkaan. Kerrostaloasunto, esim. neliö, olisi sopiva. Nyt asumme kaksiossa, mutta lasten kasvaessa emme vaan voi neljä ihmistä ahtautua kaksioon. Jo nyt tuntuu, että tilaa on aivan liian vähän ja tavaroita mahdoton saada mahtumaan. Olisi kiva, että lapsillakin voisi koululaisina olla vaikka omat huoneet - tai edes niin iso huone, jonka voisi jakaa kahtia.

Ja on tässä tietysti muutakin elämänlaatuun liittyvää. Jos asuisimme Helsingissä vaikka kolmiossakin, siihen menisi niin paljon rahaa, että joutuisimme tinkimään monesta muusta. Ei olisi esim. varaa matkustella niin usein tms. Kaikki tällainen painaa vaakakupissa, täytyy nyt vaan tosiaan pohdiskella ja keskustella, mikä on tärkeää ja mikä tärkeintä jne.

No, minulle ei. Ja olen aina vihannut autoja, sekä sitä saastemäärää, minkä ne aiheuttavat. En ole vielä tähän ikään mennessä erityisemmin tarvinnut autoa. Ja ne harvat kerrat, kun tarvitsee, voi autoa lainata tai vuokrata - ympäristön kannalta parempi sellainen käytäntö kuin jatkuva yksityisautoilu.

Suomen yksityisautoilu on 0,000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% maailman saasteidenaiheutajista.

Pientä suhteellisuudentajua nyt mukaan.

Minä myönnän että ajelen ihan huvikseenkin, nautin siitä. En myöskään ole mistään ulkopuolisesta tahosta riippuvainen, voin lähteä minne haluan ja milloin haluan.

[QUOTE="katja";29322333] Kaikista järjettömin vaihtoehto mielestäni on muuttaa johonkin tuppukylään pellolle rakennetulle omakotitaloalueelle ja ajella sitten niillä kahdella autolla tunti oli sitten menossa kauppaan, töihin tai harrastuksiin. Asunnot on halpoja joo mutta mitä sillä sitten saa jos kaikki vapaa-aika menee autonratissa.
Eli ap, ymmärrän sinua hyvin. Itsekään en muuttaisi mihinkään "pakko olla auto"-paikkaan.
Valitkaa Turku tai Tampere ja sen mukaan sitten katsomaan mahdollisia työpaikkoja ja asuntoja. Lapset sopeutuvat kyllä. :)[/QUOTE]

Tämä on totta. Kuitenkin useat ihmiset muuttavat halvempien asuntojen perässä kehyskuntiin. Itse en ymmärrä ihmisiä, jotka voivat viettää työn lisäksi 2h autossa. Esim työkaverini tulee Espoosseen Nurmijärveltä ja aina ruuhkassa menee väh. 1h suuntaan. Tosi monet ihmiset eivät laita mitään arvoa ajalleen.

Tarkoitatko niitä paikkakuntia, joissa olemme aikoinaan miehen kanssa kasvaneet ja joista olemme muuttaneet pois? Emme oikein miellä niitä enää kotipaikkakunniksi... Ja syitä, miksi ei missään tapauksessa niihin: Emme halua asua pikkupaikkakunnilla (tylsistyisin kuoliaaksi!), niissä ei ole meidän alan työpaikkoja käytännössä ollenkaan ja kaupankassan hommat eivät kiinnosta, sosiaaliset piirit pieniä, palveluita liian vähän, ei julkista liikennettä (ja me emme käytä autoa), ei harrastusmahdollisuuksia, ei yhtään ystäviä ja todennäköisyys löytää samanhenkistä seuraa aika pieni... Ainoastaan ainakin omassa entisessä kotikaupungissani on aika kaunista luontoa, sekä omat vanhempani... mutta muuten ei kyllä mitään. Kyllä me ollaan enemmän isomman kaupungin ihmisiä.

Pienillä paikkakunnilla on monenlaisia harrastusmahdollisuuksia.

Mä en ainakaan niitä Helsingin palveluja kaipaa. Asutaan PK-seudulla. Olen Hesassa töissä. Ahistaa sinne hälyyn meno.. Matkat kestää ja autoja ja ihmisiä on paljon. Olen valinnut väärin. Lapset koulussa. Monta kertaa mietittiin , kun lapset pieniä, että oltais muutettu johonkin pienemmälle paikkakunnalle tai kaupunkiin n.50km Hesasta. Ei osattu lähteä. Minä olen se ahdistunein meillä. Lapsilla hyvät koulut ja lähellä, miehellä ok työ. Minulla ok työ, mutta en sitä hälinää jaksa. Ahdistus tulee, kun ajattelen. Tukiverkko pieni, mutta on täällä. Olisi muuallakin, kun lähtisi. Mut sekoittaa kaikki ja hypätä epätietoisuuteen...ei ole uskallusta. Lapsille on muodostunut ystäviä täältä. Itsellä muutama vanha, mutta harvoin nähdään.

Tekstiesi perusteella; ei kannata muuttaa. Ja ei myöskään kannata vaatia täydellisyyttä; elämä ei aina ole täydellistä, asunnon ei tarvitse olla suuri, jos muuten on onnellinen. Tai jostain pitää tinkiä; jos ei ole varaa asua esim Eirassa, sitten ei asu siellä. Sanot ettei teillä ole varaa asua silä alueella jolla asutte? Miksi sitten asutte siellä? Helsingin ympärillä on paljon vaihtoehtoja; ja Espoossa vuokrat ovat kyllä edullisempia, varsinkin jos katson kaupungin asuntoja; 800 eurolla voi saada jo 4-huoneisen asunnon. Ehkä olet nhyt liian nipo, että kaiken pitäisi olla lähellä täydellisyyttä? Enkä löydä teksteistäsi yhtään syytä miksi teidän kannattaisi muuttaa kauemmas (siis pois pk-seudulta).

Niinpä, tätä nyt pohdin. Tosin sellainen tarkennus, että minulla ei ole tähtäimessä hulppea talo, ei edes talo ollenkaan. Kerrostaloasunto, esim. neliö, olisi sopiva. Nyt asumme kaksiossa, mutta lasten kasvaessa emme vaan voi neljä ihmistä ahtautua kaksioon. Jo nyt tuntuu, että tilaa on aivan liian vähän ja tavaroita mahdoton saada mahtumaan. Olisi kiva, että lapsillakin voisi koululaisina olla vaikka omat huoneet - tai edes niin iso huone, jonka voisi jakaa kahtia.

Ja on tässä tietysti muutakin elämänlaatuun liittyvää. Jos asuisimme Helsingissä vaikka kolmiossakin, siihen menisi niin paljon rahaa, että joutuisimme tinkimään monesta muusta. Ei olisi esim. varaa matkustella niin usein tms. Kaikki tällainen painaa vaakakupissa, täytyy nyt vaan tosiaan pohdiskella ja keskustella, mikä on tärkeää ja mikä tärkeintä jne.

Susta tulee se tunne, että haluat kaiken. Kaikkea ei voi saada. Haluat ison asunnon, mutta et halua maksaa siitä. Haluat asua Helsingissä, mutta et tiedä viihdytkö. Haluat muuttaa, mutta et tiedä viihdytkö. Haluat ystävät, mutta ne eivät muuta perässänne. Haluat tilaa, mutta et ole tinkimään muista menoista. Haluat isomman asunnon , mutta et ole valmis tinkimään matkustelusta.
Mietippä nyt oikein kunnolla MITÄ OIKEIN HALUAT???

Ihan turhaa jossittelua mielestäni tuollainen ajattelu, että "Turussa saisi samalla rahalla kolmion". Mutta kun Helsingissä se sijainti on juuri se joka maksaa! Monet haluavat asua Helsingissä, siksi vuokrat ovat korkeat. Jos et halua asua pk-seudulla, lähtekää ihmeessä Turkuun tai minne vaan, mutta tuollainen jossittelu on turhaa, koska kaikkea ei voi saada!

Ja yksi asia jäi puuttumaan edellisestä viestistä; Jos haluat isomman asunnon, mutta et ole valmis tinkimään muista menoistanne, niin sitten vaan teette lisää töitä, niin että rahaa on enemmän. Yksinkertaista.

Susta tulee se tunne, että haluat kaiken. Kaikkea ei voi saada. Haluat ison asunnon, mutta et halua maksaa siitä. Haluat asua Helsingissä, mutta et tiedä viihdytkö. Haluat muuttaa, mutta et tiedä viihdytkö. Haluat ystävät, mutta ne eivät muuta perässänne. Haluat tilaa, mutta et ole tinkimään muista menoista. Haluat isomman asunnon , mutta et ole valmis tinkimään matkustelusta.
Mietippä nyt oikein kunnolla MITÄ OIKEIN HALUAT???

Ihan turhaa jossittelua mielestäni tuollainen ajattelu, että "Turussa saisi samalla rahalla kolmion". Mutta kun Helsingissä se sijainti on juuri se joka maksaa! Monet haluavat asua Helsingissä, siksi vuokrat ovat korkeat. Jos et halua asua pk-seudulla, lähtekää ihmeessä Turkuun tai minne vaan, mutta tuollainen jossittelu on turhaa, koska kaikkea ei voi saada!

Viimeisin kommentti aloittajalta on kirjoitettu 12.12.13, 00:39. Ehkä hän jo tähän mennessä on saanut selvitettyä että mitä haluaa...?

Mä olisin mieltäni ollut opiskelusta kotiseudulle palaaja jollekin muulle seudulle kuin tänn pk-seudulle.
Tänne alkoi kuitenkin veri vetää opintojen jälkeen.
Pelotti muuttaa pois. Yksin.

Miehen kanssa ei osattu sitten muuttaa. Kumpikin vähän vaeltelija.
Ja mun äiti on täällä.

Yhteistyössä