Muutto yksin USA:han - huono äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja expa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

expa

Vieras
Nyt tulee nillitystä, mutta pakko saada avautua johonkin.

Kertomus menee lyhyehkösti niin, että olen saanut mahtavan työtarjouksen Yhdysvalloista ja olen ottanut sen vastaan. Päätös oli mieheni kanssa yhteinen, sillä myös mieheni oli mahdollista saada siirto työnsä puolesta Yhdysvaltoihin. Lapsemme ovat alle kouluikäisiä, joten tässä kohtaa ei sekään ole vielä suunnaton este. Komennukseni kestää näillä näkymin kolme vuotta, eli ainakin tuon ajan tulisimme asumaan tuolla.

Mutta sitten tuleekin se isoin ja eniten närkästystä ja avointa paheksuntaa herättänyt osuus. Tulen lähtemään aluksi 5 kuukauden ajaksi yksin. Mieheni työt jatkuvat Suomessa pidempään kuin omani, joten lähtö samaan aikaan ei ole mahdollinen. Haluan myös, että kotimme siellä on kodin näköinen ja lapsille on esim. päivähoito järjestettynä ennen kun lapset saapuvat.

Olen itse saanut käsiteltyä "huono äiti"-fiilikset suurimmaksi osaksi pois, toki noin pitkä ero tuntuu kamalalta ja on varmasti tosi vaikeaa. Tiedän kuitenkin, että lapsilla on hyvä olla täällä isänsä kanssa, kun taas kolmistaan minun kanssani vieraassa maassa ehkä ei. Etenkin kun aluksi on niin paljon hoidettavaa. Mutta miten ihmeessä päästä eroon etenkin sukulaisten syyllistävistä kommenteista ja selän takana juoruiluista? En minä nyt perhettäni sentään hylkäämässä ole, väliaikainen juttu kuitenkin vaan kyseessä. Toiset ovat sitä mieltä että meidän ei pitäisi lähteä ollenkaan tai ainakin miehen olisi mentävä edeltä... Mikä siinä on että äidin ei ole hyväksyttävää tehdä näin mutta isän olisi? :(

Suuri kiitos rohkaisevista kommenteista! :)

Näin minäkin olen asiaa järkeillyt, mutta omien ja miehen sukulaisten kommentit vaan kummasti satuttavat, vaikka kuinka yrittäisi pitää mielensä vahvana.

Onhan lapsilla kuitenkin isä sen viisi kuukautta arjessaan, en näe tuota erityisen paheksuttavana, vaikka luonnollisesti ikävöintiä puolin ja toisin varmasti tulee tapahtumaan.

Et ole hylkäämässä ketään.

Peesi. Elämä on täynnä valintoja eikä tuo nyt niin huolta vaikuta. Varmasti lapset ikävöivät sinua, mutta onhan nykyään skypet sun muut, joilla voi pitää helposti yhteyttä. Onnea Amerikanreissulle!

Minusta se riippuu vähän noiden lasten iästäkin, jos on esim. alle vuoden vanha, niin onhan tuo pitkä aika. Lähempänä kouluikäistä tuo nyt ei niin paha ole, skypellä vaikka voi olla yhdeydessä päivittäin.

Ymmärrän, että alussa asioiden järjestäminen on vaikeaa lasten kanssa, mutta voisiko lapset tulla esim. 1-2 kuukauden kuluttua? En tuomitse millään lailla, mutta itselle tuo 5 kuukautta olisi täysin mahdoton ajatus erossa alle kouluikäisistä lapsista. Parissa kauukaudessa ehtisit varmasti laittaa kodin valmiiksi ja hoitaa päivähoitokuviot kuntoon...? Itse palasin juuri vuoden reissusta USA:sta, saatiin onneksi olla koko perhe koossa koko ajan.

Ymmärrän, että alussa asioiden järjestäminen on vaikeaa lasten kanssa, mutta voisiko lapset tulla esim. 1-2 kuukauden kuluttua? En tuomitse millään lailla, mutta itselle tuo 5 kuukautta olisi täysin mahdoton ajatus erossa alle kouluikäisistä lapsista. Parissa kauukaudessa ehtisit varmasti laittaa kodin valmiiksi ja hoitaa päivähoitokuviot kuntoon...? Itse palasin juuri vuoden reissusta USA:sta, saatiin onneksi olla koko perhe koossa koko ajan.

Lapset ovat 3- ja 5-vuotiaat, joku taisi kysyä sitä. Tuokin olisi toki vaihtoehto, mutta käytännössä saattaa olla hieman haastava toteuttaa. 5-vuotiaan nyt periaatteessa saisi lähetettyä matkaan vaikka yksin lentokoneella, mutta 3-vuotiasta ei, ja muutenkin lento on sen verran pitkä, että yksin matkustaminen ei tule vanhemmankaan kohdalla kuuloonkaan. Matkaan tarvittaisiin siis saattaja ja sen onnistumisesta ei ole oikein varmoja takeita. Haluaisin ehkä myös, että lapset eivät joutuisi vieraaseen ympäristöön ilman molempia vanhempiaan joihin tukeutua, kotona ollaan kuitenkin tutuissa kuvioissa ja tukiverkko on parempi :) Mutta miettimisen arvoinen vaihtoehto sinänsä :)

Tosi tyhmiä sukulaisia sulla. On käsittämätöntä miksi yhä nykyäänkin äideiltä vaaditaan asioita joita ei isältä vaadita. Taatusti parempi että lapset Suomessa tutussa hoidossa kunnes saat asiat järjestettyä kuntoon. Sano suoraan sukulaisille.

Lapset ovat 3- ja 5-vuotiaat, joku taisi kysyä sitä. Tuokin olisi toki vaihtoehto, mutta käytännössä saattaa olla hieman haastava toteuttaa. 5-vuotiaan nyt periaatteessa saisi lähetettyä matkaan vaikka yksin lentokoneella, mutta 3-vuotiasta ei, ja muutenkin lento on sen verran pitkä, että yksin matkustaminen ei tule vanhemmankaan kohdalla kuuloonkaan. Matkaan tarvittaisiin siis saattaja ja sen onnistumisesta ei ole oikein varmoja takeita. Haluaisin ehkä myös, että lapset eivät joutuisi vieraaseen ympäristöön ilman molempia vanhempiaan joihin tukeutua, kotona ollaan kuitenkin tutuissa kuvioissa ja tukiverkko on parempi :) Mutta miettimisen arvoinen vaihtoehto sinänsä :)

Oisko teidän isovanhemmissa tai muissa sukulaisissa saattajaa....? Ja jos tämä sukulainen tai ystävä vois olla siellä USA:ssa sitten siihen asti kun miehesi tulee. Ois sulle ja lapsille turvaverkkoa ja aikuista tukea...? 3 kuukaudeksihan pääsee turistiviisumilla, joten esim. joku sukulaistyttö (18-vuotiaasta ylöspäin...) tulis varmaan enemmän kuin mielellään lapsenlikaksi ja pääsi samalla katsomaan suurta maailmaa.:) Et kyllä kyselly mitään neuvoja, miten saisit asiat järjestymään, mutta en vaan voi olla miettimättä miten saisit eroajan lapsista lyhennettyä. Itsellä saman ikäiset lapset...

• Tykkää
Reactions: Kissimi ja vicy
No te olette noin päättäneet yhdessä, niin sillä selvä. Ei siihen oikein muilla ole sananvaltaa. Itse muuttanut aina miehen perässä, koska hänellä työ ja hän on järkännyt asiat. Onhan tuo niin pitkä lento pienille lapsille, että vain vanhemman kanssa paras tehdä.

Onnea uuteen elämään Jenkeissä!

Oisko teidän isovanhemmissa tai muissa sukulaisissa saattajaa....? Ja jos tämä sukulainen tai ystävä vois olla siellä USA:ssa sitten siihen asti kun miehesi tulee. Ois sulle ja lapsille turvaverkkoa ja aikuista tukea...? 3 kuukaudeksihan pääsee turistiviisumilla, joten esim. joku sukulaistyttö (18-vuotiaasta ylöspäin...) tulis varmaan enemmän kuin mielellään lapsenlikaksi ja pääsi samalla katsomaan suurta maailmaa.:) Et kyllä kyselly mitään neuvoja, miten saisit asiat järjestymään, mutta en vaan voi olla miettimättä miten saisit eroajan lapsista lyhennettyä. Itsellä saman ikäiset lapset...

Alkuperäinen kirjoittaja NeljänÄiti;27877298:
Ihanko tosissaan esim mies ei voisi tuoda lapsia luoksesi, esim silloin 2kk päästä?
Itse en olisi suin surminkaan erosaa pienistä lapsista noin kauan, mutta teidän perheessä varmasti erilailla osallistuva isä.

Varmasti mieskin voisi lapset tuoda, mutta lähinnä tässä on nyt kyse siitä, että minulla ei todennäköisesti tule olemaan juurikaan aikaa olla äiti noina ensimmäisinä kuukausina ennen kun olen päässyt työhön kunnolla sisälle ja projektin aloitettua. Joten siltä kannalta on lapsille paljon parempi saada olla yhdessä sellaisen vanhemman kanssa, jolla on normaalit työpäivät ja ympärillä myös muita ihmisiä.

Minusta aivan järkyttävän pitkä aika olla erossa noin pienistä lapsista!
Miten pystyt tekemään tuollaisen ratkaisun? Pienempi lapsistahan on aivan eri lapsi puolen vuoden kuluttua!

Jos työtarjous on noin hyvä, varmasti sinulla olisi varaa hankkia lastenhoitaja USAssa, ja lapset saisivat silti olla välillä kanssasi vaikka olisitkin kiireinen töissäsi? Ja varmasti olisi varaa, että isä toisi lapset luoksesi esim kuukauden tai kahden kuluttua?
Noin pienille 5kk on aivan loputtoman pitkä aika ilman äitiä.
Itse en jättäisi edes alakoululaista noin pitkäksi ajaksi. En tuomitse, vaan ihmettelen ratkaisuanne.
Mikään työtarjous ei olen sen arvoinen, että lapset saavat siitä trauman kun äiti jätti. Ja siltähän se 3-vuotiaalle ainakin tuntuu, varmasti myös 5-vuotiaaseen vaikuttaa, vaikka hän ymmärtäisikin selitykset...

• Tykkää
Reactions: Joxu

Tähän on pakko vastata, että kodin kyllä saa laitettua vaikka viikossa valmiiksi.
Mitä ihmettä höpiset että menee 2 kuukautta laittaa koti valmiiksi j ahoitaa päivähoitokuviot? Hoitokuviot voit järjestää etukäteen, ja kodin laittamiseen ei tod. kulu 2 kuukautta. Niin, ap tarvitsee siihen 5kk sanojensa mukaan, mikä on aivan käsittämätön tekosyy olla ottamatta mukaan OMIA lapsiaan.
Mitä kaikkea ihmiset tekevätkään vain työnsä takia.
Itselleni lapset ovat prioriteetti. En voi ymmärtää tämänkaltaisia vanhempia.
Aivan eri asia, jos lapset olisivat teini-ikäisiä tms, mutta 3 ja 5v? No HUH!:/

[QUOTE="vieras";27878543]Minusta aivan järkyttävän pitkä aika olla erossa noin pienistä lapsista!
Miten pystyt tekemään tuollaisen ratkaisun? Pienempi lapsistahan on aivan eri lapsi puolen vuoden kuluttua!

Jos työtarjous on noin hyvä, varmasti sinulla olisi varaa hankkia lastenhoitaja USAssa, ja lapset saisivat silti olla välillä kanssasi vaikka olisitkin kiireinen töissäsi? Ja varmasti olisi varaa, että isä toisi lapset luoksesi esim kuukauden tai kahden kuluttua?
Noin pienille 5kk on aivan loputtoman pitkä aika ilman äitiä.
Itse en jättäisi edes alakoululaista noin pitkäksi ajaksi. En tuomitse, vaan ihmettelen ratkaisuanne.
Mikään työtarjous ei olen sen arvoinen, että lapset saavat siitä trauman kun äiti jätti. Ja siltähän se 3-vuotiaalle ainakin tuntuu, varmasti myös 5-vuotiaaseen vaikuttaa, vaikka hän ymmärtäisikin selitykset...[/QUOTE]

Miksi lapsien pitäisi olla uuden, vieraan hoitajan kanssa uudessa vieraassa maassa äidin painaessa pitkää päivää töissä, kun he voivat olla kotonaan oman isänsä kanssa? Taatusti trauma on pienempi, jos lapset jäävät aluksi kotimaahan. Mieti nyt, ei välttämättä ollenkaan yhteistä kieltä hoitajan kanssa.

Äidin kannalta toki on varmaan mukavampi nähdä "välillä" lapsiaan.

[QUOTE="vieras";27878566]Tähän on pakko vastata, että kodin kyllä saa laitettua vaikka viikossa valmiiksi.
Mitä ihmettä höpiset että menee 2 kuukautta laittaa koti valmiiksi j ahoitaa päivähoitokuviot? Hoitokuviot voit järjestää etukäteen, ja kodin laittamiseen ei tod. kulu 2 kuukautta. Niin, ap tarvitsee siihen 5kk sanojensa mukaan, mikä on aivan käsittämätön tekosyy olla ottamatta mukaan OMIA lapsiaan.
Mitä kaikkea ihmiset tekevätkään vain työnsä takia.
Itselleni lapset ovat prioriteetti. En voi ymmärtää tämänkaltaisia vanhempia.
Aivan eri asia, jos lapset olisivat teini-ikäisiä tms, mutta 3 ja 5v? No HUH!:/[/QUOTE]

Ap joutuu viettämään pitkiä päiviä töissä, eikä välttämättä suomenkielistä hoitajaa ole saatavilla. Mielestäni hän nimenomaan priorisoi lapset ja näiden hyvinvoinnin etusijalle antamalla näiden olla Suomessa tutuissa ympyröissä, kunnes mieskin pääsee muuttamaan.

• Tykkää
Reactions: Lentokala
Tuntuu kyllä tolkuttoman pitkältä ajalta minustakin, jos lapset eivät oikeasti tule näkemään sinua edes muutamaa kertaa tuona aikana! En voisi kuvitella omalle kohdalle. Varmasti oirehtisivat pahasti.
Olen ollut sairauslomalla 2kk ja se aika on tuntunut aivan uskomattoman pitkältä. Olen ODOTTANUT työhön pääsyä. Lapset varmasti odottaisivat äitiä potenssiin sata tästä ja aika olisi vielä yli puolet pidempi, joten tuo olisi kyllä ikuisuus heille. Miettisin tosissani vaihtoehtoja, mitä ylempänäkin on esitetty TAI etkö itse voisi lentää Suomeen muutaman kerran, jos ottaisit vaikka palkatonta? Samat sanat, jos kyseessä olisi lasten isä!

Niillä lapsilla on niiden oma isä koko ajan läsnä! Eli et missään tapauksessa ole hylkäämässä ketään.

Skype toimii ja puhelimet.. Varmasti tulee kaikille ikävä toisiaan, mutta tehän näette sitten taas ja asutte yhdessä..

Kukaan ei pidä sitä vaihtoehtoa yhtään huonona, että lapset tulisivat äidin mukaan ja olisivat erossa isästä 5 kuukautta. Ei edes siinä tapauksessa, että äidillä ei ole aikaa olla lasten kanssa vaan he joutuisivat viettämään päivänsä vieraan hoitajan kanssa vieraassa ympäristössä ja vieraassa maassa. Voi luoja, ei voi käsittää tätä joidenkin äitikeskeistä ajatusmaailmaa.

Miksi lapsien pitäisi olla uuden, vieraan hoitajan kanssa uudessa vieraassa maassa äidin painaessa pitkää päivää töissä, kun he voivat olla kotonaan oman isänsä kanssa? Taatusti trauma on pienempi, jos lapset jäävät aluksi kotimaahan. Mieti nyt, ei välttämättä ollenkaan yhteistä kieltä hoitajan kanssa.

Äidin kannalta toki on varmaan mukavampi nähdä "välillä" lapsiaan.

Lapset saattavat omaksua uuden kielen muutamassa viikossa. Ja tuskin äiti tekee töitä 24/7, eihän kukaan sellaisia päiviä tee? Lasten turvallisuudentunteen kannalta ilman muuta olisi järkevämpää olla siellä missä äitikin, jos ei heti, niin ainakin reilun kuukauden tai kahden päästä. Sekin olisi jo iäisyys noin pienille lapsille. Varmasti pärjäävät isänsä kanssa, mutta hei oikeasti- eikö äiti merkitse teidän mielestänne 3 ja 5 vuotiaille mitään? Meillä ainakin lapset seuraisivat äidin mukana, jos elämäntilanne vaihtelee tai vaihtelisi. Toki isä on yhtä tärkeä, mutta 3-vuotiaan psyyke ei millään pysty ymmärtämään miksi äiti katoaa kokonaan kuviosta noin pitkäksi ajaksi(ja aikaahan tuon ikäinen ei ymmärrä..)
Voi kun käy sääliksi pieniä... Miksi et palkkaa suomesta au-pairia mukaan?
EIkö todella ole muita vaihtoehtoja?

Yhteistyössä