Muutto yksin USA:han - huono äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja expa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27878692]Ja tämän lisäksi äidillä tulee olemaan järkyttävä määrä paperitöitä ja muita käytännön hommia muuttoon liittyen, jotka pitää hoitaa.[/QUOTE]

Me ollaan asuttu USA:ssa nyt n. 5kk ja vieläkään ei ole kaikkia paperihommia saatu hoidettua...

Kuten täällä on moneen kertaan sanottu, äiti nimenomaan ei voisi viettää aikaa lasten kanssa jos ottaisi heidät heti mukaan. Eikö se sinusta ole minkäänlainen riski perusturvallisuudelle?

Täällä onkin ehdotettu että lapset tulisivat AINAKIN 1 tai 2 kuukauden jälkeen äitinsä luokse.Sekin olisi pitkä aika pienille lapsille ikävöidä äitiään. En voi mitenkään uskoa, etteikö äiti pystyisi järjestämään yhtään aikaa lapsilleen. Sellaista työtä ei ole, pitäähän ihmisen nukkuakin?

[QUOTE="vieras";27878715]No miksi sitten laki estää 11-vuotiaan päätökset?

Ja onko ap;n lapset edes lähellä 12 vuotta? Niin, eivät ole. Siksi annoin esimerkkinä 12-vuotiaan. Jokuhan senkin lain on määritellyt, miksiköhän?
Vai pitäisikö sinun mielestäsi 5-vuotiaan saada päättää missä ja kenen luona haluaa asua?[/QUOTE]

Siksi koska kovin pienille lapsille ei ole hyväksi antaa vastuu noin isoista päätöksistä. Ei siksi etteivät he ymmärtäisi mistään mitään.

[QUOTE="vieras";27878724]Täällä onkin ehdotettu että lapset tulisivat AINAKIN 1 tai 2 kuukauden jälkeen äitinsä luokse.Sekin olisi pitkä aika pienille lapsille ikävöidä äitiään. En voi mitenkään uskoa, etteikö äiti pystyisi järjestämään yhtään aikaa lapsilleen. Sellaista työtä ei ole, pitäähän ihmisen nukkuakin?[/QUOTE]

Mielestäni olisi hyvä asia, jos isä voisi parin kuukauden jälkeen käydä lasten kanssa lomalla äidin luona.

Mutta ihan oikeasti on mielestäni vastuutonta viedä lapsia vieraaseen maahan tuntemattomalle hoitajalle, jos tietää jo etukäteen ettei näille juuri aikaa ole. Ja kyllä, ihmisen nimenomaan pitää nukkuakin.

[QUOTE="vieras";27878725]No lemppasitko säkin lapsesi pellolle odottamaan että paperihommat saadaan hoidettua?[/QUOTE]

En mutta meillä olikin eri tilanne. Tuollaisessa tilanteessa mun mielestä olisi ihanteellisinta pitää pienet lapset tutussa ympäristössä tutun hoitajan kanssa. Olisin ollut samaa mieltä jo ennen kokemustani ulkomaille muutosta.

[QUOTE="vieras";27878724]Täällä onkin ehdotettu että lapset tulisivat AINAKIN 1 tai 2 kuukauden jälkeen äitinsä luokse.Sekin olisi pitkä aika pienille lapsille ikävöidä äitiään. En voi mitenkään uskoa, etteikö äiti pystyisi järjestämään yhtään aikaa lapsilleen. Sellaista työtä ei ole, pitäähän ihmisen nukkuakin?[/QUOTE]

Amerikassa työtahti oikeasti on aika erilaista kuin Suomessa. Sellaiset 100 tunnin työviikot ovat ihan normaaleja.

[QUOTE="vieras";27878726]Siksi koska kovin pienille lapsille ei ole hyväksi antaa vastuu noin isoista päätöksistä. Ei siksi etteivät he ymmärtäisi mistään mitään.[/QUOTE]

Ei ap taida ollakaan antamassa lapsilleen vastuuta päätöksestä.

Ja äidin on vastavuoroisesti mahdotonta auttaa pieniä, etteivät nämä ikävöisi isäänsä. Varsinkin kun äiti ei ole edes paikalla.

Kolme- ja viisivuotiaat ovat ihan yhtä lailla kiintyneitä isään kuin äitiinkin, jos isä on yhtä lailla viettänyt heidän kanssaan aikaa. Oma lapseni oli imetysajan täysin kiinni äidissä, mutta jo kaksivuotiaana ihan isän poika.

Ok, ehkä tässä pitäisi puhua sitten vanhempien kiintymyksestä lapsiinsa. Ja minä en ikipäivänä olisi viittä kuukautta erossa omista 3 ja 5-vuotiaista. Minusta kukaan joka edes harkitsee sitä, on jotenkin kiero tai välinpitämätön kiintymyksessään omiin lapsiin. Ainoastaan jos olisi täysin pakko, se olisi kestettävä. Mutta kuinka kukaan itse lähtee toteuttamaan tällaista kuviota? Mihin tämä maailma on menossa?

[QUOTE="vieras";27878740]Ok, ehkä tässä pitäisi puhua sitten vanhempien kiintymyksestä lapsiinsa. Ja minä en ikipäivänä olisi viittä kuukautta erossa omista 3 ja 5-vuotiaista. Minusta kukaan joka edes harkitsee sitä, on jotenkin kiero tai välinpitämätön kiintymyksessään omiin lapsiin. Ainoastaan jos olisi täysin pakko, se olisi kestettävä. Mutta kuinka kukaan itse lähtee toteuttamaan tällaista kuviota? Mihin tämä maailma on menossa?[/QUOTE]

Apua, maailmassa on erilaisia ihmisiä kuin sinä. Kamalaa. Mihin tämä maailma tosiaan on menossa?

[QUOTE="vieras";27878740]Ok, ehkä tässä pitäisi puhua sitten vanhempien kiintymyksestä lapsiinsa. Ja minä en ikipäivänä olisi viittä kuukautta erossa omista 3 ja 5-vuotiaista. Minusta kukaan joka edes harkitsee sitä, on jotenkin kiero tai välinpitämätön kiintymyksessään omiin lapsiin. Ainoastaan jos olisi täysin pakko, se olisi kestettävä. Mutta kuinka kukaan itse lähtee toteuttamaan tällaista kuviota? Mihin tämä maailma on menossa?[/QUOTE]

Tarkoitatko siis, että jos aloittaja ottaisi lapset mukaan Yhdysvaltoihin, hänen miehensä olisi kiero ja välinpitämätön vanhempi?

Emme tiedä tarkemmin, mitä tämä ulkomaankomennus merkitsee aloittajalle ja hänen perheelleen. Ehkä heillä on tulevaisuudessa monin verroin varaa ja aikaa vietäväksi lasten kanssa, kun nyt kitkuttelevat tämän vaiheen läpi.

Mutta sen tiedän, että välillä on rakkautta miettiä asioita lasten eikä oman itsensä kannalta.

Mä en ennen palstaa edes tiennyt, että moni pitää munkin äitiä paskana äitinä ja itsekkäänä, koska hän muutti yksin ulkomaille töihin meidän lasten ollessa 15- ja 17-vuotiaita. Joillekin vain tuntuu olevan niin vaikeaa ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja ei se tee kenestäkään mitenkään kieroa, jos voi työn takia olla jonkun aikaa erossa lapsesta. Kuinka moni pitää reissutyötä tekevää isää kierona? Aika harva kun se on ihan normaalia, mutta kun kyseessä on äiti niin se on kamalin teko maailmassa.

[QUOTE="vieras";27878746]Apua, maailmassa on erilaisia ihmisiä kuin sinä. Kamalaa. Mihin tämä maailma tosiaan on menossa?[/QUOTE]

Aika kamalaa se minusta on, että tehdäänlapsia, eikä ole kykyä tai kiinnostusta hoitaa niitä. 3 ja 5-vuotiaat ovat vielä todella pieniä, ihan sama mitä sanotte!
Miten ura voi olla tärkeämpi kuin lasten terveys?
Kuka voi vannoa täällä, että tämä järjestely ei tule vaikuttamaan lasten psyykeeseen?
Käsi ylos! Haluan kuulla millä tavalla pystytte perustelemaan tämän?

[QUOTE="vieras";27878750]Mä en ennen palstaa edes tiennyt, että moni pitää munkin äitiä paskana äitinä ja itsekkäänä, koska hän muutti yksin ulkomaille töihin meidän lasten ollessa 15- ja 17-vuotiaita. Joillekin vain tuntuu olevan niin vaikeaa ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja ei se tee kenestäkään mitenkään kieroa, jos voi työn takia olla jonkun aikaa erossa lapsesta. Kuinka moni pitää reissutyötä tekevää isää kierona? Aika harva kun se on ihan normaalia, mutta kun kyseessä on äiti niin se on kamalin teko maailmassa.[/QUOTE]

Ennen se olikin tietyssä mielessä tavallisempaa, että äiti oli erillään lapsistaan. Jos äidillä oli opinnot kesken tai tiukka vaihe työuralla, lapset saattoivat asustaa vaikka isovanhemmilla. Osittain se johtui siitä, että päivähoitosysteemi oli niin surkea.

Eli siihen tämä maailma on menossa. Uuskonservatismiin.

Mä en pystyisi ikinä olemaan mun lapsista noin kauan erossa, miehestäkin erossa olo tekis tiukkaa... :D Mutta lapsista, ei vaan pystyisi. Mä tosin en ookaan yhtään uraäiti vaan oon ollu esikoisen syntymästä asti kotona ja tehny töitä sen mukaan et lasten ei oo tarvinu mennä hoitoon, mut ollaan pärjätty taloudellisesti... Eli oon varmaan aika huono sanomaan mitään...

Ja vaikka meillä isä paljon lastemme kanssa onkin, niin valehtelisin jos väittäisin etteikö minulla kuitenkin ole erilainen suhde lapsiin kuin isällä :)

[QUOTE="vieras";27878750]Mä en ennen palstaa edes tiennyt, että moni pitää munkin äitiä paskana äitinä ja itsekkäänä, koska hän muutti yksin ulkomaille töihin meidän lasten ollessa 15- ja 17-vuotiaita. Joillekin vain tuntuu olevan niin vaikeaa ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia ja ei se tee kenestäkään mitenkään kieroa, jos voi työn takia olla jonkun aikaa erossa lapsesta. Kuinka moni pitää reissutyötä tekevää isää kierona? Aika harva kun se on ihan normaalia, mutta kun kyseessä on äiti niin se on kamalin teko maailmassa.[/QUOTE]

Aivan eri asia.17-vuotias on melkein täysi-ikäinen, ja olen kuullut 15-vuotiaistakin jotka ovat muuttaneet pois kotoa.
Oletko kuullut 3 tai 5-vuotiaista jotka pärjäisivät yksin?

[QUOTE="vieras";27878757]Aika kamalaa se minusta on, että tehdäänlapsia, eikä ole kykyä tai kiinnostusta hoitaa niitä. 3 ja 5-vuotiaat ovat vielä todella pieniä, ihan sama mitä sanotte!
Kuka voi vannoa täällä, että tämä järjestely ei tule vaikuttamaan lasten psyykeeseen?
Käsi ylos! Haluan kuulla millä tavalla pystytte perustelemaan tämän?[/QUOTE]

Usko jo... isa on yhta hyva hoitamaan lapsia, kuin aitikin. Ja tietenkin jollain tasolla vaikuttaa toisen vanhemman puuttuminen arjesta. Yhteiskunta vain hyvaksyy helpommin sen, etta isa katoaa vaikka lopullisesti lasten elamasta, kuin etta aiti on jonkin aikaa poissa yhteisesta kodista, jossa lapset ovat turvallisen, tutun vanhemman kanssa, turvallisessa, tutussa ymparistossa.

[QUOTE="vieras";27878757]Aika kamalaa se minusta on, että tehdäänlapsia, eikä ole kykyä tai kiinnostusta hoitaa niitä. 3 ja 5-vuotiaat ovat vielä todella pieniä, ihan sama mitä sanotte!
Käsi ylos! Haluan kuulla millä tavalla pystytte perustelemaan tämän?[/QUOTE]

Ap:lla selvästikin on eskä kykyä, että kiinnostusta hoitaa lapsia. Hän tekee oikeasti järkevän päätöksen. Hänen päätöksensä on tehty lasten etua ajatellen, sinun päätöksesi äidin etua ajatellen. Ap:n lapsilla on selvästi isä, joka on ihan yhtä tärkeä vanhempi. Sinulla ilmeisesti ei ole. Sinun tilanteesi olisikin siis ihan eri, ei kannata verrata sitä ap:n tilanteeseen. Jos oma mies ei ole osallistua isä, sitä voi olla vaikea kuvitella, mutta jotkut isät ihan oikeast ovat täysin tasavertoisia vanhempia.

Kukaan ei varmasti voi vannoa, etteikö järjestely vaikuttaisi lasten psyykeeseen, mutta epätodennäköistä se kyllä on. Aivan kuten sinäkään et voi vannoa, että muutto äidin mukana ei vaikuttaisi lasten psyykeeseen.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="vieras";27878764]Aivan eri asia.17-vuotias on melkein täysi-ikäinen, ja olen kuullut 15-vuotiaistakin jotka ovat muuttaneet pois kotoa.
Oletko kuullut 3 tai 5-vuotiaista jotka pärjäisivät yksin?[/QUOTE]

:O

APUA! Miehet, akkia barrikadeille!

Anarkofeministina en voi uskoa tallaista suhtautumista. Mies ei ole mitaan? Pelottavaa...

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";27878766]Ap:lla selvästikin on eskä kykyä, että kiinnostusta hoitaa lapsia. Hän tekee oikeasti järkevän päätöksen. Hänen päätöksensä on tehty lasten etua ajatellen, sinun päätöksesi äidin etua ajatellen. Ap:n lapsilla on selvästi isä, joka on ihan yhtä tärkeä vanhempi. Sinulla ilmeisesti ei ole. Sinun tilanteesi olisikin siis ihan eri, ei kannata verrata sitä ap:n tilanteeseen. Jos oma mies ei ole osallistua isä, sitä voi olla vaikea kuvitella, mutta jotkut isät ihan oikeast ovat täysin tasavertoisia vanhempia.

Kukaan ei varmasti voi vannoa, etteikö järjestely vaikuttaisi lasten psyykeeseen, mutta epätodennäköistä se kyllä on. Aivan kuten sinäkään et voi vannoa, että muutto äidin mukana ei vaikuttaisi lasten psyykeeseen.[/QUOTE]

Juuri näin!

[QUOTE="vieras";27878764]Aivan eri asia.17-vuotias on melkein täysi-ikäinen, ja olen kuullut 15-vuotiaistakin jotka ovat muuttaneet pois kotoa.
Oletko kuullut 3 tai 5-vuotiaista jotka pärjäisivät yksin?[/QUOTE]

Totta kai on täysin eri asia, mutta silti sitäkin pidetään pahana, koska eihän äiti nyt voi. Sitä paitsi todellakin on eri asia, meidän äiti muutti ulkomaille lopullisesti, ap on erossa lapsista viisi kuukautta.

Voi Voi teitä tolloja, kirjotuksista kyllä näkee, ettei olla ikinä oltu erossa omista lapsista kun kuvitellaan, että tuon mittainen ero saa lapseen jotkut kamalat traumat aikaiseksi, ennemminkin siihen äitiin kun lapseen.

Kirjoituksista näkee myös ettei palstamammat ole tainnut paljoa lapsia kuskata tuttujen ympyröiden ulkopuolelle.

Itse ulkomaille muuttaneena, voin kyllä sanoa, että se oli lapsille raskasta. Uusi kieli, kulttuuri, koti, ystävät, kaikki! Eikä yhtään sukulaista vanhempien lisäksi lähimaillakaan. Taatusti siitä ois tullut entistä raskaampaa jos tilanne olisi ollut se, että olisin muuttanut tänne yksin lasten kanssa, ja tukkinut ne suoraan vieraskieliseen päivähoitoon, ja siinä samalla alottanut uuden työn ja yrittänyt tehdä kodista kodin.

Kyllä kuulkaa lapset pärjää rakastavan isän kanssa, sillä isä on heille yhtälailla vanhempi kun äitikin, ja aivan yhtä tärkeä. Mitä te oikeen kuvittelette, että olette äitinä jotenki ykkössijalla... huooooh...

Ja Aapelle, tuosta muutosta ja asioiden järjestelystä.
Kannattaa ottaa tarkasti selkoa kaikista jutuista etukäteen, kun käytännöt voi vaihdella ihan huimasta maiden välillä
esimn.täällä missä me asutaan, ei USA, niin on tuo päiväkoti systeemi erilainen kun suomessa, sitä haetaan kerran vuodessa, tammikuun tienoolla, ja sitten kun se myönnetään, niin päiväkotivuosi alkaa elokuussa, ja päiväkotipaikkoja ei sitten muutoin ole jaossa, eli muuttamiset yms, pitää suunnitella huolella etukäteen ja hakea jo monta kuukautta aiemmin päivähoitopaikkaa uudelta paikkakunnalta.

Ennen se olikin tietyssä mielessä tavallisempaa, että äiti oli erillään lapsistaan. Jos äidillä oli opinnot kesken tai tiukka vaihe työuralla, lapset saattoivat asustaa vaikka isovanhemmilla. Osittain se johtui siitä, että päivähoitosysteemi oli niin surkea.

Eli siihen tämä maailma on menossa. Uuskonservatismiin.

Kiinassa on kovin yleistä, että lapset asuvat isovanhempien luona viikot ja ovat vain viikonloput vanhempien luona. Englannissa on edelleen melko yleistä lähettää lapset sisäoppilaitoksiin. Kieroutuneita siis kokonaiset kansat :O

Yhteistyössä