Muuttuuko mies?

  • Viestiketjun aloittaja Shadow
  • Ensimmäinen viesti
Shadow
Sisareni on alkanut seurustelemaan juuri eronneen miehen kanssa. Se mikä tässä minua huolestuttaa on se, että tiedän miehen olleen avioliittonsa aikana erittäin sairaalloisen mustasukkainen, suorastaan vainoharhainen ja väkivaltainen. Väkivaltaisuus oli pahentunut, lopulta vaimo oli saanut tarpeekseen ja ottanut ja lähtenyt lasten kanssa. Mies sen sijaan oli kuljeskellut ravintoloissa ja etsiskellyt uutta naisseuraa jo avioliittonsa aikana... Kertokaa onko mahdollista että mies olisi muuttunut ja siskoni voisi hänen kanssa onnellinen ja että yhteiselämästä voisi todella tulla jotain! Onko mahdollista että mustasukkaisuus olisi ollut vain ohimenevää (vaikka olisi kestänytkin vuosia)ja jäänyt taakse avioliiton myötä? Se väkivaltaisuus huolestuttaa kaikkein eniten!!!
 
minni
Apua ja voi eih... Kysyt ""muuttuuko mies"", mikäli hän on viimeisen puolisonsa kanssa ollut mustasukkainen ja väkivaltainen monta vuotta..?! Täytyy sanoa, että ymmärrän kyllä että olet todella huolissasi sisaresi puolesta (ja niin olisin minäkin) En vaan oikeasti voi uskoa, että ko. kaltainen mies voisi oikeasti muuttua.

Tosin onko jollain kokemuksia terapioista tms. tämänlaisen käyttäytymisen osalta..?

Väkivaltaisuudesta ei ole kuin huonoja kokemuksia - jos turvautuu siihen kerran sen pystyy tekemään myös toisen kerran. Väkivaltaisuus on perheväkivaltaa kaikista pahimmillaan.

Mutta mutta... rakkaushan se on joka heidät yhteen johdatti - eihän pysty sanomaan miten se suhde mahtanee kestää jatkossa ja onko miehellä kuitenkin jokin vara vielä muuttua tuon käytöksen osalta.
 
REija
Mies voi muuttua mutta vain jos hän itse haluaa. Kukaan muu ei voi miestä muuttaa. Pätee myös naisiin. Ja alkoholisteihin. Kukaan ei saa alkoholistia lopettamaan, muu kuin hän itse.

Siskosi takia toivon että mies on muuttanut toimintatapojaan ja ymmärrän että olet huolissasi. Siskosi olisi hyvä tehdä heti selväksi miehelle (ja itselleen!) että kerran jos mies lyö, niin siskosi sitten lähtee heti eikä jää odottamaan seuraavaa iskua. Enkä tarkoita vain lyöntiä, vaan mikä tahansa töniminen, läppäsy, tukistus, vastustaminen, mikä tahansa ele joka menee sisaresi omalle alueelle. Kerran jos, niin siskon on syytä lähteä pian kävelemään koska sitten sitä saa lisää. Valitettavasti!
 
Iitu
Jos sisaresi miehen exä ei ole tehnyt mitään,mikä olisi aiheuttanut mustasukkaisuutta esim. käynyt vieraissa tai muuta,silloin kannattee kyllä varoa.
MInä en usko,että voi muuttua ilman apua.Sairaalloinen mustasukkaisuus ja siitä seuraava väkivalta ovat sairauksia,joihin pitäisi osata hakea apua.
Tietenkin,jos ihminen itse haluaa muuttua,mutta..
 
pauline
Ei muutu mies, mutta miten saat sisaresi uskomaan sen. Siinäpä vaikea työ onkin. Tuollainen mies näet on taitava manipuloija, joka kääntää kaiken omaksi hyväkseen ja taitavasti saa myös sisaresi uskomaan juttujaan. Nähtäväksi vaan jää, kuinka nopeasti mies paljastaa lopullisen karvansa. Sillä aluksi hän on varmasti mitä täydellisin herrasmies, joka on nyt vihdoinkin löytänyt täydellisen naisen jne.
Mustasukkaisuus on sairaus, joka paranee joissakin harvoissa tapauksissa pitkällä terapialla. Väkivaltaisuus on rikos, ei sairaus. Väkivaltainen mies on kumppanina hengenvaarallinen. Rakkauden kanssa näillä kahdella ominaisuudella ei ole mitään tekemistä, vaikka harmillisen monet naiset niin mielenterveytensäkin uhalla luulevat. Toivottavasti sisaresi oivaltaa tämän mahdollisimman pian. Tällä hetkellä voit vain toivoa sitä ja olla luotettava tuki sisarellesi. Jossakin vaiheessa mies saa sisaresi tuntemaan syyllisyyttä väkivaltaisuuteensa. Silloin on tärkeää, että olet sisaresi lähellä ja saat hänet vakuuttuneeksi syyttömyydestä. Sekään ei ole helppoa.
Toivon sydämestäni, että sisaresi lopettaa suhteen heti ja selviää vähin kolhuin ""jälkimainingeista"". Nekin nimittäin kuuluvat tuollaisen miehen repertuaariin..vähättely,uhkailu,kiristys--sovittelu, anteeksipyyntö,jne.. Kirjoitan näin suoraan, koska olen tuon kaiken läpikäynyt ja tiedän todella mistä kirjoitan.
 
Lilja
Olisin hyvin varuillani.

Miten muuten suhtaudutte: mikä on väkivaltaista käytöstä? Kunnolla lyöminen, entä jos ottaa käsivarresta kiinni ja vääntää, entä henkinen väkivalta? Esimerkkejä?

Voiko mustasukkaisuudesta jotenkin muuttua? Kovan elämänkoulun ja jonkin kriisin kautta? Jos se on ollut sitä luokkaa ettei vaimo saa naapurien rouvien kanssa elokuviin lähteä tai jos vaimo lähtee työpaikan pikkujouluihin, mies menee samaan paikkaan esim. baarin puolelle. Jos vaimo tanssii perhejuhlissa sukulaistensa kanssa hän on huora. Jos vaimo keskustelee pöytäseurueessa vierusmiehen kanssa hän on taas huora. Jos vaimo perhejuhlissa jää istumaan iltaa kun mies on sammunut, hän on taas huora.

Mies tietenkin kulkee laivareissuilla työporukoissa (?) ja edustaa milloin missäkin pippaloissa ja jatkoillehan mennään aina... johonkin.

Entä sitten näissä oikein lyömisissä. Mikä on vaimon osuus? Onko vaimo provosoinut. En takoita että mies puolustelee tekoaan mitä varmaan usein käy. Vaan jos tosiaan molemmat on vaikka lasillisen napannut ja sitten vaimo lipsauttaa jotain pirullista, naisen kieli on katala...En tarkoita että se oikeuttaa lyömiseen mutta kuitenkin. Enkä tarkoita että vaimon pitäisi varpaillaan koko elämänsä hiipiä, mutta olen tätä usein pohtinut kun tämä perheväkivalta on nyt niin esillä ollut.

Ajatuksia?

 

Yhteistyössä