Myöhään puhumaan oppiva lapsi, pitäiskö jo ruveta huolestuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaa neuvolaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottaa neuvolaa

Vieras
Eli poika täyttää pian 2. Ei kauheasti puhu, lähinnä omaa kieltään eli sanoja jossa on ns. kurkku-ärrä ja paljon konsonantteja.. Näin on ollut jo aika monta kuukautta, tosin 2-3 sanan lauseen yritykset on tulleet vasta puheeseen, niitäkin harvoin. "Ei oo" sanoo jos ei jotain halua. Muita perussanoja joo, o-ou, ohhoh! eri äänenpainoilla varustettuna. Kun ei löydä jotain sanoo hu-huu *esineen nimi*. Joskus tulee helmiä, esim. "ei oo pauppa" eli nyt ei ollakaan kaupassa vaan esim. apteekissa, tai "ei mennä unkkumaan" (=ei halua nukkumaan). Yhteensä osaa sanoja tai niiden yrityksiä ehkä 20-30, yleensä tulevat "vahingossa" kun olen itse sanonut ne, eikä sano uudestaan vaikka kehutaan. Katsoo vaan sen näköisenä, että miksi pitäisi toistaa, kuulit kyllä :D

Oon huomannut, että jotkut saattavat katsoa kieroon, kun lapsi ei vielä osaa puhua, ja omat vastaavanikäiset saattavat puhua pölöttää jo vaikka mitä. Mua itseäni ei vielä huoleta, pitäisikö?

Ei tarvi huolestua, kun yritystä on noin paljon! Kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa porisemaan. Saattaa vielä käydä niin, että kerää hyvän passiivisen sanavaraston ja kun aloittaa puhumisen, niin menee kerralla puheenkehitys rytinällä eteenpäin. Ei varmaan kannata vielä kauheasti huolestua, anna lapselle aikaa! Äläkä muista välitä, ei lapsia muotilla tehdä.

Meillä kaksi poikaa, joista molemmat on alkaneet myöhään puhumaan. Kummastakin sanottiin, että jos ei kaksi vuotiaana ole kymmenta sanaa käytössä (riittää, että kotiväki ymmärtää ne), niin sitten puheterapiaan. Molemmille juuri tuo kymmenen sanaa saatiin laskettua kaksi vuotisneuvolan aikoihin. Ja kolme vuotiaina on molemmat puhuneet tosi paljon ja selvästi. Nyt vanhempi ekalla, ja ope sanoi, että ikäistään laajempi sanavarasto on :)

Kun musta jotenkin tuntuu että poitsu ei ole vielä hokannut tätä sanallisen viestinnän suurta maailmaa.. Tietää että saa asiansa toimitettua erilaisin äännähdyksin ja äänenpainoinkin. Oliskohan vähän sama juttu kuin kävelemisen kanssa -käveli 11kk-1v3kk ainoastaan ja vain kädestä kiinni pidettäessä, sitten lähti yhtenä kauniina hetkenä itse liikkeelle eikä enää saisi vahingossakaan ottaa kädestä kiinni tai muuten avustaa..

Meidän keskimmäinen osasi kuukautta vajaa 2-vuotiaana sanoa vaan "äiti" ja "lantala".

Sitten 2v. synttäreistä lähtien on tullut sitä sanastoa ihan jatkuvalla syötöllä, ja nyt puhua pulputtaa ihan koko ajan. Ikää nyt siis 2v3kk.

Neuvolassa sanoivat, että 2,5-vuotiaana ruvetaan tutkimaan, jos ei siihen mennessä mitään irtoa.

Meillä puolitoistavuotias poika, joka ei puhu vielä yhtään ainutta sanaa, mutta neuvolassa vaan kehotettiin seuraamaan tilannetta. Kaksivuotiaana pitäisi kuulemma tulla vähintään yksittäisiä sanoja. Usein poikien puhe kehittyy hitaammin kuin tyttöjen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei varmaan kannata vielä kauheasti huolestua, anna lapselle aikaa! Äläkä muista välitä, ei lapsia muotilla tehdä.

Juu en mä huolestukaan, mietin tässä että pitäisiköhän :). Ehkä muiden ihmettely johtuu siitäkin, että lapsi on selvästi ikäistään isokokoisempi, ehkä luulevat vanhemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu en mä huolestukaan, mietin tässä että pitäisiköhän :). Ehkä muiden ihmettely johtuu siitäkin, että lapsi on selvästi ikäistään isokokoisempi, ehkä luulevat vanhemmaksi.

Onks sulla mun poika? :snotty:

Meinaan kaikki asiat täsmää :D. Meidän sälli on nyt 3 v 4 kk ja puhuu kuin papupata. Päiväkodin täti tänään juuri sanoi, että poika puhuu "hienommin" kuin ikätoverinsa keskimäärin, käyttää siis hieman vaikeampia sanoja ja lauserakenteita. Vaikka vielä 2½ v iässä ei puhunut oikein mitään :)

Mun veljeni alkoi puhumaan vasta kolme vuotiaana, sitä ennen oli melkein mykkä. Sitä pidettiin neuvolassa vähä-älyisenä ja hänelle tehtiin kaikenlaisia testejä. Nykyään tämä "vajakki" on vtt:llä ydinfyysikkona.

Meitin 1v9kk ei sano selkeää sanaa saati tunnistettavaa ei niin yhtäkään. Enkä mie jaksa huolestua, eikä huolestunut neula tätikään. Joutaahan se kyselyikä tulla viiveelläkin? =)

ei meidän neuvolassa oltu millänsäkään vaikka tyttö ei puhunut 2-vuotiaana. iässä 2v2kk tuli n 25-30 sanaa, lähinnä semmoisia jotka kotiväki ymmärsi. koko ajan on siis puhe kehittynyt normaalia rataa, mutta vaan keskivertoa myöhemmin. sen neuvola vaan halusi (2vuotiaasta) tietää että tyttö varmasti kuulee, ja että ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Onks sulla mun poika? :snotty:

Meinaan kaikki asiat täsmää :D. Meidän sälli on nyt 3 v 4 kk ja puhuu kuin papupata. Päiväkodin täti tänään juuri sanoi, että poika puhuu "hienommin" kuin ikätoverinsa keskimäärin, käyttää siis hieman vaikeampia sanoja ja lauserakenteita. Vaikka vielä 2½ v iässä ei puhunut oikein mitään :)

Heh :D

Meidän suvussa on kyllä jonkin verran ollut r-vikaa ja hidasta puheenkehitystä, et oliskohan se sukuvikaakin. Tuntuu vaan välillä ilkeältä, kun omaa lasta katsotaan vähän ihmetellen, että eikö se vielä puhu.. Mutta ehkäpä poitsu vielä näyttää "epäilijöille" mitä osaa, niin kuin teidänkin poika ;)

Me käytiin juuri tänään neuvolassa: nyt kaksi vee, ja osaa sanoa viisi sanaa mutta ei niitäkään peräkkäin.. 2,5 veenä pitäisi osata viisi lisää, ja sitt kolme veenä lauseet. Ellei, sitt aletaan toimenpiteisiin.

Meilläkin poika on TOSI vähäsanainen, ja täyttää kesäkuussa 2v. En ole huolissani, eikä neuvolassakaan olla. Pääasia on, että kuulee ja ymmärtää puhetta.

Meillä myös esikoinen oppi myöhään puhumaan. Ja vielä eskari-iässä oli jotain kirjaimia hakusessa. Sitten yhtäkkiä ennen kouluikää oppikin kaikki mitä pitikin. Koulussa äidinkieli teettää hieman hankaluuksia, mutta selviää, kuhan näkee hiukan vaivaa. Mutta puheterapeutti sanoi kyllä, että nykyiset äidinkielen vaikeudet saattavat johtua hitaasta puheenkehityksestä.