myyjästä kokiksi? opintojen rahoitus- auttakaa mammaa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myyjämama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myyjämama

Vieras
Moi!

Olen 35-vuotias kahden alle kouluikäisen lapsen äiti.
olen työskennellyt myyjänä nyt n. 15 vuotta jo. Alanvaihto ja pitkäaikaisen haaveen toteuttaminen on alkanut houkuttaa ja tuntua jopa realistiselta!

Haluan tulevaisuudessa ravintola-alan yrityksen. Nyt mietinkin, että tarvitsen alalta tutkinnon (esim.kokki). Opiskelun rahoitus vaan mietityttää: Olen kuullut, että on mahdollista opiskella ansiosidonnaisella: Ottaisin siis lopputilin työstäni ja karenssin jälkeen saisin ansiosidonnaista päivärahaa-> 500 päivää aikaa opiskella hyvällä rahalla.
Houkuttelee ymmärrettävästi paljon enemmän, kuin opintotuella kitkuttelu...

MUTTA, onko ketään, jolla oikeasti kokemusta tällaisesta? Olen sen verran "vanhan liiton naisia", että lopareiden ottaminen vakityöstä tuntuu tosi vastuuttomalta!

Jos vaan kellään omaa kokemusta asiasta tai vaikka kumminkaiman kokemuksia, niin olen TODELLA kiitollinen kaikesta tiedosta!

otat työkkäriin yhteyttä ja siellä kyllä neuvotaan. tota ansiosidonnaisella opiskelua ei myönnetä kaikille. pitää olla hyvää syy vaihtaa alaa. esim. pitkäaikainen työttömyys ja huono työllistymis tilanne. siinä oli myös että puolen vuoden välein piti todistaa että on vielä opiskelemassa ja mun muistaakseni se opiskelu sai kestää vaan kaksi vuotta. kokin koulutus taitaa olla pidempi.. toistaalta sinulle varmaakin hyväksi luettaisiin jonkun verran. no mutta soita työkkäriin niin he kertovat sieltä paremmin! tsemppiä alan vaihtoon! :)

Kiitos kommentista :)
Sehän mua jännittääkin, että puoltaako työkkäri sitten tuota ansiosidonnaista...
Kärsin kyllä töissä hengenahdistuksesta, nuhasta ja kurkun kutinasta (työskentelen tekstiilimyyjänä) joten sinänsä alanvaihto olisi varmasti hyödyllinen ja voisi täyttää työkkärin kriteerit :)

Onko muilla kokemuksia?!?

Miten riitti tuo opintovapaa ammatinvaihtoon? Sitä kun ilmeisesti myönnetään vain 19kk?

Opintovapaatakin oon miettinyt, en vaan tiedä suostuvatko töissä. Käytännössähän kun en koskaan sitten heille töihin palaa, vaan valmistun aivan eri ammattiin...

Alkuperäinen kirjoittaja myyjämama;29654935:
Miten riitti tuo opintovapaa ammatinvaihtoon? Sitä kun ilmeisesti myönnetään vain 19kk?

Opintovapaatakin oon miettinyt, en vaan tiedä suostuvatko töissä. Käytännössähän kun en koskaan sitten heille töihin palaa, vaan valmistun aivan eri ammattiin...

Ei se ihan riitäkään. Mutta parempi sekin kun ei mitään. Siinä voi valita kuukaudet joille sitä hakee, 8vk perättäistä pitää olla. Muuten sen saa "rikkoa". Itse funtsin, että vähän ennen valmistumista voi tehdä sitten jo välillä sen alan töitäkin mitä opiskelee. Vaikka iltaisin ja/tai viikonloppuisin. Riippuu tietenkin alasta, mutta esim. ravintolapuolella luulisi töitä riittävän.

Alkuperäinen kirjoittaja myyjämama;29654837:
Sehän mua jännittääkin, että puoltaako työkkäri sitten tuota ansiosidonnaista...
Kärsin kyllä töissä hengenahdistuksesta, nuhasta ja kurkun kutinasta (työskentelen tekstiilimyyjänä) joten sinänsä alanvaihto olisi varmasti hyödyllinen ja voisi täyttää työkkärin kriteerit :)

ennen kuin käytät työkkärissä noita allergiaoireita hyväksesi, niin muista, että kokki altistuu myös jauho- ja maustepölylle, jo valmiiksi allergiaoireita tekstiileistä saava, ei siis välttämättä sovellu jauhopölyn keskelle.

Kaksi lukuvuotta opintovapaalla ja aikuiskoulutustuella sain kokonaan opiskeltua. Sitten pysty jo tekemään keikkaa ja siten rahoittamaan opinnot.

Työnantajan pitää myöntää anottu opintovapaa, sitä voi ainoastaan lykätä mutta ei evätä kokonaan.

Kiitos paljon kaikille!

Eli periaatteessa tuo opintovapaa on vähän sama, kuin ottaisi ne loparit (pakkohan ne on sit ottaa, jos ei saa tutkintoa valmiiksi vapaan aikana!) Sekä työntekijä, että antaja siis tietää jo valmiiksi, että opintovapaan jälkeen se on adios?

Tuo jauhopöly oli hyvä pointti! Voikohan sitä testata allergiatestissä? Nimittäin vaatepöly ja vaatteiden käsittelyssä käytettävät kemikaalit aiheuttaa ahdistusta... ei oo kyllä hyvä, jos uusi alakin allergisoi :(
Ahkerasti tosin kotona teen ruokaa ja leivon, enkä oo huomannut jauhopölyn haittaavan. Kangaskaupassa/ vaatekaupassa sen sijaan alkaa nenä vuotaa ja silmät kutista :(

Alkuperäinen kirjoittaja myyjämama;29655102:
Kiitos paljon kaikille!

Eli periaatteessa tuo opintovapaa on vähän sama, kuin ottaisi ne loparit (pakkohan ne on sit ottaa, jos ei saa tutkintoa valmiiksi vapaan aikana!) Sekä työntekijä, että antaja siis tietää jo valmiiksi, että opintovapaan jälkeen se on adios?

Tuo jauhopöly oli hyvä pointti! Voikohan sitä testata allergiatestissä? Nimittäin vaatepöly ja vaatteiden käsittelyssä käytettävät kemikaalit aiheuttaa ahdistusta... ei oo kyllä hyvä, jos uusi alakin allergisoi :(
Ahkerasti tosin kotona teen ruokaa ja leivon, enkä oo huomannut jauhopölyn haittaavan. Kangaskaupassa/ vaatekaupassa sen sijaan alkaa nenä vuotaa ja silmät kutista :(

Sitähän ei voida testata tuletko olemaan allerginen jauhopölylle. Kotona leipominen on niin paljon lyhytkestoisempaa kuin viitenä päivänä viikossa 8 tuntia kerralla ettei se yleensä allergisoi. Mutta kyllä sulla vaan voi olla alttius kerran jo vaatepöly aiheuttaa ongelmia. Kannattaa ehkä nyt jo miettiä pitäisikö hakeutua jollekin muulle alalle.

Siis meinaatko itse perustaa yrityksen? Ravintola-ala on yksi vähiten kannattavista aloista, saa olla todella todella ammattilainen ja todella hyvä tuuri että siitä oikeasti saa itselleen elannon. Suurin osa yrityksistä lopettaa vuoden sisällä. Lisäksi kokki ei ole yrittäjän tutkinto, panosta mieluummin talouspuolen yrittäjyysopintoihin jos yrittäjäksi meinaat. Realistisempi vaihtoehto on haudata tuollaiset haaveet, jos ei ole hyvin vankka taloudellinen tuki taustalla. Ravintolalla et elätä perhettä, et edes itseäsi.

Mun mielestä sinulle sopisi oppisopimuskoulutus. Näkisit siinä samalla käytänössä, mitä yrityksen pyörittäminen on ja pystyisit paremmin harkitsemaan, onko oman ravintolabusineksen pyörittäminen sitä mitä oikeasti haluat.

Tuon perusteella voin ainakin varmuudella sanoa että haaveet omasta ravintola-alan yrityksestä kannattaa unohtaa saman tien.

Tälläkin palstalla pyörii paljon mammoja jotka kuvittelevat että olisi kiva perustaa joku söpö ravintola tai kahvila koska ruoanlaitto ja/tai leipominen on itsestä niin mukavaa että siinähän täytyy olla mahtava bisnesidea.

Ei ravintola-alan yrityksen perustamisessa ja onnistuneessa toiminnassa kokin tutkinto ole se tärkein tai edes välttämätön asia.

Alkuperäinen kirjoittaja myyjämama;29654837:

Pelkäänpä, että pitkän työkokemuksen omaavana työkkäri ei suinkaan laita sinua koulunpenkille opiskelemaan uutta ammattia, vaan joudut myyjäksi esim elintarvikeliikkeeseen, koska siellä tekstiilipölyä ei ole. Koulutusrahasto on sen vuoksi parempi vaihtoehto.

Ääh ja blääh... unohdin jo hetkeksi, millä palstalla olen, kun muutama mukavakin aluksi mahtui joukkoon.

Arvostan toki realististakin puhetta, senkin voi vaan sanoa niin monella tavalla. On se kumma, ettei löydy yrittäjähenkeä meistä suomalaisista. Se selittäneekin monta asiaa maamme tilassa :)

Kiitos kuitenkin varoitteluista! Omistan osan perheyrityksestä, joten ihan yllätyksenä yrittäjyyden riskit eivät toki tule.

aikuispuolella kokiksi voi lukea 2v, ja suuri osa siitä on työssäoppimista. siin nkee kyll nopeasti soveltuuko alalle, joten ano opintovapaata ja ky kokeilemassa. et menet mitn ja jos ala ei tunnu omalta niin voit palata takaisin myyjksi

[QUOTE="sitruunapippuri";29655383]aikuispuolella kokiksi voi lukea 2v, ja suuri osa siitä on työssäoppimista. siin nkee kyll nopeasti soveltuuko alalle, joten ano opintovapaata ja ky kokeilemassa. et menet mitn ja jos ala ei tunnu omalta niin voit palata takaisin myyjksi[/QUOTE]

Todella hyvä pointti! Opintovapaaltahan tosiaan voi palata omiin hommiinsa, jos ei natsaa. Kiitos :)

No jos ihan oikeasti olet myyjä ja vielä menestyksekäs sellainen, niin rahan ei pitäisi olla ongelma. Ainakin täällä pk-seudulla menestyksekäs b2b-myyjä tienaa 5-7te/kk, joten kyllä siitä pitäisi saada säästöön jotain. Ja hyvänä myyjänä voit ottaa itsellesi edustuksen. Myyt opiskelujen ohessa jotain, on se sitten vakuutuksia tai vaikka autokemikaaleja. Itse rahoitin omia opintoja myymällä Johtamisen käsikirjaa, en tosin tiedä vieläkö sitä saa itsenäisesti myydä ja edustaa.

Mutta jos olet "myyjä", eli kaupan kassa niin sitten tuo ei tietenkään toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja myyjämama;29655393:
Todella hyvä pointti! Opintovapaaltahan tosiaan voi palata omiin hommiinsa, jos ei natsaa. Kiitos :)

Minunkin mielestä edellä oleva ehdotus on järkevä. Siinä vaiheessa kun lähdet opintovapaalle, niin ei kannata vielä jättää lopullisia hyvästejä työpaikalle. Meiltäkin töistä lähti yksi kahden vuoden opintovapaalle. Kun opintovapaa oli loppuvaiheessa, niin hän irtisanoutui ja lähti toiselle alalle töihin.

Yhteistyössä