myynti- ja ostoreskontran hoitovaiheet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Inka"

Vieras
Myynti- ja ostoreskontran hoito sähköisesti?

Voisiko joku ihana ihminen kertoa missä järjestyksessä sähköisessa reskontranhoidossa asiat tapahtuvat? Siis en halua tietää miten käyttää ohjelmaa vaan miten käytännössä työjärjestys etenee esim. laskujen hyväksyminen jne,,, Mikä on sellainen laskutusohjelma jossa näkyy ikkunat vierekkäin palkkeina? Kiitos jos joku osaa vastata edes osittain tähän kysymykseeni:)

Pääsin työharjoitteluun toimistoon ja en ole ikinä ollut toimistotöissä ja haluaisin vähän etukäteen tietää mitä tehdä:)

Mä teen ostoreskua töissä. Käytännössä se menee näin:
1. Avaan postin ja leimaan saapuneiksi xx.xx.xxxx.
2. Lajittelen eri "kirjanpitokokonaisuudet" omiin nippuihinsa ja leimaan ne. Mä teen kaikkia pohjoismaita (paitsi Islanti) ja ruotsilla on vielä pääkonttori. Mulla on siis 5 kokonaisuutta. Leimaan myös tiliöintileiman.
3. Tiliöin, eli katson oikean kustannuspaikan, laskun lähettäjän tunnuksen ja tilin. Jos en tiedä, mistä laskussa on kyse, käyn kysymässä/lähetän sähköpostia asianomaiselle henkilölle ja kysyn.
4. Naputtelen laskut koneelle. Meillä on käytössä Navision.
5. Kiikutan laskut itse tai skannaan ne sähköpostilla hyväksyttäväksi. (Hyväksyjän fyysisestä sijainnista riippuen.)
6. Kun ne hyväksytty, kiikutan ne seuraavalle hyväksyjälle.
7. Tulostan maksulistat systeemistä ja järjestän laskut maksettavaksi. Samalla tarkistan, että eräpäivät on laitettu oikein ja kaikki oikeat laskut ovat menossa maksuun.
8. Heitän maksulistat hyväksyttäväksi.
9. Maksan laskut.
10. Taas hyväksyttäväksi.
11. "Maksettu xx.xx.xxxx." leima ja laskut mappiin.

Pahoittelut, jos on jotain termivirheitä. Mä teen töitä englanniksi ja joudun ymmärtämään norjaa, tanskaa ja ruotsia, mutta suomea en käytä juuri ollenkaan :D

Kiitos sulle kauheasti. Pelastit mun päivän kun sain noin yksityiskohtaiset ohjeet ostoreskontranhoidosta. Näit todella vaivaa.

Olisiko jollakin vielä tietoa myyntireskontran hoidon vaiheista vaikka nämäkin auttavat todella paljon?

Mä teen ostoreskua töissä. Käytännössä se menee näin:
1. Avaan postin ja leimaan saapuneiksi xx.xx.xxxx.
2. Lajittelen eri "kirjanpitokokonaisuudet" omiin nippuihinsa ja leimaan ne. Mä teen kaikkia pohjoismaita (paitsi Islanti) ja ruotsilla on vielä pääkonttori. Mulla on siis 5 kokonaisuutta. Leimaan myös tiliöintileiman.
3. Tiliöin, eli katson oikean kustannuspaikan, laskun lähettäjän tunnuksen ja tilin. Jos en tiedä, mistä laskussa on kyse, käyn kysymässä/lähetän sähköpostia asianomaiselle henkilölle ja kysyn.
4. Naputtelen laskut koneelle. Meillä on käytössä Navision.
5. Kiikutan laskut itse tai skannaan ne sähköpostilla hyväksyttäväksi. (Hyväksyjän fyysisestä sijainnista riippuen.)
6. Kun ne hyväksytty, kiikutan ne seuraavalle hyväksyjälle.
7. Tulostan maksulistat systeemistä ja järjestän laskut maksettavaksi. Samalla tarkistan, että eräpäivät on laitettu oikein ja kaikki oikeat laskut ovat menossa maksuun.
8. Heitän maksulistat hyväksyttäväksi.
9. Maksan laskut.
10. Taas hyväksyttäväksi.
11. "Maksettu xx.xx.xxxx." leima ja laskut mappiin.

Pahoittelut, jos on jotain termivirheitä. Mä teen töitä englanniksi ja joudun ymmärtämään norjaa, tanskaa ja ruotsia, mutta suomea en käytä juuri ollenkaan :D

Eikö oliskin mukavaa jos käsittelisitte ostolaskut sähköisesti? Pois jäisi tosi monta vaihetta, kun ne voisi tehdä/tapahtuisi suoraan siellä ostolaskujen kierrossa.

Käytännössä voisi mennä
1 vastaanotetaan verkkolasku
2 tiliöidään
3 laitetaan hyväksyttäväksi (siis kierrossa seuraavalle henkilölle)
- tämä 3 vaihe voidaan tehdä niin monta kertaa kuin tarvitaan, eli hyväksyjiä voi olla useita ja kun ketjut on rakennettu oikein, lasku menee hyväksyjältä seuraavalle ilman että reskun hoitaja tekee mitään
4 laitetaan hyväksytyt laskut maksuun
tarvittaessa 5 hyväksytetään maksulistat

Näin käytännössä meillä and I love it!

[QUOTE="aloittaja";26392612]Nostan tätä jos joku palstalainen olisi tehnyt josku myyntireskontran hoitoa ja neuvoisi miten sitä tehdään. Olisin todella kiitollinen![/QUOTE]

Meillä on käytössä samainen Navision mistä Ruttis kirjoitti. Ohjelmia on kuitenkin todella paljon ja käytännöt eroavat jo ihan senkin takia.
Lisäksi tulee vielä se kuka hoitaa asioista minkäkin vaiheen.

Koska mä teen meillä "kaikkea" taloushallintoon liittyvää lähtee mun rutiinit käyntiin seuraavasti:

Otan tiliotteet pankkiyhteysohjelmalla sisään. Koska meillä ei ole käytössä sähköistä tiliotekäsittelyä niin sitten mä tarkastan tiliotteista onko niissä lisäksi ns. manuaalisesti syötettäviä laskuja = asiakas ei jostain syystä ole maksanut viitteellä.

Ne asiakkaat jotka maksavat laskunsa viitenumeroa käyttöen niin niiden suoritus tulee automaattisesti viitetiedostoon joka meillä muodostuu koneelle aina kun tiliotteet ja tapahtumat noudetaan.

Tämän viitetiedoston ajan myyntireskontaan sisään ja sen lisäksi noi mahdolliset manuaalisesti vietävät. Sitten vaan tiedoston kirjaus ja tulostus.
Myyntireskontrat on pääsääntöisesti äärimmäisen helppoja.

Usein myyntireskontran hoitoon sisältyy karhukirjeiden ajoa, meillä nuo ajetaan 2 krt/kk.

[QUOTE="Mom";26392671]Eikö oliskin mukavaa jos käsittelisitte ostolaskut sähköisesti? Pois jäisi tosi monta vaihetta, kun ne voisi tehdä/tapahtuisi suoraan siellä ostolaskujen kierrossa.

Käytännössä voisi mennä
1 vastaanotetaan verkkolasku
2 tiliöidään
3 laitetaan hyväksyttäväksi (siis kierrossa seuraavalle henkilölle)
- tämä 3 vaihe voidaan tehdä niin monta kertaa kuin tarvitaan, eli hyväksyjiä voi olla useita ja kun ketjut on rakennettu oikein, lasku menee hyväksyjältä seuraavalle ilman että reskun hoitaja tekee mitään
4 laitetaan hyväksytyt laskut maksuun
tarvittaessa 5 hyväksytetään maksulistat

Näin käytännössä meillä and I love it![/QUOTE]

Ja jos ei heti halua vastaanottaa verkkolaskua niin Navikan kylkeen saa nopeasti pystyyn sähköisen laskujen kierrätyksen exFlow-ohjelmistolla. Tätä on sitten todella helppo laajentaa kokonaan tuolla verkkolaskulla.

Yhteistyössä