myyntihinta ja velaton hinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ymmärrän kyllä mitä myyntihinta ja velaton hinta tarkoittaa, mutta kertokaa vielä viisaammat minulle että miten käytännössä seuraava asia menee. Jos saan asuntokaupassa tingittyä myyntihintaa ja ostan asunnon pyydettyä myyntihintaa pienemmällä summalla niin mitä tapahtuu velattomalle hinnalle? Pitääkö minun kuitenkin maksaa erotus rahoitusvastikkeena taloyhtiölle? Miten rahoitusvastike muodostuu, siis onko pyydetyllä myyntihinnalla tai lopullisella kauppahinnalla asian kanssa mitään tekemistä? Ej jymmärrä..

Tarkoitatko tätä esim. asunto maksaa velaton hinta 100 000? ja myyntihinta 95 000? eli asunnossa on 5000? yhtiölainaa. Ja sinä tarjoat asunnosta 95 000? niin silloin tuo myyntihinta pienenee ei velka. Eli silloin velaton hinta on 95 000? ja myyntihinta 90 000?. Eli vielä on sitä lainaa se 5000? maksettavana.

Näin minä sen olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä!

Alkuperäinen kirjoittaja Maryo:
Tarkoitatko tätä esim. asunto maksaa velaton hinta 100 000? ja myyntihinta 95 000? eli asunnossa on 5000? yhtiölainaa. Ja sinä tarjoat asunnosta 95 000? niin silloin tuo myyntihinta pienenee ei velka. Eli silloin velaton hinta on 95 000? ja myyntihinta 90 000?. Eli vielä on sitä lainaa se 5000? maksettavana.

Aika sekava selitys, onkohan mennyt nyt summat sakaisin?

Juuri näin.
Esimerkki elävästä elämästä ihan n. kuukausi sitten.

Nuori pariskunta ostaa rivitalokolmion, jonka myyntihinta on 135 000. Velaton hinta on 137 000.

He tarjoavat asunnosta 133 000 + velkaosuus.

Tarjoukseen kirjataan, että summa on 135 000 sis. velkaosuus.

He maksavat myyjälle siis 133 000 ja yhtiölle sen 2000 velkaosuuden.
Näin ollen he eivät myöskään muutosta eteenpäin maksa yhtiölle enää rahoitusvastiketta, vaan ainoastaan hoitovastikkeen osuuden.

Tarkoituksena oli varmaan laittaa näin:
velaton hinta 100 000? ja myyntihinta 95 000? eli asunnossa on 5000? yhtiölainaa. Ja sinä tarjoat asunnosta 90 000? niin silloin tuo myyntihinta pienenee ei velka. Ja lainaa on edelleen se 5000? maksettavana.

Niin, osakkeisiin kohdistuvasta velkaosuudesta et voi tietenkään myyjän kanssa sopia, vaan velka on tavalla tai toisella maksettava yhtiölle ja sitä kautta pankille yhtiön sääntöjen mukaan.

Siitä summasta, millä myyjä sinulle osakkeensa myy (siis myyntihinta) voitte sopia periaatteessa mitä tahansa.

Velaton hinta = myyntihinta + velkaosuus, yleensä velkaosuuden voi maksaa yhtiölle tai sitä voi lyhentää kaupanteon yhteydessä

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:

Tarkoituksena oli varmaan laittaa näin:
velaton hinta 100 000? ja myyntihinta 95 000? eli asunnossa on 5000? yhtiölainaa. Ja sinä tarjoat asunnosta 90 000? niin silloin tuo myyntihinta pienenee ei velka. Ja lainaa on edelleen se 5000? maksettavana.

Oho, niinpä tuli! Minäpä korjaan asian!!

*liikaa univelkaa...*

Kuka sen velattoman hinnan määrittää? Ja jos taloyhtiössä tehdään remonttia niin lisätäänkö remonttikustannukset aina velattomaan hintaan? Siis velaton hinta muuttuu vuosien varrella? Vähenee rahoitusvastikkeen maksun takia ja kasvaa remonttien takia? Ja voinko luottaa, että jos myynti-ilmoituksessa on myyntihinta ja velaton hinta niin niiden erotus on velkaosuus vai voiko velkaosuus olla myös jotain muuta, joka pitää selvittää isännöitsijältä? Miksihän velkaosuutta ei merkata selkeästi myynti-ilmoitukseen? Eli jos myyntihinta on vaikka 120 000 ja velaton hinta on 140 000 eli velkaosuutta tuo 20 000 niin jos saan tingittyä myyntihintaa vaikka 110 000 euroon niin maksan 110 000 plus 20 000 euroa eli 130 000 euroa? Miksi velattomaan hintaan ei voi vaikuttaa? Miksi taloyhtiö voi määrittää itse velattoman hinnan? Tai kuka sitten määrittääkin.. Sehän voi olla ihan mitä vaan eli maksaa "ylimääräistä" taloyhtiölle kun ei tiedä mistä ja miten velaton hinta muodostuu?

Myyntihinta on yleensä myyjän hintapyyntö plus taloyhtiön sen hetkinen velka myytävän asunnon osalta. Jos tinkaat hintaa, niin myyjä silloin luopuu saamisistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Myyntihinta on yleensä myyjän hintapyyntö plus taloyhtiön sen hetkinen velka myytävän asunnon osalta. Jos tinkaat hintaa, niin myyjä silloin luopuu saamisistaan.

siis velatonhinta on myyntihinta jota myyjä pyytää plus velkaosuus.

Mäkin alan olla ihan sekaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuka sen velattoman hinnan määrittää? Ja jos taloyhtiössä tehdään remonttia niin lisätäänkö remonttikustannukset aina velattomaan hintaan? Siis velaton hinta muuttuu vuosien varrella? Vähenee rahoitusvastikkeen maksun takia ja kasvaa remonttien takia? Ja voinko luottaa, että jos myynti-ilmoituksessa on myyntihinta ja velaton hinta niin niiden erotus on velkaosuus vai voiko velkaosuus olla myös jotain muuta, joka pitää selvittää isännöitsijältä? Miksihän velkaosuutta ei merkata selkeästi myynti-ilmoitukseen? Eli jos myyntihinta on vaikka 120 000 ja velaton hinta on 140 000 eli velkaosuutta tuo 20 000 niin jos saan tingittyä myyntihintaa vaikka 110 000 euroon niin maksan 110 000 plus 20 000 euroa eli 130 000 euroa? Miksi velattomaan hintaan ei voi vaikuttaa? Miksi taloyhtiö voi määrittää itse velattoman hinnan? Tai kuka sitten määrittääkin.. Sehän voi olla ihan mitä vaan eli maksaa "ylimääräistä" taloyhtiölle kun ei tiedä mistä ja miten velaton hinta muodostuu?

Ehkä kannatta jättää asunnon osto vielä hetkeksi. Ja tutustua vaikka asumiseen noin yleisestikin.

Osakkeisiin voi kohdistua lainaa uusissa asunnoissakin. Silloin osakkaat maksavat uuden asunnon ostaessaan x e / neliö. Loppu lainaosuus on taloyhtiön nimissä olevaa lainaa, jota osakkaat lyhentävät osana yhtiövastiketta. Yhtiövastike koostuu hoitovastikkeesta (jolla katetaan kulut) sekä rahoitusvastikkeesta (josta maksetaan osakkeiden mukainen osuus taloyhtiön lainasta).

Taloyhtiö voi ottaa lainaa myös remonttien tekemiseen. Osakkaat päättävät remonteista sekä niiden rahoituksesta. Taloyhtiön asioista päätetään yhtiökokouksissa.

Kyllä minä tiedän nuo eri vastikkeet ja tiedän, että uusiin asuntoihin kohdistuu myös velkaa. Selitin vain yliyksinkertaisesti. Siihen halusin selvennystä, että miten nykyisten myytävien asuntojen velaton hinta muodostuu. Kun alunperin uutena on ollut se myyntihinta ja velaton hinta ja sitten sitä velattoman hinnan velkaosuutta maksetaan rahoitusvastikkeena ja velaton hinta vähenee eikö niin? Niin sitten vuosien varrella käsittääkseni saattaa velaton hinta myös kasvaa kun tulee remontteja jotka lisäävät velkaa? Ja velattomassa hinnassa on myös asunnon markkina-arvo eli senhetkinen myyntihinta mukana? Eli periaatteessa asunnon alkuperäinen velkaosuus voi olla kokonaan maksettu jossain vaiheessa ja sitten on tullut uutta velkaosuutta jota nyt aletaan kerätä rahoitusvastikkeena eikö niin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä minä tiedän nuo eri vastikkeet ja tiedän, että uusiin asuntoihin kohdistuu myös velkaa. Selitin vain yliyksinkertaisesti. Siihen halusin selvennystä, että miten nykyisten myytävien asuntojen velaton hinta muodostuu. Kun alunperin uutena on ollut se myyntihinta ja velaton hinta ja sitten sitä velattoman hinnan velkaosuutta maksetaan rahoitusvastikkeena ja velaton hinta vähenee eikö niin? Niin sitten vuosien varrella käsittääkseni saattaa velaton hinta myös kasvaa kun tulee remontteja jotka lisäävät velkaa? Ja velattomassa hinnassa on myös asunnon markkina-arvo eli senhetkinen myyntihinta mukana? Eli periaatteessa asunnon alkuperäinen velkaosuus voi olla kokonaan maksettu jossain vaiheessa ja sitten on tullut uutta velkaosuutta jota nyt aletaan kerätä rahoitusvastikkeena eikö niin?

Lainaosuus vähenee kun velkaosuutta maksetaan rahoitusvastikkeena, todennäköisesti velaton hinta sen sijaan pysyy samana tai nousee, sillä eihän se lainan maksaminen asunnon arvoa vähennä.. Vuosien varrella laina-osuus saattaa myös nousta, jos tulee remontteja. Yhtiökokouksessa päätetään, miten remontit kustannetaan, jos päätetään nostaa lainaa se kasvattaa tietysti lainaosuutta.

Kun asunnon myyntihintaa arvioidaan, arvioidaan asunnon arvo, tätä tekevät myös välittäjät, hintapyynnössä erikseen ilmoitetaan sitten tuo myyntihinta, eli vähimmäissumma, joka ostajan tulee myyjälle maksaa + ottaa yhtiölainat maksettavakseen rahoitusvastikkeen muodossa.

Siis kukaan ei koskaan voi ilmasta tempoa jotain velkaosuutta, vaan se selkeästi ilmenee isännöitsijäntodistuksesta tuo summa, jota on yhtiölainana per asunto. Osakkaat kun voivat omia lainojaan maksaa eri tahdissa pois.

Aina ei ole myöskään mahdollista maksaa yhtiölainaa pois, kuin tiettyinä ajankohtina, tästä voi tiedustella isännöitsijältä tai taloyhtiön hallitukselta.

Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
todennäköisesti velaton hinta sen sijaan pysyy samana tai nousee, sillä eihän se lainan maksaminen

Ei vaan myyntihinta pysyy samana tai nousee, eli silloin myös velaton hinta nousee. Lainan määrä kun on vakio, mutta asunnon arvo muuttuu. Velaton hinta on asunnon arvo+laina.

Saivarteluksi menee, mutta alkuperäinen lause on ihan oikein, ei noita kahta hintaa voi toisistaa erottaa. Jos myyntihinta nousee nousee velaton hintakin. Eli alkuperäinen lause on ihan oikein.

Velaton hinta ei ole asunnon arvo + laina, sillä silloin asunnon arvo olisi vähemmän kuin velaton hinta, se ei pidä paikkaansa. Jos sinulle tulee esittelijä arvioimaan mitä asunnosta voisi saada, ei hän sano, että asunnon arvo on 100.000 euroa + yhtiölaina. Vaan hän sanoo, että asunnosta voisi saada 120.000 euroa, mikä on sitten velaton hinta, tuosta vähennetään laina määrä, siis 20.000 euroa, saadaan myyntihinta. Ja asunnon arvo on 120.000 euroa.

Velaton hinta ei ole asunnon arvo + laina, sillä silloin asunnon arvo olisi vähemmän kuin velaton hinta, se ei pidä paikkaansa. Jos sinulle tulee esittelijä arvioimaan mitä asunnosta voisi saada, ei hän sano, että asunnon arvo on 100.000 euroa + yhtiölaina. Vaan hän sanoo, että asunnosta voisi saada 120.000 euroa, mikä on sitten velaton hinta, tuosta vähennetään laina määrä, siis 20.000 euroa, saadaan myyntihinta. Ja asunnon arvo on 120.000 euroa.

Tuo kappale esitti asian muuten aikas selkeästi. Ja raksmaitaks, tämän minäkin olen huomioinut, että uusissa asunnoissa on edullinen myyntihinta ja tämä hämää varmaan monia asunnonostajia. Sillä vaikka lainaa tarvitsisi ottaa vähemmän niin todelliset asumiskulut on sitten jotain aivan muuta.. huiiii