N. 9-10 v. lasten äidit! (viikkorahasta jne.)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko teidän lapsilla viikkoraha? Paljonko? Maksaako karkkinsa itse? Tekeekö kotitöitä, josta saa rahaa? Paljon annatte rahaa ja mikä on tuo kotityö? Onko saldoraja kännyssä? Paljon?

Meidän lapsella(9v.) on viikkoraha 5 euroa, ja maksamme hänen karkkinsa(karkkipäivä kerran viikossa) Ei tee muita kotitöitä, kun siivoaa huoneensa ja se sisältyy tuohon 5 euroon. Saldoraja on kännyssä 10 e.

Tuli vain tästä linkistä mieleen, kun tuon artikkelin lopussa on, että lapselle pitäisi opettaa rahan taju.

http://kaksplus.fi/koululainen-ja-nuori/kasvu-ja-kehitys/esiteini-ika-9-11-v

 
Kotitöistä ei ole maksettu eikä makseta. Ne kuuluu luontaisetuihin, eli jokainen hoitaa souutensa. Kuukausrahaa olen maksanut kolmisen vuotta, saa kuukaudessa 20 eur. Säästää rahansa ja pohtii ostoksensa. Minä maksan karkit ja puhelimen.

Skeitti laudan osti itse 45 eur ja siihen pitäis ostaa nyt uudet pyörät 35 eur ostaa ne. Samoin ostaa Manga tusseja (4 tussia 16 eur)

Tippuu vaan noiden pysyvien viestien takia tosi nopsaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oliko mulla liian tylsä aloitus :(

Mä luin tuota linkin takana olevaa juttua. Meillä saa olla korkeintaan se 10 euron puhelinlasku ja on se vitosen viikkoraha, vastuuna on oman huoneen siivoaminen ja jotain pientä kuten roskiksen vienti.

Isompiin hankintoihin tekee jotain ylimääräistä ja saa siitä rahaa pankkiinsa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Kotitöistä ei ole maksettu eikä makseta. Ne kuuluu luontaisetuihin, eli jokainen hoitaa souutensa. Kuukausrahaa olen maksanut kolmisen vuotta, saa kuukaudessa 20 eur. Säästää rahansa ja pohtii ostoksensa. Minä maksan karkit ja puhelimen.

Skeitti laudan osti itse 45 eur ja siihen pitäis ostaa nyt uudet pyörät 35 eur ostaa ne. Samoin ostaa Manga tusseja (4 tussia 16 eur)

Meillä kanssa niin, että jos on iso ostos, niin maksaa esim. puolet(nintendo ds jne.) Ja säästää myös rahaa aina laivalle ja etelän matkalle. Ajattelin juuri, ettemme vaatisi vielä mitään kotitöitä tehtäväksi(paitsi tuo huoneen siivous)
 
9v tytöllä ei ole viikkorahaa. Karkkipäivä on lauantaisin.

Tyttö siivoaa oman huoneen, petaa sänkynsä joka aamu ja lakananvaihtopäivänä ottaa likaiset pois ja laittaa puhtaat.
Tiskikonetta tyhjentää myös silloin tällöin.
 
Mulla tytär(ainoa lapsi), joka elokuussa täyttää 10 v. ...
Ei oo viikkorahaa, enkä maksa kotitöistä. Siivoaa oman huoneensa silloin tällöin, käyttää koiran, vie roskat yms. pientä...vain pydettäessä tosin. Annan rahaa ku tarvii, tai hyvästä todistuksesta/kokeesta. Ei ole saldorajoitusta kännyssä, ei puhu kuin eurolla-parilla kuussa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Kotitöistä ei ole maksettu eikä makseta. Ne kuuluu luontaisetuihin, eli jokainen hoitaa souutensa. Kuukausrahaa olen maksanut kolmisen vuotta, saa kuukaudessa 20 eur. Säästää rahansa ja pohtii ostoksensa. Minä maksan karkit ja puhelimen.

Skeitti laudan osti itse 45 eur ja siihen pitäis ostaa nyt uudet pyörät 35 eur ostaa ne. Samoin ostaa Manga tusseja (4 tussia 16 eur)

Meillä kanssa niin, että jos on iso ostos, niin maksaa esim. puolet(nintendo ds jne.) Ja säästää myös rahaa aina laivalle ja etelän matkalle. Ajattelin juuri, ettemme vaatisi vielä mitään kotitöitä tehtäväksi(paitsi tuo huoneen siivous)

Meillä on siivonnut huoneenttaa aina, alussa autellut ja nykyään kokonaan. En enään siivoa sitä. Hoitaa pyykkinsä ja tyhjentää astianpesukonetta säännöllisen epäsäännöllisesti. Tekee välillä ruokansa, arkena kun olen täöissä (aloitti 9-v)

Minusta nuo kotihommat kuuluu vaan elämään ja niistä en maksa. Moni maksaa, mutta kukin tavallaan. Jokainen tekee kotihommia osaamisensa tasolla. Näin meillä.

Musta meillä aika pieni viikkoraha, mutta kun ei ole marissut ja tuolla tuntuu ihan hyvin pärjäävän niin en ole korottanut.

Pojalla oma pankkikortti jota itse hallitsee.
 
Ei ole viikkorahaa, pojat 6v, 9v ja 11v. Saavat tilanteen mukaan.
Pieniä kotitöitä tekevät sillon tällön uht koht mukisematta ilman "palkkaakin".
Oon kyllä vaatinu noilta ihan liian vähän :whistle:


*muoks* Jos annettas rahaa viikottain, niin tolle 6veelle max 2e ja isommille max 5e, lähinnä karkki/lelu tms rahaksi.
 
ei viikkorahaa, me vanhemmat ostamme karkkipäivän karkit. tekee pikku hommia kotona, hoitaa perheen lemmikin ruokinnan pääasiassa esim.
Eli ei todennäköisesti ymmärrä vielä rahan arvoa kunei saa meiltä muuten kuin koulun retkille tai elokuvaan joskus. me maksamme kaiken mitä tarvitsee. itse ei käytä rahaa.
Pitäisikö jo ymmärttää? ja osata käyttää?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
ei viikkorahaa, me vanhemmat ostamme karkkipäivän karkit. tekee pikku hommia kotona, hoitaa perheen lemmikin ruokinnan pääasiassa esim.
Eli ei todennäköisesti ymmärrä vielä rahan arvoa kunei saa meiltä muuten kuin koulun retkille tai elokuvaan joskus. me maksamme kaiken mitä tarvitsee. itse ei käytä rahaa.
Pitäisikö jo ymmärttää? ja osata käyttää?

Ei kai tuossakaan mitään sen ihmeempää ole, te toimitte noin ja kuulostaa ihan ok, tuo artikkeli vain antoi ymmärtää, että lapsen pitäisi ymmärtää rahan arvoa jo. Mutta kai sitäkin voi myöhemmin opetella tajuamaan(rahan arvoa siis)
 
10v 9 e viikkoraha johon kuuluu oman huoneen siivous, astianpesukoneen tyhjennys yms. ostaa sillä rahalla karkit ja esim. kaverille synttärilahjat yms. mie maksan kännylaskun jossa saldoraja 10 e/kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kleopatra84:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
meidän lapsilla viikkoraha on 50?, ei tarvitse tehdä kotitöitä.

Minkäikäiset lapset? Melko iso viikkoraha

8 ja 10

:laugh: mitä sen ikäiset tekee nuin suurella summalla?? kai menee tilille talteen tulevaisuutta varten?

ostavat karkkia, vaatteita, dvd-levyjä ja pleikkapelejä, tyttö ostaa meikkejä..mitä nyt milloinkin.
hyvin on raha aina tuhlattu ja enemmän kuulemma pitäs saada :kieh:
mie maksan sitten erikseen puhelinlaskut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Kleopatra84:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
meidän lapsilla viikkoraha on 50?, ei tarvitse tehdä kotitöitä.

Minkäikäiset lapset? Melko iso viikkoraha

8 ja 10

:laugh: mitä sen ikäiset tekee nuin suurella summalla?? kai menee tilille talteen tulevaisuutta varten?

ostavat karkkia, vaatteita, dvd-levyjä ja pleikkapelejä, tyttö ostaa meikkejä..mitä nyt milloinkin.
hyvin on raha aina tuhlattu ja enemmän kuulemma pitäs saada :kieh:
mie maksan sitten erikseen puhelinlaskut.

Mun mielestä 10 v. ei tarvitse vielä meikkejä, mutta ehkä olen tiukkis.
 
Meidän 8-vuotias saa viikkorahaa 4 euroa. Edellytys rahan saamiselle on, että huoneen pitää olla joka ilta siinä kunnossa, että saan imuroitua sen aamulla ja ettei esim. vaatteita loju missään. Perjantaisin pitää siivota kaikki kamat paikoilleen.

Viikkorahasta pojan pitää säästää varat haluamiinsa leluihin; me ostamme vain joululahjat ja synttärilahjat ja silloin tällöin jotain pientä. Kannustamme poikaa myös tekemään "ylimääräisiä kotihommia", joista maksamme pientä ekstraa, jos niin sovitaan. Lisäksi olen kannustanut poikaa noukkimaan näkemänsä pullot ja viemään kauppaan. Lähisuvulle poika myy omia käsitöitään lisärahaa saadakseen :laugh:

Kännykkälaskut me maksamme, mutta ne eivät taida olla edes kahta euroa kuussa...
 
9v. saa valita joko karkin tai viikkorahan. Jos ottaa rahana niin n. 3?. Ei vielä ymmärrä säästämisen päälle.
Huoneen siivoukseen yksin ei vielä täysin kykene, mutta pienellä avustuksella/ohjauksella sujuu. Vie roskia ja korjaa omat jälkensä pyydettäessä.
Saldoraja on.
 

Yhteistyössä