Nää ulkoilut ei tule ikinä onnistumaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hösö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hösö

Aktiivinen jäsen
03.10.2008
1 447
0
36
Niin musta ainakin tuntuu :ashamed:

Kysyn ihan neuvoja miten kannattais toimia?
Olen mielestäni kokeillu paljon kaikkee mutta ei sitä tiedä josko vielä olis joku juttu.

Meidän 6v. on erittäin omatahtoinen ja luolteeltaan semmonen että epäonnistumisia ei sais tulla, mikä tekee kaikesta erittäin hankalaa. Sitten kun ei oikeen paljon luota omiin kykyihin ja on näitä erityisvaikeuksiakin.

annan esimerkin eilisestä.
Poika halus hiihtää, ja tiesin etukäteen mitä siitä seuraa mutta haettiin sukset ja monot. Poika sitten laitto sukset jalkaan huudon säestyksellä koska ei heti niitä saanu ja auttaa ei saa.
Sitten lopulta hyväksy avun ja sit päästiin vauhtiin. Tein edellä latua että olis helpompi pojan hiihtää.
Yks kaatuminen ja huutoo tuli koko ulkoilun ajan, siis ihan koko ajan.
Se ei ole mitään pientä nitinää, tulee mieleen joku raivokohtaus. Yrittää kaikin tavoin saada suksia rikki ja sit kuitenkin toinen asia on että hiihtää on pakko. Hiihtää ja huutaa.....
Tämmösiä nää meidän ulkoilut miltei joka kerta, tehtiin me sitten mitä tahansa :(

eikö sulla ole muita lapsia? :o
kokeile ulkoilua 2v 4v ja 6v kanssa jotka kaikki haluaa hiihtää eikä se keneltäkään onnistu!? paitsi siltä 6v jotenkuten kun sen on ollu pakko vaan ite yrittää ja osata...

Öö, mä voin nyt olla ihan tyhmä, mutta meillä on samanlainen poika, omaehtoinen, raivokas ja erityisyyksiä myös...Ikää 5. Jos antaa pikkusormen, on juuri kuvaamasi kaltaista. Mutta meillä ei sitä sallita, eli huudolla ei saa mitään, ei mitään. Sillä otetaan jo saavutetut edutkin pois eli tässä tapauksessa sukset kainaloon ja kotiin.

Seuraavalla kerralla muistaa (tai ainakin sitä seuraavalla :D), että ei kannata riehua.

SINÄ olet aikuinen, ÄLÄ salli käytöstä. Vaikka olisi kuinka erityinen lapsi, huono käytös on heiltäkin kiellettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja on onkelmat...:
kokeile ulkoilua 2v 4v ja 6v kanssa jotka kaikki haluaa hiihtää eikä se keneltäkään onnistu!? paitsi siltä 6v jotenkuten kun sen on ollu pakko vaan ite yrittää ja osata...

On.

Alkuperäinen kirjoittaja Erkan äiti:
Öö, mä voin nyt olla ihan tyhmä, mutta meillä on samanlainen poika, omaehtoinen, raivokas ja erityisyyksiä myös...Ikää 5. Jos antaa pikkusormen, on juuri kuvaamasi kaltaista. Mutta meillä ei sitä sallita, eli huudolla ei saa mitään, ei mitään. Sillä otetaan jo saavutetut edutkin pois eli tässä tapauksessa sukset kainaloon ja kotiin.

Seuraavalla kerralla muistaa (tai ainakin sitä seuraavalla :D), että ei kannata riehua.

SINÄ olet aikuinen, ÄLÄ salli käytöstä. Vaikka olisi kuinka erityinen lapsi, huono käytös on heiltäkin kiellettyä.

Ollaan kokeiltu, poika ei ollu kuukauteen pihalla kun 2 min. kerralla kun joka kerta se heti kiljumisen kanssa kannettiin sisälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaippavuoresta päivää:

Ollaan kokeiltu, poika ei ollu kuukauteen pihalla kun 2 min. kerralla kun joka kerta se heti kiljumisen kanssa kannettiin sisälle.

Jatka pari kuukautta vielä ;-) Ja sinnikkäästi, karsi kaikki kiva, jos ei opi käyttäytymään. Se on varma, että pahinkin luupää lopettaa aikanaan. Usko mua, mä tiedän mistä puhun.

Tuo poika ei minusta pidä sitä rangaistuksena että se tuodaan sisälle kun se ei ole milläsäkkään kun sen tänne kantaa, huutaa tossa aikansa ja unohtaa koko jutun. On kun mitään ei olis tapahtunukaan. saattaa kysyä että saanko sitä tai tätä, ja kun sanoo että ei kun käytös on tuo niin on siihen tyytyväinen.

Mitä jos laittaisit kaiken valmiiksi esille ennen kuin menette ulos? Ja sitten sovitte, että 15 minuuttia hiihdätte ja herätyskello kertoo koska menette sisälle. Sisällä vois odottaa jokin kiva houkutus esim. mehu ja keksi.

Tuo poika ei minusta pidä sitä rangaistuksena että se tuodaan sisälle kun se ei ole milläsäkkään kun sen tänne kantaa, huutaa tossa aikansa ja unohtaa koko jutun. On kun mitään ei olis tapahtunukaan. saattaa kysyä että saanko sitä tai tätä, ja kun sanoo että ei kun käytös on tuo niin on siihen tyytyväinen.

Sitten mun mielestä kannattaa hakea apua perheneuvolasta kun arki ei suju.

Itse jatkaisin pidemmälle vain, tv pois, pelit pois, lelut pois jne. Kyllä se pikkuhiljaa pitäis mennä jakeluun että huonosta käytöksestä seuraa rangaistus. Ei kyläilyjä, ei kavereita...

Kuulostaa aika tutulta... Meillä poika 5v ja TODELLA itsepäinen ja hermostuu heti jos joku ei onnistu. Ja rangaistukset on ihan turhia. Saattaa juuri samalla tavalla unohtaa koko asian ja kysyä saanko sitä tai tätä jne. Ulkoilut on välillä nykyään yhtä kaaosta kun kahden kans lähtee ulos. Pikkusisko huutaa kun päälle laittaa ja kiukuttelee joka asiasta ulkona, kuuluu vaan "ei käy!". Niin ja hällä ikää 1v 8kk. Ja raskaana olen rv:lla 28. Ulos lähtö on siis yhtä sirkusta ja ulkona olokin yleensä. Huoh.. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Mitä jos laittaisit kaiken valmiiksi esille ennen kuin menette ulos? Ja sitten sovitte, että 15 minuuttia hiihdätte ja herätyskello kertoo koska menette sisälle. Sisällä vois odottaa jokin kiva houkutus esim. mehu ja keksi.

tehtiin semmostakin välillä että puhuttiin ennen ulos lähtöö että kun se onnistuu ilman kohtauksia niin käydään ostaan jotain kivaa jne. No se ei mitään tulosta tuonu ihan sama. saattaa poika sitten kiljumisen jälkeen kysyä että käydäänkö nyt ostamassa, no eipä käydä ja siihen sitten tyytyy.

Sitten mun mielestä kannattaa hakea apua perheneuvolasta kun arki ei suju.

Itse jatkaisin pidemmälle vain, tv pois, pelit pois, lelut pois jne. Kyllä se pikkuhiljaa pitäis mennä jakeluun että huonosta käytöksestä seuraa rangaistus. Ei kyläilyjä, ei kavereita...

Olen tuota poikaa kulettanu joka paikkaan epätoivosena, se on sen luonteenpiirre sanotaan, että aikanaan sitten varmaan vähenee. Onhan se täydellisyyden tavoittelija että voihan paikkansa pitääkin.

No. Jos keskitytte vain sellaiseen puuhaan ulkona minkä poika osaa varmasti esim. pulkkailu. Teet haasteeksi kilpailun kumpi laskee puolessa tunnissa enemmän mäkeä, siis kertoja, ja annat pojan purkaa turhaa energiaansa ja annat hänen voittaa. Mutta varo väsyttämästä liikaa.

No. Jos keskitytte vain sellaiseen puuhaan ulkona minkä poika osaa varmasti esim. pulkkailu. Teet haasteeksi kilpailun kumpi laskee puolessa tunnissa enemmän mäkeä, siis kertoja, ja annat pojan purkaa turhaa energiaansa ja annat hänen voittaa. Mutta varo väsyttämästä liikaa.

Pulkkailun osaa joo ja muitakin juttuja mutta se ei riitä tuolle pojalle, esim. pulkkaa laskiessa hän sitten vaatii itseltään että pakko päästä tietyn matkaa sillä pulkalla jos ei pääse sinne haluttuun kohtaan siitä lähtee kohtaus päälle. Nää puuskat tulee ihan ihme jutuista, hiekkalinnaa tehtäessä hänen pakko esim. saada se linna ihan prikulleen tietynlaiseksi, jos ei onnistu niin siitä se alkaa...

Taitaa poika vaan vaatia itseltään paljon. Ihan hyvä piirre kunhan oppii säätelemään. Mä kannustaisin, pukisin sanoiksi (sinua harmittaa, koska et osaa. Mutta pitää malttaa opetella. Kukaan ei osaa ekalla kerralla...) Ja joo, ei varmaan puhe auta kuin viiveellä, mutta helpottaa ehkä pojan omakuvaa. Itsetunnon vahvistaminen saattaa auttaa.

Meillä on hiukan vastaavanlainen 5 vuotias. Olemme yrittäneet opetella edes vähän etukäteen juttuja, jotka tulee eteen esim. hoitopaikassa, koska varsinkin vieraassa ympäristössä opettelu käy itsetunnon päälle. Eihän sitäkään täysin voi välttää.

Alkuperäinen kirjoittaja on onkelmat...:

kyllä se voi olla kuule vaikeeta vaikka on "vain" 1 lapsi,ei aina tarvi olla kauheeta pentulaumaa että on vaikeeta tai työlästä ;)

eiköhän ap tuonu tuosa alotuksessaan ilmi et lapsella erityisvaikeuksiakin..sulla se vissii on nii helppoa ku on 3 "tervettä" lasta |O

Vaatii iteltään hirveitä suorituksia. Tässä yks päivä näki telkkarista jonkun piirroksen ja se oli pojan mielestä tosi hieno. Haki kynät ja paperit, pakko oli sitten tehdä itse ihan samanlainen, no ei se nyt niin helposti onnistu ja kiljumiseksihan se meni.

Niin ja huomion kiinnittäminen esim lahjonta ei taida kesken kiukkupuuskaa auttaa? Sitten taitaa olla vaan paras yrittää kestää ne raivopuuskat ja itse olla rauhallinen. Yritä kehua huonommastakin suorituksesta. Jospa taitojen karttuessa itsekriittisyyskin helpottaisi. Voimia ja kärsivällisyyttä sinulle.

Mä en tiedä tarkemmin sun pojan "erityishommeleita", mutta onko hän jo eskarissa?

Tai oletteko ylipäätänsä kunnan järjestämässä erityisohjauksessa/toimintaterapiassa tms.?

Niin ja huomion kiinnittäminen esim lahjonta ei taida kesken kiukkupuuskaa auttaa? Sitten taitaa olla vaan paras yrittää kestää ne raivopuuskat ja itse olla rauhallinen. Yritä kehua huonommastakin suorituksesta. Jospa taitojen karttuessa itsekriittisyyskin helpottaisi. Voimia ja kärsivällisyyttä sinulle.

Todella toivon että se 20v. on jo vähän rauhottunu :D

Sepä se onkin kun tuota poikaa ei sillon saa kehua jos ei omasta mielestään ole onnistunu tarpeeksi hyvin :whistle: mutta auta armias jos onnistuu niin se on suupielet korvissa pitkän aikaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti harmaantui:
Mä en tiedä tarkemmin sun pojan "erityishommeleita", mutta onko hän jo eskarissa?

Tai oletteko ylipäätänsä kunnan järjestämässä erityisohjauksessa/toimintaterapiassa tms.?

on eskarissa, toimintaterapiassa käy ja monessa muussakin.

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti harmaantui:

on eskarissa, toimintaterapiassa käy ja monessa muussakin.

Aa okei. Mä jo ajattelin että teidät on jätetty ihan yksin.
Ootko jutellut siitä kuinka he eskarissa toimii, näissä kiukkutilanteissa? Jos vaikka sitä samaa toimintamallia harjoittasi myös kotona (ellet jo niin tee ).

Meidän 6-vuotias on ihan samanlainen, tai alkaa olemaan jo tasoittumaan päin. Pyörällä ei osaa ajaa vieläkään: kun ei heti ekasta yrityksestä oppinut, ei sitten suostunut edes kokeilemaan kuin pitkän ajan päästä uudestaan ja silloinkin vain kerran, ja sitten raivo ja ruikutus kun ei heti onnistu. Sama juttu hiihtämisen ja luistelun kanssa.

Kehuttu on hyvästä yrityksestä ja kerrottu miljoonaan kertaan, ettei tarvi eikä voi heti osata, mutta kun poikaa itseään se ei tyydytä niin ei sitten tyydytä. Sitten antaa pojan kiukutella ja itse touhuan pikkusiskon kanssa, kyllä se poikakin on aina ajastaan rauhoittunut.

Eskarissa ja muualla käyttäytyy todella hienosti ja tekee kaiken tiptop, ehkä se sitten vaan kuuluu lapsen elämään tietty määrä kiukuttelua, kun muualla käyttäytyy hyvin, kiukuttelu sitten kasaantuu kotiin joihinkin tilanteisiin. Rasittavaahan se on, mutta eiköhän tuo tuosta asetu, ollaan jo menty parempaan suuntaa.

Yhteistyössä