Naapuriin muutti vl-perhe ja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev.lut. äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ev.lut. äiti

Vieras
Näin kävi, eli naapuriin muutti nyt pari viikkoa sitten vl-perhe. Kuusi lasta, äiti on noin minun ikäiseni, eli vajaa kolmekymppinen. Olen jutellut jo aiemmin tuon äidin kanssa, vaikuttaa oikein mukavalta :) Lapset ovat kirmailleet yhdessä, ollaan käyty kahvittelemassa heillä ja paljon yhteistä meillä on. Molemmilla suurperheet, samanikäiset lapset jne. Nyt eilen tuo äiti päästi oman tyttönsä kokeilemaan pesäpalloa mun tyttärien kanssa, vaikka lestoille urheiluseuroissa harrastaminen on kuulemma oikeastaan kiellettyä, ettei urheilusta tule epäjumalaa. Lupasin vahtia tuon äidin tyttöjä ja kaikki meni oikein mainiosti ja saa tulla seuraavaksikin mukaan vielä kokeilemaan ainakin :) Tosiaan minulla ja hänellä molemmilla tytöt 7v ja 8v, monesti leikkivät neljästään tai sitten kaksistaan. 7-vuotiaat ovat toistensa parhaat kaverit kuin myös nuo 8-vuotiaat. Meillä on hyvin samanlaiset kasvatusmallit ja ajatusmaailma ja meidän muutkin nuoremmat lapsemme viihtyvät hirmu hyvin keskenään :) Loppukesän suunnitelmina on mennä yhdessä huvipuistoon ja vesipuistoon.
Nyt kun minä olen tuon äidin tyttärien kanssa käynyt tosiaan siellä pesäpallossa ja kaupungissa isossa leikkipuistossa jne, niin tuo äiti kysyi, haluaisivatko minun tyttäreni lähteä sunnuntaina heidän mukanaan seuroihin? Kyselin vähän mitä siellä tehdään, kuulemma lauletaan ja kuunnellaan saarnaa, lapset usein piirtelevät jne. touhuilevat. Lupasin harkita asiaa. Lapset kuulemma haluavat lähteä. Päästäisinkö minä nuo mukaan? Mitä siellä seuroissa oikeasti tehdään?

Mikset päästäisi? Ei kai se pahaa tee =) Voi olla, että lapset käyvät sen kerran ja eivät toista kertaa mene, tai sitten menevät, ei heitä siellä käännyttämään aleta ;)

Siellä lauletaan, kuunnellaan saarnaa ja sitten on väliaika, jolloin voi ostaa kahvia/pullaa/mehua/jätskiä (tai ainakin minun lapsuudessa niin oli)

Siitäpä se käännytys sitten alkaakin. Painostavat lapsia niin paljon puheillaan että lapset alkaa pelätä olemaan entisiä normaaleja lapsia. Jumala ja helvetti tulee hyvinkin tutuksi ja tulimeret yms. Meidän lapsi kävi kerran ja se riitti. Toista kertaa ei mene.

Epäilen et lapsesi eivät viihdy. Pitkästyvät nopeasti. Pitää istua hiljaa paikallaa.
Ei seuroja ja leikkipuistoa voi verrata keskenään.
Naapuri voisi viedä puistoon vastavuoroisesti lapset.

Heidän lapset vauvasta asti olleet seuroissa eivätkä ole muuta nähneet.

Itse olen lapsena käynyt helluntailaisten kokouksissa ja pelkoja aiheutti. Lapset ei ymmärrä niitä kielikuvia ja asioita mitä puhutaan. Pitäisi olla tuttu aikuinen mukana joka selittää asiat ymmärrettävästi.

Kunhan sitten lasten kysymyksiin vastataan asiallisesti ja selitetään, että toiset ihmiset uskoo toisella tavalla ja meillä on meidän uskonto. Ja että kenenkään uskonto ei ole väärä, vaikka olisi erilainen.

Minä päästäisin tottakai! :) Toivottavasti omatkin lapseni löytäisivät kavereikseen tuollaista porukkaa, kuin näitä muita tavis rilluttelijoita ja sun muita. :) Itse ollaan ihan ev-lut vaan, ja otetaan kyllä joskus vähän vinkkuakin, eikä käydä kirkossa, mutta näen vain positiivisena asiana, jos omat lapset löytävät vähän hartaampaa seuraa. :)

On naapuri meidänkin lapsia puistossa käyttänyt, mutta nyt pyysivät tuonne.
Kiitos, pistinkin heti yhden saarnan pyörimään taustalle. Ei vielä ainakaan kuulosta kovin pahalta :D

En päästäisi. Tytölläni on jehovantodistaja- kaveri. Hänen äitinsä kyseli yhteen väliin lastani niihin heidän kokoontumisiinsa mukaan, mutta en päästänyt.
Mun mielestä kukin opettakoon omille lapsilleen uskontoaan jos tykkää, muttei sitä pidä tyrkyttää muitten lapsille.

Jos itselläsi ei ole mitään sitä vastaan, niin kyllä uskallat päästää. Seuroissa tosiaan lauletaan ja kuunnellaan puhe, joka kestää n. 45min. Väliajalla on kahvi/mehu -tarjoilu. Siellä ei tapahdu mitään salamyhkäistä, eikä ketään pakkokäännytetä yhtään mihinkään. Jos sua kiinnostaa minkälaista seuroissa on, niin voit toki tarjoutua lähtemään sinne itsekin. Uloshan sieltä pääsee heti kun haluaa, ei ole mikään pakko jäädä koko seurojen ajaksi. Saisit realistisimman kuvan omin silmin :)

No en aio sopia mitään että uskonnosta eikä politiikasta puhuta :D Kyllähän minä puhun kavereideni kanssa uskonnosta ja politiikasta, olivat he sitten helluntailaisia, Jehovan todistajia, lestadiolaisia, ateisteja tai vaikka satanisteja. Meillä käydään sunnuntaisin kirkossa aina kun suinkin ehditään, ja kyllä sielläkin lapset paikallaan jaksaa istua :) Voisin kuvitella, että jos pyytäisin, niin kyllä naapurin äiti päästäisi lapsensa messuun meidän kanssa.

Et sinä voisikaan sopia vl-mamman kanssa että se/ne ei puhuisi uskonnosta silloin kun lapsesi on siellä. Koko ajan ne jauhaa ja kertoo sairaita mielikuvia että lapsesi alkaa pelkäämään.

Anna mennä vaan, tuskin menevät toiste!! Se on niiiiin puuduttavaa meille, jotka ei olla totuttu.

Toisaalta tekstisi on aika pöljän oloista, ensin pari viikkoa sitten muutti uudet naapurit ja nyt jo lapset ovat parhaita kavereita...

Mutta joo, lessujen kanssa voi ihan hyvin hengailla ja tehdä normaaleja asioita. Teini-iässä alkaa se erkaantuminen etenkin tytöillä, koska meillä on meikkiä, kynsilakkoja yms.. Sitten ei vaan enää olla ihan samaa sakkia. Aikuisena taas voidaan hengailla hyvinkin. :)

Jos itselläsi ei ole mitään sitä vastaan, niin kyllä uskallat päästää. Seuroissa tosiaan lauletaan ja kuunnellaan puhe, joka kestää n. 45min. Väliajalla on kahvi/mehu -tarjoilu. Siellä ei tapahdu mitään salamyhkäistä, eikä ketään pakkokäännytetä yhtään mihinkään. Jos sua kiinnostaa minkälaista seuroissa on, niin voit toki tarjoutua lähtemään sinne itsekin. Uloshan sieltä pääsee heti kun haluaa, ei ole mikään pakko jäädä koko seurojen ajaksi. Saisit realistisimman kuvan omin silmin :)

Tämä on kiva idea, menenpä kohta tarjoutumaan mukaan kun haen tyttöjä kotiin :) Voihan olla, että innostuisimme lasten kanssa oikein alkaa käymään seuroissa :D

Oletko yh vai eikö miehelläsi ole mielipidettä asiasta? Et maininnut miehestäsi mitään..
Sama kai se jos menisit lasten kanssa, kun itsekin uskot mielikuvitushahmoihin...Ilman vanhempaa, sitä en suosittelisi edes v.lut ihmiselle, vaikken heidän "menojaan" tunne.

[QUOTE="jep";28712254]Anna mennä vaan, tuskin menevät toiste!! Se on niiiiin puuduttavaa meille, jotka ei olla totuttu.

Toisaalta tekstisi on aika pöljän oloista, ensin pari viikkoa sitten muutti uudet naapurit ja nyt jo lapset ovat parhaita kavereita...

Mutta joo, lessujen kanssa voi ihan hyvin hengailla ja tehdä normaaleja asioita. Teini-iässä alkaa se erkaantuminen etenkin tytöillä, koska meillä on meikkiä, kynsilakkoja yms.. Sitten ei vaan enää olla ihan samaa sakkia. Aikuisena taas voidaan hengailla hyvinkin. :)[/QUOTE]

Kyllä nuo ainakin omien sanojensa mukaan ovat parhaita kavereita :) Tuon ikäisillä ystävyyssuhteet solmitaan ihan eri tahdilla kuin aikuisilla.

VL-porukasta on 80% homoja. Pojat siis keskenään murrosiän kynnyksellä nytkyttävät toisiaan. Että sillä vaan kun sinunkin poikasi sitten, kyllähän sä tiedät.

[QUOTE="Helsinki";28712269]Oletko yh vai eikö miehelläsi ole mielipidettä asiasta? Et maininnut miehestäsi mitään..
Sama kai se jos menisit lasten kanssa, kun itsekin uskot mielikuvitushahmoihin...Ilman vanhempaa, sitä en suosittelisi edes v.lut ihmiselle, vaikken heidän "menojaan" tunne.[/QUOTE]

Miehelle on ihan sama, että meneekö vai eikö.

Yhteistyössä