Naapuriin muutti vl-perhe ja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev.lut. äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minun kaverini oli joskus mukana seuroissa ja minä heidän mukana jossain raamattupiirin joulujuhlassa tms:ssa...eikä siinä ollut kummankaan puolelta mitään väärää. Päästä vain menemään jos lapsesi haluavat,sittenhän sen näkee haluavatko toiste lähteä. Enkä ymmärrä tuota että heti ollaan jotain 70luvun hoitokokouksia huutamassa,kun nyt eletään 2000lukua HALOO!!! En ikinä ole ollut mukana missään hoitokokouksissa tai painostuksissa,olen kuitenkin melkein 40v akka.

No siksi, kun monien lestojen mielestä tuo "nainen vaietkoon seurakunnassa" tarkoittaa, että naispappeus on kielletty.

Juu mutta se ei tarkoita, ettei käytäisi kirkon tilaisuuksissa (jumalanpalvelukset, ehtoolliset...), joissa mahdollisesti on naispappi. Siksi puutuin tuohon "jenin" ilmoitukseen, että naispappia ei saa olla. Jos siellä on naispappi niin sitten on ja se siitä. Istutaan penkkiin vaan ja aletaan etsiä veisattavia virsiä virsikirjasta kuten muukin kirkkokansa. :)

Noin yleensä sanoisin, että tästä naispappeusasiasta haloota ovat nostaneet enemmän muut kuin vanhoillislestadiolaiset. Mutta tämä on jo off topic, sorry! :)

Itse olen uskossa mutta en päästäisi lapsiani vl seurohin, ei niissä seuroissa muuten mitään vikaa ole kuin ainoastaan se, että he aivopesevät kaikkia uskomaan ja ajattelemaan, että kukaan muu ei ole uskovainen kuin he, sellainen ajattelutapa heillä on, että ainoastaan vl:ät ovat uskovaisia.

Kaikki mikä poikkeaa tavallisesta, on valitettavan monelle palstamammalle kauhistus. Sanat vähemmistö tai erilaisuus saavat aikaa sellaisen paskamyrskyn, ettei asioista voi keskustella sivistyneesti. Oli sitten kyse uskonnosta tai ihonväristä, mikään ei saa poiketa valtavirrasta!!

Jos on jotain sanottavaa, olisiko liikaa vaadittu kunnon argumentointia eikä mitään mutu-juttuja jotka puetaan faktoiksi? Ap, toivottavasti saan tulevaisuudessa kaltaisesi naapurin joka ei älähdä heti jos huomaa kanssaeläjässä jotain erilaista :)

[QUOTE="mami";28713728]Kaikki mikä poikkeaa tavallisesta, on valitettavan monelle palstamammalle kauhistus. Sanat vähemmistö tai erilaisuus saavat aikaa sellaisen paskamyrskyn, ettei asioista voi keskustella sivistyneesti. Oli sitten kyse uskonnosta tai ihonväristä, mikään ei saa poiketa valtavirrasta!!

Jos on jotain sanottavaa, olisiko liikaa vaadittu kunnon argumentointia eikä mitään mutu-juttuja jotka puetaan faktoiksi? Ap, toivottavasti saan tulevaisuudessa kaltaisesi naapurin joka ei älähdä heti jos huomaa kanssaeläjässä jotain erilaista :)[/QUOTE]

Lestadiolainen, sinun on täysin turhaa alkaa saarnaamaan tästä asiasta.

Katsokaa peiliin.

Sieltä löytyy vuosituhannen suurimmat rasistit, ylimieliset nirppanokat, jotka ovat jumalan valittuja.

Oliko Jeesus lestadiolainen? Pääsikö hän taivaaseen?

Onkohan noista, jotka kieltäisivät päästämästä, kukaan käynyt rauhanyhdistyksen seuroissa? Pari virttä, kenties jokunen siionin laulu ja sitten yksi tai kaksi 45 minuuttia pitkää puhetta. Onpa kauheaa ja pelottavaa. :D Muksut harvoin edes jaksaa istua penkissä, vaan saattavat kuljeskella muualla. Isommat tytöt saattavat letitellä toistensa hiuksia tai muuta vastaavaa ajankulukseen. Kuuntelevat ehkä sanan sieltä ja toisen täältä. Ei kuulosta kovin traumatisoivalta.

Alkuperäinen kirjoittaja vl myös;28713752:
Onkohan noista, jotka kieltäisivät päästämästä, kukaan käynyt rauhanyhdistyksen seuroissa? Pari virttä, kenties jokunen siionin laulu ja sitten yksi tai kaksi 45 minuuttia pitkää puhetta. Onpa kauheaa ja pelottavaa. :D Muksut harvoin edes jaksaa istua penkissä, vaan saattavat kuljeskella muualla. Isommat tytöt saattavat letitellä toistensa hiuksia tai muuta vastaavaa ajankulukseen. Kuuntelevat ehkä sanan sieltä ja toisen täältä. Ei kuulosta kovin traumatisoivalta.

Vastaa tähän kiitos: Päästäisitkö sinä lapsesi ihan mihin tahansa muun lahkon (tai uskontokunnan) tilaisuuteen, jos joku ystäväsi pyytää? Oletteko itse tosiaan niin rentoja ja avarakatseisia? Eihän ne lapset siellä joka sanaa saarnoista poimi ja tajua..

VL:t ottavat uskonsa vakavasti (olettaisin). Mistä oletus, että muilla on ihan hällä väliä -suhtautuminen? Miksi muut pitäisivät yhdentekevänä, millaisille vaikutuksille alttiina ja missä heidän lapsensa pyörivät? Ei kyse siis ole välttämättä siitä, että pelkäisi lapsen traumatisoivan välittömästi, vaan kyse on myös periaatteesta. Monet asiat ovat periaatteellisia, eikö teille sitten ole vai annatteko lastenne pyöriä eri lahkojen tilaisuuksissa ihan kevyin mielin?

Mikä teidän mielestä on "hyvä" (tai ihan sama) lapsille ei ole sitä välttämättä muille. Minusta meidän elämänkatsomuksemme on hyväksi lapsillemme ja esim. tulimerellä pelottelu sairasta ja pahaksi lapsillemme.

Olen useita kertoja käynyt seuroissa lapsena (en kuulu lestadiolaisiin, mutta sukulaisissa on heitä), eikä se ole mua mitenkään pahentanut. Joten sinne vaan naapurien mukaan. Aika tylsäähän siellä on istua paikoillaan, joten uskon, etteivät kovin montaa kertaa mukaan halua.

Jos yhtään rakastaa lapsiaan niin ei todellakaan päästä mihinkään seuroihin. Vaan hihhuleillehan jumalanrakkaus on tärkeämpää kuin omien lasten hyvinvointi, joten antaa palaa vaan.

Yhteistyössä