Naapurin lapsien yksinään olo alkanut huolestuttamaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

adora

Aktiivinen jäsen
20.05.2009
2 114
0
36
Mitä ajatuksia herää muille tälläisestä..

Perheen lapset 5v ja 7v ovat toistuvasti, monena illtana viikossa keskenään kotona. Heidän äiti (yksinhuoltaja) on illat "keikoilla", lapsien että äidinkin sanojen mukaan. Joskus lapset tulee meille päiväksi kun äidille tulee näitä yllättäviä keikkoja.

Ajallisesti lapset on keskenään n. klo 16-20.

Eilen kävikin sitten ikävämpi tilanne kun lapset oli jälleen keskenään. Ensin leikkivät tuossa meidän pihalla minun tyttöni kanssa. 19.00 pyysin oman lapseni sisälle ja naapurin lapsetkin lähtivät kävelemään kotia päin. Heidän äitinsä ei kuitenkaan ollut kotona vielä ja ovet oli mennyt vahingossa lukkoon. 7-vuotiaan kännykkä oli myös jäänyt kotia. Lapset olivat päättäneet sitten lähteä kävelemään isosiskonsa luokse n. 3km päähän.

Klo 20.00 soi mun puhelin ja näiden lapsien äitihän se soittelikin ja kysyi onko lapsensa meillä, ei saanut 7-vuotiastaan kännykällä kiinni, eikä löytänyt heitä pihasta. Tässä vaiheessa kysyin omalta lapseltani tietääkö hän missä nuo lapset on - ja tyttöni kertoikin tuon että ovat lähteneet sinne siskon luokse. Jatkosta en tiedä.

Äidin kanssa olen ollut tekemisissä vain kun on lapsille kaitsijaa vailla. Uutena vuotena häneen ekan kerran tutustuin kun yllättäen tule ovemme taakse kysymään, voiko 5-vuotias tulla meille yöksi - kun hänelle tuli taas yllättävä keikka. Lapsi oli sitten uuden vuoden meillä yötä, ei oltu edes nähty sitä ennen.

Kirjoittelin silloin jo tästä samasta perheestä, tuntui oudolta että joku tuo lastaan hoitoon uuden vuoden aattona aivan tuntemattomalle ihmiselle.

No enivei. Nää asiat, lasten hyvinvointi jne. pyörii yhä useammin mun mielessä. Kuullostaako tuo ihan normaalilta teidän mielestä?

Sori pitkä stoori.

Tuo eilinen oli sitten vain yksi esimerkki siitä kun lapset ovat olleet keskenään.

Useamman kerran viikossa päästän heidät meille lämmittelemään samaisista syistä, että ovet on lukossa, lapset ulkona tuntikausia ja äiti "keikalla". Tai tarjoan juomista, syömistä, kuivia rukkasia jne.

ilmoita johonkin äiti saisi apua ei 7vuotiasta voi jättää hoitamaan 5v:ta...toihan on heitteillejättöä...mut puhu ensin äidin kanssa ja kysy voisitko auttaa ja saisiko vaik sossunkautta tukea et saisi hoitajan lapsille

Hui KAMALA! Ei tulisi sitten pieneen mieleenikään jättää toistuvasti ton ikäisiä lapsia keskenään. Ehkä nippanappa hetkeksi poistumisen ajaksi. Suosittelen vakavasti joko keskustelua äidin kanssa tai suoraan lastensuojeluilmoituksen tekoa. Mieti vielä sitä, että jos jotain todella ikävää tapahtuu? Saat syyttää itseäsi lopun ikää...

Kunpa voisinkin olla enemmän apuna tuolle perheelle. Mulla ei vaan voimavarat riitä hoitamaan toistuvasti myös muita lapsia kuin omia..

Ilmoituksen tekoakin oon miettinyt.. Ei tässä tosi elämässä aina osaa tehdä oikeita ratkaisuja, onhan se helppo aina sanoa että mikset oo jo tehnyt ilmoitusta, mutta kun sattuu omalle kohdalle tälläinen tilanne missä joutuu puun ja kuoren väliin niin se ilmoituksen tekeminenkin mietityttää. Sitä vaan haluaa toimia mahdollisimman oikein. Siks kysyin tähän neuvoa muilta :ashamed:

Mä puhuisin sen äidin kanssa asiasta pikaisesti, jos se vaikka "herää todellisuuteen" Jos se vaan olettaa, että sä pidät huolen tms. Olet kuitenkin se oikeessa oleva vanhempi tässä asiassa, kun olet huolissasi.

Siis apua!!Mä huolestuin noista lapsista hirveesti!Tee ihmeessä lastensuojelu ilmoitus,sen saa tehdä nimettömänäkin.Ei 7v voi olla tuollaisia aikoja ammana 5 vuotiaalle,mitä vaan voi sattua!!

Hirvee hätä tuli noiden lasten puolesta,ei todellakaan kuulosta normaalilta.Lupaathan tehdä ilmoituksen että saan mielenrauhan?=( Voi pieniä!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Neiti X:
Kyllä mä juttelisin ensin sen äidin kanssa. Tilanne kun ei aina ole sitä miltä näyttää.

Mun mielestäni ap:n ei tarvi sekaantua tuon enempää asiaan,ilmoitus soskuun ja sieltä ammattilaiset katsovat mitä on parhaaksi tehdä.

Ilman muuta siis ilmoitus kehiin ja NOPEASTI!

Kyllä mä juttelisin ensin sen äidin kanssa. Tilanne kun ei aina ole sitä miltä näyttää.

Tilanne on juuri se, miltä se näyttää, jos pienet lapset ovat keskenään kylmässä ulkona illalla ilman avaimia ja ruokaa. Ei siinä mitään lisäselvityksiä tarvita. Ei tuon ikäiset voi vielä huolehtia itsestään.

Ilmoita hyvä ihminen asiasta eteenpäin!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ja teillä on aina noi viranomaiset ensimmäinen lääke joka asiaan. Ihmetyttää, kun meillä se on aina ollut se viimenen.

No lue nyt jumaliste tuo ap:n kertomus ja mieti uudelleen antaako asian vaan mennä keskustelemalla äidin kanssa vai tarvisko ehkä sossujen apua!

Kyllä mieki juttelisin äidille ensin :) Voihan olla, että itsekin herää todellisuuteen. Voithan sanoa, että olet harkinnut kääntyä viranomaisten puoleen kun huoli lapsista on suuri. Oikeasti aina ei se lastensyuojelu ilmoitus ole se ainoa tapa edetä.

Miten tää tilanne ei oo sitä miltä näyttää?
Jos on TIETO, että pienet lapset on jatkuvasti keskenään pitkiä aikoja, niin se on ihan sama onko äiti "keikalla" vai ruokakaupassa.
Ei ole oikein jättää noin pieniä lapsia oman onnensa nojaan, kun mitä ilmeisimmin se on heille liikaa kun naapurit joutuvat heistä huolehtimaan.

Ja teille jotka olette ilmoitusta vastaan,
ilmoitus viranomaisille ei ole mikään hirviöteko, vaan avunpyyntö lapsille jotka tarvitsevat huolenpitoa.
Sitä kautta äiti saa tarvitsemaansa tukea ja apua ja toivottavasti lapsillakin olisi paremmat oltavat.

Tilanne ei todellakaan ole normaali.

Ei ole normaalia. Oli keikat työtä tai huvia, niin varsinkin iltaiseen aikaan, on lapsille löydyttävä hoitaja niiden ajaksi. Eikä 5 vuotiasta voi mielestäni päiväsaikaakaan jättää 7 vuotiaan kanssa moneksi tunniksi (itse en jättäisi tunniksikaan).

Yhteistyössä