Naapurin lasta ei viedä kesälomamatkalle? LS-ilmoitus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naapurin äiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kesälomareissut eivät ole välttämättömiä. Eli ei voi tehdä ls-ilmoitusta. Lapsella pitääkin olla välillä vähän tylsää, että oppii käyttämään omaa mielikuvitustaan. Enemmän säälisin niitä lapsia, joilla on täyteen aikataulutettu elämä matkoineen ja harrastuksineen.

Ja noista harrastuksistakin kun joku mainitsi, niin ottakaa huomioon että kaikkia lapsia ei edes kiinnosta harrastaa mitään. Meitä oli lapsuudenkodissa 5 lasta, ja minä olin ainut joka varsinaisesti halusi alkaa harrastaa jotain, mihin tarvitsi opetusta (viulua). Muut meistä toki ovat harrastaneet itsenäisiä asioita, esim. yksi veljistäni on äärettömän lahjakas kuvataiteellisesti ja kirjoittamaan ja on harjoitellut niitä yksinään. Toinen taas soittaa taitavasti pianoa, jota on paria lapsuuden aloittelutuntia lukuunottamatta opiskellut itse soittamaan.

Ei se ole aina huono asia jos lapsella ei ole tekemistä. Sitä voi silloin itse kehittää.

Huolestuttavaa tässä on se, että mitä jos ap onkin tosissaan?! Ja niin moni on ollut mukana tässä ls-jutussa ja vastannut ihan asiallisesti.. Ei hyvänen aika! Voiko olla totta, että mopo on karannut näin pahasti käsistä ja ihmisillä ei ole mitään todellisuudentajua tai kykyä selvitä itse asioista? Sanokaa nyt mulle, että tämä on 100% provo ja kaikki tajuaa sen.

Ap, asia ei missään tapauksessa kuulu lastensuojeluun. Suosittelen sinua lukemaan Finlexistä lastensuojelulain ja perusteet lastensuojelutoimenpiteille, ennenkuin alat ruuhkauttamaan tällaisella muutenkin vähäresurssista lastensuojelua.

Sinulla on nyt mennyt asiat vähän sekaisin. Huoli lapsesta tarkoittaa sitä, että olet huolissasi lapsen elinolosuhteista, hyvinvoinnista, kasvusta ja kehityksestä. On kurjaa, jos lapsi ei pääse kesällä mihinkään, mutta ei sillä ole silti mitään tekemistä lastensuojelun kanssa. Sinulla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos epäilet, että laste pahoinpidellään (vaikka miten lievästi), jos lapsi on vaikka säännöllisesti ja pitkäaikaisesti pesemätön, nälkäinen, selkeästi puutteellisissa vaatteissa (tarkoittaa, että talvipakkasilla ilman ulkovaatteita). Tämänkaltaisista asioista. Muissa tapauksissa lasten kasvatusvastuu on lapsen vanhemmilla, eikä ole lastensuojelun paikka vaikka et vanhempien linjauksista tykkäisikään.

Sinä voit tehdä hyvän teon lapsen kohdalla. Voit ottaa vanhempiin yhteyttä, kertoa huolestasi ja pyytää, että saat kustantaa lapselle jonkun mukavan jutun kesällä. Mutta älkää nyt herranen aika ihmiset sekoilko ja kuormittako lastensuojelua tällaisella!! Missä on maalaisjärki? Jokaisen, jolla on vakava huoli, pitää tehdä lastensuojeluilmoitus. Perusteet voi tarkistaa tosiaan Finlexistä (lastensuojelulaki), ja sitten miettiä että täyttyvätkö kriteerit. Mielipideasioista ei tule sekoittaa oikeaan huoleen.

T. sossu

Huolestuttavaa tässä on se, että mitä jos ap onkin tosissaan?! Ja niin moni on ollut mukana tässä ls-jutussa ja vastannut ihan asiallisesti.. Ei hyvänen aika! Voiko olla totta, että mopo on karannut näin pahasti käsistä ja ihmisillä ei ole mitään todellisuudentajua tai kykyä selvitä itse asioista? Sanokaa nyt mulle, että tämä on 100% provo ja kaikki tajuaa sen.

Niin, eilen minulle toisessa ketjussa väitettiin että ihmiset kyllä oikeasti erottavat milloin on kysymys asiasta josta kuuluu tehdä ls-ilmo ja milloin ei. Että sen verran pitää lapsia ajatella että mikäli huoli herää niin se ilmoitus tehdään jo ihan velvollisuudesta. Ei sitä kuulemma turhaan olla noita tekemässä, varhainen puuttuminen on tärkeää.

Hmm... Kai tämän aloituksen (ja vastausten) nyt täytyy olla vaan provoja...? Tai sitten olen itse vaan ymmärtänyt lastensuojelun tarkoituksen jotenkin väärin.

niin, itseäni ihmetyttää, että mihin se raja pitää vetää. kun koulut taas alkaa ja oppilaitani haastattelen heidän kesälomareissuiustaan... tuleeko ilmo tehdä, jos ei ole lähdetty omalta paikkakunnalta, vai olisiko pitänyt päästä ihan maan rajojen ulkopuolelle? Ehkä suhteutan vaateet oppilaiden perheen varallisuuteen? Varmaan aikamoinen piikki siellä lastensuojelussa juuri tuo koulujen alku, kun kaikki nämä laiminlyönnit paljastuvat samalla kertaa. ei liene joka lapsella yhtä tarkkaavaisia naapureita nääs (tosin, kuinka ne naapurinlapset ehtivät matkailla, jos äitee kyttää kokoajan naapuruston lapsia? tai niin, onneksi on isät.)

[QUOTE="kaffe";28746727]niin, itseäni ihmetyttää, että mihin se raja pitää vetää. kun koulut taas alkaa ja oppilaitani haastattelen heidän kesälomareissuiustaan... tuleeko ilmo tehdä, jos ei ole lähdetty omalta paikkakunnalta, vai olisiko pitänyt päästä ihan maan rajojen ulkopuolelle? Ehkä suhteutan vaateet oppilaiden perheen varallisuuteen? Varmaan aikamoinen piikki siellä lastensuojelussa juuri tuo koulujen alku, kun kaikki nämä laiminlyönnit paljastuvat samalla kertaa. ei liene joka lapsella yhtä tarkkaavaisia naapureita nääs (tosin, kuinka ne naapurinlapset ehtivät matkailla, jos äitee kyttää kokoajan naapuruston lapsia? tai niin, onneksi on isät.)[/QUOTE]

Minä olen lopettanut kokonaan vitsailemisen tällaisella palstalla näistä asioista, koska ihmisillä on niin vakavasti mennyt puurot ja vellit sekaisin. Ilmoituksia tosiaan tehtaillaan mitä typerimmistä asioista, ja sitten ihmetellään miten Eerikan kaltaisia tapauksia saattaa tulla, kun resurssit kuluvat näissä järjen riemuvoitoissa :(

Toistan siis itseäni: Lukekaa ihmiset hyvät oikeasti lastensuojelulaista, mitä tarkoittaa lastensuojelun tarve. Löytyy Finlexistä ihan helposti, kun hakee "lastensuojelulaki". Lapsia voi kasvattaa riittävän hyvin monella tapaa, eikä hyvä kasvatus vaadi rahaa ja matkoja. Lapsi on onnellinen, kun saa rakkautta, rajat, ja vanhempien aikaa (eikä ilmoitusta voi tehdä siitäkään, vaikka sinusta joku lapsi ei saisikaan halausta joka päivä).

[QUOTE="kaffe";28746727]niin, itseäni ihmetyttää, että mihin se raja pitää vetää. kun koulut taas alkaa ja oppilaitani haastattelen heidän kesälomareissuiustaan... tuleeko ilmo tehdä, jos ei ole lähdetty omalta paikkakunnalta, vai olisiko pitänyt päästä ihan maan rajojen ulkopuolelle? Ehkä suhteutan vaateet oppilaiden perheen varallisuuteen? Varmaan aikamoinen piikki siellä lastensuojelussa juuri tuo koulujen alku, kun kaikki nämä laiminlyönnit paljastuvat samalla kertaa. ei liene joka lapsella yhtä tarkkaavaisia naapureita nääs (tosin, kuinka ne naapurinlapset ehtivät matkailla, jos äitee kyttää kokoajan naapuruston lapsia? tai niin, onneksi on isät.)[/QUOTE]

No kyllä muakin tavallaan huvittaa tämä, mutta en uskalla vitsailla, koska tätä palstaa taitaa lukea myös sellaiset ihmiset, joilla ei ole oikeasti resursseja ymmärtää todellisuutta.

Jos lapsi ei saa mitään virkkeitä eikä vanhempien aikaa on se tosi huolestuttavaa ja minusta silloin voi ottaa yhteyttä ls-viranomaisiin. Tai oikeastaan kuuluukin jos ajattelee heikompaa osapuolta eli lasta.

No entä toisinpäin, meidän naapurissa asustaa alle kouluikäinen eroperheen lapsi, joka ei ehdi viettää lainkaan aikaa kotona lomaillen, koko ajan (ihan oikeesti!) on menossa joko isän tai äidin kanssa jonnekin. Yöt saattaa olla kotona, aamulla lähtee ja illalla myöhään palaavat tai sit ovat useamman päivän poissa.
Ei oo koko kesänä käyny meillä leikkimässä,ei pääsy synttäreillä, kun on reissussa.....ei oo tuokaan musta ihan ok.....

No ei se sossu nyt niin hirveästi ruuhkaudu ihan älyttömistä ilmoituksista.
Kyllähän ne jättää omaan arvoonsa tällaiset kesälomajutut, mutta joskus sossutkin innostuvat melkoisen järjettömistä asioista syynäämään ja vahtimaan vuosikausiksi, ja siinä voi tosiaan sitten olla että tulee näitä karseita tapauksia kun jahdataan "liikaa sylissä pitävää vauvan äitiä" eikä resurssit tahdo riittää vahtimaan niitä pahoja tapauksia, kun sylissä pidon kestoa täytyy päivittäin olla jonkun kellottamassa.

Mutta joo, onneksi hoidin velvollisuuteni viedä teinixin lyhyehkölle lomalle, mutta ensi kesänä saa jäädä tekemättä kun siinä on kaikkien muidenkin elämä pilalla kun sitä rageemista kuuntelee...

[QUOTE="Vieras";28747001]No entä toisinpäin, meidän naapurissa asustaa alle kouluikäinen eroperheen lapsi, joka ei ehdi viettää lainkaan aikaa kotona lomaillen, koko ajan (ihan oikeesti!) on menossa joko isän tai äidin kanssa jonnekin. Yöt saattaa olla kotona, aamulla lähtee ja illalla myöhään palaavat tai sit ovat useamman päivän poissa.
Ei oo koko kesänä käyny meillä leikkimässä,ei pääsy synttäreillä, kun on reissussa.....ei oo tuokaan musta ihan ok.....[/QUOTE]

Siis sillähän on toinenkin koti, eiks niin?

[QUOTE="Vieras";28747001]No entä toisinpäin, meidän naapurissa asustaa alle kouluikäinen eroperheen lapsi, joka ei ehdi viettää lainkaan aikaa kotona lomaillen, koko ajan (ihan oikeesti!) on menossa joko isän tai äidin kanssa jonnekin. Yöt saattaa olla kotona, aamulla lähtee ja illalla myöhään palaavat tai sit ovat useamman päivän poissa.
Ei oo koko kesänä käyny meillä leikkimässä,ei pääsy synttäreillä, kun on reissussa.....ei oo tuokaan musta ihan ok.....[/QUOTE]

Miten se toinen vanhempi jonka luona hän on, vai onko? Saako hän siellä levähtää ja olla lapsi? Voit tehdä lasuun ilmoitukseen jos susta näyttää siltä, että lapsi on liian stressaatunut ja väsynyt jatkuvista menoista (suomeks: kärsii siitä). Jos on huoli, niin voi tehdä ls-ilmoituksen ja se on ohjeenakin, sillä ei useinkaan ulkopuolinen pysty näkemään todellisia oloja. Huoli on riittävä peruste.

Alkuperäinen kirjoittaja määää;28747010:
No ei se sossu nyt niin hirveästi ruuhkaudu ihan älyttömistä ilmoituksista.
Kyllähän ne jättää omaan arvoonsa tällaiset kesälomajutut, mutta joskus sossutkin innostuvat melkoisen järjettömistä asioista syynäämään ja vahtimaan vuosikausiksi, ja siinä voi tosiaan sitten olla että tulee näitä karseita tapauksia kun jahdataan "liikaa sylissä pitävää vauvan äitiä" eikä resurssit tahdo riittää vahtimaan niitä pahoja tapauksia, kun sylissä pidon kestoa täytyy päivittäin olla jonkun kellottamassa.

Mutta joo, onneksi hoidin velvollisuuteni viedä teinixin lyhyehkölle lomalle, mutta ensi kesänä saa jäädä tekemättä kun siinä on kaikkien muidenkin elämä pilalla kun sitä rageemista kuuntelee...

Kaikki ilmoitukset pitää tutkia,olivatpa ne miten utopistisia tahansa.Eli turhat ilmoitukset todellakin ruuhkauttavat.

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;28747064:
Kaikki ilmoitukset pitää tutkia,olivatpa ne miten utopistisia tahansa.Eli turhat ilmoitukset todellakin ruuhkauttavat.

Mutta se on eria asia lähdetäänkö selvittämään perheen tilannetta vai ei! Jos ilmoitus on vähäpätoinen, ei lähdetä.

Ette helekutti ole tosissanne! Suurimman osan mielestä on ihan ok tehdä tästä ls-ilmoitus. Siis ei voi olla totta! Tämä on jotain uusavuttomuutta pahimmillaan. Kun mä olin lapsi ja onnellinen sellainen, ei äiti ja isä todellakaan aikatauluttaneet valmista lomasuunnitelmaa. Joskus oli tylsää. Mitä sitten. Keksin/keksittiin itse tekemistä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Ette helekutti ole tosissanne! Suurimman osan mielestä on ihan ok tehdä tästä ls-ilmoitus. Siis ei voi olla totta! Tämä on jotain uusavuttomuutta pahimmillaan. Kun mä olin lapsi ja onnellinen sellainen, ei äiti ja isä todellakaan aikatauluttaneet valmista lomasuunnitelmaa. Joskus oli tylsää. Mitä sitten. Keksin/keksittiin itse tekemistä.

Juuri näin!!

Mutta se on eria asia lähdetäänkö selvittämään perheen tilannetta vai ei! Jos ilmoitus on vähäpätoinen, ei lähdetä.

Jos lastensuojeluun tulee yksikköön vaikka 100 ilmoitusta, joista 80 on tätä tasoa, menee sen 80 läpikäymiseen ja mappi-ööhön laittamiseen työntekijän työajasta aika iso siivu. 20 aiheellista ilmoitusta tulevat siellä mukana ja ilman muuta niiden käsittelyn aloittaminen viivästyy turhien ilmoitusten vuoksi.

et todellakaan voi tehdä ílmoitusta. sinulla ei ole perusteita siihen. et voi mitenkään tietää millainen heidän elämä kokonaisuudessaan on. naapurit usein luulevat tietävänsä mutta totuus on toinen. ellens itten vahdi perhettä 24 h. ja toivon todella että et niin tee.

et taida tuntea lapsia ??? sillä lapset voivat ihan todella ihan pienestäkin asiasta olla pahoillaan tai kokea pettymystä. se kuuluu lasten maailmaan. lapsen hetki voi olla erilainen kuin aikuisen. voi olla että olet juuri silloin ollut hänen kanssaan puheissa kun tuo hetki on ollut hänellä.

voi olla että aikuiset ovat suunnitelleet lapselle jotakin kivaa mutta tämä kiva ei ole vielä lapsen tiedossa tai tämä kiva ei ole vielä ollut lapsen mielestä kivaa. lapset sulkevat mielestä asioita pois eri tavalla kuin aikuiset.

anna perheen olla rauhassa ja elä omaa elämääsi.

Yhteistyössä