Naapurit.. voinko lapsiani kieltää leikkimästä heidän kanssaan..AAARGHH!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhuh

Vieras
Alan olemaan tilanteeseen TOSI väsynyt. Olen jaksanut tätä nyt useamman vuoden mutta nyt tilanne alkaa olemaan siinä pisteessä että pakko tehdä jotain.

Meidän lapset ei siis ole mitään täydellisiä, ovat hekin aika vilkkaan puoleisia yms. mutta naapurin lapset...aarhg! siis ne on jotain aivan hirveää. Tosi villejä, ei mitään käytöstapoja, vanhemmat ei juurikaan kato heidän perään (joten saavatkin tehdä mitä keksivät) ja elo aivan hirveää.

Naapurin lapset kiroilevevat, hakkaavat toisiaan jos vähänkin jotain erimielisyyttä tulee (siis oikeasti hakkaavat, ei mitään "poikien painia" vaan ihan kunnon mättäämistä), hirveää huutamista ja karjumista koko ajan, puheet linjaa kalja-tupakka-vähänkö-on-hienoo (siis nämä on 6 ja 8 vuotiaita), paikkoja rikotaan, syljetään, pissataan pitkin pihoja ja siinä ohimenen vaikka kaveriakin, kerran olen aika varmasti yllättänyt toisen näitä varastamasta rahaa meidän pojalta (ei varmaa todistetta mutta oli kyllä aika selvää)... Heidän pihansa on kuin pommituksen jälkeen; ruohoa (tai siis voikukkia, rikkaruohoja yms.) ei ole leikattu moneen kesään, pihalla isohko ruohoton muta-alue jossa pojat pelaavat ja näin ollen ovat aivan mutaisia hetken pelaamisen jälkeen. Muutama vuos sitten ainakin ikkuna oli mennyt rikki ja sen sirpaleita löytyi vielä pitkän aikaa pihalta... (ja sitä ikkunaa ei ole korjattu vieläkään)..siinä nyt alkuun jotain.

Tämä nuorin naapureista on siis meidän vanhemman pojan kanssa saman ikäinen ja olivat samassa eskariryhmässä. Siellä oli nyt keväällä ongelmiakin tämän pojan kanssa. Tädit pyysivät että seuraisimme poikien ystävyyttä millä tolalla on. Poikamme ei aina ollut niin innoissaan menossa eskariin ja lopulta mutkien kautta saimme selville että tämä kyseinen naapurin poika hakkaa (siis voin kuvitella että HAKKAA kuten edellä kerroin veljesten tappeluista) poikaamme jos jokin ei mene kuten tämä haluaa. Ja siis aivan yllättäen mottasee. Ja kielsi sitten kertomasta kenellekään. Poikien välinen "ystävyys" on todella vaihtelevaa. Välillä ovat tosi hyvää kaveria ja leikkivät yhdessä mutta sitten voi olla pitkän aikaa ettei missään tekemisissä ole. Poikamme lähinnä ei halua leikkiä silloin.

Tämä kiusaamistilanne on kai helpottanut mutta nyt nämä ovatkin kavereita ja nytkin kun on kesä ja kotona ollaan (niin meidän kuin naapurin poikakin on koko kesän nyt kotona) he olisivat vaikka koko ajan yhdessä mutta kun MINÄ en tästä yhtään tykkää.
Jos olisivat meidän pihalla minun pitää koko ajan olla vahtimassa että he eivät riko mitään +sitä ihan oikeasti kamalaa huutoa/tappelua/karjumista ei jaksa kuunnella. Mutta siinä olis se hyvä puoli että minä voisin valvoa etteivät ala hakkaamaan/riehumaan. Jos sitten ovat naapurin pihalla, omat korvat ja hermot säilyvät vähän paremmin mutta sitten en pysty valvomaan mitä siellä tapahtuu (valitettavasti luotto ei siis ole kovin suuri, ei tiedä mitä tapahtuu ja kun ko. perheen vanhemmat ei välitä mitä tapahtuu niin...) ja toisekseen kun lapsemme sieltä pihalta tulevat pois, ovat he aivan hirveät likaisia (siis yltäpäältä siinä mudassa) ja muutenkin jotenkin hirveän vihaisen oloisia. Agressiivisia.

Nuoremman poikamme käytös on muuttunut sen jälkeen kun hänkin on alkanut olemaan enemmän heidän kanssa tekemisissä. Hän on kyllä tempperamenttinen ja myös villi mutta mielestäni tämä on vain lisääntynyt ja lisäksi hän nyt kiroilee, pelleilee enemmän ja käytös niin kotona kuin myös kodin ulkopuolella on jo aika järkyttävää. Ei tottele ja pelleilee vain. Ja muutenkin alkaa olemaan samoja piirteitä kuin naapurin nuorimmalla pojalla.

Ei vain jaksa tätä enää. Voinko määrätä etteivät ole missään tekemisissä ko. poikien kanssa? toisaalta, olen sitä yrittänyt ja sitten nämä roikkuvat tuossa raja-aidalla päivät pitkät eikä se hirmuisesti auta. Toisekseen tässä ihan lähellä ei ole muitakaan kavereita.

Mitä teen? Lähdenkö evakkoon kesäksi? tuntuu että nyt aika menee vain siihen että pitää keksiä minne lähtee ettei tarvi kotona olla ja ajatella noita naapurin poikia..

Ja juu, asunnon vaihtoa olen oikeasti jo vakavissani miettinyt. Sehän olisi ratkaisu..

en kyllä katselisi tuollaista. Marssisin poikien vanhempien luokse juttelemaa ja sanoisin, että hermoni ovat nyt menneet, että nyt täytyy tilanteelle tehdä jotain. Kesäksi lähtisin kyllä pois jos naapurit aikovat koko kesän kotona olla.

juu, muta ei ole pahaksi -alkaa saako minusta sellaista kuvaa että pienestä liasta lasten vaatteissa valittaisin. Mutta kun hetken leikittyään ne on aivan mutaisia JOKA paikasta. siellä olon jälkeen heidät on pakko passittaa suihkuun ja peseytyvä kunnolla. ja se vielä jotenkin jämähtää iholle joten sitä pitää ihan kunnolla hangata.

naapurin vanhempien kanssa en koe pystyväni keskutelemaan. Olemme asuneet tässä nyt kohta 6 vuotta ja he eivät juurikaan edes moikkaa jos tulevat kaupassa tai muualla vastaan. (ei olla siis suututettu tms. ovat olleet aina tuollaisia, myös toisille naapureille), heitä ei näy, he eivät ole ikinä ulkona. tällä viikolla näin ensimmäisen kerran 6v. heidän isän pelaavan poikien kanssa ulkona. siis ensimäisen kerran. ja isää olen 6v. aikana nähnyt ehkä korkeintaan 10 krt vilaukselta. Äiti on sen näköinen että on koko ajan myrkynniellyt ja jos sille uskaltais jotain sanoa se varmaan alkais rääkymään naama punaisena. en siis ole kokeillut mutta sellainen kuva hänestä on..

vanhemmat ovat n. 30v., muuta en heistä tiedäkään kun tosiaan ovat aika "näkymättömiä" eli heitä näy. kuuluu vain kun äiti joskus ikkunasta karjuu pojille. äiti on kai sairaanhoitaja, isästä ei mitään tietoa.

Itse tekisin varmaan perheestä lastensuolejuilmoituksen ja kieltäisin tietenkin lastani leikkimästä heidän kanssaan. Ikävä tilanne, jos ei ole muitakaan kavereita lähistöllä.

No jospa ne toiset naapurit on jo päättäneet pysyä pois niiden ranttalipoikien ulottuvuudelta ja näyttää vaimo kiukkuiselta kun tietää sun lapsesi leikkivän näiden kanssa, eikä siksi halua olla missään tekemisissä.
Entä jos kokeilet kepillä jäätä ja menet vaikka ovelle kolkuttelemaan ja kysymään heidän poikaa teidän mukaan johonkin oman pihan leikkiin.

Ja kyllä minä pistäisin nämä toiset naapurin pojat pois meidän kuvioista.

Miten ne lapset reagoi josa sinä puutut niiden touhuihin, ainahan sinä voit ojentaa vaikka omat vanhemmat ei sitä tekiskään.
Rasittavaa kyllä, mutta saattaa saada jotakin tulostakin.

Viimeksi muokattu:
kyllä naapurin lapset tottelee ja uskoo mua, siinä mielessä ovat kyllä ok poikia että jos heille sanoo jostain niin homma loppuu siihen.

miten sitten käytännössä tämä kieltäminen onnistuu? poikamme kun kuitenkin tykkäävät pääsääntöisesti heidän kanssaa leikkiä ja tosiaan ihan lähellä ei muita leikkikavereita ole. tuntuu sitten että olen kamala äiti.
ja tosiaan kun ovat vielä aivan naapureita eli aita vain välissä. kieltäminen tuntuu siksikin niin vaikealta koska lapsetahan kuitenkin pihalla on ja haluaisivat leikkiä..

meidän sisälle ko. pojat ei ole saaneet enää muutamaan kuukauteen tulla. ja heidän luonaan poikamme ei ikinä ole käynyt -ei ole kutsuttu ja nyt en kyllä enää välttämättä päästäisikään.

Meillä on samanlaisia poikia naapurissa ja mun syksyllä kouluun menevä poikani kaveeraa niiden kanssa vain silloin kun itse olen kuuloetäisyydellä. Puutun välittömästi kiroiluihin ym ja naapurin pojat kyllä tottelee mua ja leikit sujuu sievästi kun joku aikuinen on lähistöllä, jos jäävät keskenään niin meno muuttuu vallan mahdottomaksi. voit siis kieltää leikkimästä taikka sitten laittaa rajaksi sen, että joku aikuinen on lähistöllä. siis en tarkoita että metri metriltä tarvis kulkea perässä mutta esim tässä meillä kun pojat tietää että kuulen mitä puhuvat niin puheet pysyy asiallisina.

...Niin kun kiellät, niin sitten lapsesi onkin kiusaaja naapuriperheen mielestä.

Ihan vaan kokemuksesta: minä pyysin lastani välttelemään naapurin seuraa, ja nyt lapseni on kiusaaja koska ei ota leikkeihin, välttelee, hakee parempaa seuraa eikä suostu tulemaan ulos leikkimään tämän häririkön kanssa.

En todellakaan antaisi lasteni olla tuollaisten kaveri! Mutta olen myös niin jääräpää, etten alentuisi muuttamaan naapureiden takia jos olisin muuten tyytyväinen asuntoon, asuinalueeseen ym. Minä sanoisin omille lapsilleni ja sanoisin myös naapurin vanhemmille tai laittaisin vaikka kirjeen jos heidän kanssa olisi vaikea keskustella. Selvittäisin asiallisesti miksi en halua lapseni leikkivän heidän lastensa kanssa. En päästäisi lapsiani ulos ilman että joku aikuinen olisi paikalla.

Nuoremman poikamme käytös on muuttunut sen jälkeen kun hänkin on alkanut olemaan enemmän heidän kanssa tekemisissä. Hän on kyllä tempperamenttinen ja myös villi mutta mielestäni tämä on vain lisääntynyt ja lisäksi hän nyt kiroilee, pelleilee enemmän ja käytös niin kotona kuin myös kodin ulkopuolella on jo aika järkyttävää. Ei tottele ja pelleilee vain. Ja muutenkin alkaa olemaan samoja piirteitä kuin naapurin nuorimmalla pojalla.

-

Yhteistyössä