Näppy häpyhuulessa

  • Viestiketjun aloittaja Tiituli
  • Ensimmäinen viesti
Tiituli
Havaitsin toisessa pienessä häpyhuulessa, sen sisäpuolella näppylän, joka on n. 0,5cm halkaisijaltaan, ehkä vähän pienempi. Se on punainen kovahko mokkula, ei kovin kipeä, mutta jos housun sauma hankaa, saattaa hieman ärtyä ja sitten tuntuu pissatessa. Huomasin sen sattumalta, voi olla että on ollut nyt ehkä pari päivää. Sisemmät häpyhuulet mulla on aika ulkonevat, eli se on siinä ulkonevassa osassa vähän niinkun "nahassa".

Muistelisin, että mulla on tällasia ajoittain ennenkin ollut (aina vain yksi kerrallaan), mutta ne on olleet selkeämmin valkopäisiä, ikäänkuin finnejä. Gyneltä olen kerran kysynyt asiaa (silloin ei näppyä juuri ollut), ja hän ei tuntunut epäilevän mitään sukupuolitautia tms. Papat ovat aina olleet puhtaat. Gynen sain vasta viikon päähän, joten jos jollain on tuoreempia kokemuksia, niin kuulisin mielelläni... Terveyskeskuksen kautta ajattelin vielä aikaa koettaa saada, mutta sen pystyn tekemään vasta aamulla.
 
Mitä jos
... se on vain tavallinen näppy?

Itselläni tuppaa olemaan noin kerran vuoteen iskevän näppy suoraan häpyhuuliin. Ihme juttu.. Hävinnyt kyllä, kun puristanut sen pois.
 
Tiituli
(Tiituli=ap, en jaksanut kirjautua...)

Osaako kukaan sanoa, voiko kondylooma esiintyä vain tällaisena yhtenä näppylänä? Tämä mun näppy ei vaikuta (ainakaan vielä) sellaiselta, että sen voisi puristaa pois...

T. netissä surffaillut...
 
Tiituli
Pidänkin näköjään tätä keskustelua itsekseen :)

Anyway, pääsin kuin pääsinkin terveyskeskuslääkärille tänä aamuna (kerrankin meidän kylän systeemi toimi!), ja kyseessä oli tulehtunut rauhanen. Lääkäri tyhjensi sen, ja antoi hoito-ohjeeksi suihkuttelua ja tarvittaessa desinfioivalla aineella pyyhkimistä. Sanoi, että jos tällainen "paise" on alle 2cm eikä kamalan kipeä, niin voi hoitaa edellä mainituin konstein kotona (voi myös tyhjentää itse, jos pystyy), jos oikein suuri ja/tai kipeä tai vaikeasti tulehtunut, niin suun kautta nautittava lääkitys saattaa olla tarpeen, ja silloin lääkäriin.-Eli Mitä jos taisi olla oikeassa :)

Että tällainen tapaus, toivottavasti on edes apuna jollekin toiselle joskus.
 
jokukukavaan
nämä on ihania nämä sairaskertomukset joissa ei ollukaan mitään hätää.. :) samaa oon täällä miettiny että mitä mulle tapahtuu, mutta onneksi ei sitten olekaan mitään vakavampaa.. :)
 
minätäältäjostain
Itselleni tullut sellainen about 2cm kokoinen "kyhmy" tuohon häpyhuulen viereen.Parin päivän sisällä jostakin ilmestyi vaan siihen.. Se ei ole oikeastaan minkään sortin näppylä,vaan sellainen ihon alla oleva mökkylä.En yhtään tiedä mikä se voisi olla,mutta pelkään sen olevan jokin kasvain tms.. :S Kyhmy ei onneksi ole kipeä.Pitäisi kai käydä lääkärillä näyttämässä.. Samanlaisia kokemuksia? Tiituli,oliko näppyläsi kovahko vai nestemäinen ennen kuin menit lääkärille näyttämään sitä..?
 
Hei
Alkuperäinen kirjoittaja minätäältäjostain:
Itselleni tullut sellainen about 2cm kokoinen "kyhmy" tuohon häpyhuulen viereen.Parin päivän sisällä jostakin ilmestyi vaan siihen.. Se ei ole oikeastaan minkään sortin näppylä,vaan sellainen ihon alla oleva mökkylä.En yhtään tiedä mikä se voisi olla,mutta pelkään sen olevan jokin kasvain tms.. :S Kyhmy ei onneksi ole kipeä.Pitäisi kai käydä lääkärillä näyttämässä.. Samanlaisia kokemuksia? Tiituli,oliko näppyläsi kovahko vai nestemäinen ennen kuin menit lääkärille näyttämään sitä..?
Minulla kanssa aina välillä tulee vastaavia, ovat todennäköisesti jotain rasvapatteja tms. Välillä tulee ihan yhtäkkiä, juuri sellainen kuin kuvasit, ja sitten pikkuhiljaa häviää viikon parin sisällä. Kerran hävisi melkein yhtä nopeasti kuin tulikin. Ekalla kerralla pari vuotta sitten menin paniikkiin, mutta nykyään en vastaavia enää edes pahemmin kummastele. Jos patti "liikkuu" ihon mukana (kun liikuttelet ihoa), niin silloin se voisi hyvin olla just samanlainen kuin mulla, eikä ainakaan siis ole luussa kiinni.
 
rahikaisella
Itselläni on vuoden verran ilmestynyt kipeä näppy melkein joka kuukausi. Viimeksi menin puristelemaan ja tulehtui niin, että jouduin käymään lääkärissä. Sanoi olevan ihotulehdus ja sain antibioottikuurin sekä jotain voidetta. Selvitti, että johtuu alapään karvojen ajelusta. No, en ole sen jälkeen ajellut ja näppy ilmestyi jälleen. :( Olen huomannut, että ilmestyy yleensä ovulaation aikoihin ja nyt odottelen kuukautisia. Tietääkö kukaan, voisiko siis liittyä hormonitoimintaan? Epäilin kondyloomankin aktivoitumista, mutta viimeksi puoli vuotta sitten papakoe oli puhdas ja lääkärikin sanoi, ettei näytä kondyloomalta (olen sellaisen sairastanut). Näppy tulee aina samaan kohtaan ja jossain vaiheessa puhkeaa itsekseen vuotamalla verta. Huolestuttaa kyllä, mikä on.
 
Ulpuri86
Mullakin tuli yllättäen tälläinen patti ulkohäpyhuuleen ihon alle, noin 1 cm halkaisija ja melko pyöreä. Liikkuu ihon mukana eikä ole kovinkaan kipeä. Paitsi yli 20 km päivässä pyörräillessäni se ärtyy aikalailla sekä seksuaalisesti aktiivisesta vkonlopusta :D En ole kerennyt vielä lääkäriin, ensi viikolla menen. Mutta kuulostaa huojentavalta, että kyseessä voi siis olla vain rasvapatti, huoh!
 
Nahkiainen-
Itselläni on ollut murrosiästä asti iho-ongelmia. Ei siis riitä, että saan finnejä naamaani vielä lähes nelikymppisenä, vaan muutaman kerran vuodessa myös häpyhuuliin tulee iso kipeä aknenäppylä. Se on tosi kipeä, mutta siihen tulee pieni mätäpää eli sen saa pois ihan puristamalla.

Minulla on myös ajoittain sellaisia kovia hernemäisiä patteja. Oman kokemukseni mukaan niitä on hankala puristaa. Usein niihinkin tulee johonkin kohtaan pieni hento valkoinen piste, joten jos yrittää puristaa tai puhkaista, niin ainoa ulospääsykeino on juuri se valkoinen kohta. Sellaisesta tukkeutumasta tulee ulos sellaista nauhamaista, kovaa valkoista eritettä, joten se on erilainen kuin finni.

Näitä tukkeutumia ja finnejä tulee eniten silloin, kun on aktiivista seksielämää. Saan herkästi hiivatulehduksen, joten en voi olla koko ajan pesemässäkään, joten mieluummin otan pari näppylää ja otan rennosti seksin kanssa kuin että olisin koko ajan pesemässä alapäätä ja saisin hiivatulehduksen.

Omalla kohdallani näppylöitä on vähemmän kesäaikana, kun käyttää ilmavampia vaatteita eikä farkkuja. Uskon, että itselläni myös istumatyö vaikuttaa asiaan.
 
Peppiina (=rahikaisella)
Mennäkö vai ei mennä lääkärille, huoh. Samaan kohtaan kuin aiemmin ilmestyi kipeä näppy ja samalle puolelle toinenkin. Fucidin-salvaa (mitä sain viime kerralla lääkäristä) olen laittanut muutamaan otteeseen, ei apua. Suihkuttaminen tekee kipeetä. Pari päivää sitten tuli toisesta vähän kirkasta verta, nyt ei muuta kuin kipu. Joka kk sama juttu, alkaa kierron puolessa välissä ja nyt ei ainakaan voi syyttää aktiivista sänkyelämää. Hermot menee ja masennus iskee... ;(
 
Peppiina (=rahikaisella)
käski toinenkin lääkäri käydä näyttämässä oireiden ollessa aktiivisina, mutta mihinkäs pääset heti kun soitat? Yritin saada aikaa, mutta ensimmäiset vapaat ajat vasta kk päässä ja silloin ei välttämättä mitään oireita enää... Nämä näpyt on tulleet ja menneet itsestään. Sukupuolitautitestit on otettu mielestäni herpeksestäkin ja kaikki ok. Saman miehen kanssa 4:ttä vuotta ja molemmat uskollisia. Täytyy kai taas soittaa yleislääkärille, joka sanoo olevan ihotulehdus (taas tuli verta)...
 
Tiituli
Olin vastaavinani muutama päivä sitten, mutta näköjään viesti ei tullut perille.

Itselläni näpyt ovat aina olleet kovia, ei nestemäisiä, mitä "minätäältäjostain" oli kysellyt. Niitä on tuon kirjoittamani kerrankin jälkeen ollut satunnaisesti, mutta mitä aikaisemmin olen näpyn tulon huomannut ja pyyhkinyt septidinillä, sitä helpommin ja nopeammin -joskus jopa lähes huomaamatta- ovat poistuneet.

Joidenkin kuvailujen perusteella näppyjäkin on kovin erilaisia, minun näppyni eivät ole koskaan itsekseen vuotaneet verta tai mitään muutakaan, ainoastaan, jos näppy on puhkaistu & puristettu (kuin finni), on jotakin irronnut. Suihkuttelukaan ei ole kirvellyt, ellei näppy ole ollut häpyhuulen sisäpuolella & jotenkin hankautunut. Omat satunnaiseni olen tosiaan saanut helposti aisoihin desinfioimalla sekä "antamalla tavaran hengittää", kuten Anna-Liisa Härkönen on joskus neuvonut, eli nukkumalla ilman alus- tai muitakaan housuja :)
 
Peppiina (=rahikaisella)
Sain kuin sainkin ajan gynelle ja herpes-epäilyhän sieltäkin tuli, mutta ei aivan 100%:n varma ollut. Varmistettiin ottamalla näyte näpystä neulalla ja parin viikon päästä selviää, oliko sitä itseään...
Nyt on alkanut virtsatieoireetkin samalla, aina jotain! Taitaa liittyä tähän samaan. Harmi, etten päässyt sanomaan lääkärille. Olisi voinut ottaa samalla virtsanäytteenkin.

Nyt tekisi mieli olla ilman housuja päivälläkin. Yöllä ei tule kuuloonkaan (paitsi menkkojen aikana), täytyyhän alapääkin tuulettaa joskus. ;)
 
peppina
Ei ollut herpestä ei ja papakin puhdas. :)
Lääkäri ihmeissään, mitä voisi olla ja sain nyt antibioottikuurin. Toivottavasti tehoaa, sillä toinen häpyhuuli aivan turvoksissa ja kipeä!
 
peppina
... alkoi auttaa muutaman päivän päästä sen aloittamisesta. Suurin paine ja kipu meni ohi, pattiin ilmestyi musta piste (vai oliko näytteenotossa tullut neulanreikä) ja tänään siitä räjähti tummaa verta, jonka joukossa näkyi valkoisia tali(?)pisteitä. Patti ehkä pieneni puolella, mutta kokonaan ei vielä ole hävinnyt. Ihmettelen vaan, miten jatkossa pystyisi näitä ennalta ehkäisemään ja kannattaisiko käyttää jotain voiteita tms. Tekee pahaa ajatuskin kestää tätä joka kk ja joudunko antibioottikierteeseen? Tämä kuuri jo toinen tänä vuonna tähän vaivaan...
 
em
Selasin tässä iltani iloksi näitä vanhojakin ketjuja ("eikö muuta tekemistä ole kauniina kesäiltana?"). Yhdellekään teistä ei ole näköjään ehdotettu diagnoosiksi Bartholinin kystaa. Bartholinin rauhaset ovat ne, jotka erittävän luonnon liukastetta kiihottuessa, ja yliaktiivisen seksielämän aikana rauhasesta tuleva johdin (?) saattaa tukkeutua. Seurauksena on just tuollainen patti häpyhuulen sisäpinnalla. Ja koska kaikki alapään riesat aktivoituu kuukautisten lähestyessä, tämäkin patti saattaa turvota tosi kivuliaaksi.

Itse tutustuin tähän mokomaan vaivaan muutettuani yhteen poikaystäväni kanssa. Kysta oli sellainen viinirypäleen kokoinen ja kivut sen mukaiset. Kävin ensin tavallisella lääkärillä, joka puhkaisi sen, parina seuraavana kuukautena Hesan Naistenklinikan päivystyksessä, kunnes eräs päivystävä lääkäri oli sitä mieltä, että paras leikata pois koko rauhanen, ei ole mitään järkeä käydä joka kuukausi lääkärillä puhkomassa ja puhdistamassa se. Tarinalla oli onnellinen loppu: tämä yksi rauhanen poistettiin kokonaan ja toinen on täyttänyt senkin tehtävän. Ärtymättä.
 
Minullakin outoja näppyjä
Nostanpa tätä ketjua kun itsellänikin on tällaista ongelmaa...

Minulla on ollut jo varmaan parikymmentä vuotta näitä näppylöitä.
Ne nousevat aina samaan paikkaan ja kutiavat hillitömästi. Ovat 0,2 - 0,5 cm kokoisia, hieman ihosta koholla olevia punaisia näppyjä. Eivät esiinny ryppäänä, vaan vain ihan yksittäinen näppy.

Niitä on yksi nenässä, muutama käsivarren sisäpinnassa, yksi rintakehässä rintojen välissä ja yksi häpyhuulessa. Tuo alapäässä oleva ”vainoaa” ja vaivaa minua erityisesti.

Välillä ne katoavat (silti näkyen muuta ihoa tummempana alueena), mutta monta kertaa vuodessa ikäänkuin aktivoituvat ja alkavat kutista aivan älyttömästi. Mikään erityinen ei näytä laukaisevan näppyjen "aktivoitumista", paitsi että vaikuttaisi kuin ne aktivoituisivat juuri ennen ovulaatiota.

Kipeitä ne eivät ole (ellen raavi niitä rikki), eikä niissä ole rakkulaa kuten herpeksessä. Ja huulessa niitä ei koskaan ole ollut. Mitään eritettä, verta tms. niistä ei tule.

Olen lääkärissäkin käynyt, mitään selitystä eivät ole keksineet, antaneet vain kortisonivoidetta, joka kyllä auttaa hieman siinä kutisevassa vaiheessa, muttei estä näppyjen taas kutiamaan alkamista.

Onko kenelläkään mitään aavistusta mitä ne vois olla?
 
Tukkeutunut rauhanen?
Enpä muuta keksi. Se yksi ja sama talirauhanen on tukkeutuvaa sorttia. Täyttyessään alkaa kutisemaan ja kun sitä krapsutetaan, ärtyy. Pienen pienestä rikkoutuneen ihon kohdasta pääseen pöpöjä ja komea tulehdus on valmis.
 

Yhteistyössä