Naimisiin! Sukunimiasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja morsmaikku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

morsmaikku

Vieras
Jos vaihtaa miehen sukunimelle, niin mitäs kaikkii pitää ite älytä uusia? Siis kortteja :D Ajokortti nyt ainakin.. Kauanko sillä vanhalla saa ajaa? Pitääkö pankkeihin ilmotella ite vai muuttuuko se tieto niille ja ne lähettää sit uudet kortit vai kuinka?

Entäs jos ei nyt vaihda nimeä, mut myöhemmin alkaa kaduttaa, niin maksaako se nimenvaihto sit myöhemmin?

Ei kait se maksa sen enempää ku naimisiinmenon yhteydessäkään. Koska kyllähän siitä kuluja tulee, ajokortti maksaa, passi maksaa, pankkikortit saattaa jopa saada ilmaiseksi.. Kysy maistraatista vaikka että mihin kaikkialle pitää ite ilmoittaa.

Pappi toimittaa sen teijän lomakkeen maistraattiin mistä menee tieto useimpiin paikkoihin. Meillä meni esim pankkiinkin (OP). Ajokortin ja passin uusin häämatkan jälkeen, pankkikortti kannattaa uusia näihin aikoihin kans niin sulla on pankkikortti ja henkkarit samalla nimellä. Muut bonuskortit ym kannattaa vaitaa sillo kun tulee tilanne eteen. KELA-korttihan tuli automaattisesti.

6kk saa kuulemma olla ajokortti vanhalla nimellä, poliisi kertoi mulle joskus kun en ollut 3 vuoteen vaihtanut korttia (sittemmin olenkin vaihtanut tyttönimeni takaisin ja samalla kortilla siis porskutan yhä :D )

Kortteja ei tainnut tulla mistään ilmoittamatta, mutta moneen paikkaan (mm. pankkiin) nimi vaihtui automaattisesti.

Mä uusin ajokortin, passin, Plussa-, Ykkösbonus ja S-etukortit ja muutaman muun jäsenkortin. Nämä kaikki onnistui verkkopankissa tai maililla. Kirjastokortti on vielä uusimatta ja varmaan jotain muutakin, mutta ei ole vielä tullut ns. asia vastaan.

Pankkikortit ja henkkarit kannattaa uusia samaan aikaan, jotta ovat samalla nimellä, jotta ei tule ongelmia.

No ajokortti ja passi. Pankeille ei tarvitse ilmoittaa, mutta otappas huomioon että kaikki pankit eivät automaattisesti lähetäkään uuden nimisiä pankkikortteja!! Eli itse jouduin tilaamaan uudet kortit itse. Ja kannattaa jo saman tien käydä nuo passit ja ajokortit hakemassa, niihin menee pitempi aika saada. Siinä taisi olla joku parisen kuukautta, että saa vanhoilla ajaa.

Lisäksi tietysti kaikki plussakortit ja harrastekortit ym täytyy itse uusia.

Ja mun mielestä tuo nimiasia nyt kannattaa miettiä niin loppuun asti, että joko kerralla vaihtaa sen nimen tai sitten jättää vaihtamatta. Kyllä nyt sen verran pitää osata päättää =) Muistaakseni kerran saa vaihtaa nimen maksutta.

Nämä tiedot taitaa löytyä maistraatin ym sivuilta. Tutki sieltä.

Mut jos sukunimen vaihtaa ihan vaan näin yleensä niin se kustantaa jo olikohan 90? + kaikki kortit ja lipetit. Sitä minä vaan pähkäilen, et jos esim. vuoden päästä tulenkin katumapäälle etten vaihtanut nimeä niin sit pitää pulittaa tuo 90?, mitä minun käsittääkseni ei mene naimisiin mennessä..? Oonko ihan hakoteillä?

Alkuperäinen kirjoittaja morsmaikku:
Mut jos sukunimen vaihtaa ihan vaan näin yleensä niin se kustantaa jo olikohan 90? + kaikki kortit ja lipetit. Sitä minä vaan pähkäilen, et jos esim. vuoden päästä tulenkin katumapäälle etten vaihtanut nimeä niin sit pitää pulittaa tuo 90?, mitä minun käsittääkseni ei mene naimisiin mennessä..? Oonko ihan hakoteillä?

Miks sä olisit vuoden päästä vaihtamas nimees takasin?? harkite tarkasti ja sitte vaihda tai o vaihtamatta..

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Alkuperäinen kirjoittaja morsmaikku:

Miks sä olisit vuoden päästä vaihtamas nimees takasin?? harkite tarkasti ja sitte vaihda tai o vaihtamatta..

Siis en takasin vaan miehen nimelle.. En jotenkin saa sitä nimee sointumaan etunimeeni ja se nyt mättää.. :S Kun aattelin eka et tottakai pidän oman sukunimeni, mut nyt oon alkanukkiin miettiä et jos kuiteskin oltas sit koko perhe samalla nimellä :) Sen asian kans ois hyvä sit elää loppuelämänsä niin se on aika iso päätös.. Saattaa olla et joka tapauksessa teen "väärän" valinnan :(

Yhteistyössä