H
häät
Vieras
Mitä mieltä ootte? Olen ihan nuoruudesta saakka haaveillut 'oikeista kirkkohäistä', joissa on koko suku paikalla. Kirkko on häissä ehdoton mulle, koska olen uskonnollinen. Olen haaveillut hääpuvusta ja hääkuvasta yms. häiden jutuista. Siitä myös, että isäni saattaa minut alttarille perinteisesti. Olen aika perinteinen ihminen loppupeleissä varmaankin. Lapsia ajattelin aina ennen hankkivani vasta avioliitossa. Elämä on kumminkin mennyt nyt siten, että ikäni ja taloudellisen tilanteenkin vuoksi lapsi tuli hankittua ennen häitä kihlauksen aikana. Häihin ei ollut varaa heti ja biologinen ikä tuli vastaan. Lapsia halusin ehdottomasti. Lisääkin lapsia olisi tarkoitus hankkia vielä ennen viimehetkiä neljänkympin hujakoille saakka. Sitten asiaan. Ne häät. Rahallinen tilanteemme on nyt erittäin tiukka ja lapsenkin hoitoon menee rahaa luonnollisestikin. Haluaisin mahdollisimman pian naimisiinkin. Tulenko katumaan ikuisesti, jos menen ns. 'salaa' naimisiin miehen kanssa kaksin? Tarkoitan ilman suvun kesken järjestettyjä häitä. Rahaa ei ole juurikaan ylimääräiseen saati mahdolista hankkia tällä hetkellä. Stressaa myös, että miten hankkia vihkisormus, kun sekin maksaa varmaan 500-1000e vähintään. Tulenko katumaan ikuisesti, jos tyydyn säästämään vain vihkisormusrahan ja en saa esim. hääpukua ja hääpuvussa otettua vihkikuvaa koskaan? Onko yleensäkin mahdollista saada pappi vihkimään pari kirkossa ilman varsinaista hääseremoniaa esim. jonain iltana, kun kirkko tyhjillään, vähän maistraattityylisesti? Tässä siis tavallaan punnitsen sitä, että siirtääkö häitä usealla vuodella ja tehdä loputkin lapset ensin, vaiko tyytyä häissä vähempään, kuin on aina haaveillut ja päästä pian naimisiin ja tehdä loput lapset vasta häiden jälkeen. Haluaisin mielipiteitä ja kokemuksia kuulla.