Sinä kyllä ymmärsit nuo viestit ihan eri tavalla kuin minä. Minusta siinä vain sanottiin, että "meillä ei ollut mitään tasa-arvo-ongelmaa nimissä, vaan päädyttiin yhdessä tällaiseen" oli se lopputulos sitten minkälainen tahansa. Heille pariskuntana ei ollut nimiasiassa mitään ongelmaa, joten he eivät ymmärtäneet miksi tästä "tasa-arvosta" pitää vääntää, enkä oikein ymmärrä minäkään. Vaikka olisi sellainen tilanne, että mies ei suostu vaihtamaan nimeään syystä X, jos se on naiselle ihan okei vaihtaa omansa, niin mitä sitten? Se on sen naisen asia vaihtaako vai ei.
En nyt jaksaisi kaivaa kaikkia niitä viestejä esiin, mutta kyllä minusta ainakin joissain selvästi luki ihmettelyä siitä, miksi perinteitä yleensä pitäisi muuttaa ja miksi yleensä mietitään näin "turhia" asioita. Tosin on vaikea keskustella asiasta, jonka yhteiskunnallista ulottuvuutta osa keskustelijoista kieltäytyy näkemästä. Ja tuossa antamassasi esimerkissä sekä naisen valinta että miehen ehdottomuus vaikuttavat kuitenkin paitsi tilastoihin myös siihen, millainen tämä meidän todellisuutemme on - siinä mielessä tuokaan sinänsä yhdentekevältä vaikuttava valinta ei koskaan ole pelkästään henkilökohtainen. Eri asia sitten, välittääkö siitä vai ei.
Kyllä minuakin ärsyttää jos mies on sovinisti jossain asiassa, mutta jos tämän miehen oma vaimo ei kyseisessä tapauksessa välitä siitä asiasta tippaakaan, niin miksi tehdä asiasta ongelma ihan turhaan? Joissakin perheissä esimerkiksi toinen puolisoista haluaa hoitaa kokkauksen ja pyykkäyksen, ja jos se toinen on laiska paska joka ei niitä ikinä tee, niin tarviiko ulkopuolisen mennä siihen sanomaan oikeastaan mitään? Yleisellä tasolla olisi hemmetin hyvä, että kotitöitä saataisiin jakaantumaan tasaisemmin, mutta mitä väärää tekee nainen, joka tekee suuremman osan töistä sen takia kun itse haluaa niin?
Jos he asuvat vain kahdestaan, niin minun puolestani nainen voi "vapaasta tahdostaan" ryhtyä vaikka kynnysmatoksi. Mutta jos heillä on lapsia, on minusta väärin antaa lapsille tuollaiset roolimallit. Kokonaan eri kysymys on sitten se, saattaako tuo myöhemmin aiheuttaa ongelmia joko parisuhteeseen tai naiselle itselleen, mutta eipä siihen kai voi muuta todeta, kuin että sitä niittää mitä kylvää.
Eikö se muuten ole epäreilua miehiä kohtaan, että naisille vaan ostetaan kukkia? Alistavatko naiset miehiä tässä asiassa?
Onko tuo kukkien saaminen sitten joku etuoikeus? Itse en osaa eläytyä tähän kysymykseen kovin hyvin, koska en itse ole koskaan pitänyt tuosta perinteestä. Jo lapsena ärsytti se kuvio (esim. elokuvissa), että mies soittaa naisen ovikelloa ja nainen avaa oven - mies ojentaa naiselle kukkakimpun - nainen painaa kihertäen kasvonsa kukkapuskaan ja henkäisee "oi kuinka kauniita!". Itse tykkään kyllä paljon kukista - kunhan ne kasvavat maassa tai vaikka kukkaruukussa mieluummin kuin että ne leikataan poikki. Ja olen jotenkin nähnyt tuon kovin mielikuvituksettomana ja kaavamaisena kohteliaisuutena muutenkin. Minusta ei aina tarvitse muutenkaan OSTAA jotain voidakseen olla kohtelias ja huomaavainen. Mutta jos jotain ostaa, niin minusta sen pitäisi olla yksilöllinen lahja, sellainen, josta juuri tuo ihminen ilahtuu ja joka sopii juuri hänelle. Ajattelutapa, että "kaikille naisille voi ostaa kukkia" ei oikein tunnu henkilökohtaiselta huomioimiselta.
Mutta ehkä joku muu osaisi vastata tuohon paremmin - ja ehkä joku kukkia ostava mies voisi kertoa, haluaisiko itsekin saada kukkia. Itse olen tosiaan tässä erilainen, en pidä tuosta kukkaperinteestä. Esim. Kirjan ja ruusun päivänähän perinteisesti miehelle ostetaan kirja ja naiselle ruusu - minusta se on aina ollut tosi ärsyttävää. Miksi kirjallisuuteen liittyvänä päivänä ei KAIKILLE annettaisi kirjaa? Miksi naiselle ei annettaisi kirjaa?
(Muut toki voivat ostaa kukkia miten paljon haluavat, mutta tarkoitin vain, että olen ehkä väärä ihminen kommentoimaan tuota asiaa...)
Ja toiset sitten vaan ottivat sen miehen nimen, koska halusivat ottaa jommankumman, ja miehen nimi koettiin paremmaksi. Tilastollisestikin puolet nimeään vaihtavista pareista ottaisivat miehen sukunimen, ihan ilman perinteitä ja patriarkaalisuutta

.
Siis tilastollisesti huomattavasti enemmän kuin puolet valitsevat miehen nimen - ja eri nimisten vanhempien lapsista melkein kaikille tulee isän nimi. Ei ole mitään sattumaa, että nimenomaan miehen nimi koetaan paremmaksi noin monta kertaa useammin. Usein ihmisten omiin, vapaaehtoisesti ja hyvillä mielin tekemiin ratkaisuihin vaikuttavat monet ulkoapäin tulevat asenteet, ajattelutavat ja toimintamallit - perinne, yleinen käytäntö, tottumus... Se on ihan hyvä tiedostaa, ja siksi tällaisista asioista on ihan hyvä puhua.
Toimii tuo toki toisinkin päin. Esim. omalla kohdallani - jos menisin naimisiin - tekisin tietoisesti perinteiden ja yleisen normin vastaisen valinnan. Kuten itsekin totesit, joku muu haluaa noudattaa perinteitä, mutta joku muu sitten taas ei halua. Omalla kohdallani ne syyt olisivat ne, jotka olen selostanut tässä ketjussa.