Näin minä synnytin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minulla oli siis käynnistetty synnytys. Peräruiske annettiin ja sen jälkeen juoksin vessaan. Puhkaistiin kalvot ja alkoi supistamaan. Tämän jälkeen lähdin kävelemään käytävälle ja portaisiin. Koko ajan kuitenkin oli oltava liikkeessä, en pystynyt olemaan paikallani. Sitten laitettiin tippa, supistukset tuntuivat niin voimakkaana, etten pystynyt kuin seisomaan paikallani, otin tukea sängystä ja kyyneleet valuivat. En pystynyt puhumaan tai edes voihkimaan. Kipu tuntui koko vartalossa ja luulin kuolevani siihen, tai ehkä toivoin jopa sitä. Mies katsoi minua hiljaa aika toivottoman näköisenä, varmaan näki, että nyt sattuu.

Onneksi aika pian tultiin laittamaan epiduraali, vaikken pyytänyt mitään kipulääkettä, ei tosin ollut sitä vastaankaan. Kätilö kysyi vielä lääkäriltä ottaako tämän nyt vai myöhemmin, ja lääkäri vastasi että ottaa kyllä tämän. Ehkä huomasi, että olin kovin kivuissani. Kun epiduraali oli laitettu sain pian ihmetellä mihin kaikki kipuni hävisivät. Eikä kestänyt kovin kauan kun kätilö sanoi, että nyt pitäisi alkaa ponnistamaan. Itse en tuntenut mitään, en edes ponnistamisen tarvetta. Siinä minä yritin kai ponnistella ja kai se ihan hyvin sujui kun kätilö ei mitään sanonut. Väliliha leikattiin jossain vaiheessa. Puolen tunnin ponnistelun kuluttua kuului rääkäisy, vauvan pää oli ulkona.

Kätilö sanoi, ettei vielä kuulu itkeä. Melko äkkiä vauva oli rinnallani, taisi siinä tuijotella minua. Yritti kai imeä tissiä, mutta minulta ei vielä juurikaan maitoa tullut. Istukan synnyttämistä en muista, en kai huomannut mitään. Väliliha ommeltiin, sen kyllä muistan. Ei sekään tainnut juuri tuntua, epiduraali vaikutti vielä. Ainakin oli vaikea pysyä pystyssä ja kävellä suihkuun. Suihkun jälkeen näin kun mies syötti vauvaa keinustuolissa. Pääsi jo heti hoitamaan vauvaa.

Ei tuossa mennyt kuin pari tuntia. Kuulostaako ihan normaalilta? Minulla kun ei ole synnytyskertomusta ja tuntuu että kaikki meni jotenkin sumussa, etten muista ihan tarkalleen. Sen muistan vielä, että pissa tuli ja kätilö kehui vauvan runsasta tukkaa.

tuo ihan "normaalilta" kuulostaa...eli sattui,mutta kaikki meni kuitenkin hyvin? näin mullakin on ollut ja mielestäni jopa kavereiden kertomuksiin verraten jopa helppoa ollut. Mulla ei tosin käynnistetty kummallakaan kerralla ja käynnistetyt käsittääkseni kivuliaampia.

Käynnistetyt synnytykset eivät välttämättä ole sen kivuliaampia kuin muutkaan synnytykset. Riippuu käynnistystavasta, kohdunsuun kypsyydestä sekä oman kehon tavasta aistia kohdun supistelu. Nimimerkillä "suotta peloteltiin".

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä;23923718:
tuo ihan "normaalilta" kuulostaa...eli sattui,mutta kaikki meni kuitenkin hyvin? näin mullakin on ollut ja mielestäni jopa kavereiden kertomuksiin verraten jopa helppoa ollut. Mulla ei tosin käynnistetty kummallakaan kerralla ja käynnistetyt käsittääkseni kivuliaampia.

Tuosta kivusta, niin en tiennyt että noin kovaa kipua on edes olemassa. Kyllä siinä tuli äitiä ikävä :)

Ei oo mullekaan tarjottu! Just tuossa kyselin oisko ihan hölmöä näin vuosien jälkeen niitä kysellä? :D Ja siis neuvolasta vai sairaalastako?

Mie aattelin että oon yhteyvessä suoraan sairaalaan. Tottakai mie tahon ne kertomukset itelleni! Kaikista muista toimenpiteistä ym sairaalassaoloista on tullu kyllä epikriisit kotia...

Kyllä minäkin olen joskus tuota synnytyskertomusta kaivannut. Joskus jopa meinannut soittaa synnytyssairaalaan ja pyytää lähettämään. Mutta onko noloa näiden vuosien jälkeen.

Minulla kolme käynnistettyä synnytystä ja kyllä ihan normaali synnytys sinulla on ollut. Ainakin minun käsityksen mukaan. Noin ne on ollut minullakin, paitsi että sain Spinaalipuudutukset jokaisesta ja ponnistusvaiheessa spinaalin vaikutus on jo loppunut, joten olen tuntenut sen vauvan syntymisen jne.

[QUOTE="vieras";23923667]

Kätilö sanoi, ettei vielä kuulu itkeä. Melko äkkiä vauva oli rinnallani, taisi siinä tuijotella minua. Yritti kai imeä tissiä, mutta minulta ei vielä juurikaan maitoa tullut. Istukan synnyttämistä en muista, en kai huomannut mitään. Väliliha ommeltiin, sen kyllä muistan. Ei sekään tainnut juuri tuntua, epiduraali vaikutti vielä. Ainakin oli vaikea pysyä pystyssä ja kävellä suihkuun. Suihkun jälkeen näin kun mies syötti vauvaa keinustuolissa. Pääsi jo heti hoitamaan vauvaa.

[/QUOTE]

tuo on ainoa kohta mikä ei mun korvaan kuulosta normaalilta. Ei meillä kumpaakaan vauvaa syötelty siinä heti syntymän jälkeen. Tais iis tissiinhän ne iskettiin kiinni, mutta eihän sieltä mitään silloin vielä tule.

minä ilmoitin tyynesti silloin kun piti ponnistaa että minä en halua, lähden ensin tupakalle ja sit kotiin. Huomautuksena että en polta... siinä sitten mieheni ja kätilö yrittää pitää paikallaan ja kirjaimellisesti pitää kinttuja auki et hei, tää lapsi pitäis synnyttää ensin.

emmä tajua missä mielentilassa sitä on ollut...

Mulla myös käynnistettiin ja meni kolme tuntia kalvojen puhkaisemisesta kun poika oli syntynyt. Sain myös epiduraalin. Mielestäni synnytys oli melkoisen helppo, ponnistaminenkin oli lasten leikkiä. Kipu vaan ennen puudutetta oli aivan mieletön.

Itse pyysin synnytyskertomuksen.

[QUOTE="puddighinu";23923860]tuo on ainoa kohta mikä ei mun korvaan kuulosta normaalilta. Ei meillä kumpaakaan vauvaa syötelty siinä heti syntymän jälkeen. Tais iis tissiinhän ne iskettiin kiinni, mutta eihän sieltä mitään silloin vielä tule.[/QUOTE]

Tuon minä kyllä muistan ihan selvästi. Että ei kai se minun kuvitelmaa voi olla.

[QUOTE="tii";23923861]minä ilmoitin tyynesti silloin kun piti ponnistaa että minä en halua, lähden ensin tupakalle ja sit kotiin. Huomautuksena että en polta... siinä sitten mieheni ja kätilö yrittää pitää paikallaan ja kirjaimellisesti pitää kinttuja auki et hei, tää lapsi pitäis synnyttää ensin.

emmä tajua missä mielentilassa sitä on ollut...[/QUOTE]

Tuo on kyllä hauska. Itse kun olin suihkussa niin kysyin kätilöltä, että pesenkö hiuksetkin. Ja hyvä kun pystyssä pysyin. Enkä minä ollut edes hikoillut tai mitään.

[QUOTE="tii";23923861]minä ilmoitin tyynesti silloin kun piti ponnistaa että minä en halua, lähden ensin tupakalle ja sit kotiin. Huomautuksena että en polta... siinä sitten mieheni ja kätilö yrittää pitää paikallaan ja kirjaimellisesti pitää kinttuja auki et hei, tää lapsi pitäis synnyttää ensin.

emmä tajua missä mielentilassa sitä on ollut...[/QUOTE]

:laugh: no juu, ei ehkä sais nauraa. Nauroin silti.. Kun aina joskus kuulee näitä hulluja juttuja, mitä ihmiset on tehny/sanonu kesken synnytyksen, ni tulee mieleen, että olis varmaan mielenkiintoista olla kätilö..

:laugh: no juu, ei ehkä sais nauraa. Nauroin silti.. Kun aina joskus kuulee näitä hulluja juttuja, mitä ihmiset on tehny/sanonu kesken synnytyksen, ni tulee mieleen, että olis varmaan mielenkiintoista olla kätilö..

haha, niinpä :D Mullakin oli niin, että ponnistusvaiheessa supistus loppui ja oli olo että jotain oli tullut ulos, niin kätilö sanoi että vauvan pää syntyi. Olin ihan kauhuissani, luulin että pelkkä pää oli tullut ja tippunut johonkin alusastiaan. Just :D Vaikka tosiasiassa pää oli ulkona.

Yhteistyössä