Näin yöllä enkelin ja aamulla suru uutinen kohtasi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa vai mitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outoa vai mitä

Vieras
Näin viime yönä merkillisen unen. Komerossamme oli enkeli nurkassa ja se näytti pelottavalta.puhuin unessa puhelimeen ja sanoin näin "ei se meitä kosketa" ja raotin komeron ovea ja yhtäkkiä se enkeli oli silmieni edessä. Se oli jotenkin ruma ja näytti vanhalta ja ehkä surulliselta. Kauhistuin ja aloin itkeä unessa mutta itkin myös oikeasti ja mies herätti minut. No, kerroin heti tästä painajaisesta. Aamulla heräsimme kun puhelin soi ja kuulimme miehen äidin kuolleen juuri viime yönä. Ei tätä todeksi tahdo uskoa. Kerroin myös 4 vuotiaalle tytöllemme että mummo on lentänyt taivaaseen. Nyt tyttö ei enää pidä enkeleistä kun sanoin enkelin hakeneen. Oli myös raasu peloissaan kuolenko minäkin. Miten olette käsitelleet kuolemaa näin pienten kansa? Hautajaisiin ei varmaan tytön kannata tulla?

Sanomalla että kaikki ihmiset kuolee joskus mutta siihen että äiti kuolee menee vielä piiiitkä aika eikä sitä kannata murehtia. Lapset eivät käsittele kuolemaa yhtä kauhulla kuin aikuiset. Ja tottakai voi mennä hautajaisiin. Ei kannata tehdä asiasta mörköä. Sivistysyhteiskunta on tehnyt kuolemasta tabun.

Alkuperäinen kirjoittaja outoa vai mitä;28981300:
Näin viime yönä merkillisen unen. Komerossamme oli enkeli nurkassa ja se näytti pelottavalta.puhuin unessa puhelimeen ja sanoin näin "ei se meitä kosketa" ja raotin komeron ovea ja yhtäkkiä se enkeli oli silmieni edessä. Se oli jotenkin ruma ja näytti vanhalta ja ehkä surulliselta. Kauhistuin ja aloin itkeä unessa mutta itkin myös oikeasti ja mies herätti minut. No, kerroin heti tästä painajaisesta. Aamulla heräsimme kun puhelin soi ja kuulimme miehen äidin kuolleen juuri viime yönä. Ei tätä todeksi tahdo uskoa. Kerroin myös 4 vuotiaalle tytöllemme että mummo on lentänyt taivaaseen. Nyt tyttö ei enää pidä enkeleistä kun sanoin enkelin hakeneen. Oli myös raasu peloissaan kuolenko minäkin. Miten olette käsitelleet kuolemaa näin pienten kansa? Hautajaisiin ei varmaan tytön kannata tulla?

tuo enkelijuttu on vaan ihan sattumaa.... onko anoppi ollut sairas, jotenkin aavisti hänne lähtevän, katsos kun enekelitä ei ole olemassa.

tuo enkelijuttu on vaan ihan sattumaa.... onko anoppi ollut sairas, jotenkin aavisti hänne lähtevän, katsos kun enekelitä ei ole olemassa.

Et sinä sitä tiedä, etkä mitenkään voi todistaa että toisen uskoma olisi jotenkin väärin.

Tänään meiltä lensi taivaspartioon mun rakkkaista rakkain koira. Ja mä tiedän/uskon että kaikki entiset, sekä ihmiset että koirat, ovat enkeleinä elämässäni.

Kyllä mä ottaisin lapsen mukaan hautajaisiin. Kannattaa puhua asiasta ja antaa lapsen esittää kysymyksiä ja vastata niihin mahdollisimman realistisesti, toki lapsen tasolla.

[QUOTE="silakka";28981426]Siis oliko tässä ketjussa nyt pointtina se että oliko aapeen näkemä enkeli enne vai se että kannattaako lapselle alkaa tekemään kuolemasta pelkotiloja?[/QUOTE]

Onko sun vaikea vastata kahteen kysymykseen samalla kertaa?? Tai vaikka valita niistä toinen.

[QUOTE="...";28981441]Onko sun vaikea vastata kahteen kysymykseen samalla kertaa?? Tai vaikka valita niistä toinen.[/QUOTE]
Ei aloituksessa kysytty mitään enkeleihin uskomisesta.

No enemmänkin hain sitä miten noin pienelle lapselle tästä puhutaan. No ja tuo uni niin mietin sitäkin tässä koko päivän ja illan että mitä ihmettä. Ihmeellisiä asioita tapahtuu. En tiedä uskonko että näin enneunen mutta en tiedä. Outo sattuma ainakin oli.

Ilman muuta otin sekä 4- että 2-vuotiaat mukaan hautajaisiin. Kerroin etenkin isommalle etukäteen, että siellä voi käydä niinkin, että aikuisetkin itkevät, mutta mitään hätää ei ole. Kerroin, että kaikilla on ikävä kuollutta läheistä ja ihmiset ovat siksi surullisia.

Nelivuotias halusi tietää ennakkoon, minkä kokoinen arkku on, ja hän halusi myös kurkistaa hautaan arkun laskun jälkeen nähdäkseen, miten syvä kuoppa oli. Kysyttäessä molemmat lapset halusivat heittää ruusut arkun päälle. Kirkossa eniten kysymyksiä herätti kaunis alttaritaulu, muistotilaisuudessa lapset olivat kuin missä tahansa juhlissa, omia itsejään.

Molemmat ovat olleet ekaa kertaa mukana hautajaisissa alle vuoden ikäisinä, meillä otetaan lapsetkin ilman muuta mukaan eri tilaisuuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja voi hyvänen;28981468:
Ehdottomasti lapsi hautajaisiin mukaan! Älä edes muuta ajattele!

Samaa mieltä. Ja itse uskon enkeleihin, aivan sama, mitä joku muu asiasta on mieltä. Aikamoinen yhteensattuma tuo uni ja suru-uutinen :( Osanottoni!

[QUOTE="aloittaja";28981450]No enemmänkin hain sitä miten noin pienelle lapselle tästä puhutaan. No ja tuo uni niin mietin sitäkin tässä koko päivän ja illan että mitä ihmettä. Ihmeellisiä asioita tapahtuu. En tiedä uskonko että näin enneunen mutta en tiedä. Outo sattuma ainakin oli.[/QUOTE]

Ihmeellisiä asioita tapahtuu ja tulee tapahtumaan tulevaisuudessa yhä enemmän. Usko pois. Itse näen asian niin että enkeli kävi kertomassa sinulle tulevan suru-uutisen. Oli kai itsekin surullinen koska ikävän asian tuli ilmoittamaan. Itse "keskustelen" enkeleiden kanssa päivittäin, olen tehnyt sitä jo vuosia, ja voin vakuuttaa sinulle että se mitä koit ei ollut sattumaa.

Olen myös sitä mieltä että lapselle kannattaa kertoa rehellisesti mitä tapahtui ja että mummilla on nyt kaikki hyvin. Ota ihmeessä lapsi mukaan myös hautajaisiin. Siellä lapselle konkretisoituu asia paremmin.

Voimia sinulle ja miehellesi suruunne ja kaikkea hyvää teille.

Ihmeellisiä asioita tapahtuu ja tulee tapahtumaan tulevaisuudessa yhä enemmän. Usko pois. Itse näen asian niin että enkeli kävi kertomassa sinulle tulevan suru-uutisen. Oli kai itsekin surullinen koska ikävän asian tuli ilmoittamaan. Itse "keskustelen" enkeleiden kanssa päivittäin, olen tehnyt sitä jo vuosia, ja voin vakuuttaa sinulle että se mitä koit ei ollut sattumaa.

Olen myös sitä mieltä että lapselle kannattaa kertoa rehellisesti mitä tapahtui ja että mummilla on nyt kaikki hyvin. Ota ihmeessä lapsi mukaan myös hautajaisiin. Siellä lapselle konkretisoituu asia paremmin.

Voimia sinulle ja miehellesi suruunne ja kaikkea hyvää teille.

Tällaisia kirjoituksia on ihana lukea <3 Kiinnostaisi kuulla lisää, mutta ymmärrän toki, jos et halua kaksplussalla enempää avautua...

Mä olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että lapsi hautajaisiin. Meillä välillä suuria kysymyksiä kuolemasta ja keskustelemme asioista välillä useinkin. Lähiaikoina lapsesi olisi jossain vaiheessa muutenkin alkanut kyselemään kuolemasta. Tai meillä ainakin kuudesta lapsesta kolme ovat alkaneet kyselyn 4-5 vuoden iässä.

Meillä 4v on ollut hautajaisissa jo kolme kertaa ja 2v kerran. Ilman muuta kannattaa ottaa lapset mukaan myös surullisiin asioihin elämässä. Meillä tämä 4,5v halusi myös nähdä kuolleen mummon ja ävi isänsä kanssa mummoa katsomassa. Ei pelännyt, ei jäänyt pelkotiloja. Sanoi vain mummon näyttäneen erilaiselta.

Kuolema on luonnollnen osa elämän kiertokulkua, siinä ei ole mitään pelottavaa jolta pitäisi lapsia "suojella". Lapset ei luontaisesti osaa pitää tilannetta outona, vaan uutena.

Kun lapset ottaa mukaan hautajaisiin ja surutyöhön, he oppii siihen että ihmisiä kuolee eikä siitä tulekaan heille mitään pelottavaa peikkoa. Oppivat, että ihmistä surraan mutta oma elämä jatkuu

[QUOTE="huoh";28981576]Jahas, vai ei enkeleita ole olemassa. Milläs sen todistat? Moni on nähnyt enkeleitä, onko ne kaikki pelkkää sattumaa ja mielikuvitusta?[/QUOTE]

ne on niitä unihalvauksessa tapahtuvia asiota , jotak sitten yhdistetään tällaisin juttuihin. Enneunia toki voi nähdä, mutta enkeleitä ei, koska ihminen, kuten muutkin maalliset oliot muuttuvat tomuksi,maatuvat ja ovat osa uutta elämän kiertokulkua

Yhteistyössä