Nainen kuoli huivinkäyttöoikeutensa puolesta Ranskassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8136500.stm

Mitenkäs nyt suu pannaan?

Nainen käytti huivia, joku mies kutsui häntä terroristiksi. Nainen veti miehen oikeuteen tästä. Mies puukotti naisen oikeuden istunnossa kuoliaaksi. Naisen aviomies kriittisessä tilassa, koska yritti suojella vaimoaan.

Onko mahdollista, että nainen valitsee huivin itse? Että muslimimies voi rakastaa vaimoaan?

Mies joka puukottaa tuolla lailla on hullu ja ei MITENKÄÄN verrattavissa uskontoon sidottuun alistukseen. Kuulemma koraanissakaan ei mainita huivinpitoa naisilla.. Se on kiihkoilijoiden juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En ole koskaan kuvitellut huivin olevan kaikille vastenmielinen pakko.

En minäkään. Olenhan mm. kuullut, miten mieheni sisko aikoinaan riiteli isänsä kanssa huivin käytöstä: halusi alkaa sitä käyttämään, appiukko piti sitä turhana "muinaismuistona". Systeri sai tahtonsa läpi ja käyttää tänä päivänäkin huiviaan, ylpeydellä.

Olen myös nähnyt mielenosoituksia, joissa naiset taistelevat oikeudestaan huivin käyttöön esimerkiksi yliopistoissa ja virastoissa.

Huivi on paljon muutakin kuin pala kangasta; eiväthän nämä "länsimaalaiset" ihmisetkään muuten olisi niin kärkkäästi asiaan puuttumassa, jos se olisi vain hatun kaltainen vaatekappale.

On nähtävä huivi historiallisessa sekä kulttuurisessa kontekstissa, unohtamatta uskonnollista ulottuvuutta. Arabian niemimaalla ennen muinoin ainoastaan orjat, huorat tms. naiset kulkivat paljain päin. Huivi toi erotuksen siihen välille, kuka oli kunnioitettava nainen ja kuka ei. Eikä tämä todellakaan koskenut ainoastaan muslimeja; ortodoksijuutalaisnaiset peittävät edelleen hiuksensa ja samoten esim. eräät mennoniittakristityt.

Jos turkkilaiselle naiselle huivin pitäminen yliopistossa on vastaava kokemus kuin länsimaisten naisten rintsikoiden polttoroviot 1960-luvulla, miksi meidän pitäisi vaatia turkkilaisten naisten rintsikoita poltettaviksi, vaikka he itse voivat saavuttaa vastaavan vapauden toisin keinoin? Ei maailma ole samanlainen kaikkialla.

P.S. Mun ei varmaan tarvitse toistaa, mitä mieltä olen uskonnoista yleensä, yksityisenä henkilönä.

Huivilla ja avonaisilla hiuksilla on ollut merkitystä myös suomalaisille. Vain tytöt sai kulkea tukka auki ja avopäin, aikuisten naisten piti pitää hiuksensa kurissa.

Miksi joku ei oikeasti haluaisi huivi päässä kulkea, miksi sen tahtominen olisi vain aivopesun tulosta? Haluaahan länsimaiset naisetkin pitää kiinni oikeudestaan kulkea minihameessa ja avonaisessa topissa.

Minusta on typerää kieltää jonkin vaatekappaleen käyttö, oli kyse sitten huivista tai kiltistä ja käytön syy uskonnollinen, kulttuurillinen tai mikä tahansa. Ainoastaan alastomana kulkemisen kieltämisen tietyissä tilanteissa ymmärrän.

Yhteistyössä