Näinpä ex-mieheni huonoissa jamassa ja kylläpä heräsi ajatuksia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Celeste"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"Celeste"

Vieras
Seurustelin aikoinaan 6 vuotta kyseisen miehen kanssa (ikävuodet 22-28 suunnilleen). Lopulta riitti ja lähdin menemään. Lapsia ei onneksi tullut tehtyä. Uusi mies löytyi sitten päältä kolmikymppisenä ja nyt on tehtynä kaksi lasta (2 ja 4 nyt), itse olen 38. Ex-mies on 40v.

Tavattiin yliopistopippaloissa, mies opiskeli valtiotieteellisessä tiedekunnassa. Pian alkoi suhde ja nopeesti mulle selvis, että sen opinnot eivät edenneet alkuunkaan. Seurusteluaikana se sitten yritti opiskella jotain muuta, mutta kun oli niin saamaton nahjus, ei siitä mitään tulla. Sitten välillä rupes aina viina maistumaan. Hirveen fiksu mies, mutta jotenkin kykenemätön. En tajua vieläkään miksei niistä opinnoista tullu mitään...

No olin käymässä eilen erään Helsinkiläisessä lähiössä kaverini luona. Kun tulin takas kello oli jotain kahdeksan illalla ja siinähän mä näin mun miehen erään räkälän terassilla juomassa olutta jossain roskaseurueessa. Ei saisi tehdä liiallisia johtopäätöksiä ulkoisen olemuksen perusteella, mutta kyllä meno näytti jo siltä että oltiin perusalkoholistin ja puliukon välimaastossa. Olihan sillä seurana pari pubiruusuakin. Onneksi ei huomannut mua, oliskohan ees tunnistanut, on kuitenkin omakin tyylini aika erilainen.

Toisaalta ahisti, toisaalta ajattelin että helkkarin hyvä että tuosta pääsi eroon. Toisaalta (olenko sitten sairas) teki mieli mennä juttelemaan, mutta väliin jätin...

Hassua on se, että se vähä mitä joutunut spuge-porukan juttuja kuuntelemaan, niin aina se tausta on semmonen, että ei oo kouluja käyty ja porukan sivistystaso on ihan nolla. Sitten näkee, että oma ex hilluu tommosissa porukoissa. Kai sitä spuge-tasolle voi sitten laskeutua vaikka olis jossain vaiheessa elämännäkymät ihan kirkkaat.

Kun minä hänet tapasin, hän oli 23-24v skarppi ja maailamasta kiinnostunut komea nuorimies. Vähän on siitä jäljellä yli 15 vuoden jälkeen.

Mulla on ollu samankaltainen tilanne. Mies oli "entinen alkoholisti" siinä vaiheessa kun alettiin seurustelemaan, mutta pianhan se alkoholismi sieltä nosti päätään. Katselin hommaa pari vuotta, sitten nostin kytkintä.

Kymmenen vuotta myöhemmin näin kyseisen miehen, olin silloin työntämässä pientä vauvaani vaunuissa. Mies oli ruokottoman epäsiisti, liikenteessä itseään 20 vuotta vanhemman alkoholisoituneen yhtä ruokottoman naisen seurassa, ympäripäissään kello kymmeneltä aamupäivällä. Mies tervehti, minä myös. Mies totesi vaunuihin katsoen: ai sulla on tommonen, johon vastasin joo ja sitten jatkettiin matkaa eri suuntiin.

Mun täytyy myöntää, että päällimmäinen (ja ainoa) tunne oli syvä kiitollisuus siitä, että ymmärsin aikoinani lähteä tuosta suhteesta. En pidä itseäni kylmänä ihmisenä, mutta säälin pilkahdustakaan en tuntenut. Tyypille on annettu mahdollisuuksia muuttaa elämäänsä niin monta kertaa, että jos ei niihin ole halunnut tarttua, niin se on voi voi. Tiedän kyllä, että alkoholismi on sairaus, mutta jos ei ihminen edes halua yrittää...

[QUOTE="Taru";26419144]No eikä ole.[/QUOTE]
No onhan.Lääkäreissäkin on alkoholisteja ja osa menettää elämänhallinnan. Ja miettii jotain menneitä suomalaisin ministereitä, jotka olleet rappiojuoppoja.

Mä olen ihan kamala ihminen, sillä toivon, että näkisin exäni joskus samassa kunnossa. Se satutti mua niin paljon ja kuulin, että aloitti eron jälkeen taas juomisen ja huumet eli hyvin mahdollista, että joskus vielä tuossa jamassa on. En mä sitä varmastikaan enää myöhemmin toivo, mutta nyt on vielä haavaat niin tuoreita.

[QUOTE="Vieras";26419158]Tä? No onhan :D.[/QUOTE]

Minä en usko, että yksikään lääkäriksi valmistunut elelisi "siltojen alla". Varmasti on alkoholisteja, mutta sillä tulotasolla ja muilla siihen liittyvillä jutuilla on varmasti pystynyt järjestämään asiat niin, ettei ole missään "siltojen alla".

Onhan alkoholisteja kaikissa ryhmissä, mutta ylempien luokkien alkoholistit kyllä pystyy pitämään asumuksensa. Ainakin jonkinmoisen sellaisen. Uskaltaisin lyödä vetoa siitä, että vaikka tutkittaisiin kaikki PK-seudun spurgut, niin ei siellä yhtään lääkäriä olisi. Eikä varmaankaan kovin montaa (jos yhtään) ylemmän korkeakoulututkinnon omaavaa (tuskin alemmankaan).

Spurgu = täysin holtiton alkoholisti, jolla ei ole mitään omaisuutta eikä edes kattoa pään päällä (mitä ny välillä jotkut hoitokodit tai vankilat)

[QUOTE="vieras";26419168]Mä olen ihan kamala ihminen, sillä toivon, että näkisin exäni joskus samassa kunnossa. Se satutti mua niin paljon ja kuulin, että aloitti eron jälkeen taas juomisen ja huumet eli hyvin mahdollista, että joskus vielä tuossa jamassa on. En mä sitä varmastikaan enää myöhemmin toivo, mutta nyt on vielä haavaat niin tuoreita.[/QUOTE]

Luonnollinen tunne tuo on. Ja varmaan kun aikaa kuluu ja joskus saat kuulla, että tuokin tapaus on jättänyt tämän maailman, niin tunnet vähän toisin. Tietysti siihen vaikuttaa millainen ihminen muuten oli.

Minun ex-miehessä oli paljon hyviä puolia ja monin tavoin ajattelen, että hän oli tietyllä lailla hyvä ihminen. EI halunnut pahaa muille, kenties väärällä tavalla herkkä tähän maailmaan jne. Onhan tää löpinää, mutta siksi toivon että hän nousisi vielä tuolta.

Sen myönnän, että jos olisin nähnyt hänet 2-3 vuotta lähtemisenä jälkeen todella hyvässä kuosissa, niin sitten olisi varmaan ihmetellyt, että "oliko se vika minussa".

[QUOTE="Taru";26419183]Minä en usko, että yksikään lääkäriksi valmistunut elelisi "siltojen alla". Varmasti on alkoholisteja, mutta sillä tulotasolla ja muilla siihen liittyvillä jutuilla on varmasti pystynyt järjestämään asiat niin, ettei ole missään "siltojen alla".

Onhan alkoholisteja kaikissa ryhmissä, mutta ylempien luokkien alkoholistit kyllä pystyy pitämään asumuksensa. Ainakin jonkinmoisen sellaisen. Uskaltaisin lyödä vetoa siitä, että vaikka tutkittaisiin kaikki PK-seudun spurgut, niin ei siellä yhtään lääkäriä olisi. Eikä varmaankaan kovin montaa (jos yhtään) ylemmän korkeakoulututkinnon omaavaa (tuskin alemmankaan).

Spurgu = täysin holtiton alkoholisti, jolla ei ole mitään omaisuutta eikä edes kattoa pään päällä (mitä ny välillä jotkut hoitokodit tai vankilat)[/QUOTE]

Jaahas. No ei sille sitten mitään voi ellet usko. Itse tiedän kyllä tapauksia (esim. sh-alalla kun kaikenlaiseen törmää), ja voin vain arvella miten paljon niitä on muissa maissa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;26419197:
Kyllä ihminen voi aika nopeasti juoda omaisuutensa eikä lisää rahaa tule, kun ei pysty työhön.

Joo jos aloittaa liian nuorena, mutta harvinaista toki. Miksi muuten on niin helkkaristi miespurguja mutta näitä Kassi-Almoja on niin vähän.

[QUOTE="ap";26419098]Hassua on se, että se vähä mitä joutunut spuge-porukan juttuja kuuntelemaan, niin aina se tausta on semmonen, että ei oo kouluja käyty ja porukan sivistystaso on ihan nolla. Sitten näkee, että oma ex hilluu tommosissa porukoissa. Kai sitä spuge-tasolle voi sitten laskeutua vaikka olis jossain vaiheessa elämännäkymät ihan kirkkaat.

Kun minä hänet tapasin, hän oli 23-24v skarppi ja maailamasta kiinnostunut komea nuorimies. Vähän on siitä jäljellä yli 15 vuoden jälkeen.[/QUOTE]

Itse olen tehnyt päihdetyötä ja nähnyt huippufiksuja ihmisiä, jotka ovat opiskelleet pitkälle ja ovat alansa huippuammattilaisia, mutta viina on vaan vienyt. Tuo vähän ihmetyttääkin, että kun muuten on niin viimeisen päälle fiksua porukkaa, niin miten ei viinankäyttöä pysty yhtään hallitsemaan. Monilla mennyt perheet, rahat, työpaikat ja kaikki tuon takia.

[QUOTE="Taru";26419183]Minä en usko, että yksikään lääkäriksi valmistunut elelisi "siltojen alla". Varmasti on alkoholisteja, mutta sillä tulotasolla ja muilla siihen liittyvillä jutuilla on varmasti pystynyt järjestämään asiat niin, ettei ole missään "siltojen alla".

Spurgu = täysin holtiton alkoholisti, jolla ei ole mitään omaisuutta eikä edes kattoa pään päällä (mitä ny välillä jotkut hoitokodit tai vankilat)[/QUOTE]

Oulun tunnetuin spurgu on entinen yliopiston opettaja.

[QUOTE="ap";26419207]Luonnollinen tunne tuo on. Ja varmaan kun aikaa kuluu ja joskus saat kuulla, että tuokin tapaus on jättänyt tämän maailman, niin tunnet vähän toisin. Tietysti siihen vaikuttaa millainen ihminen muuten oli.

Minun ex-miehessä oli paljon hyviä puolia ja monin tavoin ajattelen, että hän oli tietyllä lailla hyvä ihminen. EI halunnut pahaa muille, kenties väärällä tavalla herkkä tähän maailmaan jne. Onhan tää löpinää, mutta siksi toivon että hän nousisi vielä tuolta.

Sen myönnän, että jos olisin nähnyt hänet 2-3 vuotta lähtemisenä jälkeen todella hyvässä kuosissa, niin sitten olisi varmaan ihmetellyt, että "oliko se vika minussa".[/QUOTE]

Kiitos tästä, mä kans luulen, että kun erosta on kulunut enemmän kuin pari kuukautta niin ajatukset muuttuu. Nyt mä vaan toivon, että jokin asia maailmassa voisi satuttaa häntä yhtä paljon kuin hän satutti mua.

hyvänpäiväntuttuna kaksikin lääkäriä, joista toinen täysspurgu ja toinen eläkkeellejäännin jälkeen menossa hyvää vauhtia samaan suuntaan... mut ei tainnut tästä nyt olla kyse.

mun entinen oli loppujen lopuksi asunnoton alkoholisti ja otti ja meni itse junan alle........vieläkin mietin miten viina voi viedä hienon ihmisen isän ja miehen niin en käsitä................ikävä tulee vieläkin vaikka asiasta on jo kohta 18vuotta...........itse löysin uuden mukavan miehen ja poikakin hyväksyi hänet olen tällähetkellä mummim mutta olis se kiva kun lapsenlapsilla olis se oikea pappakin ..........ikäviä nämä tämmöiset ovat aina varsinkin kun on lapsia vielä mukana niinkuin meillä oli...................

Sulla taitaa olla siniset silmät.

Yhteistyössä