Naiset, kertokaa miten voi estää alapään repeämät synnytykesssä????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kannattaako olla ottamatta epiduraalia, jotta itse tietää miten ponnistaa ja miltä tuntuu? Voiko epiduraali viedä kaiken tunnon, ettei tiedä mitä tekee?

Kannattaako hieroa emättimeen 4 viikon ajan ennen synnytystä sitä weledan synnytykseen valmentamisöljyä? Vähentääkö se repeämiä ja lisääkö joustavuutta?

Kannattaako synnytysasento olla mahdollisimman pysty? Kontillaan, jakkaralla, seisten?

Ei ainakaan selällään pitäisi synnyttää, eikä mielellään edes puoli-istuvassa. Ja kärsivällisyyttä tarvitaan, hitaasti kun ponnistelee kätilön neuvojen mukaan niin ehtii venyä paremmin. Kätilö Ina May suosittelee klitoriksen kiihottamista sormin ponnistusvaiheessa koska se auttaa kudoksia joustamaan.

kätilö ainakin voi tukemalla välilihaa ehkäistä. mä repesin 3 ekan lapsen kaa kunnolla mutta en yhtään nelosen kaa vaikka se oli paljon isompi ku muut. ja kätilö kuulemma auttoi siinä. :D

Mulla ei kuopus revennyt, kun ponnistin pikkuisen kerrallaan. En kerinnyt saada puudutuksia. Sattui. Huusin ja nytkyttämällä ponnistin ulos. Ainakin kätilöt sanoivat, että huudot ja pienillä nytkytystyönnöillä/ponnistuksilla säästyin remeämisiltä.

Ekan kanssa sain epiduraalin ja ponnistaa rytkäytin ulos melkein kerralla ja melko pahasti repes tuolloin.

Elä pese hirveästi saippualla alapäätä, kun sehän kuivattaa. Ainakaan synnytyksen lähestyessä... Näin olen kuullut...

Weledan öljyä kannattaa ehdottomasti käyttää, mulle siitä oli apua siten että paikat myös palautui nopeaan.
Kätilöä voi pyytää painamaan välilihaa kostealla pyyhkeellä.

Molemmat oon synnyttänyt selälläni. Esikoisesta sain epiduraalin ja tokasta en mitään. Esikoisen ponnistus 42min ja lopulta syntyi imukupilla. Tokan ponnistus 6min ja syntyi nyrkki poskella.

Esikoisesta tehtiin eppari imukupin takia, kolme tikkiä kokonaisuudessaan. Kuopuksesta tikkejä ei yhtään.

Minulla 4,5 kiloinen vauva ja ponnistusvaihe aika nopea, napanuora kaulan ympärillä niin ei ollut aikaa "hiljalleen synnytellä". En käyttänyt mitään öljyjä enkä venytellyt välilihaa etukäteen, enkä revennyt lähestulkoon ollenkaan. Ja sekin mitä repesi niin parani nopeasti, parin päivän kuluttua ei paikat oikeastaan enää ollenkaan kipeinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti78:
Minulla 4,5 kiloinen vauva ja ponnistusvaihe aika nopea, napanuora kaulan ympärillä niin ei ollut aikaa "hiljalleen synnytellä". En käyttänyt mitään öljyjä enkä venytellyt välilihaa etukäteen, enkä revennyt lähestulkoon ollenkaan. Ja sekin mitä repesi niin parani nopeasti, parin päivän kuluttua ei paikat oikeastaan enää ollenkaan kipeinä.

Lisään vielä että synnytin puoli-istuvassa asennossa ja oli epiduraali..

<--- joillakin ei repee, eikä hierry väliliha.. mutta häpyhuuli ( 3 tikkiä )
Oli nopea 10min ponnistus. Liekö se aiheuttanut repeämän?
Synnytys oli nopea koska puudutuksen vaikutus oli lakannut ennen kuin synnytys alkoi. Epiduraalia ei voitu enää antaa. Se ei olisi kerennyt. Voin sanoa että oli rankan tuntuista...

Esikoisesta yleensä repeää koska alapäälle moinen venytys on uusi juttu. Seuraavista saattaa selvitä repeämittä vaikka ponnistusvaihe olisi kuinka nopea.

Hierominen ja rasvaaminen (perusrasva tai ruokaöljykin on kuulemma aivan päteviä) edistävät verenkiertoa ja väliliha kestää venymisen paremmin.

Mitään öljyjä en ole koskaan käyttänyt eikä ole tarvinut tikata. Geenit siinä taitaa ratkaista. Joskus oon kuullut että jos iho on sen tyyppinen että tulee herkästi paljon raskausarpia niin paikat voi muutenkin herkemmin repeillä. En sit tiedä pitääkö paikkaansa mutta ei mulla tullut raskausarpiakaan oikestaan yhtään.

Esikoisesta leikattiin eppari ja synnytin puoli istuvassa asennossa, ei repeämiä ton lisäksi. Ponnistusvaihe oli pitkä, 50 min.

Kuopuksen synnytin jakkaralla ja tuli repeämä emättimeen, ponnistusvaihe 9 min.

Kummassakin kohdunkaulapuudute.

Mä oon kuullu että sillon ei repee kun ei ponnista sillo ku se vauva on just tulossa ulos. Että antaa sen liukua itsestään ulos.. En tiiä toimiiko..

Itsellä ei toiminu ku ponnistusvaihe oli kestäny jo 29 minsaa, napanuora kaulan ympärillä ja imukupilla piti auttaa.

4 lasta, siis 4 synnytystä, kaikissa puoli-istuvaponnistusasento, kaikissa puudutus vielä päällä, kun ponnistanut. Eka synnytyksessä tehtiin varalta pieni eppari (2tikkiä), toka synnytyksessä kätilö käski sievästi ponnistaa, 1 tikin pieni pintarepeämä. 3. ja4. synnytys, ei repeämiä, normaalisti ponnistettu.

Kirjan "synnytyskivun lievittäminen" mukaan synnytyksen aikana ammeessa olleiden synnyttäjien välilliha säilyy yleensä ehjänä. Lisäksi vedessä oleiluilla on koko joukko muita hyviä vaikutuksia synnytyksen kannalta, alkaen kipuja lievittävästä vaikutuksesta... Tuo on muuten hyvä ammattilaisten kirjoittama kirja luettavaksi kaikille synnytykseen valmistautuville :)

Ei taida ainakaan epiduraalilla olla vaikutusta. Mulla ei oo kummassakaan synnytyksessä ollu puudutusta ja oon silti revenny. Ponnistukset ollu molemmat noin 15 minuuttia. Tosin repeämät ollu vaan toisen asteen ja tokassa synnytyksessä 4 tikkiä..

Alkuperäinen kirjoittaja 2vk sitten synnyttänyt:
Kirjan "synnytyskivun lievittäminen" mukaan synnytyksen aikana ammeessa olleiden synnyttäjien välilliha säilyy yleensä ehjänä. Lisäksi vedessä oleiluilla on koko joukko muita hyviä vaikutuksia synnytyksen kannalta, alkaen kipuja lievittävästä vaikutuksesta... Tuo on muuten hyvä ammattilaisten kirjoittama kirja luettavaksi kaikille synnytykseen valmistautuville :)

kiitos vinkistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja 2vk sitten synnyttänyt:

kolmas syntyi vedessä. repesin silti. :whistle: vedessä en tosin ehtiny olla ku 15min.

muoks. onnea muuten. :flower:
ite synnytin nelosen 10.6. =)

Yhteistyössä