Mies on vastuussa siitä että tuntee rintani ja jokaisen pahkuran niissä ja ilmoittaa jos on jotain outoa ja uutta...
Toivottavasti tää oli vain vitsi, sillä minä ainakin haluan, että mies kohtelee rintojani seksin ja hellyyden vuoksi eikä siksi, että koska itse en viitsi tunnustella rintojani, niin siirrän vastuun omasta hyvinvoinnistani miehen hoidettavaksi. Jos rinnasta löytyisikin peukalonpään kokoinen kasvain, niin syyttäisitkö sitten miestäsi, kun hän ei huomannut kyhmyä ajoissa ja sen vuoksi syöpä on jo ehtinyt levitä???
Minä en ainakaan osaa ajatella, että naisten terveydestä huolehtiminen olisi ahdistelua tai syyllistämistä siitä, että on nainen ja näinollen mahdollinen rintasyövän tai gynekologisten syöpien kantaja. Päinvastoin minä pidän sitä etuoikeutena, että meidän maassamme on vapaus valita, että osallistuuko näihin palveluihin vai ei. Suurimmassa osassa maailman valtioita tällaisia etuoikeuksia ei ole.
Selvennykseksi sanottakoon, että itselläni on kaksi lasta ja sen vuoksi olen käynyt kaikissa sikiöseulonnoissa ja neuvolatarkastuksissa. Olen myös käynyt jo kerran kunnallisessa PAPA-seulonnassa 35-vuotta täyttäneille. Fakta on, että joka 10. nainen sairastuu Suomessa joskus elämänsä aikana rintasyöpään, joten on hyvä, että valistusta jatketaan.
Valistuksesta sen verran, että luin erään lehtijutun äideistä, jotka saivat vammaisia lapsia runsaan alkoholinkäytön takia. Eräskin nainen oli järkyttynyt, eikä tajunnut, että myös tavallinen keskikalja raskauden alussa voi aiheuttaa peruuttamattomia vaikutuksia lapsen älyyn. Minulle itselleni on itsestäänselvää, että raskausaikana ei käytetä mitään päihteitä, mutta silti se viesti ei mene kaikille perille. Ihan taatusti on myös naisia, jotka jättävät menemättä PAPA-seulontoihin yms ja kun myöhemmin joku tällainen nainen sairastuu, niin hän ihmettelee, että ei hän tajunnut ja miks mulle aina käy näin...
Mielestäni miehet suhtautuvat suurimmaksi osaksi tosi vastuuttomasti kehoonsa. Ylipaino on miehillä yleisempää ja vakaviakin vaivoja kärsitään pitkään, jotta ei vaan tarvitse mennä kuuntelemaan lääkärin saarnoja. Jos ei naisten rintojen tai alapään esittely gynelle ole kovin kivaa, niin ymmärrän, ettei mieskään kovin riemumielin halua mennä eturauhastaan esittelemään lääkärille (tutkimus tehdään peräsuolen kautta...).