Näkikö meidän tyttö unta yöllä vai mitä hän oikein näki??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelästynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";23975874]Ihan oikeasti. Osaako täällä kukaan vastata kunnolla? Meillä kävi näin ja mua ihmetyttää.[/QUOTE]

Kyseessä on kauhukohtaus. Minulla oli vastaavia pienenä. Älkää antako lapsen katsella pelottavia lastenohjelmia, ei pelottavia satuja ja muutenkin pitäkää perhe-elämä tasaisena ja rauhallisena.

[QUOTE="aloittaja";23976813]öööö... miten? Käytän nyt firefoxia, mutta yleensä exploreria. Miten sitten etsin kirjanmerkeistä? Joo tiedä, avuton olen :/[/QUOTE]

Painat hiiren oikeeta nappia ja valihet sieltä : lisää kirjanmerkkeihin.

Sit kun ehit sitä: vasemmassa ylälaidassa on tiedosto, muokkaa, ... , kirjanmerkit.

Avaat sen kirjanmerkit ja siellä on tää sivu.

Kokkeile ekaks, että varmasti toimii, ennen kuin suljet tän sivun.

Mun lapseni oli jotain 6-vuotias, ja aivan täysin hereillä, kun juoksenteli edeltäkäsin keinulle, maalla, jossa lähimpiin naapureihin on matkaa satoja metrejä. Keinu siis oli kauempana, ja edessä oli puita, joten sinne asti minä en nähnyt. Mutta tyttö tuli takaisin, ja kertoi hämmentyneenä, että keinussa oli joku tyttö.
Mutta eihän siellä tietenkään ketään ollut.. Eikä luonnollisestikaan olisi voinut poistua huomaamattamme, toiseen suuntaan on vain metsää kilometrikaupalla.

En muista oliko samana päivänä, mutta aika lähellä kuitenkin ajallisesti, kun menin erään sukulaismiehen kanssa erääseen varastoon antamaan hänelle erään työkalun sieltä.
Lapset jäivät pihalle erään toisen aikuisen kanssa. Tämä lastenkasvatuksen ja -suojelun ammattilainen oli erittäin huolissaan lapseni käytöksestä. Lapsi oli kuulemma alkanut hokea: "Äiti ei saa mennä tuon miehen kanssa tuonne, tuo on paha mies, se on paha mies, ei äiti saa mennä"
No olinhan minäkin jonkin aikaa hiukan huolissani lapsen mielenterveydestä, mutta onneksi näitä outoja kohtauksia ei ole tapahtunut sittemmin. Mutta olisihan tuo kiva tietää kuinka yleisiä tuollaiset valveunet ovat.

Painat hiiren oikeeta nappia ja valihet sieltä : lisää kirjanmerkkeihin.

Sit kun ehit sitä: vasemmassa ylälaidassa on tiedosto, muokkaa, ... , kirjanmerkit.

Avaat sen kirjanmerkit ja siellä on tää sivu.

Kokkeile ekaks, että varmasti toimii, ennen kuin suljet tän sivun.

Kiitos, löysinkin jo sen. Painoin tuolta ihan ylhäältä vasemmalta Firefox-painiketta niin sieltä löytyi Bookmarks. Tallensin sinne.

Kyseessä on kauhukohtaus. Minulla oli vastaavia pienenä. Älkää antako lapsen katsella pelottavia lastenohjelmia, ei pelottavia satuja ja muutenkin pitäkää perhe-elämä tasaisena ja rauhallisena.

Juu pelottavia ohjelmia ja satuja meillä ei katsota/lueta. Mutta tuli nyt mieleeni, että me miehen kanssa kyllä riideltiin illalla ja myös lasten mentyä nukkumaan :( (siis niin, että lapset olivat jo nukahtaneet, kävin katsomassa). Voi itku, tuokohan se nyt vaikutti :( Kiva olo...

[QUOTE="määvaan";23976868]Mun lapseni oli jotain 6-vuotias, ja aivan täysin hereillä, kun juoksenteli edeltäkäsin keinulle, maalla, jossa lähimpiin naapureihin on matkaa satoja metrejä. Keinu siis oli kauempana, ja edessä oli puita, joten sinne asti minä en nähnyt. Mutta tyttö tuli takaisin, ja kertoi hämmentyneenä, että keinussa oli joku tyttö.
Mutta eihän siellä tietenkään ketään ollut.. Eikä luonnollisestikaan olisi voinut poistua huomaamattamme, toiseen suuntaan on vain metsää kilometrikaupalla.

En muista oliko samana päivänä, mutta aika lähellä kuitenkin ajallisesti, kun menin erään sukulaismiehen kanssa erääseen varastoon antamaan hänelle erään työkalun sieltä.
Lapset jäivät pihalle erään toisen aikuisen kanssa. Tämä lastenkasvatuksen ja -suojelun ammattilainen oli erittäin huolissaan lapseni käytöksestä. Lapsi oli kuulemma alkanut hokea: "Äiti ei saa mennä tuon miehen kanssa tuonne, tuo on paha mies, se on paha mies, ei äiti saa mennä"
No olinhan minäkin jonkin aikaa hiukan huolissani lapsen mielenterveydestä, mutta onneksi näitä outoja kohtauksia ei ole tapahtunut sittemmin. Mutta olisihan tuo kiva tietää kuinka yleisiä tuollaiset valveunet ovat.[/QUOTE]

Hyh, tuosta ekasta tuli mieleeni yksi elokuva, jonka näin vähän aikaa sitten. Siinä perhe muutti taloon ja heidän tyttönsä "näki" toisen tytön kiikkumassa pihan kiikussa. Ja eihän se sitten ollutkaan kiva pikku tyttö... :(

Entäs tuo toinen juttu sitten, jos lapsesi aisti tästä miehestä jotain? Onko tiedossa millainen ihminen hän on?

[QUOTE="aloittaja";23977045]Hyh, tuosta ekasta tuli mieleeni yksi elokuva, jonka näin vähän aikaa sitten. Siinä perhe muutti taloon ja heidän tyttönsä "näki" toisen tytön kiikkumassa pihan kiikussa. Ja eihän se sitten ollutkaan kiva pikku tyttö... :(

Entäs tuo toinen juttu sitten, jos lapsesi aisti tästä miehestä jotain? Onko tiedossa millainen ihminen hän on?[/QUOTE]
No en tiedä, kuinka hyvä ja rehellinen, mutta ainakin elämässään menestynyt, sellainen yhden sortin liikemies. Tietty saattaa olla, että lasta jopa pelotti tuollainen äänekäs johtaja/liikemiestyyli, harvemmin varmaan senkaltaisia ihmisiä tavannut..
Lapsi ei kuitenkaan ollut aiemmin tavannut kys. sukulaista, kuin ehkä kerran vauvana jotain minuutin ajan..
En tiedä, mitä tää "lastenkasvatuksen ammattilainen" epäili, lapseni mielenterveyttä, vai jotain aiempaa hyväksikäyttöä tuon sukulaisen taholta, mutta jälkimmäinen ei siis mitenkään mahdollista.

[QUOTE="aloittaja";23977045]Hyh, tuosta ekasta tuli mieleeni yksi elokuva, jonka näin vähän aikaa sitten. Siinä perhe muutti taloon ja heidän tyttönsä "näki" toisen tytön kiikkumassa pihan kiikussa. Ja eihän se sitten ollutkaan kiva pikku tyttö... :(
[/QUOTE]

Silloin yritinkin kysellä vähän miltä lapsi näytti, ja jotenkin sain mielikuvan sellaisesta vanhanaikaiseen vaaleaan mekkoon pukeutuneesta lettipäästä ;D Saatoin kyllä kysymyksineni olla "hiukan" johdatteleva ;D
Tyttö oli itse älyttömän hämmästynyt, kun keinussa ei toisella kertaa ollutkaan ketään, ja kun asiasta kyselin vielä jonkin aikaa myöhemmin, meni jotenkin vaikeaksi ja hämilleen, että "taisin keksiä sen".

[QUOTE="määvaan";23977370]Silloin yritinkin kysellä vähän miltä lapsi näytti, ja jotenkin sain mielikuvan sellaisesta vanhanaikaiseen vaaleaan mekkoon pukeutuneesta lettipäästä ;D Saatoin kyllä kysymyksineni olla "hiukan" johdatteleva ;D
Tyttö oli itse älyttömän hämmästynyt, kun keinussa ei toisella kertaa ollutkaan ketään, ja kun asiasta kyselin vielä jonkin aikaa myöhemmin, meni jotenkin vaikeaksi ja hämilleen, että "taisin keksiä sen".[/QUOTE]

Yritti siis vähän juksata äitiä silloin ;)

aloin googlata huvikseni, ja kummitukset näyttävät pitävän keinuista:)
http://www.youtube.com/watch?v=IjfPNNAbXCM
http://www.youtube.com/watch?v=EyB6PxUH9ps&NR=1

[QUOTE="aloittaja";23977417]Yritti siis vähän juksata äitiä silloin ;)[/QUOTE]

no mä en oikein jaksa uskoa, niin hämillään tyttö itse oli silloin ei siellä ketään ollutkaan.
Ja kun toi toinen outo kohtaus oli samoihin aikoihin, ajattelin että ehkä jotain ikään liittyvää mielikuvituksen laukkaamista, kun ei sittemmin ole mitään kummallista esiintynyt.

Minulla mies on nähnyt öisin ties mitä hahmoja ja mörköjä koko ikänsä. Saattaa huudella, käveleskellä ja siirrellä huonekaluja. Hänelle voi jopa jutella, niin että hän vastailee ja aamulla usein muistaa, mitä on tehnyt ja nähnyt. Mutta tosiaan aina liittyy uniin ne jutut, eli unien piikkiin pistäisin tuonkin tapahtuman :)

[QUOTE="aloittaja";23975960]Juu, kiitos siis näistä viesteistä :) Enkä tosiaan näyttänyt pelästymistäni tytölle. Näytin vaan kädelläni sängyn alle ja sanoin, että katsopa ei siellä ole mitään, näit vain pahaa unta. Rauhoittelin ja tyttö nukahti. Mutta sitten sitä alkaa itsellä mielikuvitus laukata :ashamed:[/QUOTE]

Eihän tuossa ole edes mitään pelästymistä. Lapset eivät pysty erottamaan unia ja mielikuvitusta todellisuudesta yhtä hyvin kuin aikuiset. Aikuinenkin on joskus unen ja valveen rajamailla vähän ihmeissään, että onko tämä totta vai unta.

Toisilla ihmisillä on vaan eläväisempi unennäkö kuin toisilla. Tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät juuri ikinä muista uniaan, tai jos muistavat niin unet ovat todella tylsiä. Itse taas olen lapsesta asti nähnyt todella monimutkaisia, pitkiä ja kummallisia unia, joista toiset saattavat olla hyvinkin jännittäviä tai pelottavia. Muistan jopa joitain lapsuuteni unia vielä nyt nelikymppisenä, niin voimakkaita kokemuksia ne olivat.

Vielä nyt aikuisenakin jos olen nähnyt pelottavaa unta, menee hyvä tovi ennenkuin saan itseni siitä irti ja pystyn nukahtamaan uudestaan. Pelkäsin lapsena kovasti pimeää ja nukkumaanmenoa, koska unet olivat niin voimakkaita. Jos lapsesi unioirehdinta jatkuu, voisiko hänelle harkita pientä yövaloa tai vastaavaa? Semmoista lohtuvaloa.

Tiedän, että toiset ovat sitä mieltä, että sellainen vain lietsoo unien pelkoa, mutta itse olin lapsena hyvin ahdistunut kun vanhempani eivät antaneet nukkua valot päällä. Eivät he tietenkään halunneet minua rääkätä, eivät vain ymmärtäneet kuinka paljon minä tosiaan niitä olemattomia pelkäsin. Ja minua jotenkin hävetti siitä puhua.

Toisaalta ylivilkkaasta unimaailmastani on minulle myös iloa, koska välillä näen niin hauskoja seikkailu-unia että on kuin olisi ilmaisissa elokuvissa ollut :D

Mutta sen verran olen oppinut mielikuvitustani varomaan, että en lue mitään kovin jännittävää iltaisin, koska se helposti siirtyy suoraan uniin, ja esim kauhuelokuvia en katso koskaan.

Joo ja tuohon jonkun kertomaan, että on nähnyt kuolemaunia jotka ovat toteutuneet, niin minä olen uneksinut mm sisareni, isoisäni, muutaman ystäväni ja omat kuolemani. Ja sokerina pohjalla, erään henkilön tapon jonka itse suoritin ;) Turha lienee mainitakaan että ollaan kaikki vielä hengissä...

[QUOTE="aloittaja";23979124]Eikös sekin ole rauhoittelua kun näyttää, että katsopas ei täällä ole mitään?[/QUOTE]

Ai mä luulin että sä siel konttailit ja kurkit sängyn alle kun kyselit "Tännekö se meni?"tms. Mutta hyvä vaan että pysyit rauhallisena. Mä itse olen todella vilkas joskus unissani, jos olen syönyt myöhään jotenkin raskaasti ja liikkunut heikosti, niin olen ihan superaktiivinen unissani. Puhun, säpsähtelen, herättelen muita ja jopa liikun unissani.

Tyttö ainakin kovassa kuumeessa näki ja kuuli ihan outoja. Johtui varmaan kuumeesta koska kuuli muka jotain kovaa musiikkia. Ja meillä siis oli ihan hiljaista. Hoki vain että "mitä toi kova musiikki on" ja itki. Tyttö 7-v.
Poika 5-v. oli myös kipeänä erään kerran. Kuulin huoneesta niinkuin itkua ja menin katsomaan. Luulin että on nähnyt painajaista ja itkee. Mutta siellä se istui ja taputteli sänkyä ja sanoi jotain "piip piip piip" ja nauroi täysillä :D Mä sitten kysyin että oletko hereillä, poika siihen että "olen olen". Toisteli koko ajan jotain ihme sanoja ja nauroi silmät pyöreänä mulle. Kikateltiin siinä tovin yhdessä kun se oli niin hassu mutta kummallinen. Pää oli märkä hiestä ja kun sanoin että "sullahan on ihan hiki päässä" niin se alkoi toistaa "hiki viki hiki viki" ja taas kauhea nauru :D Olin kyllä revetä naurusta. Lopulta sain pojan nukkumaan.
Aamulla kysyin muistiko se heränneensä ja nauraneensa niin eipä muistanut.

Minullakin oli pienenä noita kauhukohtauksia, oli aika rankkaa äidillä ja isillä herätä lähes joka yö rauhoittelemaan minua. Oli todella vahva mielikuvitus ja on yhä... Kaikesta lukemastani, kokemastani ja näkemästäni vedän sitten juonenpätkiä uniini :). Toissayönä heräsin omaan hihitykseeni ja pelästyin. Se oli oikeasti aivan häiriintyneen kuuloista naurua. Päivällä kun sitten kysyin mieheltäni että oliko hän herännyt nauruuni, vastaus oli myöntävä. Olin kuulemma toistellut hetken kiihkeästi kuiskaillen että hassua, hassua... Hämärää, mikäköhän sekopää olin siinäkin unessa? Ja harva se viikko herään myös omaan itkuuni tai painajaiseen. Rankkoja öitä siis :-)

[QUOTE="hmm";23982391]Minulla mies on nähnyt öisin ties mitä hahmoja ja mörköjä koko ikänsä. Saattaa huudella, käveleskellä ja siirrellä huonekaluja. Hänelle voi jopa jutella, niin että hän vastailee ja aamulla usein muistaa, mitä on tehnyt ja nähnyt. Mutta tosiaan aina liittyy uniin ne jutut, eli unien piikkiin pistäisin tuonkin tapahtuman :)[/QUOTE]

Kuulosti niin mun omilta touhuiltani, että oli pakko kommentoida! :D Mä nään myös ihan hurjia painajaisia, oon nähnyt lapsesta asti. Ihan siis, kun itse tunnen olevani jo hereillä niin näen vielä outoja asioita, ja kuolleita sukulaisia yms. Uskon siis, että ap:n tyttö on kova unen näkijä, ei sen vaarallisempaa.

Juuri samanikäisenä (6v) näin tuollaisia todentuntuisia unia, joissa joku tuli huoneeseeni (usein pieni pyöreä mieshahmo) ja heitteli jotain minua kohti (esim. autoradioita kerran :) ). Näin niitä yhdessä vaiheessa tosi usein enkä vieläkään tiedä, mistä ne silloin johtuivat. Ajan myötä jäivät pois enkä sen jälkeen ole sellaisia koskaan nähnyt. Liittyivät siis siihen ikävaiheeseen. Kerran jopa näin, kun äitini käveli tämän miehen läpi tullessaan huoneeseeni....

Yhteistyössä