Näköjään päiväkodissa tungetaan kaikki kuivauskaappiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Meneekö tuossa linkouksessa se kosteussuoja jotenkin piloille,ettei siis pidä enää vettä,vai tuleeko siitä pelkkä "kosmeettinen haitta"? Saako sitä enää mitenkään suoraksi?

Sitä en tiedä, mutta kun olen ostanut kosteussuojaa lapsille tai itselleni niin myyjät ovat sanoneet että ei linkousta mielellään. Kai se kosteussuojakalvo irtoaa kankaasta tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja LH:
Ja mihin muualle niitä asettelisi kuivumaan päiväkodissa kuin kuivauskaappiin.

Mun muksujen pk:ssa on eteinen, tuulikaappi. Siellä on sellainen pyykkipoika-kuivausteline missä hanskat roikkuu kuivumassa, ja kuivuvatkin nopsaan, koska eivät ole läpimärkiä (kosteussuojan ansiosta).

No sellainen meidänkin päiväkodissa on.

Alkuperäinen kirjoittaja LH:
Hommaa sitten kuule niin monet Jonathan hanskat, Reimatec hanskat, Elle-hanskat, Benetton hanskat, Burberry hanskat ym että ei tarvitse hoitajien sinne kaappiin niitä kuivumaan laittaa. Eli joka uloslähdölle uudet kuivat hanskat jos ei niitä kerran saa edes puoleksi tunniksi +40 asteen kuivaukseen laittaa.

Inhottava nimittäin tunkea kenenkään kakaran kuraisia ja märkiä hanskoja niiden lokeroihin tai muualle, ne haisevat märkinä ihan uitetulta ajokoiralta.

Ja mihin muualle niitä asettelisi kuivumaan päiväkodissa kuin kuivauskaappiin.

Yks vaihtoehto olisi erinomainen eli kaikki hanskat jätetään ulos joita ei saa kuivauskaappiin laittaa. Eiväthän ne kerta kosteutta päästä sisäleen niin olkoon pinnaltaan ja kaiken päivää märkinä

Kuten jo kerroin, meillä ei ole mitään kalliita tai hienoja vaatteita. Ja varahanskatkin löytyy eli kahdet tavalliset, joten sen puoleen ei tarvitsisi kaappiin laittaa, vaan olisi molemmilla ulkoiluille omat. Vedenpitävät hanskat olen tähän asti pitänyt kotona ja niin taidan tehdä jatkossakin, koska olen niin köyhä, ettei ole varaa jatkuvasti ostaa kalliita vaatteita.

Kyllä se vaan on pakko laittaa ne kaikki vaatteet kuivauskaappiin, sillä harva vanhempi tuo kaksia ulkovaatteita päiväkotiin. En ainakaan itse haluaisi laittaa lapsille niitä läpimärkiä vaatteita iltapäivällä päälle, mieluummin puen ne kuivauskaapissa olleet kuivat. Ei nuo nykyiset ulkopuvut ja kurahousut ehdi kuivua huoneenlämmössä siinä kolmessa-neljässä tunnissa, mikä päiväkodin ulkoilujen välinen aika on.

Sitä en tiedä, mutta kun olen ostanut kosteussuojaa lapsille tai itselleni niin myyjät ovat sanoneet että ei linkousta mielellään. Kai se kosteussuojakalvo irtoaa kankaasta tms.

Luulisi ihan vaatteen pesuohjeissa olevan merkintä "ei linkousta", mikäli linkous on haitaksi. Yleensähän ne pesuohjeet laitetaan liiankin varovaisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja nitau:
Kyllä se vaan on pakko laittaa ne kaikki vaatteet kuivauskaappiin, sillä harva vanhempi tuo kaksia ulkovaatteita päiväkotiin. En ainakaan itse haluaisi laittaa lapsille niitä läpimärkiä vaatteita iltapäivällä päälle, mieluummin puen ne kuivauskaapissa olleet kuivat. Ei nuo nykyiset ulkopuvut ja kurahousut ehdi kuivua huoneenlämmössä siinä kolmessa-neljässä tunnissa, mikä päiväkodin ulkoilujen välinen aika on.

Kyllä ne vaan ehtii kuivua tuulikaappi-eteisessä, kun eivät ole läpimärkiä (kosteussuojattu vaatehan ei päästä vettä läpi) vaan ainoastaan pinnasta märkiä. Pesukoneesta tuleva läpimärkä haalarikin kuivuu noin kuudessa tunnissa ihan tavallisessa kylppärissä, joten pinnasta märkä (vuori kuiva) puku kuivuu taatusti puolet nopeammin, etenkin tuulikaapissa ollessaan.

Ja jos taas haalari on läpimärkä, ei se pidä enää kosteutta (jos on koskaan pitänytkään), ja peli on joka tapauksessa jo menetetty, eli puvun voi laittaa kuivauskaappiin :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Luulisi ihan vaatteen pesuohjeissa olevan merkintä "ei linkousta", mikäli linkous on haitaksi. Yleensähän ne pesuohjeet laitetaan liiankin varovaisiksi.

Niinhän sitä luulis, mutta näin myyjät ovat sanoneet. On vissiin tullut palautuksia kun vaate onkin ollut rytyssä ekan pesun ja linkouksen jälkeen.

Niinhän sitä luulis, mutta näin myyjät ovat sanoneet. On vissiin tullut palautuksia kun vaate onkin ollut rytyssä ekan pesun ja linkouksen jälkeen.

Miksikähän sitten esim.meillä ei ole rypistynyt,kaverilla on,samanlaista kangasta,samanlailla pesty ja lingottu myös...?Mutta onpa hyvä tietää,mistä tuo johtuu,ei tarvi enää ihmetellä =) Pitää jättää sitten tästä lähtien linkoamatta.Ei ole ikinä tullut mieleen,ettei saisi... Kiitos Ravistettava!

Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:
Miksikähän sitten esim.meillä ei ole rypistynyt,kaverilla on,samanlaista kangasta,samanlailla pesty ja lingottu myös...?Mutta onpa hyvä tietää,mistä tuo johtuu,ei tarvi enää ihmetellä =) Pitää jättää sitten tästä lähtien linkoamatta.Ei ole ikinä tullut mieleen,ettei saisi... Kiitos Ravistettava!

Minusta vaatteen pitää kestää pesu nillä ohjeilla, jotka lapussa on. Jätäpä nimittäin linkoamatta esim. puuvillavuorinen Jonathan- tai Remu-haalari, niin sitä ei välttämättä käytetä vielä seuraavana päivänäkään...

Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:

Ollos hyvä :D
Ei mullekaan tullut mieleen, ja olin kyllä lingonnut, ennen kun olin urheilukaupassa ostamassa kosteussuoja-asua ja kuulin tuosta. Seuraavaksi kuulin saman asian lastenvaateliikkeen myyjältä. Sitten lopetin linkoamisen :)

Minusta vaatteen pitää kestää pesu nillä ohjeilla, jotka lapussa on. Jätäpä nimittäin linkoamatta esim. puuvillavuorinen Jonathan- tai Remu-haalari, niin sitä ei välttämättä käytetä vielä seuraavana päivänäkään...

Niin minustakin, mutta en viitsi alkaa arpomaan ainakaan omien lasteni kohdalla, että kestääkö puku linkousta vai meneekö se pilalle. Ehkä ihan kevyttä linkousta voisin käyttää jos kyseessä on puuvillavuorinen asu. Sekin tosin kuivuu nopsaan väärinpäin käännettynä.

Meillä on ainakin päiväkodissa sellainen kuivauskaappi jossa saa lämmön säädettyä esim. 30 asteeseen . Sillä lämmöllä kuivatetaan ne vaatteet jotka saa pestäkin esim. 30 tai 40 asteessa. Luulis ettei siitä mitään haittaa voi olla.

Ei pk:ssa kukaan ehdi haalareitten hoito-ohjeita tankkaamaan,hyvä kun henkilökuntapulan vuoksi ehtivät perushoidon lapsille antaa.Näin on ihan yleisesti koko maassa,e-suomi poikkeuksena(osittain).Ja Ravistettavalle vielä, tiedätkö mikä on tuulikaappi?

Alkuperäinen kirjoittaja jill:
Ei pk:ssa kukaan ehdi haalareitten hoito-ohjeita tankkaamaan,hyvä kun henkilökuntapulan vuoksi ehtivät perushoidon lapsille antaa.Näin on ihan yleisesti koko maassa,e-suomi poikkeuksena(osittain).Ja Ravistettavalle vielä, tiedätkö mikä on tuulikaappi?

Minun tyttäreni pk:ssa tuulikaapissa käy sellainen lämmin ilmavirta koko ajan, kyllä siinä aika hyvin vaatteet kuivuvat.

meidän päikkärissä lapset laittavat itse vaatteensa kuivumaan, ihan kun matalalla on nuo henkarit ja telineet mihin hanskat laitetaan. eteinen on niin ahdas (lapsia huomattavasti enemmänmihin tilat suunniteltu) että ei kosteussuoja haalareill ja sit muille ole yksinkertaisesti eri tiloja.

Yhteistyössä