Näköjään teillä menee virpominen ja noidat sulavasti sekaisin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Virpojat tulevat virpomisellaan toivottamaan siunausta ja karkottamaan pois pahoja henkiä ja noitia :D Eihän silloin voi noidaksi pukeutua jos ajaa noitia pois :D

Eli on ristiriitaista ja tosi hassua että virpomassa käydään noidaksi pukeutuneena! Idän ja lännen perinteet risteytyneet keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Virpojat tulevat virpomisellaan toivottamaan siunausta ja karkottamaan pois pahoja henkiä ja noitia :D Eihän silloin voi noidaksi pukeutua jos ajaa noitia pois :D

Eli on ristiriitaista ja tosi hassua että virpomassa käydään noidaksi pukeutuneena! Idän ja lännen perinteet risteytyneet keskenään.
Näinpä. Luultavasti siitä syystä, että idän ja lännen ihmiset ovat risteytyneet keskenään.

Juu tiedetään, tiedetään ! Täällä EP:llä trullit liikkuvat vasta ensi lauantaina. Mun lapsuudessa toivotimme ovelta vain hyvää pääsiäistä ja saimme palkan. Nykyään kuitenkin täälläkin odotetaan virpomavitsaa ja siitä annetaan se palkkio, joten perinteet on iloisesti sekoitettu. (Kertoo ehkä myös aikamme materialismista)

Höpö, höpö!

Alunperin on noiduttu hyviä taikoja ja virpomalla toivotettu hyvää vuotta. Ja sitten tuli kristinusko ja poimi osan tavoista ja sulautti omiin juttuihinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Höpö, höpö!

Alunperin on noiduttu hyviä taikoja ja virpomalla toivotettu hyvää vuotta. Ja sitten tuli kristinusko ja poimi osan tavoista ja sulautti omiin juttuihinsa.

Aivan. Virvon varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuueks... eihän tuossa mitään noitumista ole!

Sehän on pelkkää lasten viihdettä nykyisin, vaikkakin perinteet tulevat jostain kaukaa ja ovat vähän sekoittuneet: http://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4%C3%A4si%C3%A4isnoita

Höpö, höpö!

Aivan. Virvon varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuueks... eihän tuossa mitään noitumista ole!

Onhan. Tavallaan. Siis taikojen tekeminenhän on noituuksien tekemistä, siis noitumista. Ja tuolla yritetään hyvällä taialla taata hedelmällinen vuosi.

Mistä on saatu päähän, että noita on paha? :o

Höpö, höpö!

Onhan. Tavallaan. Siis taikojen tekeminenhän on noituuksien tekemistä, siis noitumista. Ja tuolla yritetään hyvällä taialla taata hedelmällinen vuosi.

Oisko taas jotain kristittyjen peruja?
Mua ainakin riepoo se että noidat ja noituus heti yhdistetään pahuuteen, saatanaan jne :/

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Höpö, höpö!

Oisko taas jotain kristittyjen peruja?
Mua ainakin riepoo se että noidat ja noituus heti yhdistetään pahuuteen, saatanaan jne :/

Kirkko yhdisti noidat pahuuteen kitkeäkseen pois kristinuskonnottomia eli kirkon mielestä pakanallisia perinteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja möö:
Juu tiedetään, tiedetään ! Täällä EP:llä trullit liikkuvat vasta ensi lauantaina. Mun lapsuudessa toivotimme ovelta vain hyvää pääsiäistä ja saimme palkan. Nykyään kuitenkin täälläkin odotetaan virpomavitsaa ja siitä annetaan se palkkio, joten perinteet on iloisesti sekoitettu. (Kertoo ehkä myös aikamme materialismista)

Näinpä, mä olen jo monena vuotena ostanut tulppaaneja ja lapset ovat vain toivotelleet Hyvää Pääsiäistä ja antaneet yhden tulppaanin. Tästä on varmaan luovuttava sen jälkeen kun lähtevät itse matkaan, nyt rutisioille olen sanonut ettei ne mitään virpojia ole vaan trulleja, ota vähän selvää asioista. Käymme vain tutuilla.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
no siis mun oppien mukaan noidat on pahoja.
jostainhan ne voimansa saa,tuskin Jumalalta ainakaan.
saatananpalvojiin ne sekoitetaan usein,mutta niitähän ne eivät ole.
noitia on edelleen olemassa kyllä.

Mut säpä ootkin hihhuli.

Hmmm. Jos sinulle on noin opetettu, se ei kuitenkaan ole ehdoton totuus. :)

Ehkäpä voima on meissä kaikissa, noidat vain osaavat sitä käyttää.

Hmmm. Jos sinulle on noin opetettu, se ei kuitenkaan ole ehdoton totuus. :)

Ehkäpä voima on meissä kaikissa, noidat vain osaavat sitä käyttää.

ei mulle kukaan erikseen oo opettanu,mutta mitä noita on lukenu entisten noitien kirjoja jne.
eikä sitä totuutta taas täällä palstalla kukaan tiedäkkään,jos ei sitten noitaa täältä löydy.

ei mulle kukaan erikseen oo opettanu,mutta mitä noita on lukenu entisten noitien kirjoja jne.
eikä sitä totuutta taas täällä palstalla kukaan tiedäkkään,jos ei sitten noitaa täältä löydy.

Minusta vain on mukava miettiä erilaisia teorioita... =)

Ja jos shamaani on noita, minä olen sellaisen oppipoika. Tai siis shamaaniharjoittelija.

Mut säpä ootkin hihhuli.

no mä nyt oon vaikka mikä,ja uskon kyllä Jumalaan..en silti missään hihhuloi.
sainpa tarpeekseni aikanaan uskovaisten toiminnasta.

Minusta vain on mukava miettiä erilaisia teorioita... =)

Ja jos shamaani on noita, minä olen sellaisen oppipoika. Tai siis shamaaniharjoittelija.

noidat on erittäin kiinnostavia.
kovasti niihin en ole perehtyny mutta kirjoja tosiaan lukenut paljon.
eikä mitään lasten noita kirjoja tai noidan käsikirjaa..

kai jotain parantajia sanotaan noidiksi? itse käsitän kumminkin noidan sellaisena "loitsujen" tekijänä. ei ne kaikki välttämättä suoraan pahoja ole,mutta tuskin hyviäkään.

noidat on erittäin kiinnostavia.
kovasti niihin en ole perehtyny mutta kirjoja tosiaan lukenut paljon.
eikä mitään lasten noita kirjoja tai noidan käsikirjaa..

kai jotain parantajia sanotaan noidiksi? itse käsitän kumminkin noidan sellaisena "loitsujen" tekijänä. ei ne kaikki välttämättä suoraan pahoja ole,mutta tuskin hyviäkään.

Kyllä. Itse asiassa käsite noita on kristinuskon peruja. Vanhojen luonnonkansojen keskuudessa on aina ollut ihmisiä, joilla on ollut tietämystä ja kykyä parantaa. Ovat osanneet esim käyttää luonnonlääkintää. Lisäksi heillä on ollut tietämystä selittää luonnonilmiöistä aiheutuvia tapahtumia. Tämän päivän "noitia" voisi olla esim lääkärit ja tiedemiehet.

Lisään vielä, että nämä shamaanit, poppamiehet, tietäjät tai millä nimellä heitä nyt kutsuukaan, olivat yhteisönsä arvostetuimpia henkilöitä. Kristinuskossa taas papisto halusi yhteisön arvostuksen itselleen ja nämä "noidat" olivat uhka papistolle.

Porukassa pitäisi aina olla sekä noita/noitia että virpoja/virpojia. Noidat tulisivat ovelle ensin ja toivottaisivat hyvää pääsiäistä, ja sitten tulisivat virpojat, jotka häätäisivät noidat pois ovelta ja antaisivat virpomisvitsat sekä lausuisivat lorun. :xmas:

Yhteistyössä