napanuora kaulan ympärillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hysteerikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hysteerikko

Vieras
Olisin kysellyt sellaisesta asiasta kuin napanuorasta vauvan kaulan ympärillä. Tiedän olevani hysteerikko, mutta pelkään sitä aivan kauheasti ehkä osittain siksi, että kaverin lapsi syntyi napanuora kaulan ympärillä ja hänelle katosi synnytyksen aikana kokonaan sydänäänet ja joutui suoraan teholle. Eli tiedättekö missä vaiheessa raskautta tuo napanuora yleensä kaulan ympärille kiertyy? Kävin noin viikolla 29 3D ultrassa ja siellä ei napanuora kaulan ympärillä ollut, mutta vauva on sen jälkeen kääntynyt pää alaspäin. Entä onko teillä nähty normaalissa ultrassa, jos napanuora kaulan ympärillä on ollut? Eikös silloin kun ulkokäännöstä tehdä niin tutkita myös se, ettei napanuora kaulanympärillä olisi ja tämähän tehdään ihan normaalilla ultralla? Jos normaalissa ultrassa on mahdollista nähdä tämä asia, niin suositelkaapa pääkaupunkiseudulta asiantuntevaa lääkäriä. Kaikkea sitä raskausaikana pelkää....

Kiitos kaikille jotka viitsivät vastata!!!

Hei, pahoittelen että en osaa vastata kysymykseesi, mutta halusin sanoa että et ole ainoa joka tätä miettii. Itse en ole edes raskaana - !!! - (vauvahaaveet korkealla) ja tämä asia askarruttaa silti ehkä eniten jo etukäteen.. Tiedän, ei pitäisi stressata turhaan tällaisilla kun ei ole edes raskaana, mutta minullekin on jäänyt ""kammo"" tästä. Uskon että ultraaminen ja asian varmistaminen että vauvalla kaikki ok auttaa rentouttamaan. Onnellista odotusta!

Kätilöltäni kuulin, että suurimalla osalla vauvoista on napanuora kaulan ympärillä, tai käden tai jalan.

Se riippuu siitä kuina tiukasti ja kuinka monta kertaa on siihen kiertynyt.

Meilläkin oli napanuora kaulan ympärillä mutta ei ollut silti ongelmia. On kuulemma todella tavallista. Riippuu todella sitten juuri siitä miten vauva on napanuoraan sotkeutunut.

Hei!

Meillä oli synnytykseen asti napanuora kaksi kertaa vauvan kaulan ympäri. Tämä huomattiin loppuvaiheessa, mutta se ei silloin auheuttanut kummempia toimenpiteitä. Asiaa seurattiin. Vauvalla oli kaikki hyvin. Synnytyksessä sydänäänet katosivat hetkeksi ja vauva otettiin seurantaan. Mutta nopeasti kaiken todettiin olevan vauvalla hyvin. Nyt jo aikuinen mies, jolla ei asiasta ole jäänyt mitään seurauksia.

Asian vaarallisuus riippuu tosiaan siitä miten tiukasti napanuora on kaulan ympärillä.

Esikoisellamme se oli tiukalla ja myös käsivarren ja rintakehän ympäri, mikä aiheutti sydänäänten laskuja ja sektion sekä yön teho-osastolla. Selvittiin säikähdyksellä ja tyttö on täysin terve yksivuotias!

Leikkauksen tehnyt lääkäri kertoi nähneensä synnytyksen, jossa vauvalla oli napanuora KUUSI(!) kierrosta kaulan ympärillä, mutta oli syntynyt ongelmitta.

Lisäys vielä:
Ennen esikoisen syntymää ehdittiin käydä yliaikaisultrassa, mutta siellä napanuoran kietoutumista ei huomattu. Sitä ei välttämättä näe, tai sitten se on voinut kiertyä vasta synnytyksen alettua.

Kiitos kaikille vastauksista! Päätin nyt sitten mennä parin viikon päästä käymään vielä uudelleen tuolla 3D ultrassa, koska siellä virtaukset ja napanuoran kiertymiset ainakin nähdään kunnolla. Ja koska vauva on minulla jo hyvin alhaalla ja kiinnittynyt, niin jos napanuora ei nyt ole kaulan ympärillä, niin ei siihen varmaan enää menekkään.

Vauvani kuoli kohtuun rv 30. Syynä hapenpuute, napanuora kietoutunut kaulan ympärille. Napanuoran kiertymistä ei lääkärien mukaan näe ultralla, joten sitä ei voi seurata. Ja vaikka voisinkin, niin sitä ei voi lähteä oikomaan pois kaulalta. Itse odottelen nyt toista vauvaa ja toivon, että se telmisi masussa rauhallisesti eikä liikaa temppuilisi napanuoran kanssa.

Olin tällä vikkolaa synnytysvalmennuksessa ja siellä käsiteltiin myös tätä aihetta. Siellä kätilö kertoi, että jos synnytyksessä huomataan, että napanuora on vauvan kaulan ympärillä, niin sitä voidaan yrittää pujottaa pään yli siinä vaiheessa kun pää on jo ulkona.
Napa nuora on hyvin venyvää ja joustavaa ""materiaalia"". Hätä tapauksissa napanuora voidaan katkaista jo tässä ulostulo vaiheessa.

On meillä odottavilla äideillä monta huolta ja murhetta jo tässä odotus aikana, eikä ne varmaan helpotu, kun vauva on saatu turvallisesti maailmaan.

Pienet lapset, pienet murheet ja isot lapset, isot murheet !

Onnellista ja turvallista odotus aikaa kaikille !

Itselläni tänään 23 raskausviikkoa täynnä :o)

Äläpäs hättäile! Esikoisellani oli napanuora 2 kertaa kaulan ympärillä ja kerran ruumiin ympärillä. Eikä käynyt kuinkaan vaikka kämmäsin itsekin. Kätilö sanoi että älä ponnista mutta ei selittänyt että miksi. No, minä olin väsynyt jo ja ajattelin että, enää et mene sinne takaisin, ja ponnistin. Niin lapsi ""lensi"" suoraan kuppiin napanuorineen päivineen, eikä käynyt kuinkaan. Kannattaa siis uskoa kätilöä ja napanuora saattaa olla TOSI pitkä niin kuin itsellä oli. Eihän se olisi muuten riitänyt kaikkeen tuohon!

Miksiköhän muakin on tämä asia alkanut pelottaa ihan viime päivinä? Kertoiko täällä joku jotain ikävää aiheeseen liittyen? Itse mietin vielä, että mitenköhän pahasti se meidän vauva siihen napanuoraan sotkeutuu, kun ainakin np-ultrassa kiemurteli ja sätkytteli siellä ihan miten päin vain...

mietinpä tota itsekkin, kun on masuasukki sen verran aktiivi, että varmasti onnistuu sekoilemaan napanuoraan (nyt rv28). no varmasti on kunnolla kiertynyt jos yhtään ottaa äidistään mallia! itse synnyin napanuora 3kertaa kaulanympäri kietoutuneena. olin kanssa ollu aika villivilma masussa asustellessani... täytyy vaan toivoa ja uskoa että kaikki menee parhainpäin. kun tässä ollaan aika avuttomassa asemassa, kun ei paljoa pysty vielä puuttumaan masumeuhkaajan metkuihin... siksi sitä kai niin murehtiikin kun ei oikein voi millekkään mitään.

Tytöllä oli syntyessään napanuora kaksi kertaa kaulan ympärillä, muttei siitä ollut mitään haittaa. Itselläni oli aikoinaan syntyessäni ihan samallalailla kaksi kertaa kaulan ympärillä. Olin kuulema ollut hiukka sinertävä, mutta kaikki meni kuitenkin hyvin.

Pojalla oli 3 kertaa kaulanympäri. Kokonaan syntyi, ennen kuin ottivat pois, sillä nuora oli tosi pitkä ja täydet pisteet sai poika. Eli mitään hapenpuutetta tai kuristumista ei tapahtunut.

Ei hätää. Napanuora on usein kietounut kaulaan ja kehon ympärille. On todella harvinaista, että siitä seuraa harmeja. Joskus sikiö on sukeltanut alkuvaiheessa napanuoran läpi eli tehnyt solmun. Tosi harvinaista ja sekin onnistuu,

Napanuorassa on pituutta, että se saa oikein hyvin pujotettua kaulasta ennenkuin loppuosa lapsesta syntyy. Jos on tiukkaa, napanuorat katkaistaan siinä kun pää on syntynyt.Siitä ei ole mitään merkittävää vaaraa. Kätilö näkee heti pään syntyessä mikä on tilanne ja tunnustelee sen asian ensimmäisenä.

Kaikenlaisia hyvin harvinaisia poikkeuksia tietenkin on, mutta luottakaa vaan ihan normaaliin synnytykseen. Poikkeukset ovat todella harvinaisia.Sairaalan henkilöstö osaa Suomessa hommansa.Lämpimät onnentoivotukset matkaa. Huoli pois.

meidän vauvalla oli napanuora 5x kaulan ympäri, kävin loppu vaiheessa usein ultrassa ja käyrillä, kun sydämen lyönneissä oli vähän heittelyä ja perätila. eivät huomanneet ollenkaan sitä napanuoraa, vaikka yritettiinkin kääntää ja syynättiin ""tarkkaan"". suunnitellulla sektiolla mentiin ja onneksi näin! Vauva oli aivan sinisen harmaa, sydämen lyöntien heittelyt loppui siihen kun syntyi. Huonosti olis käynyt jos olisin yrittänyt alakautta, toki siellä seurataan tarkkaan ja oltaisiin menty hätäsectioon ja tod.näk. teholle. Jäi asiasta jokseenkin pelkotila ja jos toinen siunaantuu niin pyydän saada section silloinkin.

joo tää on vissiin ihan normaali huolenaihe odottavien äitien keskuudessa. mäkin nimittäin sitä äitipolilla käydessäni tiedustelin kun ultrasivat, ja siellä lääkäri vastasi, että on ihan normaalia jos napanuora on kiertynyt vauvan kaulan ympärille esim. kolmekin kertaa. eli ainoastaan harvoissa (mutta valitettavissa :-( ) tapauksissa se sattuu kiertymään niin tiukkaan, että vauvalle käy ikävästi.

Alkuperäisessä viestissä ei kyllä kysytty mitään synnytykseen liittyvää. Sikiö voi kiertyä napanuoraan missä raskaudenvaiheessa tahansa. Koko raskautta ei voi seurata ultaralla. Vaikka edellisenä päivänä kaikki olisi hyvin, lapsi voi tempoa itsensä napanuoran ympärille vaikka jo seuraavana päivänä aina niistä viikoista lähtien, kun alkaa liikkua kunnolla. Eli täällä oli tuotu esiin yksi kokemus siitä, miten vauva oli menehtynyt kohtuun napanuorakomplikaation takia. Ne ovat harvinaisia tapauksia, mutta valitettavasti niitä aina tapahtuu vuosittain. Onneksi suurin osa raskauksita menee hyvin.

Hei!

Synnytin juuri itse tytön joka oli sotkeentunut omaan napanuoraansa. Napanuora oli 2 kertaa kaulan ympäri joten synnytystäni autettiin imukupilla. Raskauteni meni helposti eikä mitään ongelmia havaittu. Koko synnytys käynnistyi todella nopesti ja ponnistus vaihe keski n.15 min. Syyksi napanuoraan sotkeentumiselle oli se että se oli huomattavasti normaalia napanuoraa pidempi (112 cm). Minun tapauksessani sotkeentuminen tapahtui vasta ihan lopussa kun vauva oli tulossa ulos ja se näkyi siinä että aina kun ponnistin niin vauvamme sydänkäyrät laskivat alas. Mailma on kuitenkin ihmeitä täynnä ja saimme normaalin sairaalassaolon jälkeen lähteä terve tyttö kainalossa kotiin. Peljästyin kyllä kovin mutta osaan nyt varmasti nauttia lapsestani täysin rinnoin. Tsemppiä kaikille tuleville äideille älkääkä turhaan murehtiko tulevaa sillä ette juurikaan pysty vaikuttamaan synnytyksen kulkuun.

Olisin kysellyt sellaisesta asiasta kuin napanuorasta vauvan kaulan ympärillä. Tiedän olevani hysteerikko, mutta pelkään sitä aivan kauheasti ehkä osittain siksi, että kaverin lapsi syntyi napanuora kaulan ympärillä ja hänelle katosi synnytyksen aikana kokonaan sydänäänet ja joutui suoraan teholle. Eli tiedättekö missä vaiheessa raskautta tuo napanuora yleensä kaulan ympärille kiertyy? Kävin noin viikolla 29 3D ultrassa ja siellä ei napanuora kaulan ympärillä ollut, mutta vauva on sen jälkeen kääntynyt pää alaspäin. Entä onko teillä nähty normaalissa ultrassa, jos napanuora kaulan ympärillä on ollut? Eikös silloin kun ulkokäännöstä tehdä niin tutkita myös se, ettei napanuora kaulanympärillä olisi ja tämähän tehdään ihan normaalilla ultralla? Jos normaalissa ultrassa on mahdollista nähdä tämä asia, niin suositelkaapa pääkaupunkiseudulta asiantuntevaa lääkäriä. Kaikkea sitä raskausaikana pelkää....

Kiitos kaikille jotka viitsivät vastata!!!

Viimeksi muokattu:
Tuttu pelko. Esikon aikana en kovasti murehtinut. En jotenkaan vaan osannut, kaikki oli niin ihmeellistä :) Mutta nyt toista odottaessa on toisin... isoveljeni (33v.) syntyi napanuora yhdesti kietoutuneena kaulan ja yhdesti kehon ympärille ja hän on cp-vammainen. Olen joka päivä huolissani vauvan terveydestä. En tiedä miten esikon aikana olin niin rentona! Olisipa nyttenkin niin. Kävin ultrassa viime viikolla rv 26 liikkeiden vähyyden takia mutta kaikki oli hyvin ja lapsi otti vain rauhallisemmin. Kyselinkin paniikissa tuosta että miten ihmeessä tietää sen jos napanuora sotkeutuu vauvan ympäri tms. niin kätilö sanoi että hänen aikana melkeinpä jokainen äiti kysyny samaa. Ja sitä ei ultralla voi nähdä, paitsi jos käy 4d:ssä. Yksi merkki vakavammasta on liikkeiden selvä vähentyminen ja jos nuora on tiukastikin kiinni niin joskus se säteilee kipuna istukkaan eli vatsaan koskee erilailla kuin supistaessa. Nyt jotenkin hermoheikkona otan kaikki närästyskivutkin melkein haudanvakavana asiana... :( ei hyvä.

Meidänkin poika syntyi napanuora kaulan ympärillä, ja kaikki hyvin silti.

Kaikki odottajat pelkäävät jotain! Itse pelkäsin lapsella olevan jotain "vikaa" koska minulla oli edeltävästi toistuvia keskenmenoja. Kaikkea ikävää voi tapahtua, onneksi harvoin. Mutta sellasta se on lasten kanssa! Äitien huolet alkavat jo ennen lapsen syntymää.