Napanuora kaulan ympärille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
käsittääkseni on ihan tavallista,että napanuora on kaulan ympärillä sikiöllä eikä aiheuta ongelmia kuin harvoin tai ehkä synnytyksessä...
en vaan pääse mitenkään tästä asiasta nyt eroon ja pelkään asiaa kokoajan :(
 
kaikenlaista voi pelätä, napanuoraan voi tulla solmu ja veri lakata kiertämästä.. istukka voi irrota jolloin vauva kuolee hapenpuutteeseen ja sinä verenhukkaan. sinä voit saada raskausmyrkytyksen joka on niin oaha että vie hengen.

napanuoran kiertyminen kaulan ympäri on noinnverrattuna aika kevyttä kamaa. raskaus on vaarallinen sekä lapsellemja äidille. sitte ku se lapsi syntyy niin sittepä siitä vasta huolta onkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jennan unelma
Juu, se voi olla myös jalan tai käden tai joskus mahankin ymprärillä. On ihan normaalia, katsos kun terve vauva tuppaa liikkumaan siellä mahassa.

Ei ehkä kannata kauhean suurta stressiä kehittää yhdentekevistä asioista, sitten kun lapsi on jo maailmassa on niitä oikeitakin vaaroja ihan tarpeeksi.
 
Meillä esikoisella oli napanuora kiertyneenä kaulan ympäri x 1, mutta synnytyksessä se huomattiin ja sitä liikutettiin niin että ei kiristä, eikä ongelmia aiheutunutkaan. Toisella lapsella oli napanuorassa solmu, mutta onneksi napanuoralla oli sen verran mittaa, että ei ollut mennyt niin piukkaan et olis ollu vakavia seurauksia.

Käsittääkseni tämän tyyliset jutut ovat melko yleisiä ja onneksi usein vaarattomiakin. Toki aiheuttavat myös vahinkoa ja voivat olla vaaraksi vauvan hengelle. Mutta on asioita joille ei voi mitään vaikka kuinka murehtisi. Yritä nauttia raskaudestasi ja keskittyä oleellisempiin asioihin =)
 
Tää on paras selitys mitä olen kuullut. Ota puutarhaletkua jossa on vettä (= napanuora ja verenkierto) ja yritä saada se solmuun. Aika mahdotonta saada tiukkaan.
 
Jos Xxx viittasit tekstiini, niin se oli kyllä kätilö joka minulle sanoi synnytyksen yhteydessä, että jos olis ollut lyhyempi napanuora, niin se olis kiristynyt vauvan liikkuessa ja olis voinu käydä huonosti. Kyllä siinä nytkin ihan oikea solmu oli mutta sentään veri kiersi. En sentään itse selitystä keksinyt =)
Ja tiedän ihan oikeasti äidin, jonka lapsi on kuollut kohtuun kun lapsi ei saanut enää happea ja ravintoa kun oli tullut somu napanuoraan. Tiedä sitten...
 
Esikoisella oli napanuora kerran olkapään ympäri ja 2 kertaa jalan ympäri ja synnytys päättyi hätäsektioon. Siltikin ihan normaali 4-vuotias tuossa nyt pyörii.
Kuopuksella taas oli napanuora kaulan ympäri ja syntyi alateitse imukupilla. Lapsi joutui teholle, kun oli hivenen laiska syntyessään ja sitten olikin sokeriarvot liian matalalla, mikä ei kyllä tuosta napanuorasta johtunut. Normaali miehenalku tuo nuorempikin on.

Se että napanuora on kaulan ympäri ei kuulemma ole paha asia, koska se napanuora on yleensä helppo ja nopea saada pois siitä vauvan syntyessä. Tuo mitä esikoisella oli onkin sitten pahempi juttu, koska sitä napanuoraa ei noin vain muljautetakaan pinteestä pois.
 
Raskausaika on siitä 'ihanaa', että kaikenlaisia pelkoja pyörii mielessä. Joskus syystä, yleensä syyttä.

Mun keskimmäisellä oli napanuora kaulan ympärillä kun hän syntyi. Ei aiheutunut ongelmia synnytyksessä.
 
Esikoisella oli pariin(?) kertaan kaulan ympärillä ja muistan kun kätilö kielsi hetkeksi ponnistamisen kun antoivat nuorasta löysää ettei pääse kiertymään piukkaan kaulan ympärille. Ei mitään ongelmia ollut (paitsi se ponnistamisen pidättely siinä vaiheessa :o) ja oikein hyvät apgar -pisteetkin sai.
 
Pelot kuuluu raskauteen! Usein ne saattaa olla jotain yksittäisiä ihan hölmöjä juttuja. Itse pelkäsin kaikkea maan ja taivaan väliltä odottaessani kuopusta. Johtui varmasti siitä, että taustalla oli miehen syöpä. Sairastui keskimmäisen vauva-aikana siis ja se varmaan aiheutti isoimmat pelot kolmanteen raskauteen.

Meillä keskimmäisellä oli napanuora kaulan ympärillä syntyessä ja napanuora oli niin lyhyt ettei sitä voinut vetää pään yli kuten yleensä kuulemma tehdään. Siis siinä kohtaa, kun vauvalta on pää näkyvissä. Kätilö siis vain katkaisi napanuoran ja sain jatkaa ponnistamista. Ei ongelmia.

Kuopuksella oli napanuora kahdeksikkona jalkaterien ympärillä. :)
 
Hupmenna pieni voi olla jo kiepsahtanut ihan uuteen asentoon ja napanuora ihan toisella tavalla. Eiköhän joka vauvalla ole hetkittäin nuora kaulan ympärillä, vaikka se pelottava ajatus onkin.
 
Kuopuksella oli napanuora kaulan, ranteen ja mahan ympärillä..synnytyksen aikana kätilö huomasi, ettei sydänäänet kuulu niin kuin pitäisi ja sittenpä mua kävi lääkärit kipujen ja supistusten välillä ronkkimassa 5 kertaa, yrittivät verikoetta kuopuksen päästä ottaa ja valmistautuivat mahdolliseen hätäsektioon.
Siihen ei onneksi ollut tarvetta, mutta kun aloin ponnistaa, kutsuttiin lastenlääkäri varuilta oven taakse odottamaan ja onneksi hänellekään ei meidän osalta ollut hommia.Esikoisella oli vain kerran napanuora kaulan ympärillä.
 
Kylla se ihan yleista on etta napanuora kiertyy kaulaan eika yleensa aiheuta mitaan ongelmia synnytyksessa. Minun lapsilla on kaikilla ollut napanuora kaulan ymparilla, keskimmaisella kaksi kertaa kaulassa ja kerran vatsan ymparilla! Laakari vain totesi etta ompa hyvin paketoitu vauva :) Tosin oli silla nuorallakin pituutta, kuulemma pisimpia mita ko lekuri koskaan nahnyt.
 
Mun pojalla oli napanuora kaulan ympäri x2, johtuen napanuorani älyttömästä pituudesta (lähes metri). Ilmeisesti siitä johtuen vauvani oli syntyessä sininen, joskin tajuissaan ja rääkäsi samantien kun syntyi. En osannut sitä edes pelätä ennen synnytystä, mutta nyt sitä tulee mietittyä, kun olen uudelleen raskaana, että kuinkahan pitkä napanuora sieltä tällä kertaa kehittyy...
 
Esikoisella oli napanuora kaulan ja mahan ympärillä. Jäi kiinni synnytyskanavaan ja sydänäänet laskivat -> imukupilla ulos ja pisteet 2-6. Kuopuksella napanuora kaulan ympärillä, jäi kiinni synnytyskanavaan, sydänäänen heikot, sain työnnettyä ulos -> pisteet 2-6. Kumpikin vietiin kiireesti lääkärin toimesta elvyteltäviksi ja piristyivät pian. Ei tullut mitään vaurioita hapenpuutteesta. Teräviä lapsia ovat :)

Meillä nuo sydänäänten laskut eivät niinkään johtuneet yksin napanuorasta vaan siitä, että lapset jumittivat kanavaan (minulla "rakennevikaa") ja sen vuoksi myös nuora puristui.
 
Esikoisellani oli napanuora kaulan ja vartalon ympärillä niin pahasti, että jouduin kiireelliseen sectioon, sydänäänet siis romahtivat. Toista odottaessa minäkin pelkäsin ihan älyttömästi, että noin käy uudelleen ja pääsin juttelemaan äitipolille asiantuntijan kanssa. Joka kolmannella lapsella on napanuora kietoutuneena jonkin ruumiinosan ympärille, mutta vain joka kymmenes näistä aiheuttaa minkäänlaisia ongelmia. Näistäkin vain prosentti aiheuttaa lapselle minkäänlaista vauriota. Eli vaikka on yleistä, että napanuora kietoutuu vauvan ympärille, on paljon todennäköisempää, että vauva kuolee vatsaan autokolarissa matkalla sairaalaan. Tuo tieto lohdutti suuresti ja loppuraskaus menikin suuremmitta huolitta. Erinnäisistä syistä johtuen, kävin loppuraskauden ajan säännöllisesti äitipolilla tarkistuksissa ja lopulta tämäkin raskaus päättyi sectioon. Jokaisella ultrauskerralla yritettiin tarkistaa napanuoran sijainti. valitettavasti sitä ei voida havaita missään ultrassa sikiön ympäriltä, mutta suuntaa antaa napanuoran näkyminen lapsivedessä (sieltä siis saadaan kaiku, vaikkei sikiön ympäriltä saadakaan). Vielä sectiota edeltävänäkin päivänä ultrassa näkyi löysää napanuoraa lapsivedessä, mutta myös toisella lapsellani oli napanuora kaulanympärillä. Ultrassa näkynyt väljyys kuitenkin antaa ymmärtää, ettei napanuora olisi päässyt kiristymään alatiesynnytyksessäkään liiemmin.
 
Esikoisella oli pariin(?) kertaan kaulan ympärillä ja muistan kun kätilö kielsi hetkeksi ponnistamisen kun antoivat nuorasta löysää ettei pääse kiertymään piukkaan kaulan ympärille. Ei mitään ongelmia ollut (paitsi se ponnistamisen pidättely siinä vaiheessa :o) ja oikein hyvät apgar -pisteetkin sai.

Meillä oli vastaavasti kuopuksella napanuora kaulan ja ranteen ympäri, synnytyksessä lääkäri kielsi ponnistamasta tai lapsi kuolee. Yritä siinä nyt olla ponnistamatta, kun toinen on kovaa vauhtia tulossa! Leikkasivat napanuoran ennen kuin tyttö oli kokonaan ulkona, saksista sain itse pienen nirhauman. Tytöllä apgarit 6-8. Napanuora oli 46cm pituinen. Jännä oli se ettei tuota huomattu ultrassa aamulla klo. 8.40 (syntyi klo. 11.34)
 
Mulla kaksi lasta. Toisella oli solmu napanuorassa, toisella kaulan ympäri. En enää edes muista kummalla kumpi... pitänee kysyä mieheltä.

Molempiin synnytyksiin ehdittiiin kutsua lääkäri paikalle, kun hommmasta ei alkanut tulla mitään ja sydänäänet ilmeiseesti heikkenivät jossain vaiheessa.

No ekaan kutsuttiin lääkäri liian pitkän ponnistusvaiheen jälkeen ja kun näin imukupit, sanoin että haluan yrittää vielä ponnistaa. Ja sain jostain voimaa kun pelotti että niitä käytetään muhun ja lapseen. sitä ennen olin sanonut että en jaksa enää ponnistaa lasta.

Toiseen synnytykseen kutsuttiin joku huonoa suomea puhuva lääkäri, harkittiin sektiota, hätäsektiota siis, enkä ole edes varma enää miksi. Lääkäri päätti että ei tarvita.

en tee enempää lapsia.
 
vielä: Ekassa synnytyksessä tehtiin välilihan leikkaus, toisessa repesin pahasti.

ja mulla vauvat pienikokoisia. (noin kolmikiloisia)

Miten isommat vauvat saadaan ulos synnytyskanavasta????
 
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26588848:
vielä: Ekassa synnytyksessä tehtiin välilihan leikkaus, toisessa repesin pahasti.

ja mulla vauvat pienikokoisia. (noin kolmikiloisia)

Miten isommat vauvat saadaan ulos synnytyskanavasta????

Hyvin ne isommatkin tulee. :) Nimim. 3,9- ja 4,5 -kiloiset pojat luomuna synnyttänyt. Ekassa tehtiin (mun mielestä turha) eppari, toisessa repesin epparin kohdalta mutta toivuin paljon nopeammin kuin epparin jälkeen. Mutta siis itse ponnistusvaihe on ollut molemmissa noin 20-25 minuuttia ja vauvat on tulleet helposti ulos.

Meillä ei siis mitään ongelmia napanuorien kanssa.
 

Yhteistyössä