Narsismista??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Narsistin sydän on musta, mutta hän on helposti kateudesta vihreä. Narsisti ei koe aitoa rakkautta, läheisyyttä toiseen. Hän ei osaa myötäelää, olla onnellinen toisen puolesta ja yhtyä tosen iloon. Päinvastoin toisen onni ja ilo aiheuttaa hänessä (suunnatonta) kateutta. Narsisti kyllä vaistoaa, että hn on jäänyt vajaaksi tunteissa, joten hän ei ole täydellinen. Tunteita ei voi ostaa eikä niitä voi ryöstää toiselta, joten ainoa tapa on reagoida kateudella, vähätellä toisen myönteisiä tunteita ja toimia siten että niiltä saadan pohja pois.

Jos siis nautit jostain, mikä ei ole narsistin aikaan saamaa, vaikkapa luonnosta joka ei kuulu hänelle, hän kokee sen jonkinlaisena loukkauksena itseään kohtaan. Se aiheuttaa hänessä kateuden tunteen, joka näkyy esim. kiukutteluna, uhnakkuutena ja saamisen tarpeena. Narsistin reaktio edelliseen voisi olla, että hän seuraavaksi aikoo hankkia tuon osan luonnosta itselleen. Riippuu tosin narsistin varallisuudesta, mitkä ovat keinot.

Vaikka edellä kuvattu voi ukopuolisesta tuntua aika absurdilta, niin narsistin kanssa eläneelle on myös kehittynyt tuntosarvet, kuten etanalle, koka tunnustelee säätilaa.
Tuntosarvet kehittyvät, koska koko elämä on niin tunnevaltaista, ristiriitaista ja vailla selvää logiikkaa, että on opittava elämään hetkessä.

Toinen vaihtoehto on elää omaa elämää korostamatta sitä mitenkään. Tärkeintä on antaa arjen lipua ja pitää turvallisesti oma elämä koossa. Silloin narsistin on hyvä ja turvallista välillä tukeutua sinuun ja palata kotisatamaan myrkyisiltä ja laivaa keikuttaneilta retkiltään. Kun koti on paikka, mistä narsisti nuhjuisena ja vanutettuna kollinakin tietää saavansa aina "lämmintä maitoa", hän palaa sinne.

Aivan upeaa tekstiä! Puhut juuri niin kuin asia on. Tiedän kokemuksesta minkälainen narsisti on, ja kaikki tekstissäsi täsmää tähän ihmistyyppiin. Oli ilo lukea vastauksesi.

Narsistin uhrista tulee vetäytyvä, puhumaton, omat ajatukset ja tunteensa salaava, itkemätön, eräänlainen "muumio".
Ja siitä narsisti saa uuden aiheen syyttää ja syyllistää: "kun et sinä koskaan puhu mistään, tee mitään jne."

nimim. uhrin osa. Pelkään, että lapseni puoliso on pahasti narsistinen. Ennen niin iloinen ja puhelias ja seurallinen lapseni on täysin muuttunut. Hiljainen, vetäytyvä, ei juuri puhu. Olen yrittänyt hienovaraisesti kysellä ja hän on sanonut, että jotain ongelmia puolisolla on (olen sen kyllä itsekin huomannut). Lapseni kaveripiiri on yllättäen supistunut.

Millaiset välinne ovat? Itse olen ollut kovin kärkäs aina torjumaan vanhempien neuvoja tai kyselyjä, mutta nyt pystyn jo myöntämään, että olisin itse aikanani tarvinnut apua ja kipeästi. Ongelmana vaan oli juuri se, että en osannut, enkä halunnut (pelkäsin aiheuttavani huolestumista) puhua asioista sellaiselle ihmiselle, joka olisi oikeasti voinut auttaa. Jos vain on mahdollista, voisit yrittää kysyä tilanteesta hieman tarkemmin. koska jos todella on niin, että lapsesi puoliso on paha narsisti, hän luultavasti itsekin kaipaa tilanteeseen apua, ulospääsyä, mutta ei vain näe keinoja miten. Sinä näet ulkoapäin tilanteen selkeämmin ja pystyt kertomaan laajentavia näkökulmia ulospääsyyn.

Neuvoisin mielelläni enemmän, mutta en halua pelotella, enkä mennä asioiden edelle, jos tässä vielä on tilaa erehtymiselle. Mistä päättelet, että lapsesi puoliso saattaa olla nimenomaan narsisti? Voisiko kyse olla muista heidän suhteensa ongelmista?

On kuitenkin tärkeää, että olet huomannut tilanteen, voit olla suureksi avuksi lapsellesi tässä tilanteessa.

Millaiset välinne ovat? Itse olen ollut kovin kärkäs aina torjumaan vanhempien neuvoja tai kyselyjä, mutta nyt pystyn jo myöntämään, että olisin itse aikanani tarvinnut apua ja kipeästi. Ongelmana vaan oli juuri se, että en osannut, enkä halunnut (pelkäsin aiheuttavani huolestumista) puhua asioista sellaiselle ihmiselle, joka olisi oikeasti voinut auttaa. Jos vain on mahdollista, voisit yrittää kysyä tilanteesta hieman tarkemmin. koska jos todella on niin, että lapsesi puoliso on paha narsisti, hän luultavasti itsekin kaipaa tilanteeseen apua, ulospääsyä, mutta ei vain näe keinoja miten. Sinä näet ulkoapäin tilanteen selkeämmin ja pystyt kertomaan laajentavia näkökulmia ulospääsyyn.

Neuvoisin mielelläni enemmän, mutta en halua pelotella, enkä mennä asioiden edelle, jos tässä vielä on tilaa erehtymiselle. Mistä päättelet, että lapsesi puoliso saattaa olla nimenomaan narsisti? Voisiko kyse olla muista heidän suhteensa ongelmista?

On kuitenkin tärkeää, että olet huomannut tilanteen, voit olla suureksi avuksi lapsellesi tässä tilanteessa.

Narsistin kanssa elävä ei välttämättä itse tunnista osaansa, sillä hän pikkuhiljaa kasvaa osaansa. Mutta ei ulkopuolelta voi sanoa mikä on vialla ja kenellä ja miksi.
Aika vaikea on suoraan kysyä ja voi saada jopa vastauksen, että älä puutu asioihimme. Mutta tarkkailemalla ihan arkipäiväisiä asioita voi huomata jotakin. Edellisen sivun listat olivat hyviä. Minä kiinnittäisin huomiota siihen, että miten toisen mielipiteet otetaan huomioon ja jos tulee ehdotuksia, jotka tyrmätään heti, niin vaikea on silloin muuta kuin alistua. Jos silloin sanoo että pidän mielipiteeni, niin narsisti suuttuu verisesti. Alistettu ihminen on toisen vallan alla. Jos tällaista huomaa, niin ei ehkä kannata sanoa sittenkään asiaa suoraan, vaan kysyä, että päätit jostakin asiasta niin ja niin ja silloin uhri sanoo, että en minä sitä päättänyt. Kun tarpeeksi tulee eteen asioita, joihin uhri sanoo, että hän sen päätti, niin sitten voisi kysyä, että päättääkö toinen kaikista asioistanne, jopa sinun asioistasi. Luulisin, että tääläi varovasti voi saada uhrin tajuamaan, että hän on alistettu, mutta siltikin hän voi hyväksyä sen.
Näin minä tekisin.

Lisäys vielä. Kannattaa olla erityisen varovainen, sillä yksikin liian suora puuttuminen voi johtaa siihen että lapsi ei kuuntele enää sanaakaan vanhemmiltaan. Ja silloin lapsi valitsee narsistin, vaikka hän kärsisi kuinka. Suoria ohjeita ei voi antaa, koska ne saatetaan tyrmätä suoraltaan, sillä lapsi voi olla täysin narsistin vallassa, myös vanhempiaan vastaan. Esitin edellä kysymyksiä, nekin pitää sanoa pitkän ajan kuluessa ja eikä missään tapauksessa syyttävästi.

Tilanne on todella herkkä, aivan kuin jokin panttivankitilanne. Yritän olla kaiken aikaa hienotunteinen, mutta vaikeaa on kun tiedän, että oma lapsi kärsii, eikä voi elää kuten haluaisi eikä voi edes olla oma itsensä. En ole voinut/saanut olla lapseni kanssa kertaakaan kahden kesken sen jälkeen kun he ovat alkaneet seurustelemaan ja asumaan yhdessä. Olen kuitenkin aina tervetullut heille kylään ja olenkin viettänyt paljon aikaa heidän kanssaan. Kaikki on hyvin silloin kun asiat ovat näin, mutta lapseni ei ilmeisesti voi poistua hetkeksikään yksin mihinkään ja olen huomannut, että jos hän puhuu vaikka kaverin kanssa puhelimessa niin siitä ei hyvä seuraa. Aina kun soitan lapselleni niin hän laittaa kaiuttimen päälle, että puolisokin kuulee mitä puhutaan. Jotenkin niin outoa. Ne pienet hetken, mitä olen voinut olla lapseni kanssa valvomattomassa puheyhteydessä, ovat olleet niin lyhyitä, että en ole ehtinyt keskustella hänen kanssaan kunnolla. Se on kuitenkin selvinnyt, että kaikki ei ole hyvin. On paljon muitakin huolestutavia ja outoja asioita, mutta en edes viitsi kaikkea ottaa tässä esille. Vaistoan kuitenkin, että lapseni on helppottunut kun olen paikalla vaikka hän on silloinkin hyvin varovainen puheissaan ja käyttäytymisessään, aivan kuin hän tutkailisi koko ajan millä tuulella puoliso on.

Onpas todella vaikea tilanne. Yritän miettiä toista tapaa lähestyä, kysymykset eivät taida tehota. Onko mitään mitä olet tehnyt lapsesi kanssa yhdessä, jokin säännöllinen matka tai retki tai jokin missä olette yhdessä miellellänne käyneet? Jos sellainen löytyisi, niin voisit ehdottaa sitä lapsellesi. Se saatettaisiin torjua, mutta voisi toivoa, että lapsesi huomaisi, että häntä estetään puolisonsa taholta ja se lisäisi epäluottamusta. Tarkoitus olisi saada lapsesi ymmärtämään, että hänen ei ole hyvä olla puolisonsa seurassa. Minä en ymmärrä enempää.

Alkuperäinen kirjoittaja helena:
Käykää tuolla, sieltä löytyy kaikkki olennainen narsismista.

Suhtautuisin hieman varauksella tuohon palstaan. Ainakin keskustelupalstalla on tehty selvästikin virhediagnooseja ja jo pelkästään se että joku (lue mies) vaihtelee kanavia tv:stä tarkoittaa että hän on narsisti.

Mutta jos haluatte tosi hyvää ja asiallista tietoa narsismista, tässä hyvä linkki:

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Vaknin.html#Alku

Haukkuuko narsisti itseään? Eli voiko hän suoraan kertoa "huonoja" asioita itsestään? Eli esim. että on joskus parisuhteessa pettänyt tai että on vaikea ihminen jne.? Vai voiko narsisti juuri tällä tavalla manipuloida ihmisiä?

Entä pystyykö narsisti koskaan myöntämään ääneen, että häntä on kohdeltu kaltoin, että häntä on esim. petetty?

Alkuperäinen kirjoittaja narsisti vaiko eikö?:
Haukkuuko narsisti itseään? Eli voiko hän suoraan kertoa "huonoja" asioita itsestään? Eli esim. että on joskus parisuhteessa pettänyt tai että on vaikea ihminen jne.? Vai voiko narsisti juuri tällä tavalla manipuloida ihmisiä?

Entä pystyykö narsisti koskaan myöntämään ääneen, että häntä on kohdeltu kaltoin, että häntä on esim. petetty?

Jälkimmäiseen kysymykseesi: Narsisti nimenomaan vetoaa tuolla että häntä on petetty, hakattu, alistettu jne.
Sillä hän oikeuttaa ikävän käytöksensä muita kohtaan... kun hänellä on niin paha olla.

Mutta omia vikojaan hän ei myönnä eikä tunnusta pettäneensä. Hän voi sanoa että on minussakin vikoja, mutta ei osaa tarkemmin nimetä niitä. Eli ei haukuu itseään.

Mutta omia vikojaan hän ei myönnä eikä tunnusta pettäneensä. Hän voi sanoa että on minussakin vikoja, mutta ei osaa tarkemmin nimetä niitä. Eli ei haukuu itseään.

Jos kohtaan ihmisen, joka myöntää, että hän on pettänyt seurustelusuhteessaan ja "myöntää" olevansa kusipää, niin hän EI ole narsisti, joka yrittää vaan manipuloida ihmistä muka paljastamalla itsestään huonoja piirteitä tms.?

saada yksityiskohtaista tai yksittäiseen tilanteeseen sopivaa kuvaa narsistista. Kuvausten ja kokemusten perusteella narsistin saattaisi tunnistaa ihmisen koknaisvaltaisesta elämisen ja olemisen tavasta. Siihen voi kulua aikaa.

Luin linkkejä. Niissä oli joltain osin aika yksityskohtaisia ja tarkkoja kuvauksia narsismista. Kiinnitin huomiota kuitenkin siihen, että kuvauksia leimasi ympäripyöreys ja sekavan kuvaileva ja laajasti maalaileva tyyli. Esitystavan kokonaisuutta hämärtävä, tunteisiin vetoava tyyli jotenkin tuntui narsisimille tyypilliseltä, eivät niinkään kaikki yksityiskohdat.

Sen vuksi ajattelen, ettei kysymykseesi "narsisti vai eikökö?" voi vastata, koska riippuu narsistin hyväksikäytön tavoitteesta, mitä hän sanoo, miten peilaa vastapuolta (lähdettä) itselleen edullisesti. Kyllä narsistin tunnistaa itsekkyydestä ja itsekeskeisyydestä. Hän on ihmisten kanssa ("ystävä"= liehittelijä) vain siitä syystä ja sen verran, kun siitä on hänelle itselleen hyötyä. Toisen tunteista ei puhuta, siihen ei liikene aikaa. Narsisti ei mielestäni myöskään koe tarvetta pyytää anteeksi tai katua - vastata toiselle tunnetasolla. Korkeintaan hän voi todeta toisen loukkaantumiseen ja murheeseen, että "hyvä kun sanoit". Järkiperäinen tunteettomuus voi suhteen alussa toimia, mutta pitemmän päälle se ahdistaa , sillä narsistin kanssa ei voi koskaa kokea tulevansa oikeasti kuulluksi, hyväksytyksi ja rakastetuksi.

Tunnistaako narsistin vasta siitä heijasteisesta vuorovaikutuksesta, siis omista tunteistaan ja kokemuksistaan. Mutta yleensä vasta ajan kanssa, koska narsistihan on aluksi hyvin vetoava, hänellä on yleensä karismaattinen olemus tai rooli. Eivätkö Don Juana, Casanova ja Aueravaara olleet narsisteja. Lumosivat naiset ja hyötyivät heistä sen hetken, minkä halusivat. Eivät he kait omasta mielestään pettäneet?

Mun mielestä tälläkin palstalla on havaittavissa muutamia turhankin herkkiä luokituksia narsistiksi niinkuin ylipäänsä joka paikassa. Helposti ihmiset tekevät pelkästään sairaalloisesti mustasukkaisesta ihmisestä narsistin. Tämä taas ei pidä alkuunkaan paikkaansa sillä narsisti ei välttämättä ole mustasukkainen. Itse olen ollut kohta 9-vuotta suhteessa narsistin kanssa joka ei juurikaan ole mustasukkainen. Ilmeisesti tuntee olevansa ikään kuin sen verran täydellinen ja minä niin alistettu ettei hän koe olevansa vaarassa. Suhde on ollut todella raastava ja työläs enkä itse osaa todellakaan sanoa miten olen voinut tässä olla näin kauan. Jos seurustelette narsistin kanssa ja olette tehneet sitä pitkään tiedätte kyllä oikeasti kuka on narsisti ja kuka ei. Itse monta vuotta hain joka paikasta tietoa mikä miestäni vaivaa sillä selvästi normaalia käytöstä se ei ollut. Ainoa diagnoosi joka kolahtaa joka kohdalta on juuri tuo narsistinen persoonallisuushäiriö. Itsellä sitä on takki jotenkin tosin niin tyhjä ja tuntuu että näinä vuosina minuus on täysin viety ja kadotettu joten en juurikaan edes jaksa asiaa enää puida, yritän vaan elää päivä kerrallaan. Onneksi on välillä parempia päiviä tai no tunteja... Pelottaa vain se, että nyt kun meidän lapset (kyllä olen mennyt tekemään miehen kanssa 2 lasta) ovat vielä niin pieniä niin arki jotenkin menee ja vain minä kärsin, mutta tulevatko tulevaisuudessa myös lapsemme kärsimään ja jos niin miten?

riippuu narsistin hyväksikäytön tavoitteesta, mitä hän sanoo, miten peilaa vastapuolta (lähdettä) itselleen edullisesti. Kyllä narsistin tunnistaa itsekkyydestä ja itsekeskeisyydestä. Hän on ihmisten kanssa ("ystävä"= liehittelijä) vain siitä syystä ja sen verran, kun siitä on hänelle itselleen hyötyä.

Tuosta tuli taas mieleen sellainen, että, näyttääkö ja sanooko narsisti suoraan, että häntä ei kiinnosta muut ihmiset, että hän on välinpitämätön muita, paitsi läheisiään kohtaan? Vai tuleeko se ilmi pelkästään hänen käyttäytymisestään?

Narsistin mieli siis ailahtelee jatkuvasti? Se johtaa myös varmaan tekoihin ja päätöksiin. Yhtäkkiä päättääkin tehdä ihan päinvastoin, mitä alunperin on puhunut? Mutta toisaalta, tuohan on hyvin inhimillistä..

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Mun mielestä tälläkin palstalla on havaittavissa muutamia turhankin herkkiä luokituksia narsistiksi niinkuin ylipäänsä joka paikassa.

Ensinnäkin toivon sinulle paljon voimia, että jaksaisit.. lähteä pois ja päästä irti. Itse olen tutustunut ihmiseen, josta epäilen, voisiko olla narsisti. Paljonhan nykyään aiheesta keskustellaan, mutta olen melko varma, että erittäinen läheinen ihminen minulle, siis perheenjäsen, olisi jollain tavalla narsistinen, jopa siis luonnehäiriöinen. Valitettavasti. On vain niin vaikeaa, kun epäilee tällaista toisesta, varsinkin kun on vasta tutustumassa ihmiseen..

Kiitos voimien toivotuksista :) . Voisin kyllä miehestäni sanoa sen verran, että epäilen ettei kukaan muu kuin minä ja ehkä hänen äitinsä ymmärrä häntä narsistiksi. Hän on niin mahdottoman taitava salaamaan sen muilta. Joskus hän on erehtynyt paljastamaan luonteenpiirteitään jopa omille vanhemmilleni, mutta he ovat ikäänkuin olleet tilanteista niin epäuskoisia etteivät varmasti usko sen olevan ollenkaan joka päiväistä niinkuin on. Suurin osa muista ihmisistä pitävät miestäni ihastuttavana, sosiaalisena, avoimena, hurmaavana tyyppinä. Ei hän käytä suinkaan kaikkia hyväkseen. Hän on todella taitava tässä hommassaan, mutta ne joita hän käyttää niin nilltä hän viekin ihan koko sielun ja minuuden. Ja korostan että minä olen todella vahva, sen vuoksi olenkin tässä jaksanut näin pitkään. Käsittämättömintä yhä on joka päivä yrittää ymmärtää miten ihminen ei voi tuntea toista kohtaa yhtään aitoa empatiaa vaikka sanookin rakastavansa. Usein etenkin näin raskaana mies saa minut itkemään ja siihen hän vain huutaa ettei voi olla noin heikon ihmisen kanssa ja jos en lopeta itkemistä ennen kuin lapsemme sen näkee hän antaa turpaan. Onneksi ei enää ole fyysisesti väkivaltainen, on rauhoittunut aikaa myöten paljonkin, mutta henkinen väkivalta on aika uskomatonta. Jotenkin sitä oppii ottamaan asiat toisesta korvasti sisään ja toisesta ulos, mutta kyllähän ne kaikki jälkensä jättää...

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Voisin kyllä miehestäni sanoa sen verran, että epäilen ettei kukaan muu kuin minä ja ehkä hänen äitinsä ymmärrä häntä narsistiksi. Hän on niin mahdottoman taitava salaamaan sen muilta. Joskus hän on erehtynyt paljastamaan luonteenpiirteitään jopa omille vanhemmilleni, mutta he ovat ikäänkuin olleet tilanteista niin epäuskoisia etteivät varmasti usko sen olevan ollenkaan joka päiväistä niinkuin on. Suurin osa muista ihmisistä pitävät miestäni ihastuttavana, sosiaalisena, avoimena, hurmaavana tyyppinä.

Joo no tuo kyllä pitää paikkansa tämän läheiseni kohdalla. On niin supliikki, karismaattinen ja mukava ulkopuolisia ihmisiä kohtaan, lähimmät vaan tietää, miten hankala voi olla. No hyvä, että väkivallasta olet päässyt. Kamalaa. Mutta mun mielestä, asiasta sen enempää tietämättä, voisin uskoa, että lapsille olisi parempi päästä pois tuosta.. jos todellakin on narsisti ja joka päivä on huono päivä.. :(

Minttu: "Usein etenkin näin raskaana mies saa minut itkemään ja siihen hän vain huutaa ettei voi olla noin heikon ihmisen kanssa ja jos en lopeta itkemistä ennen kuin lapsemme sen näkee hän antaa turpaan. Onneksi ei enää ole fyysisesti väkivaltainen, on rauhoittunut aikaa myöten paljonkin, mutta henkinen väkivalta on aika uskomatonta. Jotenkin sitä oppii ottamaan asiat toisesta korvasti sisään ja toisesta ulos, mutta kyllähän ne kaikki jälkensä jättää..."

Väkivallassa väkivallan uhka ja väkivallalla uhkailu on lopulta se, mitä uhri pelkää. Sillä miehesi manipuloi ja hallitsee sinua ja tunteitasi, henkisellä väkivallalla, hylkäämisen pelolla ja nujertamisella, lapsiin vetoamalla. Hän narsisti saa toisen ajatukset sekaisin, jopa niin, että uhri pelkää omia tunteitaan ja reaktioitaan, kuten itkuaan.

Minttu hae apua, mutta älä kerro sitä miehellesi. Hän luultavasti vain syyllistäisi sinut entisestään, hakisi vian sinusta.

Narsisti hallitsee sosiaaliset roolit niin kauan kuin ei olla läheisessä suhteessa, jossa tunteillakin on merkitystä. Jos itse on ollut suhteessa narsistin kanssa, huomaa pian, miten hänen käytöksensä on erilaista sinulle suhteen alussa ja jatkossa kaikille muille vähemmän tutuille ja vieraille. Aivan kuin kyseessä olisi eri ihminen, silloin kun on vieraita läsnä. Esim.joutuu vain ihmettelemään, miten hän nyt noin sanoi, kun hän aina muulloin on ollut ihan eri mieltä. Narsistin ajatukset, asenteet ja moraali kun elävät tilanteen mukaan.

Jos ihan oikeasti haluaa puhua suhteestaan narsistiin, tässä hyvä linkki.
Tuolla on suljettu palsta, jonne kuka tahansa ei pääse lukemaan viestejä.

www.narsismi.info

Yhteistyössä