Narsistin ja luonnehäiriöisen puolison uhri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kirjoitan siksi, että joku samassa jamassa oleva tai ollut voisi saada lohdutusta,ettei ole yksin ja siksi, että joku voisi kertoa, onko netissä olemassa vertaistukea eli keskustelupalstaa tai blogia luonnehäiriöisen puolison uhreille. Narsismin uhreillla ei ole omilla "jäsensivuillaan" keskustelupalstaa. Tarina on seurava: olin 18-vuotias, kun tapasin miehen ravintolassa. Olin kokematon, lapsellinen, kiltti tyttö. Kotoa saanut erittäin huonon parisuhteen mallin: riitelyä koko lapsuuteni ajan isän ja äidin kesken. En saanut mitään evästyksiä seurusteluun ja miehistä ei saanut edes puhua ja poikaystävä ei tullut kuullonkaan. No, tämä ravintolatyyppi iski minut ja sai sänkyseuraa ja sain selville, että edellinen tyttöystävä oli hänet jättänyt. No, myöhemmin en ihmetellyt miksi. Alimme seurustella ja aluksi meni melko hyvin. Pääsin opiskelemaan ja mies seurasi minua opiskemaan samalle paikkakunnalle. Epäilin hänen olevan uskoton, kun asuimme välillä eri paikkakunnilla. Hän ei myöntänyt mitään. No, asetuimme asumaan yhdesä sitten ja mies ryyppäsi välillä aika rankasti opiskelujen ohella. Tässä välisä täytyy sanoa, että oma perheeni varoitteli minua alusta asti miehestä: oli liian vanha = 9 vuotta vanhempi kuin minä eikä vielä missään töissä=opiskeli. En välittänyt varoituksista. Rupesin tukemaan häntä opinnoissa, jotta hän saisi jotenkin opintojaan suoritettua= uhrauduin jo silloin. Hän opiskeli välillä ulkomailla ja silloin lähetin kirjeen, jossa ilmoitin erosta. Häneltä tuli itkuinen viesti, jossa vakuutti, ettei voi elää ilman minua. No, otin tyhmyyksissäni hänet takaisin tai ei se ollut tyhmyyttä vaan olin aivan lapsellinen ja koin riippuvuutta hänestä. Minulla ei ollut ketään muuta. Olin vieraalla paikkakunnalla opiskelemassa ja ketään sukulaisia eikä ystäviä ei siellä ollut. Tästä eteenpäin: Hän mottasi turpaan ainakin yhdesti ja sain mustan silmän. Silti jatkoimme. Valmistuin ja muutimme paikkakuntaa minun työni peräsä. Hänellä ei ollut mitään vakituista työtä vaan oli lähinnä ns. ikuinen opiskelija. Minulla käytännön asiat. Sitten aloin haluta lasta. Aivan ítsekkäästä syystä koska olin jo aika vanha ja tiesin, että en voisi yhtäkkiä löytää juuri sopivaa miestä, jos eroaisin. Tai niin ainakin ajattelin. Lapsi tehtiin. Seksielämä oli ollut todella huonoa, mutta sain houkuteltua mihen lapsen tekoon. Lapsi syntyi ja mies oli välillä pätkätöissä kunnes potkittiin sieltä pois. Oli laiska ja saamaton eikä jaksanut nousta aamulla ajoissa töihin. Elätin hoitovapaan jälkeen yksin käytännössä koko perhettä, sen jälkeen kun miehen liiton päiväraha loppui. Hän ei saanut Kelasta penniäkään. Vihdoin: 22 vuoden jälkeen minun mittani tuli täyteen. En jaksanut uhrautua enää. Olin aivan lopussa. Halusin erota. Pakotin miehen hommaamaan oman vuokrakämpän, koska olimme asuneet kokonaan minun omistamassani ja ostamassani kämpässä, jota mies ei ollut maksanut penniäkään. Olemme eron jälkeen yrittäneet sopia lapsen elatuksesta ja asumisjärjestelyistä, mutta helppoa ei ole ollut. Hän on täysin kykenemätön näkemään itsessään mitään virheitä vaan syyttää kaikista vaikeuksistaan muita. Lisäksi voi saada raivokohtauksia aivan mitättömistä asioista, jos jokin ei mene hänen mielensä mukaan. Narsisimin ja luonnehäiriön piirteet siis selvästi. Toisaalta voi olla ystävällinen ja "normaalin"oloinen. Yritimme ennen eroa pariterapiaa, mutta ei mitään hyötyä. Hän syytteli vain minua miten mistäkin ja se oli aivan turhaa. Olen ollut lähes vuoden psykoterapiassa, ja siellä sain hieman vahvistettua itsetuntoani. Mutta tuollaisen tyypin kanssa eläminen vaikka olemmekin erossa on äärimmäisen kuluttavaa ja raskasta. Olen monesti toivonut, että ajaisipa hän vahingossa kuolonkolarin, jotta minä ja lapsemme voisimme jatkaa elämää kuten normaalit ihmiset ja kaikessa rauhassa. Tätä raskautta ei voi tajuta muut kuin samantapaisin ripustautujan ja narsistin kanssa eläneet. Kyseessä on siis ripustautuja, ei mikään alfauros tai pettäjä. Hän on laskenut koko elämäsä minun varassani elämiseen ja kiinniroikkumiseen. Tuollaisesta tyypistä näyttää olevan tosi vaikea päästä eroon. KOhtalontoverit: voisitteko kirjoittaa, jos on antaa vinkkejä jaksamiseen tai tiedätte jonkun hyvän sivuston ja keskustelupalstan asiankäsittelyyn? Sain onneksi edes tällä palstalla avautua elämästäni. Olen nyt 44-vuotias ja jos joskus pääsen normaalin miehen kanssa parisuhteeseen, tuntuisi se lottovoitolta. En elättele enää suuria toiveita.

ITSE saman kokenut muutin pois joulukuussa2012.. välimatkaa 500km ..aseet kerran poliisin huostassa ja lapsen lyöminen ja keskimmäisen tyttären sairastuminen psyykkisesti. Itse mietin 3 vuotta lähtöä. Yritän olla ajattelematta koko ajan ja etsin joka päivä jostain positiivisen ajatuksen ja hymyilen ..valitettavasti vielä pitää oikeudessa käydä nämä asiat läpi. Tsemppiä sinulle ja kyllä se aurinko paistaa .

[QUOTE="VIERAS";28301335]ITSE saman kokenut muutin pois joulukuussa2012.. välimatkaa 500km ..aseet kerran poliisin huostassa ja lapsen lyöminen ja keskimmäisen tyttären sairastuminen psyykkisesti. Itse mietin 3 vuotta lähtöä. Yritän olla ajattelematta koko ajan ja etsin joka päivä jostain positiivisen ajatuksen ja hymyilen ..valitettavasti vielä pitää oikeudessa käydä nämä asiat läpi. Tsemppiä sinulle ja kyllä se aurinko paistaa .[/QUOTE]

Kiitos paljon! Voimia ja jaksamista myös sinullekin. Asumme samalla paikkakunnalla , kun lapsi käy jo koulua. Olen kyllä itsekin harkinnut toiselle paikkakunnalle muuttoa "viimeisessä hädässä" eli en haluaisi muuttaa, mutta jos mikään muu ei auta. Lapsen tapaamisten sovittelu ja niistä tappelu miehen kanssa syö energiaa. Emme ole vahvistaneet tapamissopimuksia missään. Luulin, että voimme sopia keskenämme mutta taitaa olla turha toivo. Eli tapaamis- ja elatussopimus vahvistetaan lapsenvalvojalla. Sitä mies inhoaa, koska haluaa saada niissä tapaamisasioissa aina tahtonsa läpi eikä varmasti suostu tasapuolisiin sopimuksiin, joten käräjille olisi sitten mentävä enkä jaksaisi sitä tappelua millään, mutta pakko kai se on. Olen valmis nyt tappalemaan tiikerin lailla oikeuksistani ja lapsen oikeuksista ja se mätäpaise saa painua h.....tiin. Tarvitsisin hyvän asianajajan neuvoja, jos mies rupeaa käräjöimään elatuksista ja tapaamisista mutta sekin on kallista.

Kirjat auttoi mua paljon mutta en ole päässyt lähtemään suhteestani. Odotan kolmatta lastamme. Jossain vaiheessa kai luulin että epäilykseni miehen narsismista on turhia ja yritin korjata suhdettamme. Nyt tuntuu että mut on lytätty niin maan rakoon etten koskaan pääsekkään tästä pois. Tuntuu ylivoimaiselta lähteä vaikka lapsetkin jo kärsii. Yritän vaan olla aina välissä ettei hän polkisi lastenkin itseluottamusta. Olen välillä jopa toivonut että löisi joskus niin olisi helpompi lähteä. Hän käyttää vain henkistä väkivaltaa ja vaikka se satuttaa varmasti enemmän niin ajattelen etten lasten takia voi lähteä. Olemme eläneet kaksi vuotta vain minun tuloillani ja mies ei vaivaudu hankkimaan elantoa. Asunto on hänen mutta minä maksan yksin kaiken.

Vai olisiko mahdollisesti 2-suuntaista, oma exäni sairasti sitä ja oireet kuulostaa tutuilta, kun exä oli hoito- ja lääkevastainen. Siinäkin nuo narsismin oireet nostivat päätään, välillä taasen itkettiin perään. Mua auttoi omalta osaltaan Suomi24:n palsta http://keskustelu.suomi24.fi/node/10123691, jossa on monia puolisoiden kertomuksia.

Jutun perusteella vaikuttaa että ukkos on enemmänkin epämiellyttävä vätys ku luonnehäiriöinen.

Ota selvää ootko oikeutettu oikeusapuun jos pitää käräjille lähtä.

Jos ja kun mies on epäluotettava niin mistään ei kannata yrittää sopia suullisesti ja keskenään. Tulee vaan paha mieli ku mikään ei toimi ja asioita vääristellään.

Itse seurustelin tuollaisen mielisairaan kanssa 2,5 vuotta. Tai oikeasti vain vähän päälle vuoden, mutta alkuun oltiin fuckbuddyjä ja lopussa eroprosessi kesti vuoden(!)

Oli kyllä todella vaikeaa päästä tuosta suhteesta kun tällä miehellä on meidän pikkukaupungissa aika paljon valtaa (tai siis tuntee "kaikki" jne), joten hän uhkaili jatkuvasti sillä mitenhän aikoo tehdä minun elämästäni täyttä helvettiä jos en eron jälkeen häivy kaupungista.

No, nyt hän kovasti tuolla kaupungilla huutelee että olen hurja läski huora ja lehmä, ja että hän on niiiin tyytyväinen että heitti minut pihalle (oikeastihan minä siis erosin ja muutin pois, hän eivain tuntunut tajuavan sitä) ja haukkuu minun nykyistä miestä ja vaikka mitä.Yrittää kaikin voimin käännyttää "kaikki" minua vastaan.

Hän on kans ikuinen opiskelija ja oikeasti täys luuseri, jonka elämäntehtävänä tuntuis olla ryyppääminen, valehtelu, itsensä rakastaminen ja naisten henkinen kiduttaminen. Ei onneksi pahemmin käyttänyt fyysistä väkivaltaa. Ikävä kyllä, välillä ihan toivoin että ranteisiin ois tullut mustelmia tai että hän löis turpiin, jotta minulla ois edes jotain todisteita. Puukolla uhkailu kaatokännissä oli se pelottavin mitä hän teki.

Itse (todella kokematon ja herkkä) tietysti alkuun olin ihan kamalassa jamassa kun suhde meni huonoksi. Suostuin seksiin, ja kun en suostunut niin en kuitenkaan kokenut sitä raiskaukseksi kun kuitenkiin seurusteltiin ym.
Lopulta (masennuslääkkeen voimin) avauduin yhteisille ystäville että haluan erota mutta pelottaa että mies sitten saa manipuloitua kaikki minua vastaan ja että minä olisin syntipukki ja kaikki vihaisivat ja halveksisivat minua.

ONNEKSI nuo ihmiset ovat ihan normaaleja ja tajusivat asian, halasivat ja lohduttivat ja lupasivat että ovat ns. minun puolellani jos sota syttyy. Ja niin he myös ovat olleet :) :heart:

Surullisinta tässä koko tarinassa on se että me ajauduttiin fuck buddyiksi siksi että olemme niin erillaisia ja vääriä toisillemme että oli ihan mahdotonta että oltais rakastuttu toisiimme. Lyötiin kättä päälle ja luvattiin että EI KOSKAAN SEURUSTELLA :D
Hän vain jotenkin sai painostettua minut siihen suhteeseen vaikken oikeasti halunnut seurustella. En kertaakaan sanonut että rakastaisin häntä (paitsi silloin kun hän pakotti) ja seksi oli yhtä helvettiä se ensihuuman jälkeen.

Onneksi uskalsin lähteä. Ihanat ystävät, masennuslääke, opiskelu ja myös työpaikka ja työkaverit olivat se syy miten sain aikaiseksi lähtemisen. Työpaikalla kun kukaan ei tiedä näistä asioista, ja jos tietäisivät, niin oletettavasti mies sais joku baari-ilta turpiinsa :D Kuitenkin he jotka minut tuntee tarpeeksi hyvin, tietävät etten minä ikinä voisi tehdä niitä asioita mitä tuo paskiainen huutelee kylillä. Ja he jotka uskovat, niin uskokoot sitten. Paljon väliä näin loppupeleissä?

Eli te jotka ette vain pääse irti, niin oikeasti, repäskää vain itsenne siitä pois!! Pitkää kaikki tekstiviestit ym tallessa jos pitää tedä poliisiasia, ja yrittäkää hankkia taaksenne hyviä ihmisiä tueksi. Yksin on varmasti lähes mahdotonta päästä tuommoisen hirviön luota, mutta uskaltautukaa avautua jollekin luottohenkilölle (ehkä jopa kriisipuhelin auttaa?) ja vain lähtekää!
Tietysti asiat ovat väkivaltaisen miehen kanssa 1000 kertaa pahempaa, en edes osaa kuvitella miten vaikeaa sellaisen miehen kanssa on :( Haleja ja voimia teille jotka tuota elämää joudutte elämään!

Aikuinen ihminen tekee omat VALINTANSA eikä voi syyttää niistä muita. Jokaisella on vastuu omasta elämästään.
Se ainakin itseäni ottaa päähän näissä "narsistien uhrien" kertomuksissa, että itse ensin toistuvasti jäädään siihen tilanteeseen ja kun lopulta lähdetään pois niin senkin jälkeen elämä pyörii sen "narsistin" ympärillä.
Eli todella siinä vakka kantensa löytää. Toinen on halunnut hallita ja toinen on halunnut alistua. Ja erottuakin vielä toinen hallitsee toisen ajatusmaailmaa.
On itelläkin ollut paska alku elämään, mut oon silti lähtenyt menemään, kun mies on ruennut käyttäytymään uhkaavasti tms.

Ihminen joka piinasi minua 1,5 vuotta ei varsinaisesti ollut narsisti mutta mielenvikainen kuitenkin. Olin jo sillion yhdessä nykyisen mieheni kanssa, mutta tämä henkilö oli päättänyt että halusi minut. Soitteli yötä päivää itkien ja uhkasi tappaa itsensä. Uhkasi tappaa myös minut. Alkuun tyhmänä ja sinisilmäisenä yritin auttaa kunnes paloin loppuun. Eroon pääseminen oli todella vaikeaa koska takertui. Edelleen joka päivä toivon ettei kyseinen henkilö olisi koskaan elämääni edes tullut. Siitä on nyt 10 vuotta.

[QUOTE="malla";28301521]Kirjat auttoi mua paljon mutta en ole päässyt lähtemään suhteestani. Odotan kolmatta lastamme. Jossain vaiheessa kai luulin että epäilykseni miehen narsismista on turhia ja yritin korjata suhdettamme. Nyt tuntuu että mut on lytätty niin maan rakoon etten koskaan pääsekkään tästä pois. Tuntuu ylivoimaiselta lähteä vaikka lapsetkin jo kärsii. Yritän vaan olla aina välissä ettei hän polkisi lastenkin itseluottamusta. Olen välillä jopa toivonut että löisi joskus niin olisi helpompi lähteä. Hän käyttää vain henkistä väkivaltaa ja vaikka se satuttaa varmasti enemmän niin ajattelen etten lasten takia voi lähteä. Olemme eläneet kaksi vuotta vain minun tuloillani ja mies ei vaivaudu hankkimaan elantoa. Asunto on hänen mutta minä maksan yksin kaiken.[/QUOTE]

Monin tavoin tarinasi tuntuu tutulta. Voimia sinulle irtaantumiseen tuhoavasta suhteesya, vaikka tiedän, että se on vaikeaa.Henkinen väkivalta meilläkin on ollut sitä pahinta: nälviminen, haukkuminen jne. Olen ollut niin laput silmillä tähän asti, että en ole tajunnut, minkälaiseen jamaan olin joutunut. Viimein neljänkympin kriisissä tajusin, ettei minun ole pakko sietää tätä paskaa enää! Narsisimista on kirjoitettu useita kirjoja ja aioin lukea niitä, mutta mikään ei korvaisi elävää ystävää. Valitettavasti läheisin ystävä asuu toisella puolella Suomea.

[QUOTE="malla";28301521]Kirjat auttoi mua paljon mutta en ole päässyt lähtemään suhteestani. Odotan kolmatta lastamme. Jossain vaiheessa kai luulin että epäilykseni miehen narsismista on turhia ja yritin korjata suhdettamme. Nyt tuntuu että mut on lytätty niin maan rakoon etten koskaan pääsekkään tästä pois. Tuntuu ylivoimaiselta lähteä vaikka lapsetkin jo kärsii. Yritän vaan olla aina välissä ettei hän polkisi lastenkin itseluottamusta. Olen välillä jopa toivonut että löisi joskus niin olisi helpompi lähteä. Hän käyttää vain henkistä väkivaltaa ja vaikka se satuttaa varmasti enemmän niin ajattelen etten lasten takia voi lähteä. Olemme eläneet kaksi vuotta vain minun tuloillani ja mies ei vaivaudu hankkimaan elantoa. Asunto on hänen mutta minä maksan yksin kaiken.[/QUOTE]

lapset kärsii mutta lasten takia et halua lähteä? Toivotko siis että lapsesi kärsivät? Etkö sä oikeasti vielä tähän mennessä ole tajunnut ettei miehes tuu muuttumaan muuta kuin huonompaan suuntaan ja kiihtyvällä tahdilla. Mitä vielä pitäisi tapahtua että sä lähdet? Kuinka pitkälle miehesi pitää mennä että tajuat?

[QUOTE="YH-isukki";28301538]Vai olisiko mahdollisesti 2-suuntaista, oma exäni sairasti sitä ja oireet kuulostaa tutuilta, kun exä oli hoito- ja lääkevastainen. Siinäkin nuo narsismin oireet nostivat päätään, välillä taasen itkettiin perään. Mua auttoi omalta osaltaan Suomi24:n palsta Elämä biposuhteen jälkeen - Kaksisuuntainen mielialahäiriö - Suomi24, jossa on monia puolisoiden kertomuksia.[/QUOTE]

Kiitos linkistä.
Voi olla tuota kaksisuuntaista oirettakin tuolla ex:llä. Toisaalta on enmmän monesti masentunut ja saamaton kuin mitenkään hyperaktiivinen. Olisi ollutkin joskus hyperaktiivinen mutta ei: kaikki kaatui minun niskaan. Eli taitaa olla saamaton laiskimus, jolla narsistisia ja luonnehäiriöisiä piirteitä "kohtauksittain".

Yhteistyössä