Narttukoiran juoksu ja "masennus" -- kauanko tätä jatkuu ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuvaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuvaa

Vieras
juoksut alkamassa narttukoirallani jolla ikää 5v

nuolee ahkerasti itseään ja "jäähdyttää" alapäätään lumihangessa, pissailee koko ajan pieniä liruja...

on tosi apaattinen, syö vain vähän eikä lainkaan ahneesti niinkuin yleensä. Juo vettä kuitenkin, ei sitäkään ahmien tai "liikaa". Nuolee lumihankia.

Korvat luimussa, häntä matalalla koko ajan, ei kiinnosta MIKÄÄN!!! Äsken sain ottamaan pari juoksuaskelta pihalla.. lenkillä saa vetää perässä.

Kokemusta??! Koiralla ei aikaisemmin ole ollut kuin juoksujen jälkeen valeraskausoireita, jotka saatu heti "kuriin" extralenkityksin sekä aktiivisin leikein.. mutta että ENNEN juoksuja?

Meillä ainakin narttu oli masentunu koko juoksujen ajan ja pitkään sen jälkeen. Varsinkin kun juoksut kesti reilu 5 viikkoa niin ei se koirallakaan kivaa ollut. Valjakolla oli kiva ajaa kun yhtä vetokoirista sai vetää perässään. Samalla lihoi hirveästi. Ainut mikä tuohon auttoi, oli leikkaus.

Olisiko tänä aamuna lisää keskustelijoita tähän aiheeseen... koira söi eilisen päivän aikana vajaan puoli purkkia purkkiruokaa (hädissäni ostin jo sitä kun ei nappulat kelpaa, purkkiruoan hotkasee hetkessä mut nyt ei maistu) ja vettä on käynyt harvakseltaan juomassa, pihalla nuolee lumihankia että saa nestettä siitäkin...

Kauanko tätä pitää kahtoo, mielestäni se ei edes nuole alapäätään enää niin paljoa.. kele... eilen oli lattialla jotain vihertävää nestettä, oletan että yrjöä? Kyllä se luokse tulee kun kutsun ja pihalla ollaan oltu, siellä ei viitti juosta vaan kävelee hitaasti perässä. Hihnalenkkejä en voi nyt kuvitellakaan.

Niin siis jos koirallenne on taipumusta masennukseen juoksujen aikana niin millaista se on teidän koiranne kanssa ollut, kokemuksia kaipailen..
ihan vielä en niin huolestunut ole että ell kiikuttaisin, tosin en voi olla varmakaan ...

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25270761:
no ei meidän narttu kyllä ole ikinä juoksujen aikana masentunutkaan. ennen juoksuja on tosin huono syöntinen ja karva lähtee, mutta juoksujen aikana on oma normaali itsensä

Niin kun tässä juoksuja odotellaan alkavaksi, vielä ei tiputtele verta .. karvaa on lähtenyt paljon viim. kuukauden aikana, sekin merkki juoksujen lähestymisestä. Ei kuitenkaan kaljuja länttejä mikä viittaisi sairauteen tms.

Meillä alkoi koiralla juoksut eilen,todella kivaa kun välttyy joulusiivoukselta.Ei paljon hyödytä mitään siivota kun kolme viikkoo menee moppia heilutellessa sata kertaa päivässä.Koira oksentelee aina juoksujen aikaan eikä syö juuri mitään.

Eihän sillä oo pissatulehdusta? Meneekö vettä tavallista enemmän? Mun nartut aikanaan ei ennen juoksuja muuten oireilleet kuin merkkaamalla puskia, masennus iski vasta valeraskauden aikaan.

[QUOTE="carelia";25270833]Eihän sillä oo pissatulehdusta? Meneekö vettä tavallista enemmän? Mun nartut aikanaan ei ennen juoksuja muuten oireilleet kuin merkkaamalla puskia, masennus iski vasta valeraskauden aikaan.[/QUOTE]

Ei juo vettä normaalia enempää... ihan möllinä makaa, tulin juuri kotiin ja ei tule edes vastaan, mulkoilee vaan mua. Ja mitään ei syö.

[QUOTE="aapee";25270967]Ei juo vettä normaalia enempää... ihan möllinä makaa, tulin juuri kotiin ja ei tule edes vastaan, mulkoilee vaan mua. Ja mitään ei syö.[/QUOTE]

Meillä toinen narttu juoksujen jälkeen lopetti syömisen, oli tosi apaattinen, ei innostunut mistän, mutta joikin sitten kamalasti. Kiikutettiin pikasesti lääkäriin ja leikkaukseen joutui kun oli niin paha kohtutulehdus päällä...

[QUOTE="aapee";25270749]Olisiko tänä aamuna lisää keskustelijoita tähän aiheeseen... koira söi eilisen päivän aikana vajaan puoli purkkia purkkiruokaa (hädissäni ostin jo sitä kun ei nappulat kelpaa, purkkiruoan hotkasee hetkessä mut nyt ei maistu) ja vettä on käynyt harvakseltaan juomassa, pihalla nuolee lumihankia että saa nestettä siitäkin...

Kauanko tätä pitää kahtoo, mielestäni se ei edes nuole alapäätään enää niin paljoa.. kele... eilen oli lattialla jotain vihertävää nestettä, oletan että yrjöä? Kyllä se luokse tulee kun kutsun ja pihalla ollaan oltu, siellä ei viitti juosta vaan kävelee hitaasti perässä. Hihnalenkkejä en voi nyt kuvitellakaan.[/QUOTE]

Minkä verran vihreää nestettä?? Saattaa olla koiran voinnin perusteella että sillä on märkäkohtu ja vuoto on sitä "mätää" sieltä. Jos näin on niin koiran vointi huononee huononemistaan koko ajan. Älä hirveän pitkään enää odota lääkäriin menemistä. Se on sitten kriittistä jos kohtu puhkeaa..

Märkää eritettä emättimen suulla, ei mielestäni kamalan värik'ästä ainakaan, ennemminkin kirkasta? Koira TODELLA !!!!!! apaattinen, ruiskulla saanut vettä suuhun kun ei muuten edes juo! Sain eläinlääkärille ajan, kohta menemme.

Kiitos vastaajille, nyt oon huolissani todella. Koira sentään eilen seurasi pihalle, nyt ei mitään. Pissalla kävi ja tuntuu että ei pysy kunnolla edes pystyssä.

[QUOTE="aapee";25272364]Märkää eritettä emättimen suulla, ei mielestäni kamalan värik'ästä ainakaan, ennemminkin kirkasta? Koira TODELLA !!!!!! apaattinen, ruiskulla saanut vettä suuhun kun ei muuten edes juo! Sain eläinlääkärille ajan, kohta menemme.

Kiitos vastaajille, nyt oon huolissani todella. Koira sentään eilen seurasi pihalle, nyt ei mitään. Pissalla kävi ja tuntuu että ei pysy kunnolla edes pystyssä.[/QUOTE]

Kohtutulehdus, menkää heti lääkäriin!

Sulla panettaa ihan hemmetisti mutta omistaja pakottaa lenkille ja keksii kaikkea älyttömyyksiä. Kai se alakuloon vetää kun ei pääse sutaseen kunnolla uroksen kanssa :(

No mun exällä sitä on jo jatkunut parin vuoden ajan, mikään muu ei kiinnosta kuin vieraat ukot. Harmillista varsinkin lasten kannalta kun ei saa pidetttyä edes kotia ihmisten asuttavassa kunnossa. Pitäiskö viedä piikille vai mitä olisi tehtävissä?

Vastaan tähän vaikka aikaa on mennyt, jos vaikka joku muu etsii samaan vastausta ja löytää tämän ketjun.

Masennus, tylsistyneisyys jne. ovat meilläkin oireita ja ollut jo 5v, alkaen 1v iässä.
Meillä koira alkaa ennen kiimaa voida pahoin, eli väliin näyttää oksettavan. On väsynyt ja
syö vähemmän (silti näyttää lihovan). Juoksun jälkeen helpottaa, mutta valeraskauden aikaan jatkuu se pari viikkoa uudelleen. Joskus vuosia sitten olin tosi huolissani, koska näytti sairaalta, mutta kiimahan + valeraskaus myöhemmin se oireet tekee. Tämän lisäksi koira tuijottaa miestä, niin kuin JATKUVASTI silmiin, ennen kiimaa, sen aikana, mutta ei sen jälkeen. Valeraskaana koira hakee enemmän meikäläisen seuraa ja nukkuu melkein päälläni.

Tähän voi auttaa vain leikkaus, eli se tekee hyvää. Itse olen asian hoitamassa heti tämän juoksun jälkeen. On sen verran ärsyttäävä katsoa koiraa, joka nukkuu puoleen päivään, lenkillä innostuu kyllä juoksemaan ja sitten taas tuijottelee miestä kaiket illat ja nylkyttelee lasta. Kaksi kertaa vuodessa tätä rumpaa.
Eli joo oireet voivat alkaa jo ennen kiimaa ja ne voivat saada koiran näyttämään melko sairaalta. Leikkaus kannattaa, ellei ole teettämässä pentuja :)

Hei, minulla sama ongelma 1,5-vuotiaan koirani kanssa. Kiva, että tänne on kirjoitettu uusiakin vastauksia. Koirallani on nyt toiset juoksut ja samoin kuin ensimmäisten kanssa, makaa vain eteisessä, eikä mikään kiinnosta. Ulkona kyllä haistelee ja pissailee pikkupikkupissoja sinne tänne, kävelee reippaammin kuin yleensä, mutta tosiaan haistellen koko ajan. Mutta sitä masentuneisuutta on kamala katsoa, kun muutoin niin leikkisä koira muuttuu täysin apaattiseksi. Ajattelin myös kohdunpoistoa, mutta odotan nyt toki vielä, että kasvaa isommaksi.

moikka, meil on reilu vuoden ikänen staffi tyttö, ekat juoksut pienet ei mitää kummaa... nyt toiset 5 päivää vaa maannu ulkona ok juo syö norm. vähemmä masentunu ei leiki ynm... alkaa mennä jo ohi mut vinkkinä muille :)

Yhteistyössä