Narttukoiran juoksuista...

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Mie oon nyt hieman pihalla ja siks kyselen...

Rupeaako narttu kuin nopsaan juoksujen alusta tiputtelemaan. Kauan tiputtelua kestää yleensä ennen tärppipäiviä? Mis vaihees tärppipäivät yleensä on jos juoksut kestää n. 1,5vkoa?

Miulla kokemusta vaan nartusta jolla valeraskaudet venytti juoksut reiluun 5 viikkoon ja se tiputteli ihan koko ajan. Nyt taloon tuli narttu jolla normijuoksut ja ne pitäis tulla vasta tammikuussa (kasvattaja sanoi, et on tähän asti tullu tosi säännöllisesti ) mut nyt toi meitin toinen uros on ruvennu kiljumaan ja pihisemään ku mikäkin sika omassa tarhassaan ja hampaineen repii väliverkkoa... vähän pelkään, et noi juoksut ois nyt jo tuloillaan...

Juoksuthan lasketaan alkaneeksi ekasta tiputtelupäivästä ja keskimäärin nartut vuotaa noin 3-4 viikkoa. Tärppäpäivien jälkeen se vuoto muuttuu vaaleaksi, jopa lähes värittömäksi ja joillakin nartuilla sitä on vaikea huomata. Ei niin mitään hajua milloin ne tärppipäivät on, mutta kai se siinä noin 1,5 viikon kuluttua juoksujen alkamisesta on.

En ole koskaan kuullut bartusta jonka juoksut kestäis vain 1,5 viikkoa, joten kannattaa kysyä kasvattajalta tarkemmin.

Juoksuthan lasketaan alkaneeksi ekasta tiputtelupäivästä ja keskimäärin nartut vuotaa noin 3-4 viikkoa. Tärppäpäivien jälkeen se vuoto muuttuu vaaleaksi, jopa lähes värittömäksi ja joillakin nartuilla sitä on vaikea huomata. Ei niin mitään hajua milloin ne tärppipäivät on, mutta kai se siinä noin 1,5 viikon kuluttua juoksujen alkamisesta on.

En ole koskaan kuullut bartusta jonka juoksut kestäis vain 1,5 viikkoa, joten kannattaa kysyä kasvattajalta tarkemmin.

Juu mie koitin sille jo soitella, mut on kasvattitapaamisessa ni en saanu vielä kiinni. Tietty miun kannalta ois parempi jos juoksut tulis nyt kuin tammikuussa jolloin pitäis kisoihin lähteä... Tuolla nartulla on kuulemma aina kestäny 1,5 viikkoa. Ollaan kyl mietitty sen leikkauttamista kun en usko, et myö mitään pentuja sillä ruvettais tekemään. Ei sit ois enää juoksujen kans ongelmia ku talossa asuu kuitenkin 2 urostakin, joista toinen on nartun eno =)

Juu mie koitin sille jo soitella, mut on kasvattitapaamisessa ni en saanu vielä kiinni. Tietty miun kannalta ois parempi jos juoksut tulis nyt kuin tammikuussa jolloin pitäis kisoihin lähteä... Tuolla nartulla on kuulemma aina kestäny 1,5 viikkoa. Ollaan kyl mietitty sen leikkauttamista kun en usko, et myö mitään pentuja sillä ruvettais tekemään. Ei sit ois enää juoksujen kans ongelmia ku talossa asuu kuitenkin 2 urostakin, joista toinen on nartun eno =)

Leikkaus on kyllä huomattavasti elämää helpottava toimenpide, mikäli koira on harrastusperheessä tai perheessä on myös vastakkaista sukupuolta olevia koiria.

Meillä leikataan kaikki koirat mahd. nuorina koska mä itsekkäästi en anna niiden juoksujen olla mun harrastusten tiellä :D

en ole kuullut et juoksut kestäisi vain 1,5vkoa. kyll'ä ne 3-4vkoa kestää. ja tärppipäivät voi olla lähes sen kokoajan. ainakin näin mulle joku joskus sanonut. mut luulisi että n. puolessa välissä olisi se hedelmällisin aika.

Leikkaus on kyllä huomattavasti elämää helpottava toimenpide, mikäli koira on harrastusperheessä tai perheessä on myös vastakkaista sukupuolta olevia koiria.

Meillä leikataan kaikki koirat mahd. nuorina koska mä itsekkäästi en anna niiden juoksujen olla mun harrastusten tiellä :D

Meillä tuo toinen narttu leikattiin mut sillä ne juoksut kestikin yli 5 vkoa ja se lihoi ihan hirveästi, joten ei jaksanu sit valjakossakaan juosta, eikä auttanu vaikka kuin koitettiin laihduttaa :/ Tuo uus narttu on ollu jalostuskoirana ja sille oli vielä pentue suunnitelmissakin, mut muuttikin meille. Ja tosiaan juoksut haittaa harrastusta kun kaks urostakin on..... tammikuussa juoksut pitäis vasta alkaa ja tietty jos ne ei viel ois tulossa ni sen vois leikata nyt pikaseen ennen tammikuuta... En sit tiiä siit pentuejutusta ku tuolla ja meidän uroksella syntyi 10 pennun pentue toissasyksynä, mut kaikki menehtyivät ja oli jo silloin kasvattajan kans puhe, et astutuksen vois joskus tulevaisuudessa uusia. Nyt asuu pariskunta meillä saman katon alla, mut en tiiä, et kannattaisko miun sitä pentuetta sit kuitenkaan kasvattelemaan vaikka kuin mieli tekis...

en ole kuullut et juoksut kestäisi vain 1,5vkoa. kyll'ä ne 3-4vkoa kestää. ja tärppipäivät voi olla lähes sen kokoajan. ainakin näin mulle joku joskus sanonut. mut luulisi että n. puolessa välissä olisi se hedelmällisin aika.

No tällä nartulla ne on kestäny tähän mennessä aina 1,5 vkoa. Meillä oli toissakesänä astutuksessakin eikä siit kyl akuaa menny tärppipäiviin juoksun alusta. Hitto ku ei muista kuitenkaan silleen ihan päivälleen, et miten silloin meni.

Yhteistyössä