Näyttötutkinnon suoritus, mitä siinä näyttötilanteessa oikein tapahtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Laitoin hakemuksen menemään aikuiskoulutukseen joka suoritetaan näyttötutkintona, opiskelua ja lopulta näytöt työpaikalla.

Mistään internetin ihmeellisestä maailmastakaan en löydä selkeää tietoa mitä tuo "näyttö työelämän aidoissa tilanteissa" tarkoittaa?
Tai kuka sitä arvioi?
Arvioidaanko sitä tunti,päivä, viikko vai miten?
Pomo?

Kyseessä siis merkonomitutkinto ja olen töissä pienessä kaupassa.

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii kertoa selkeästi ja yksinkertaisesti mitä tuo "näyttötilanne" käytännössä on. :)

Näytön vastaanottaa ulkopuolinen henkilö joka katsoo että toimit tilanteessa oikein.
Huolehdit työturvallisuudesta etc.
Esim. Meillä tulee suoraan hylky jos on tekemässä näyttöä ilman suojalaseja..

Aikaa yleensä on n.6h suorittaa koko näyttö

se näyttö o siä normaalia työtä mitä teet. sovit vain päivän jolloi ohjaaja katsoo tarkemmin su tekmiisä ja sit antaa arvion mite siitä suoriuduit. Opettaja sit tulee paikalle ja yhdessä keskustelette sitä näytöstä. Enne oli opetkin paikalla ,mutta on uomattu että se näyttötilanne on niin "pelottava" että ainki meilä merkonomeil aon luovuttu siitä open kyttäämisestä vieressä

[QUOTE="vieras";27907798]Laitoin hakemuksen menemään aikuiskoulutukseen joka suoritetaan näyttötutkintona, opiskelua ja lopulta näytöt työpaikalla.

Mistään internetin ihmeellisestä maailmastakaan en löydä selkeää tietoa mitä tuo "näyttö työelämän aidoissa tilanteissa" tarkoittaa?
Tai kuka sitä arvioi?
Arvioidaanko sitä tunti,päivä, viikko vai miten?
Pomo?

Kyseessä siis merkonomitutkinto ja olen töissä pienessä kaupassa.

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii kertoa selkeästi ja yksinkertaisesti mitä tuo "näyttötilanne" käytännössä on. :)[/QUOTE]

Voipi olla koulukohtaisia nämä näyttötilaisuudet. Mutta siis mulla oli ainakin niin, että opettaja + työpaikan ohjaaja seurasivat työskentelyäni muutaman tunnin ajan työharjoittelupaikallani. Tätä ennen tuli tehdä tarkka näyttösuunnitelma. Näytössä saatettiin kysyä myös jotain hankalia kysymyksiä jne. Lopuksi arvioitiin oma onnistuminen, ja käytiin näyttötilaisuus yhdessä lävitse.

Lähihoitajan näyttötutkinto kestää aikuispuolella 5 päivää.
Jollet jotain kriteerin kohtaa voi "näyttää" työpaikallasi osaamisellasi, niin se on esitettävä kirjallisesti/ suullisesti näytön vastaanottajalle.

[QUOTE="noh";27907935]Voipi olla koulukohtaisia nämä näyttötilaisuudet. Mutta siis mulla oli ainakin niin, että opettaja + työpaikan ohjaaja seurasivat työskentelyäni muutaman tunnin ajan työharjoittelupaikallani. Tätä ennen tuli tehdä tarkka näyttösuunnitelma. Näytössä saatettiin kysyä myös jotain hankalia kysymyksiä jne. Lopuksi arvioitiin oma onnistuminen, ja käytiin näyttötilaisuus yhdessä lävitse.[/QUOTE] mä opiskelem nuorten koulutuksesa, misä on myös näytöt( olen kyllä ihan aikuinen 40v) ja talousassistentin polkua eli toimistopuolelel. Aika vaikeaa se lis toimistohommia tehdä jos siinä olis monta ihmistä selän takana hengittämässä.

Kiitos vastauksista. :)

Vielä selvennystä kaipaisin tuohon näytön valvojaan/arvostelijaan/kuka seuraa sinun tekemisiäsi näyttötilanteessa...
Siis onko se vastaanottaja ulkopuolinen henkilö kuten Koivunkäpy kirjoitti vai työpaikkaohjaaja (eli kollega) kuten toinen vastaaja kirjoitti?

Vai vaihteleeko nämä tutkinnon, oppilaitoksen, työpaikan jne. mukaan?

Siksi varmaan niin vaikea saadakin tietoa kun tavat vaihtelee,aikuisena sitä vain arastelee lähteä mukaan koulutukseen jonka etenemistä ei ymmärrä, eikä kunnon infoa tunnu saavan.

[QUOTE="vieras ap";27908033]Kiitos vastauksista. :)

Vielä selvennystä kaipaisin tuohon näytön valvojaan/arvostelijaan/kuka seuraa sinun tekemisiäsi näyttötilanteessa...
Siis onko se vastaanottaja ulkopuolinen henkilö kuten Koivunkäpy kirjoitti vai työpaikkaohjaaja (eli kollega) kuten toinen vastaaja kirjoitti?
[/QUOTE]

Näytönvastaanottaja on sen työpaikan vakityöntekijä missä näyttösi annat. Yleensä naäytönvastaanottajan valitsee paikan esimies ja vastaanottajalta vaaditaan koulutus näyttöjen vastaanottamiseen.

[QUOTE="vieras ap";27908033]Kiitos vastauksista. :)

Vai vaihteleeko nämä tutkinnon, oppilaitoksen, työpaikan jne. mukaan?

Siksi varmaan niin vaikea saadakin tietoa kun tavat vaihtelee,aikuisena sitä vain arastelee lähteä mukaan koulutukseen jonka etenemistä ei ymmärrä, eikä kunnon infoa tunnu saavan.[/QUOTE]

meillä on ainakin se työpaika ohjaaja, meille ei tule ulkopuolisia

mä opiskelem nuorten koulutuksesa, misä on myös näytöt( olen kyllä ihan aikuinen 40v) ja talousassistentin polkua eli toimistopuolelel. Aika vaikeaa se lis toimistohommia tehdä jos siinä olis monta ihmistä selän takana hengittämässä.

olen suorittanut aika monta näyttötilaisuutta, ja yleensä on ollut vähintään se kaksi tarkkailijaa. Tilaisuudet ovat kuitenkin olleet rentoja, ja ohjaajat siinä sivussa tehneet omiaan/käyneet kahvilla ym. Joskus opettaja on esittänyt asiakasta, ja tehnyt kysymyksiä tai esittänyt hankalaa. Turha noista näytöistä on niin paljoa ap stressata, jos vain teet työn koko harjotteluajalta kunnolla.

[QUOTE="noh";27908183]olen suorittanut aika monta näyttötilaisuutta, ja yleensä on ollut vähintään se kaksi tarkkailijaa. Tilaisuudet ovat kuitenkin olleet rentoja, ja ohjaajat siinä sivussa tehneet omiaan/käyneet kahvilla ym. Joskus opettaja on esittänyt asiakasta, ja tehnyt kysymyksiä tai esittänyt hankalaa. Turha noista näytöistä on niin paljoa ap stressata, jos vain teet työn koko harjotteluajalta kunnolla.[/QUOTE]

no meille ei kuitenkana ulkopuolista tule,meillä näyttö alkaa maaliskuussa ja paikkakin mulla jo tiedossa. 10 opintoviikkoa on näyttö joten keväällä loma alkaa aikaisemmin ( epäviralisesti)

Itse olen sosiaalipuolella töissä ja myös näytön vastaanottaja. Meillä minä menen muutamaksi tunniksi noiden päivien aikana seuraamaan opiskelijaa ja annan arvioinnin. Meillä läheisesti töitä tekevä, esim. ohjaaja ei voi arvioida opiskelijaansa. Minä olen siis samassa paikassa töissä, mutta en tee töitä. opiskelijan kanssa.

Itse opiskelin aikuispuolella kokiksi. Näytöt oli normaaleja työpäiviä, joista tein etukäteen suunnitelman. Työpaikan ohjaaja seurasi tilannetta sivusilmällä. Pari päivää myöhemmin keskustelimme opettajan ja ohjaajan kera näytöstä

Yhteistyössä