Neiti pyörtyi eilen, pitäisikö huolestua???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wilma-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wilma-73

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
3 570
0
36
Tai siis, huolissanihan tietysti olen mutta mietin sitä että pitääkö huomenna soitella lääkärille.

Neiti siis 12-v, torstaina alkoi valittelemaan että maha kipeä, kipu tulee aaltoilevasti. Perjantaina kävi koulussa tekemässä aamulla kokeen, sitten tuli kotiin huilaamaan. Päivän mittaan alkoi valitella että paha olo. Ei ole oksentanut kuitenkaan.

Syönyt vähän heikosti, pieniä annoksia. Juonut ihan hyvin, kokoajan on sängyn vierellä juomapullossa mehua että nesteitä saanut mielestäni ihan hyvin.

Eilen sitten tuli saunaan, sauna ei ollut vielä kovin kuuma, alle 70 astetta, istui noin viisi minuuttia, ei heitetty löylyä. Lähti siitä pesulle ja kohta kolisi, neiti pyörtyi kesken suihkun. Kaatui puisen jakkaran päälle, löi vatsansa ja otsansa siihen jakkaraan, osittain törmäsi seinään...

Tänäänkin valittanut sitä samaa huonoa oloa kuin aiemminkin, tuosta kaatumisesta ei seurannut muuta kuin mustelmia ja kuhmu otsaan. Hieman sekava oli heti pyörtymisen jälkeen mutta tokeni nopeasti.

Kertokaas hiukan mielipiteitä niin pääsen eteenpäin näiden ajatusten kanssa...

Sanoisin että lääkäriin ehdottomasti! Hui, mun siskolla 14v oli pyörtyilyä, heikkoa oloa, kävi mittauttaa hb:n ja oli alle 100. Sai rautakuurin ja meni sillä. Mutta vatsakipua ei ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilma-73:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
No lääkäriin ehdottomasti. Veriarvot ainakin syytä tarkistaa.

Onko hänellä jo kuukautiset alkaneet?

Kerran on kuukautiset olleet vasta, niistä on nyt aikaa jo parisen kuukautta.

Oliko kipu alavatsalla, että voisi olla liitännäinen menkkoihin?

Joka tapauksessa täällähän voidaan heittää villejä veikkauksia mutta kyllä tuo selvästi on lääkärikäynnin paikka.

Itselläni kun kuukautiset alkoivat n. 12-vuotiaana niin ne olivat niin pahat, että hemoglobiini romahti melkein anemian tasolle ja aloin pyörtyillä niin, että piti sitten hakea lääkityksellä helpotus kuukautisiin. Mutta siihen meni aikaa melkein vuoden verran ja kuukautiset olivat heti alkamishetkestään niin säännölliset, että epäilen neidilläsi olevan joku muu hätänä. Lekurille vaan.

minulle tulee myös kuukautiset mieleen, tuosta aaltoilevasta vatsakivusta ja pyörtyilystä. Itse olen aikanaan kärsinyt samasta vaivasta paljon, pyörtynyt useamman kerran, ennen kuin opin syömään särkylääkkeitä riittävän aikaisin, ja riittävän paljon.

No lääkäriin ehdottomasti. Veriarvot ainakin syytä tarkistaa.

Onko hänellä jo kuukautiset alkaneet?

Kerran on kuukautiset olleet vasta, niistä on nyt aikaa jo parisen kuukautta.

Oliko kipu alavatsalla, että voisi olla liitännäinen menkkoihin?

Joka tapauksessa täällähän voidaan heittää villejä veikkauksia mutta kyllä tuo selvästi on lääkärikäynnin paikka.

Sitä itsekin heti mietin että kuukautiset tulossa kun itsekin kärsin silloin vatsakivuista, kuukautisia ei kuitenkaan ole nyt alkanut.

minulle tulee myös kuukautiset mieleen, tuosta aaltoilevasta vatsakivusta ja pyörtyilystä. Itse olen aikanaan kärsinyt samasta vaivasta paljon, pyörtynyt useamman kerran, ennen kuin opin syömään särkylääkkeitä riittävän aikaisin, ja riittävän paljon.

Mulla on ollut ihan sama juttu, kerrankin koulun käytävälle pyörryin kun niin kovat menkkakivut, kiva siinä muut jonotti ruokalaan niin meikäläinen vetää veltoksi lattialle. Nykyään jo onneksi helpottaneet ne kivut.

Soitin päivystykseen ja sanoivat että seurata neidin oloa, jos jatkuu niin huomenna yhteys omaan lääkäriin. Kuulemma jos jotain vatsavirusta niin siihen sopii tuo heikotus ja pyörtyminen.

Elikkäs näin sitten teen. Tuon hemoglobiinin haluan kyllä käydä mittauttamassa huomenna, ihan varmuuden vuoksi...

Soitin päivystykseen ja sanoivat että seurata neidin oloa, jos jatkuu niin huomenna yhteys omaan lääkäriin. Kuulemma jos jotain vatsavirusta niin siihen sopii tuo heikotus ja pyörtyminen.

Elikkäs näin sitten teen. Tuon hemoglobiinin haluan kyllä käydä mittauttamassa huomenna, ihan varmuuden vuoksi...

Jos itse olisin ollut langan päässä olisin pyytänyt näytille. Mutta jos tilanne nyt ok niin toisaalta... ehkä voi odotella. Mutta itse äitinä olisin kyllä vatsakipujen ja pyörtyilyn vuoksi käynyt näytillä.. sehän voi olla umpparia tms. myös.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:

Jos itse olisin ollut langan päässä olisin pyytänyt näytille. Mutta jos tilanne nyt ok niin toisaalta... ehkä voi odotella. Mutta itse äitinä olisin kyllä vatsakipujen ja pyörtyilyn vuoksi käynyt näytillä.. sehän voi olla umpparia tms. myös.

Pyysin tuota meitin neitiä hyppimään eikä se sattunut, kun olen kuullut että jos umppari niin ei pysty hyppimään kun sattuu niin kovasti. Soittelen aamulla tuonne omalle terveysasemalle jos siellä vaikka haluttaisiin neitiä tutkia niin heti vien.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Juoko paljon, pissaako paljon? Noilla oireilla tulee mieleen myös diabetes. Siis huono ruokahalu, huono vointi ja vatsakipu. Tarkistuta sokeri samalla varalta.

Ei todellakaan juo paljoa, päin vastoin, jatkuvasti saan huomautella asiasta, parhaaksi olen todennut tuon juomapullon, siitä hänen itsekin helppo seurata juomistensa määrää.

Mutta kiitos vinkistä, pyydän että katsovat tuon sokerin samalla.

Yhteistyössä