nettikirppareilla myyjän oikeus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiinalaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiinalaa

Vieras
Moi! Osaako joku auttaa? Myin neuleen kirpparilla ja ilmoituksessa oli että "siisti käytetty.Kokolapussa L (mutta vastaa kokoa M) kai-kai: ja olka-helma: hp:24e "(merkkivaate siis kyseessä) nyt tuli ostajalta viestiä että neule on aivan käyttökelvoton ja vastaa kuulemma kokoa xs ja haluaa kaupan purkua.
Tietysti laitoin että neule ei todellakaan ollut huonossa kunnossa kun sen lähetin ja miksi ihmeessä "ostaisin" neuleen takaisin jos ei ole siinä kunnossa kun sen olen myynyt..
Nyt sanoo tekevänsä rikosilmoituksen minusta.

Voiko tästä seurata minulle jotain ongelmia? Kun kuitenkin ilmoitus oli asianmukaisesti ilmoitettu (ja onneksi on tallessa vielä mulla) onko mun pakko suostua kaupanpurkuun?

Ostajan vastuulla on jos kuvauksen ja kuvan perusteella nettikirppikseltä ostaa käytettyjä vaatteita. Tuskin voi xs kokoiseksi väittää jos kokolapussa alunperin ollut l ja m kokoisena myyty. Ei poliisit tuota ryhdy tutkimaan vaikka ilmoituksen hullu tekisikin. Eikä sun tarvii suostua kaupan purkuun.

Kiitos huojentavasta vastauksesta :) ja tosiaan ilmoituksessa oli kuitenkin mitat ilmoitetta ja että vastaa kokoa M
Laitoin jo tuskissani viestiä sille fobballe,että jos se osais auttaa :)

Sinulla ei ole mitään velvollisuutta lähteä purkamaan kauppoja, sillä mikään laki ei tätä vaadi. Jos ostaja siis ostaa jotain itselleen sopimatonta/väärän kokoista niin se on ostajan oma vika. Ostajan olisi pitänyt varmistua tuotteen sopivuudesta joko pyytämällä mittoja/lisäkuvia tuotteesta. Minä ainakin pyydän mitat vaatteesta ja lisäkuvia jos yhtään epäilyttää. Mittoja pyydän, vaikka myyjä kertoo vaatteen vastaavan kokoaan. Joskus on silti tullut epäsopivia vaatteita kohdalle, mutta olen vaan myynyt ne eteenpäin enkä alkanut vaatia myyjältä rahojani takaisin. Jos tuotteen kunto ei ole ollut kuten kuvattu (eli löytyy tahroja, josta ei ole mainittu tai reikiä) niin silloin olen ollut myyjään yhteydessä. Yleensä nettikirppiksillä on yleinen sääntö, että tuotteen tulee olla tarkasti kuvattu kaikkine vikoineen. Jos siis ostan paidan, jonka reijistä ei ole mitään mainintaa myyntiteksteissä niin silloin joko pyydän hinnan alennusta tai vaatteen palautusta. Tähänkään myyjällä ei ole mitään velvollisuutta tulla vastaan, mutta taitaa olla kirppiksillä yleinen perussääntö, että myyjän on tarkasti kuvailtava tuote virheineen ja ominaisuuksineen. Usein myyjä tulee hinnassa vastaan riippuen vian suuruudesta. Jos myyjä siis myy rikkinäisiä vaatteita eikä mainitse siitä / ota vastuuta niin silloin myyjä monesti poistetaan kirpulta. Kerran olen saanut rahani takaisin, sillä lapselle ostamassani paidassa oli reikiä, joista ei ollut mainintaa ja kerran sain pienen alennuksen tahraisesta vaatteesta. Olen itsekin palauttanut rahaa ostajalle kun en ollut huomannut yhtä tahraa paidassa. Myydessä pyrin ottamaan monta kuvaa, joista tuotteen kunto tulee selkeästi ilmi ja kuvailen viat tarkasti. Harvoin on tullut mitään "reklamaatiota " myymistäni vaatteista.

Summa summarum ap: Väärän koon väitteeseen sinun ei tarvitse ottaa mitään kantaa.. mutta jos muuten tuote ei vastaa yhtään sinun antamaa mielikuvaa ja myyntikuvaa.. eli on haalistunut/nukkainen/tahrainen/reikäinen mitä et ole kertonut myydessäsi ja myyntikuva ei ole vastannut todellisuutta niin sitten reiluna myyjänä voisit harkita tulla vaikka hinnassa vastaan. Pyydät ostajalta ottamaan kuvan niistä asioista vaatteista, joista hän on tyytymätön.

Voihan olla, että jompi kumpi teistä nyt vähän huijaa.. joko sinä tai ostaja tai sitten te molemmat :D Me ei voida sitä tietää, joten ei voi tämän tarkemmin vastata.

Yhteistyössä