neuvoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viisaammilta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viisaammilta

Vieras
Elikkäs olen ensikertalainen tässä odotus puuhassa ja nyt vähän on epäselvää oma olo/tilanne. Eli 27 raskausviikko menossa ja tähän asti kaikki ollu ok. Viimeisin lääk.tark. oli vk 20. Tuolloin kohdunkaula 3cm, kiinteä ja kiinni. Terkka on sittemmin kysellyt, että tunnenko harj.supistuksia jne.. No oon jotain sönköttäny vastaukseksi, kun en oikeen tiedä. Välillä nahkaa kirraa, tulee kova tunne tai muuten ahdistaa. Eli ovat ehkä suppareita..kai. Nyt on reilun viikon verran tuntunut vihlontaa alapäässä. Jotenkin on tuntunut, että kohdunkaulaa viiltää. Tänään sitten kokeilin kaulaa ja sitä ei enään kunnolla tullutkaan vastaan niinkuin ennen. Pikkasen sain sormen päähän tuntuun ehkä sentin/kahden verran pehmeetä/lörpöttävää kaulaa. Onko ihan ok? Eli se on kai ""kypsynyt"" pois? Seuraavaan lekuriin on 3vk..tarviiko ottaa yhteyttä ennen sitä? Joudun olemaan paljon liikkeessä. Haittaako se? Tuntuu vaan niin pöntöltä, kun ei ite ymmärrä yhtään, eikä jaksa terkkarille soittaa, kun se on vähän välinpitämätön. Onko jollakin ollut näillä viikoilla kohdunkaula samassa kunnossa? Mulla on kai aika korkea kipukynnys, kun en ihan pienestä hetkauta ja jaksa välittää. Tulee vaan mieleen, että onko se sitten loppujen lopuksi huono asia, jos jotain vakavampaa jää huomaamatta.. Voi tätä raskaana olemista :)

en lähtis ite tunnustelemaan kuhdunkaulan tilannetta jos ei nyt kätilö tai terkkari ole itse. Tietenkin kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin ja kysellä sieltä jos epäilyttää että kaikki ei oo ok. Täällä tuskin kukaan osaan lääkäriksi heittäytyä tutkimatta sua=).

Mutta onnea odotukseen.

No voi kai sitä nätisti kokeilla. Ei kai ne nyt niin herkkiä paikkoja ole. Joutuuhan se seksinkin aikana koetukselle/kosketukselle. Ja aika reilusti se lääkäri sitä viimeksi kokeili. Pikaisesti puhtailla sormilla tunnustelin. Varmaan sit eri asia, kun on jo paikat auki. Niin, eipä kukaan voi selväksi sanoa, vaan kaipaisinkin kokemus peräistä tietoa. Jos jollakulla olisi itsellä ollut näin? Ja vähän osviittaa, että olenko nyt ihan turhasta huolestunut? Eikö sen joka tapauksessa kuulu tässä raskauden edetessä lyhentyä pois? Onko se vain vielä liian aikasta?

Ehkä edellinen vastaaja tarkoitti sitä, että itse et varmaan tunne kohdunkaulaasi samalla tavalla kuin lääkäri ja siksi voit saada ""väärän tuloksen"", onhan jo asento eri etkä maallikkona välttämättä tiedä miten lääkäri laskee kohdunkaulan pituuden. Itsekin myönnän kokeilleeni kohdunkaulaa, omasta mielestä se on ollu pehmeä eikä kovinkaan pitkä enää, mutta niin vaan lääkäri on kirjannut että kohdunkaula on edelleen 3 cm ja kiinteä.

Mielestäni voit hyvin odottaa seuraavaa lääkäriä, itselläkin on supistellut jo pari kuukautta ja lääkärit on ollut parin kolmen viikon välein, eikä siinä ajassa yleensä hirveitä tapahdu, varsinkaan jos sulla ei ole ollut tiheitä/kipeitä supistuksia.:)

Käy vaan neuvolassa, terveydenhoitaja tai kätilö = asiantuntija voi arvioida tilannetta. Annan aina tämän saman neuvon. Oma lapsi kuoli rv 20 jälkeen kohtuun ja monta päivää uskoin nettineuvoja ""kaikkin hyvin "" jne. enkä hakeutunut neuvolaan. Mitään ei olisi kyllä ollut tehtävissä, vaikka olisin sinne aiemmin hakeutunutkin. Joidenkin kohdalla voi olla tosin - siksipä pirauta sinne. Itsekin aiemmin ajattelin, että en viitsi vaivata. Nyt voin vaikka jättää muutaman turhan ""rutiinikäynnin"" väliin ja hakeutua juttusille, kun on oikeaa asiaa/huolta. Neuvolat on sitä varten, että apua ja tukea haetaan. Kaikki on todennäköisesti hyvin, mutta aina on hyvä varmistaa tilanne. Neuvolasta saat parempia neuvoja kuin täältä.

Kiitos vastauksista. Olen ennen raskautta kokeillut kohdunkaulaa ja tiedän miltä se tuntuu kun on ihan kova ja pitkä. Nyt se on aivan erinlainen, kuin normaalisti. Eikö tuo 3cm, kiinteä, kiinni ole se normaali olotila? Jospa se sitten saa muuttua tässä matkanvarrella ja jo nyt lyhentyä. Mulla alkaa olla 7 viikkoa, kun on viimeksi tutkittu alakertaa. Ehtii kai siinä ajassa tapahtua jotain. Vielä olis se 3 viikkoa ennen lääkäriä. Neuvolasta mieluummin kysyisinkin, mutta täällä neuvolassa on vähän kummallista se toiminta. Mulle terkka sanoo aina kaikkiin kipuihin/ajatuksiin, että eipä niille mitään voi. Flunssaakin podin 6vk ja ei mahtanut mitään. Lääkäritkään ei kuulemma olis voinu helpottaa oloa mitenkään, eikä mitään paikkaa kannattanut tarkistaa. Aika loppu aloin olemaan jo tuonkin takia, mutta onneksi oon nyt parantunut lähes normaaliin olotilaan.

mulla viikkoja nyt kasassa 32+1 ja sairaslomalla olen ollut jo 4 vkoa kohdunkaulan lyhenemisen ja pehmentymisen vuoksi ja supistelun, mitä tosin ei ole ollut mitään ihan mahdottomasti. Mun lääkäri sanoi, että ensisynnyttäjillä ei kohdunkaulan pitäisi vielä pehmetä ja raskas työ( nostaminen, kyyristely ym. pikkuihmisten hoito) aiheuttaa sitä vielä enemmän. Mun mielestä kannattais käydä tarkistuttamassa mitä alapäälle kuuluu, ettei ainakaan kohdunsuu aukeis vielä, kun sulla on viikkojakin vielä aika vähän.

Yhteistyössä