Neuvoja joltain joka oikeesti ymmärtää ovulaatioista yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos

Vieras
Tilanne on sellainen, että menkat on 2 päivää myöhässä. Eilen tein r-testin, herkän, aamupissasta ja näytti negaa. Kuten pitääkin koska ehkäisy on käytössä. Ongelma vaan on seuraavanlainen. Nyt on kp 35, ovulaatio, jonka tunnistan limoista, kivuista ja lämmöistä, oli jo kp 19. Luteaalivaihe on mulla aina poikkeuksetta 13 päivää. Lämmöt ei ole koholla mutta toisaalta ei ne ole laskenutkaan. Lämmöt yleensä mulla laskee jo 2 päivää ennen menkkoja. Normaalilämpö on 36,7-8 ja koholla olevat lämmöt on 37,2-3. Nyt on näyttänyt tasaseen 37,0. Mistä voi johtua tämä poikkeuksellisen pitkä luteaalivaihe? Käsittääkseni, sen ei pitäisi koskaan vaihdella? En tietenkään ole vielä kovin huolissani tai hätääntynyt, mutta syvästi ihmettelen tilannetta :/

En olisi huolissani, jos kierto heittää vaan pari päivää, vaikka aikasemmin kierto olis ollu kellontarkka. Hirmu pienet asiat voi vaikuttaa kuukautiskiertoon, yleisimmin esim. stressi, vaikka sitä ei tiedostaisikaan. Me naiset ollaan niin herkkiä =) Tuohon lämpöasiaan en osaa kommentoida, kun en siihen ole perehtynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Tuollainen tilanne voi syntyä jos mm jostain syystä kypsyisi kaksi munasolua, toinen toisessa ja toinen toisessa munasarjassa.

Tällaisesta en ole kuullutkaan :) Mielenkiintoinen ajatus ja tuntuu ainakin loogiselta eli toinen irtoaa myöhemmin ja siksi luteaalivaihe pitenee. Täytyykin googlettaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
En olisi huolissani, jos kierto heittää vaan pari päivää, vaikka aikasemmin kierto olis ollu kellontarkka. Hirmu pienet asiat voi vaikuttaa kuukautiskiertoon, yleisimmin esim. stressi, vaikka sitä ei tiedostaisikaan. Me naiset ollaan niin herkkiä =) Tuohon lämpöasiaan en osaa kommentoida, kun en siihen ole perehtynyt.

Joo, en sillä tavalla tosissani ole huolissaan mutta ihmettelen vaan mistä tällainen voi johtua :) Mulla kyllä hyvinkin herkästi siirtyy ovulaatio jos on stressiä tms. Kerrankin huomasin ovuloivani vasta kp 38 mutta sillonkin luteaalivaihe oli sen 13 päivää eli menkat alkoi kuten pitikin kp 51 :/ Mä oon vaan niin tottunut seuraamaan asiaan että heti kun on jotain poikkeavaa niin se ihmetyttää ;)

Onko se oikeesti NÄIN tarkkaa...mä oon ajatellu että kun vähän sinne päin niin hyvä...ikinä en oo mitään lämpöjä mitannut tms. Nyt yritetään vauvaa, mutta ei vielä noin tarkasti oo ajateltu...

Alkuperäinen kirjoittaja Maniokki:
Onko se oikeesti NÄIN tarkkaa...mä oon ajatellu että kun vähän sinne päin niin hyvä...ikinä en oo mitään lämpöjä mitannut tms. Nyt yritetään vauvaa, mutta ei vielä noin tarkasti oo ajateltu...

Siis vauvaa ei yritetä :) Mä vaan seuraan tuota omaa kiertoa sen takia niin tarkasti että tiedän tarkalleen koska menkat alkaa eikä yleensä tarvi hätääntyä jos kierto jostain syystä venähtää hyvin paljonkin. Mulla on hyvin epäsäännöllinen kierto mutta tuo luteaalivaihe on aina pysynyt samana. Eli mulla saattaa joskus ovulaatio olla jo vaikka kp 13 jollon kierto on vain 26 päivää. Tai sitten kuten jo edellä mainitsin, ovulaatio voi olla vasta kp 38 jollon kierto on yli 50 päivää. Koska tuota vaihtelua on niin paljon, mielellään seuraan millon ovulaation on joten ei tule yllätyksiä ;)