Neuvoja kaipaava äityli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti_pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti_pulassa

Vieras
Heips!
Eilen neljävuotias poikani kysyi minulta, mistä lapset tulevat. Hän on myös ihmetellyt miksi hän on erilainen kuin äiti. Tiedän, että ovat ihan peruskysymyksiä, mutta silti jäädyin tilanteessa.. Miten olette muut hoitaneet asian?

Vinkkejä kaivaten :)

Hae kirjastosta kirja jos tuntuu hankalalta muuten. Pienille sopivia esim "kun äiti munii", "mistä on pienet vauvat tehty". Muista, että kyse on luonnollisesta asiasta, jossa ei ole mitään noloa tai hävettävää. Luet kirjan ja vastaat siihen mitä lapsi kysyy. Tsemppiä!

Itse sanoin 3,5-vuotiaalle, että äidin mahassa kasvaneet ovat molemmat lapset ensin isommiksi ja sitten sairaalassa ne otetaan sieltä pois. :) enkä sano, että vaatii kyllä ponnisteluja, episiotomia tehtiin toisella, oksensin kaaressa ja tuli tikkejä... ei niitten tarvi vielä kaikkea tietää :D

no lapset tulee kun isä ja äiti rakastaa toisiaan tms, ja mä oon sanonu että tytöillä on pimppi ja pojilla pippeli thats it :D eikai noihin mitenkään kauheen kummasti tarvitse vastailla.

Itse selitin niin, että isi antaa äidille vauvansiemenen josta sitten äidin masussa kasvaa vauva. Ja kun vauva on tarpeeksi pitkään ollut masussa ja kasvanut riittävän isoksi, niin äiti menee sairaalaan jossa vauva autetaan masusta pois.
Ja siitä voikin sitten helposti selventää asiaa, kun lapselle tulee lisää ikää.

Sukupuolierot voi selittää, että on poikia ja tyttöjä. Pojista kasvaa miehiä ja tytöistä naisia. Pojilla on pippeli ja tytöillä pimppi.

Ja jos ihmettelee, miten vauva sinne äitin masuun pääsee, niin kerrot että isi on antanut äidille vauvasiemenen, mistä sitten on kasvanut siellä vatsassa vauvaksi. Ja jos vielä tarkempia tietoja tarvitsee niin sitten voi ihan hyvin lukea niitä kirjoja joissa asia selitetty, siis jos tuntuu ettei itse osaa luontevasti asiasta puhua.

Meillä muksut (5 ja 6v) tietää, että isin pippeli laittaa vauvasiemen äitin pimpin kautta mahaan ja että noin toimitaan silloin, kun ollaan aikuisia ja rakastetaan toisia tosi paljon ja halutaan perustaa perhe. Alle pari vuotta sitten alkoivat asioista tarkemmin kyselemään ja alkuun riitti tuo, et isi antaa siemenen äitille, jossain vaiheessa sitten alkoi tulla tarkentavia kysymyksiä.

Yhteistyössä